Speak EV - Electric Car Forums banner

2018 530e - LFP-batterij?

11K views 36 replies 7 participants last post by  greenfalco  
#1 ·
Hallo,

Ik koop een 530e uit 2018 en kan nergens een gedetailleerde specificatie vinden voor de batterij die hij heeft. Het enige wat ik weet, is dat het een 9,2 kWh lithium-ion batterij zal zijn.

Weet iemand of dit een LFP-batterij is? Ik vraag dit alleen omdat je bij LFP-batterijen tot 100% moet opladen, terwijl bij de meeste andere batterijen de aanbeveling is om tot 80% op te laden.

Kan iemand advies geven?

Bedankt
GF

#4 ·
Zoals gezegd, maak je geen zorgen over het opladen. Laad op tot 100%, vooral omdat het een PHEV is, je hebt het nodig. Ik heb een 330e 2020 en laad altijd op tot 100%, rijd elektrisch totdat de auto de ICE inschakelt indien nodig. De batterij is prima na drie jaar vergelijkbaar gebruik. We doen hetzelfde met de Leaf, wat een EV is, en zullen hetzelfde doen met onze toekomstige auto's. Ik denk dat de 80% aanbeveling iets is dat we kunnen negeren, vooral als je meestal met AC-laders oplaadt, zoals wij (ik en mijn vrouw) doen. De Leaf die we hebben is ruim vier jaar oud en de batterij is nog niet verslechterd en ik verwacht dat onze toekomstige auto's ook prima zullen zijn.

#5 ·
Zoals gezegd, maak je geen zorgen over het opladen. Laad op tot 100%, vooral omdat het een PHEV is, je hebt het nodig. Ik heb een 330e 2020 en laad altijd op tot 100%, rijd elektrisch totdat de auto de ICE inschakelt als dat nodig is. De batterij is prima na drie jaar vergelijkbaar gebruik. We doen hetzelfde met de Leaf, die een EV is, en zullen hetzelfde doen met onze toekomstige auto's. Ik denk dat de 80% aanbeveling iets is dat we kunnen negeren, vooral als je meestal met AC-laders oplaadt, zoals wij (ik en mijn vrouw) doen. De Leaf die we hebben is ruim vier jaar oud en de batterij is nog niet verslechterd en ik verwacht dat onze toekomstige auto's ook prima zullen zijn.
Bedankt Camera! De 530e is ex-lease & hoge kilometerstand (65k, voornamelijk snelwegkilometers). Duimen dat de batterij niet te veel is verslechterd 🤞

Met vriendelijke groeten,
GF

#8 ·
Je hebt niet de luxe om een PHEV tot 80% op te laden. De batterij is simpelweg niet groot genoeg om de extra capaciteit te kunnen missen.

Mijn Golf PHEV is elke dag van zijn 7-jarige, 109.000 kilometer lange levensduur tot 100% opgeladen en het bereik is nu hetzelfde als toen hij nieuw was.

#9 ·
Je hebt niet de luxe om tot 80% op te laden in een PHEV. De batterij is simpelweg niet groot genoeg om de extra capaciteit te kunnen missen.

Mijn Golf PHEV is elke dag van zijn 7-jarige, 68.000 mijl lange levensduur tot 100% opgeladen en de actieradius is nu hetzelfde als toen hij nieuw was.
Geweldig, dat is veelbelovend om te horen 👍🏻

#10 · (Edited)
Er is een gratis app genaamd "mi3" en met een OBD-adapter kan ik informatie zien over de batterijen van mijn PHEV.

Ik geloof dat de app is ontwikkeld voor de i3.

Ik werd geĂŻnformeerd dat een belangrijke maatstaf de SoC is, die boven de 90% moet liggen, dus ik ben blij met de metingen:

Image

Image

Image

Dus probeer de app?

#11 ·
Er is een gratis app genaamd "mi3" en met een OBD-adapter kan ik informatie zien over de batterijen van mijn PHEV.

Ik geloof dat de app is ontwikkeld voor de i3.

Ik werd geĂŻnformeerd dat een belangrijke maatstaf de SoC is, die boven de 90% moet liggen, dus ik ben blij met de metingen:

Image

Image

Image

Dus probeer de app?
"SoH" is de belangrijke maatstaf.

#12 ·
Ik heb de auto in het weekend opgehaald.
Gisteren heb ik de batterij volledig opgeladen, maar was geschokt dat de actieradius 9 mijl was. Het was een koud, frosty weekend, dus ik nam aan dat de kou de aangegeven actieradius zou kunnen beĂŻnvloeden.
Ik heb de auto vanmorgen voorgeconditioneerd en toen ik instapte, was de batterij volledig leeg. Zeker, alleen vooreconditioneren kan zo'n effect toch niet hebben?
Ik zal vanavond de servicedocumenten nader bekijken. Auto voor het eerst geregistreerd in oktober 2018, dus nog onder de batterijgarantie. Gebruikt goedgekeurd gaf me ook 2 jaar garantie, maar ik weet niet zeker of dat de batterij omvat.

Groeten
GF

#13 ·
Ik heb de auto in het weekend opgehaald.

Gisteren heb ik de batterij volledig opgeladen, maar was geschokt dat de actieradius 9 mijl was. Het was een koud, ijzig weekend, dus ik nam aan dat de kou de aangegeven actieradius zou kunnen beĂŻnvloeden.

Ik heb de auto vanmorgen voorgeconditioneerd en toen ik instapte, was de batterij volledig leeg. Zeker, alleen vooraanpassing kan zo'n effect niet hebben?

Ik zal vanavond de servicedocumenten nader bekijken. Auto voor het eerst geregistreerd in oktober 2018, dus nog onder de batterijgarantie. Gebruikt goedgekeurd gaf me ook 2 jaar garantie, maar ik weet niet zeker of dat de batterij omvat.

Groeten
GF
Zeker? Waarom niet? Het verwarmen van een auto van onder nul tot behaaglijk warm vereist een enorme hoeveelheid energie! En een PHEV heeft maar een kleine batterij.

Mijn Golf PHEV toont op een goede dag 28 mijl. De winter is meer als 20. De andere dag draaide ik echter de kachel om de voorruit te ontdooien en het interieur te verwarmen terwijl ik de sneeuw van de auto veegde. Toen ik instapte, toonde hij een actieradius van 9 mijl (die sprong naar 12 mijl toen ik de kachel op een meer verstandige stand zette).

#26 ·
Ter info, net teruggereden in de batterijmodus. Dit is een foto van mijn, de batterijcapaciteit lijkt zeker niet te kloppen…
View attachment 171695
Mijn instrument is niet zo, dus ik weet niet zeker wat hier wordt aangegeven, dus misschien lees ik het niet goed, maar laten we eens kijken. Het batterijniveau staat op ongeveer 95%. Links daarvan staat de GOM (?), die 10 mijl GOM-bereik aangeeft voor de 95%. Helemaal links staat in het blauw "e11.5mi", wat ik interpreteer als dat je 11,5 mijl in de elektrische modus hebt gereden sinds de batterij op 100% stond. In totaal betekent de GOM + dit dat je totale bereik 21,5 mijl zou moeten zijn. Het totale bereik klinkt redelijk voor je auto, maar het is onmogelijk dat de 11,5 mijl slechts 5% batterij nodig had, of dat 95% je 10 mijl zou geven. Ja, er klopt absoluut iets niet. Breng hem terug naar de dealer, laat hem de foto zien en leg het uit. Als het een serieuze BMW-dealer is, zal hij het probleem herkennen en niet proberen te verklaren dat je dom bent en niet begrijpt hoe het werkt. Als hij geen BMW-dealer is, breng de auto dan naar een erkende BMW-werkplaats en vraag daar om hulp en laat je dealer ervoor betalen, want hier klopt absoluut iets niet. Ik weet niet of de laadindicatorfunctie deel uitmaakt van de batterijgarantie of niet, maar als ik deze foto zie, weet ik dat dit het meest waarschijnlijke defecte onderdeel is, vooral als je echt nog 10 mijl kunt rijden. Het detectiecircuit lijkt defect te zijn. Natuurlijk kan dat deel uitmaken van de batterij, of de indicatie kan verkeerd zijn vanwege een batterijprobleem, ik ben geen BMW-technicus, alleen zij weten dat preciezer. In dit stadium zou ik een ritje maken en controleren of ik nog ongeveer 10 mijl kan rijden voordat de ICE start om te zien of het bereik normaal is. Trouwens, is de "COMFORT"-modus een hybride modus of volledig elektrisch? Ik zou het batterijbereik testen door alleen elektrisch te rijden.

#37 ·
Ben je hier achter gekomen @greenfalco ?
BMW heeft het pakket gecontroleerd en zei dat het in orde was, het beste wat ik heb gekregen is 16 mijl in de zomer (blowers de hele tijd uit). In de winter (5 graden en lager) heb ik het geluk om 10 mijl te halen. Gemiddeld 12-13 mijl op een volle lading, veel lager dan de door BMW opgegeven actieradius van 29 mijl 🤦🏼‍♂️

Laad hem elke nacht op tot 100%.