Speak EV - Electric Car Forums banner

Aanbevelingen voor thuisbatterijen 2025?

5.3K views 76 replies 18 participants last post by  Jimbo  
#1 ·
Ben begonnen met het bekijken van een thuisbatterij om te combineren met Octopus IGO (geen zonnepanelen). Heb beperkte ruimte en de installatie zou buiten moeten plaatsvinden, wat de opties enigszins beperkt.

Heb een paar plaatsen gezien die PW3 + Gateway adverteren "vanaf" £ 7,5k geïnstalleerd, hoewel Costco ze voor £ 8,5k aanbiedt. Ons gemiddelde verbruik zou wijzen op een ~10 kWh batterij die optimaal is, hoewel zelfs een 5 kWh batterij zou helpen als de kosten laag genoeg zouden zijn.

Enige aanbevelingen?

#13 ·
10,5 kWh Pylontechs (3x US3000c) kosten momenteel £1980, plus een omvormer naar keuze voor minder dan £1000
Pas op dat je het bos niet uit het oog verliest door al die bomen👍
Verdomme, de prijzen zijn gedaald sinds ik de mijne kocht! 3xUS3000C en een Sofar 3kW-omvormer kostten 2 jaar geleden £4700 inclusief btw. Vorig jaar heb ik een US5000 toegevoegd, die £1300 kostte, hetzelfde als elke US3000C een jaar eerder. Ze stellen me in staat om bijna al mijn zonne-energie te gebruiken, dus ik hoef geen ongeveer 1000 kWh te kopen, wat tussen £70 en £270 per jaar bespaart, en stellen me ook in staat om voornamelijk buiten de piekuren te gebruiken, wat nog eens £800 bespaart. De £6000 die ik in totaal heb uitgegeven, zal in ongeveer 6 jaar zijn terugverdiend, dus het is nog steeds de moeite waard.

#3 ·
Bekijk enkele van de componentenretailers om een idee te krijgen van de prijzen van onderdelen. Er is een behoorlijke variatie in de prijzen tussen de premium systemen en het budgetgedeelte van de markt,

#5 ·
@Jeremy Harris en @Cheshirecat: jullie hebben één vereiste gemist: 'Beperkte ruimte en de installatie zou buiten moeten plaatsvinden' Dat sluit alles uit zoals Pylontech dat jullie voorstelden, tenzij je ze in een IP68-behuizing plaatst.

Ik zou persoonlijk All-in-One van GivEnergy aanraden, dat gemakkelijk kan worden geïntegreerd met IOG via bijvoorbeeld Home Assistant. Elke GivEnergy-omvormer met hun aparte batterijen volstaat ook.

#6 ·
@Jeremy Harris en @Cheshirecat: jullie hebben één vereiste gemist: 'Beperkte ruimte en de installatie zou buiten moeten plaatsvinden' Dat sluit alles uit zoals Pylontech dat jullie hebben voorgesteld, tenzij je ze in een IP68-behuizing plaatst.

Ik zou persoonlijk All-in-One van GivEnergy voorstellen, dat gemakkelijk kan worden geïntegreerd met IOG via bijvoorbeeld Home Assistant. Elke GivEnergy-omvormer met hun aparte batterijen voldoet ook.
Ons Pylontech-systeem staat in een kleine schuur buiten, een van deze: Tuingereedschapsschuur met nooit lekkend dak - 2ft breed

#9 ·
Ik betwijfel of u in zo'n schuur de juiste omgevingsomstandigheden kunt hebben (hieronder in het oranje gemarkeerd). IP20-classificatie betekent dat een dergelijk accupack geen bescherming biedt tegen binnendringen van vocht of vloeistoffen. Ik zou het ermee eens kunnen zijn dat u in zo'n schuur voldoende bescherming heeft tegen vloeistoffen (d.w.z. regen enz.), maar zeer beperkt tegen vocht.

#10 ·
De schuur overschrijdt IP 20 in werkelijkheid, heel gemakkelijk. Denk eraan dat de omvormer en de accupacks de hele tijd dat ze in gebruik zijn warmte genereren, dus ze kunnen door simpele natuurkunde nooit koeler zijn dan hun omgeving, dus het is uiterst onwaarschijnlijk dat ze ooit condensatie aantrekken tijdens gebruik. Op dit moment, bijvoorbeeld:

Image

Image

Het is heel duidelijk dat dit onmogelijk een condenserende omgeving kan zijn, en dit is tijdens een behoorlijk koude weersituatie. Bij warmer weer is de kans om het dauwpunt te bereiken veel lager. De binnenkant van de schuur zit rond de 9°C (kan dit niet van HA halen omdat het alleen op het display van de koelventilatorthermostaat wordt weergegeven). De omvormer is een zeer effectieve schuurverwarming!

#14 ·
View attachment 203020

De binnenkant van de schuur zit rond de 9°C (kan dit niet van HA halen, want het wordt alleen weergegeven op het display van de thermostaat van de koelventilator). De omvormer is een zeer effectieve schuurverwarming!
Ik twijfel er niet aan dat de binnenkant van de schuur wordt verwarmd door al deze apparatuur. Maar 'Werktemperatuur' is voor mij de omgevingstemperatuur rond het apparaat. Dus als de buitentemperatuur op dit moment 3C is en je denkt dat de binnenkant van de schuur 9C is, dan zou Pylontech buiten hun aanbevolen werkomgeving vallen om op te laden als het buiten -6C is. Vrij onwaarschijnlijk in het VK (hangt ervan af waar je woont), maar niet onmogelijk. En LFP-batterijen houden niet van kou...

Sorry voor het ontsporen van deze thread...

#11 ·
Terugkomend op het onderwerp, weg van schuren, zie ik dat Fox een goedkoop alles-in-één-systeem heeft gelanceerd, dat eruitziet als een buitenunit die een aantal batterijen van het racktype bevat, vergelijkbaar met een buitenpylonproduct. De meeste lijken te worden geleverd met een hybride omvormer, maar hun website geeft een optie aan met een gewone batterijomvormer. Het lijkt erop dat het kan worden uitgebreid tot 10 kWh.

Zijn hybride omvormers oké om alleen op batterijen te werken zonder dat er zonnepanelen zijn aangesloten?

Het andere product dat mijn aandacht trok, was de Dura5 outdoor, omdat het erg dun is, slechts 90 mm diep, dus handig als je niet veel ruimte hebt

#12 ·
Zijn hybride omvormers oké om alleen op batterijen te werken zonder dat er zonnepanelen zijn aangesloten?
Ja. Ik heb onze Sofar ME3000Sp een paar weken geleden vervangen door een hybride Sofar HYD3600 en momenteel draait hij als een AC-gekoppelde omvormer, net als de ME3000SP. Het plan is om nog een half dozijn zonnepanelen op het dak van de garage te plaatsen als het weer beter wordt, en de DC naar deze omvormer te voeren. Het enige verschil is dat de HYD3600 een ingebouwde EPS-schakelaar heeft, de ME3000SP had een aparte nodig om te communiceren met een omschakelaar.

#41 ·
Ik heb £1350 betaald voor mijn laatste 15,5 kWh Seplos mason kit - dat is heel erg goedkoop. De eerste was £1900 ongeveer 6 maanden eerder.

31 kWh en een 8kW omvormer nu... heb echter meer zonne-energie nodig, veel meer.

10 jaar geleden kocht ik gebruikte CALB 210aH cellen van afgedankte elektrische Peugeot Boxer bestelwagens, en ze waren bijna £100 per cel op de tweedehandsmarkt. Prismatisch LFP is nu zo goedkoop geworden, het is briljant.
Hoe was de Seplos-bouw, ik was van plan er een te doen? Iets in de kit dat moet worden toegevoegd, ze lijken op dit moment de beste waarde per kWh op de markt te bieden.

#21 · (Edited)
Als je van doe-het-zelf houdt, dan is de suggestie van @HughF de beste. Als je nog steeds een goede prijs-kwaliteitverhouding en een eenvoudige installatie wilt, dan zijn Pylontech nog steeds de beste.

Het is altijd paarden voor de wagen, maar zowel de Pylontech- als de Seplos Mason-opties hebben een sterke aanhang met een goede reputatie op het gebied van betrouwbaarheid. Als ik opnieuw zou beginnen, zou ik gaan voor het systeem dat @HughF heeft voorgesteld, maar destijds vond ik het de moeite waard om wat meer te betalen voor een "plug-and-play"-systeem. Het hangt er sterk van af hoe bereid iemand is om in de details van het bedraden van een systeem te duiken, met enige nadruk op de risico's die verbonden zijn aan systemen met hoge stromen, evenals die verbonden zijn aan apparatuur met netspanning. Niets hiervan is illegaal, maar het vereist gezond verstand en een gezonde respect voor de risico's die ermee gemoeid zijn.

#22 ·
Als je van doe-het-zelf houdt, dan is de suggestie van @HughF de beste. Als je waar voor je geld wilt en een eenvoudige installatie, dan zijn Pylontech nog steeds de beste.

Het is altijd paarden voor de wagen, maar zowel de Pylontech- als de Seplos Mason-opties hebben een sterke aanhang met een goede reputatie voor betrouwbaarheid. Als ik opnieuw zou beginnen, zou ik gaan voor het systeem dat @HughF heeft voorgesteld, maar destijds vond ik het de moeite waard om iets meer te betalen voor een "plug and play"-systeem. Het hangt er sterk van af hoe bereid iemand is om in de details te duiken van het bedraden van een systeem, met enige nadruk op de risico's die verbonden zijn aan systemen met hoge stromen, evenals die verbonden zijn aan apparatuur met netspanning. Niets hiervan is illegaal, maar het vereist gezond verstand en een gezonde respect voor de risico's die ermee gemoeid zijn.
Ik werd afgeschrikt door de pylontech door het feit dat ik geen ruimte had voor een serverrack in mijn veranda. De verticale Mason-behuizing paste mooi tegen de muur.

Als ik mijn dak vol zonnepanelen leg, zou ik kunnen overwegen nog eens 15 kWh aan de opstelling toe te voegen om me op 45 te brengen.

#25 ·
Enige aanbevelingen?
Ik heb een vroege GivEnergy AC-omvormer en een 5.2 en 2.6 batterij.

Als ik het opnieuw zou doen, denk ik dat ik GE zou vermijden, omdat je vastzit aan hun ecosysteem en hun BMS soms problemen heeft met het beheer van twee batterijen.

Als je de vaardigheden hebt, volg dan zeker het bovenstaande advies en gebruik geen GE.

Wat eigenlijk cruciaal is, is hoe de BMS werkt met meerdere batterijen en de ondersteuning als er iets misgaat.

Dus ik zou die dingen goed onderzoeken.

Mijn problemen met de batterijen treden meestal op wanneer ik het exportspel speel met Agile. Veel laden/ontladen lijkt BMS-problemen te veroorzaken.

Als je gebruiksscenario eenvoudig is, 's nachts opladen en constant ontladen, veroorzaakt dat minder problemen.

Het andere belangrijke punt om de BMS tevreden te houden, is om het systeem regelmatig volledig te ontladen en opnieuw op te laden om het goed te kalibreren.

Ten slotte is het beter om het systeem iets onder uw vereiste te hebben, zodat u het beste gebruik maakt van het geld dat u uitgeeft.

#26 ·
Ik heb een vroege GivEnergy AC-omvormer en een 5.2 en 2.6 batterij.

Als ik het opnieuw zou doen, denk ik dat ik GE zou vermijden, omdat je vastzit aan hun ecosysteem en hun BMS soms problemen heeft met het beheer van twee batterijen.

Als je de vaardigheden hebt, volg dan zeker het bovenstaande advies en gebruik geen GE.

Wat eigenlijk cruciaal is, is hoe de BMS werkt met meerdere batterijen en de ondersteuning als er iets misgaat.

Dus ik zou due diligence doen op die dingen.

Mijn problemen met de batterijen treden meestal op wanneer ik het exportspel speel met Agile. Veel laden/ontladen lijkt BMS-problemen te veroorzaken.

Als je gebruiksscenario een simpele oplaadbeurt 's nachts en een constante ontlading is, veroorzaakt dat minder problemen.

Het andere belangrijke punt om de BMS tevreden te houden, is om het systeem regelmatig volledig te ontladen en weer op te laden om het goed te kalibreren.

Ten slotte is het beter om het systeem iets onder je vereiste te hebben, zodat je het geld dat je uitgeeft optimaal benut.
+1 voor due diligence, ik heb een Growatt-systeem en hoewel het vrijwel onfeilbaar is geweest, moet ik het mogelijk afschrijven en opnieuw beginnen vanwege de 3kW-output van de omvormer en de maximale batterijcapaciteit die minder is dan we nodig hebben na het hebben van een warmtepomp, achteraf gezien hadden we een systeem moeten nemen waar we onderdelen uit kunnen wisselen, zoals de omvormer, aangezien onze behoeften zijn veranderd

#27 ·
Proberen de toekomst te voorspellen is altijd moeilijk en nieuwe technologie kan originele keuzes overbodig maken.

Zeker als je denkt dat je het elektriciteitsverbruik gaat verhogen, dan is de prestatie van de omvormer cruciaal.

De batterijtechnologie is volwassen aan het worden, maar ik denk nog steeds dat we misschien nog een paar jaar op de rand van de innovatie staan.

De GE-systemen zijn uitgerold naar mensen met weinig technische expertise en het GE-forum ziet een toename van mensen met minimale kennis die proberen om te gaan met storingen en vermeende storingen omdat ze de technologie niet begrijpen.

GE als bedrijf heeft last van groeipijnen en slecht senior management naarmate het groeit. Ze zijn blijkbaar veel helpdeskmedewerkers kwijtgeraakt en hebben slechte keuzes gemaakt in release management die de ondersteuningsproblemen hebben verergerd.

#29 ·
Proberen de toekomst te voorspellen is altijd lastig en nieuwe technologie kan originele keuzes overbodig maken.

Zeker als je denkt dat je het elektriciteitsverbruik gaat verhogen, dan is de prestatie van de omvormer cruciaal.

De batterijtechnologie is volwassen aan het worden, maar ik denk nog steeds dat we misschien nog een paar jaar op de rand van de afgrond staan.

De GE-systemen zijn uitgerold naar mensen met weinig technische expertise en het GE-forum ziet een toename van mensen met minimale kennis die proberen grip te krijgen op storingen en vermeende storingen omdat ze de technologie niet begrijpen.

GE als bedrijf heeft last van groeipijnen en slecht senior management naarmate het groeit. Ze zijn blijkbaar veel helpdeskmedewerkers kwijtgeraakt en hebben slechte keuzes gemaakt in release management die de ondersteuningsproblemen hebben verergerd.
Helaas zijn er veel problemen rond bedrijven die niet zo competent zijn als ze zouden kunnen zijn in deze sector. Dat is echter al jaren zo. Ik bezocht vroeger regelmatig beurzen in het thuisbouwcentrum in Swindon, en er waren vrijwel altijd een of twee nieuwe leveranciers van zonne-energie, batterijen of warmtepompen. Helaas was hun eigen kennis van de producten die ze verkochten vaak zeer beperkt, soms zelfs gevaarlijk. Het thuisbouwforum waar ik vroeger op zat, stond vol met dit soort observaties.

Een probleem lijkt heel vaak te zijn dat de fabrikanten van geïmporteerde kits (en het meeste daarvan wordt geïmporteerd) niet zo goed zijn in het geven van gedetailleerde technische training en ondersteuning aan hun agenten. Alleen al de taalbarrière is voldoende om problemen te veroorzaken. Ik herinner me dat ik een Britse leverancier vroeg naar de kenmerken van hun AC-gekoppelde batterijomvormer, met name of er een N-naar-PE-verbinding was wanneer deze in off-grid modus draaide. Ze konden het me niet vertellen en konden ook geen antwoord krijgen van de fabrikant.

Dit is vrij fundamenteel om het systeem off-grid te kunnen gebruiken. Uiteindelijk ben ik naar hun plaats gegaan en heb ik een aantal metingen gedaan op hun demorig. Deze toonden aan dat de voeding IT was in de off-grid modus (net als bij EV V2L-systemen) en dus was een externe N-naar-PE-verbinding in die modus nodig. Ik heb een aantal wijzigingen aangebracht aan hun demorig (heb gewoon een extra contactblok aan de TS toegevoegd) en dat maakte de unit veilig om te gebruiken op Britse installaties. Het zorgwekkende is dat dit bedrijf al veel van deze systemen had geïnstalleerd, die allemaal als IT functioneerden in de off-grid modus. Niet inherent gevaarlijk, niet anders dan het gebruik van V2L of een draagbare generator, maar niet zo veilig als het zou moeten zijn.

#31 ·
Lokaal gaan is altijd de beste optie, is misschien niet de goedkoopste in eerste instantie, maar je hebt een goede kans om in de komende jaren onderhoud en service te krijgen van iemand die de installatie begrijpt. Het probleem met de marketingbedrijven die zijn opgericht om te profiteren van subsidies etc. is dat ze vaak veel beter zijn in marketing en reclame dan in de technische kant. Vaak besteden ze het werk gewoon uit, dus uiteindelijk betaal je voor twee bedrijven in plaats van slechts één.

Het is altijd een uitdaging om iemand te vinden die competent is. Ik weet eerlijk gezegd niet wat de beste manier is om iemand te vinden, aangezien de echt goede mensen vaak geen behoefte hebben om te adverteren, omdat ze meer werk krijgen dan ze aankunnen door mond-tot-mondreclame. Maakt het echter moeilijk om ze te vinden als je buiten die kring staat. Wat ik leerde bij het bouwen van dit huis, was dat je goede mensen van andere vakmensen kunt oppikken. Ik hoorde bijvoorbeeld over een schilder van onze stukadoor (bleek inderdaad erg goed te zijn). Dat leidde op zijn beurt tot een aanbeveling voor een tegelzetter die uitstekend werk leverde bij het leggen van veel travertijnvloeren. Over het algemeen zullen mensen geen andere vakmensen aanbevelen die niet zo goed zijn, omdat het een slechte weerspiegeling van hen is als er iets misgaat.

#56 ·
Heeft deze thread een top 3 aanbeveling opgeleverd die mensen kunnen bekijken om te zien hoe ze aan hun behoeften/wensen voldoen? In termen van kant-en-klare oplossingen en niet zelfbouw.

Als ik dit jaar verhuis, wat een mogelijkheid is, wil ik dit doen. Zo niet, en in plaats daarvan een vrij grote verbouwing plus renovaties aan mijn huidige huis uitvoer, zal ik waarschijnlijk van de gelegenheid gebruik maken om mijn kit te vernieuwen. Net als @Thomas Carter heb ik een Growatt hybride omvormer en batterijen, die, hoewel stabiel, niet geschikt zijn voor mijn gebruiksprofiel en energieveranderingen sinds ik het oorspronkelijk allemaal heb geïnstalleerd.

Mijn shortlist is GivEnergy All-in-One met Gateway, Tesla Powerwall 3 met Gateway, of Pylontech US5000-B batterijen met een geschikte hybride omvormer, maar wel een die ik in Home Assistant kan integreren.

GivEnergy en Tesla zijn batterijen met een vaste capaciteit, en ik zou er elk twee nodig hebben om mijn capaciteit te dekken. Met Pylontech zou ik met 3 kunnen beginnen, maar cruciaal later meer kunnen toevoegen (zelf, het is niet nodig om iemand anders te betalen om een installatie te doen) tot maximaal 6 zonder veel moeite.

Het enige andere item dat ik op mijn shortlist heb gezet om mogelijk een van mijn opties te vervangen, is de Sigenergy SigenStor 5-in-1, maar ik heb geen informatie gevonden over hoe goed of slecht deze in Home Assistant kan worden geïntegreerd.

Ervan uitgaande dat een forum vaak negatiever kan zijn vanwege de aard van de berichten van mensen die meer problemen dan succes benadrukken, ben ik er nu minder van overtuigd dat GivEnergy het juiste antwoord is.

owns 2025 Kia EV6 GT-Line S
  • Like
Reactions: Rbrian
#57 ·
Het accepteren van een forum kan vaak negatiever zijn vanwege de aard van de berichten van mensen die meer problemen benadrukken dan succes
Ja, een eerlijk punt en ik heb geen alles-in-één van GE.

Op basis van wat ik nu weet sinds ik de batterij voor het eerst kreeg, is mijn persoonlijke mening dat als je de vaardigheden hebt, je voor de Pylontech moet gaan, omdat je de controle hebt en zolang HA ondersteund blijft (ik denk dat dat 100% een veilige gok is), dan kun je je oplossing laten groeien en aanpassen.

Voor iedereen zonder de vaardigheden zou ik voor Tesla gaan, omdat ik denk dat dat bedrijf een betere levensduur heeft.

GE zou de 3e keuze zijn, maar het is nog steeds een geldige keuze, omdat de prijs mensen misschien kan overtuigen. GE heeft last van groeipijnen, aangezien het bedrijf overgaat van een start-up naar een groot bedrijf. Als het management kan leren en zich kan aanpassen, kan het nog steeds een goed bedrijf zijn...

#58 ·
Het gaat misschien vooral om de omvormer en de interface ervan etc.? Als je een goede omvormer en gateway krijgt die gemakkelijk te beheren is, dan zou het logisch moeten zijn om goedkopere batterijen te hebben. Probleem is misschien dat bedrijven als GE en Tesla je aan hun ecosysteem vastknopen, maar andere opties bieden misschien niet hetzelfde niveau van functies. Is er een goed gesorteerde en functionele high-end omvormer (ik weet niet, misschien solaredge) die compatibel is met batterijen van derden (zoals pylon tech)? Wordt dat een beschikbare optie?

#60 ·
Het gaat misschien vooral om de omvormer en de interface etc.?
Als je een goede omvormer en gateway hebt die gemakkelijk te beheren is, dan zou het logisch moeten zijn om goedkopere batterijen te hebben. Probleem is misschien dat bedrijven als GE en Tesla je vastzetten aan hun eigen ecosysteem, maar andere opties bieden misschien niet hetzelfde niveau van functies.

Is er een goed gesorteerde en uitgeruste high-end omvormer (ik weet niet, misschien Solaredge) die compatibel is met batterijen van derden (zoals Pylon Tech)? Wordt dat een beschikbare optie?
Ik ben het ermee eens, vooral over bedrijven die mensen willen vastzetten aan hun eigen propriëtaire systemen. De optie die @Leonids noemt, is een goede. Victron-kit is absoluut solide, bestaat al jaren en wordt zeer gerespecteerd door de off-grid community. Het is ook extreem veelzijdig en kan worden gebruikt met een breed scala aan 48V-batterijen en werkt met vrijwel elk besturingssysteem, van zijn eigen tot iets als Home Assistant.

Rackbatterijen zijn zeer zinvol voor iedereen die denkt dat hij zijn systeem moet veranderen of upgraden, omdat ze modulair zijn en op een veilige spanning werken, waardoor ze gemakkelijk zelf te veranderen zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar Pylontech rackbatterijen, simpelweg omdat ik er al meer dan drie jaar zes van heb draaien en ze foutloos zijn.

#61 ·
We hebben een GE AC-omvormer en 15 kWh aan batterijen, plus een aparte PV-omvormer (op een FIT-tarief).

Als ik het allemaal opnieuw zou doen, zou het met een Victron-kit en een 30 kWh Fogstar-rackbatterij zijn.
Goed punt over Victron - Zou een Victron-kit en Fogstar LiFePo4-celkit het goedkoopste doe-het-zelfsysteem kunnen zijn dat je kunt krijgen en toch redelijk onverwoestbaar en van hoge kwaliteit is?

#62 ·
Victron kit is best goed (ik heb het al eerder gebruikt), net als Schneider (dat Xantrex was, dat Trace was) en Outback.

Voor 'prestaties per cm3 fysieke ruimte' zou ik waarschijnlijk Sunsynk aanraden. Hun 8kW-eenheid is zeer capabel. Het heeft zeker zijn problemen, maar ik zou zeggen dat het waarschijnlijk beter is dan de Outback-spullen die ik eerder gebruikte.

Victron lijkt een beetje beperkt in hun mppt-aanbod, vergeleken met de hybride omvormers.

#64 ·
Victron-kit is best goed (ik heb het al eerder gebruikt), net als Schneider (dat Xantrex was, dat Trace was) en Outback.

Voor 'prestaties per cm3 fysieke ruimte' zou ik waarschijnlijk Sunsynk aanraden. Hun 8kW-eenheid is zeer capabel. Het heeft zeker zijn problemen, maar ik zou zeggen dat het waarschijnlijk beter is dan de Outback-spullen die ik eerder gebruikte.

Victron lijkt een beetje beperkt te zijn in hun mppt-aanbod, vergeleken met de hybride omvormers.
Ja, Sunsynk zou mijn budgetalternatief voor Victron zijn.

#73 ·
FWIW (en om duidelijk te zijn, dit is geen aanbeveling!) zijn de bedradingsvoorschriften niet van toepassing op een SELV-circuit, en 48V-accupacks en alle bijbehorende bekabeling en aansluitingen, schakelapparatuur, zekeringen etc. vallen in deze categorie. Als het gaat om de LV-kant (in wezen netspanning) dan zijn de bedradingsvoorschriften (momenteel BS7671:2018 Amndt 3) van toepassing, maar er worden geen wetten overtreden door een bekwaam persoon die werkzaamheden uitvoert in overeenstemming met die voorschriften. De voorschriften zijn geen wet en niemand kan worden vervolgd wegens het niet naleven ervan, hoewel het uiteraard een beetje gek zou zijn om dat niet te doen. Het enige juridische probleem met doe-het-zelfwerkzaamheden aan LV-circuits is Deel P van de bouwvoorschriften, en deze zijn alleen van toepassing in Engeland en Wales (niet in Schotland, niet zeker over Noord-Ierland of het eiland Man, enz.). Verder is er geen wetgeving die een doe-het-zelver ervan weerhoudt om zich aan te melden bij hun lokale bouwcontrole-instantie en te verzoeken om naleving te certificeren in overeenstemming met Deel P van de bouwvoorschriften, op dezelfde manier als u zou kunnen doen als u een uitbouw bouwt of nieuwe ramen plaatst.

De brancheorganisaties doen hun uiterste best om dingen tot een gesloten winkel te maken, zelfs tot het punt dat ze nu weigeren om gepensioneerde leden toe te staan ​​werkzaamheden uit te voeren die onder Deel P vallen. Het is niets minder dan protectionisme en uiterst irritant voor degenen die met pensioen zijn, bekwaam zijn, decennia aan ervaring hebben en toch geen nieuw circuit in hun eigen huis mogen bedraden.

#74 ·
FWIW (en om duidelijk te zijn, dit is geen aanbeveling!) zijn de bedradingsvoorschriften niet van toepassing op een SELV-circuit, en 48V-accupacks en alle bijbehorende bekabeling en aansluitingen, schakelapparatuur, zekeringen etc. vallen in deze categorie. Als het gaat om de laagspanningszijde (in wezen netspanning), dan zijn de bedradingsvoorschriften (momenteel BS7671:2018 Amndt 3) van toepassing, maar er worden geen wetten overtreden door een bekwaam persoon die werkzaamheden uitvoert in overeenstemming met die voorschriften. De voorschriften zijn geen wet en niemand kan worden vervolgd wegens het niet naleven ervan, hoewel het natuurlijk een beetje gek zou zijn om dat niet te doen. Het enige juridische probleem met doe-het-zelfwerkzaamheden aan laagspanningscircuits is Deel P van de bouwvoorschriften, en die zijn alleen van toepassing in Engeland en Wales (niet in Schotland, niet zeker over Noord-Ierland of het eiland Man, enz.). Verder is er geen wetgeving die een doe-het-zelver ervan weerhoudt om zich te wenden tot zijn lokale bouwcontroleorgaan en te verzoeken om naleving te certificeren in overeenstemming met Deel P van de bouwvoorschriften, op dezelfde manier als u zou doen bij het bouwen van een uitbouw of het plaatsen van nieuwe ramen.

De brancheorganisaties doen hun uiterste best om dingen tot een gesloten winkel te maken, zelfs tot het punt dat ze nu weigeren om gepensioneerde leden toe te staan ​​werkzaamheden uit te voeren die onder Deel P vallen. Het is niets minder dan protectionisme en uiterst irritant voor degenen die met pensioen zijn, competent zijn, decennia aan ervaring hebben en toch geen nieuw circuit in hun eigen huis mogen bedraden.
Wat is de definitie van een bekwaam persoon? Ik heb geen elektrische opleiding of kwalificaties, maar ik heb wel wat ervaring en heb grondig onderzoek gedaan voordat ik het werk deed. Ik beschouw mezelf als bekwaam, maar ik betwijfel of dat stand zou houden voor de rechtbank.

#77 ·
Hartelijk dank voor al uw aanbevelingen! De Dura5- en SigEnergy-producten lijken de juiste opties te zijn, maar de documentatie voor de Dura5 is erg summier en tegenstrijdig - iedereen die het verkoopt, beoordeelt het met IP65, maar de online handleiding vermeldt IP20 (!). Het probleem met de SigEnergy is dat de gateway vrij groot is en aan de muur gemonteerd moet worden.

Ik heb ook de uitdaging dat de buitenmuur die ik wil gebruiken 90 mm EWI heeft, waardoor het moeilijk wordt om een gewicht van 140 kg++ te verankeren. Beide oplossingen kunnen op de vloer worden gemonteerd, maar moeten dan wel op de een of andere manier worden verankerd...