Speak EV - Electric Car Forums banner

Gemiddeld jaarlijks brandstofverbruik van de Ampera.

7.4K views 18 replies 10 participants last post by  Chris  
#1 · (Edited)
Dus mijn eerste jaar in de Ampera zit erop.

12.500 mijl.
200 liter verbruikt.
(precieze cijfers, gek genoeg)

Het was de hele zomer 0,9 liter/100 km en tikte eindelijk halverwege de winter op tot 1,0, en enigszins irritant tikte het vandaag op 1,1 liter/100 km.

Ik maak gemiddeld elke week of twee een rit van 70 mijl heen en terug, ik heb een half dozijn keer 200 mijl op een dag gereden en een paar keer 300 mijl.

In de winter moet ik ~0,5 tot 1 liter brandstof per dag verbruiken op de rit, maar in de zomer ben ik alleen EV.

Als een ruwe analyse haal ik meestal tussen de 45 en 55 mpg alleen ICE, dus dat is ongeveer 2.500 benzine mijl, of ongeveer 10.000 EV mijl. Het interessante daaraan is dat ik in de Fluence ongeveer 7.500 mi/jaar reed voor vrijwel hetzelfde gebruik, behalve dat de langere ritten in de familie ICE werden gedaan.

Dus ik doe eigenlijk MEER EV-mijlen in de Ampera dan in de Fluence!

Wat zijn de jaarlijkse cijfers voor andere Ampera-rijders?

#2 ·
Slechts een beetje verdere gedachtenanalyse;-

Zelfs als de Fluence snel kon worden opgeladen, waren de meeste van die specifieke ritten met familie of andere tijdsgebonden verplichtingen, dus rondhangen bij snelladers voor de helft van hen zou niet 'toegestaan' zijn geweest.

Maar laten we aannemen dat ik een BEV met snelladen had. Hoeveel snellaadbeurten zou ik nodig hebben gehad?

Ervan uitgaande dat ik in een auto van het Leaf-type zit (geen Model S voor mij) die 50 mijl per keer oplaadt.
- Voor het woon-werkverkeer zijn geen oplaadbeurten nodig.
- Voor de ritten van 70 mijl - geen oplaadbeurt nodig in een Leaf (hoewel ik me afvraag of ik het genoegen zou hebben om zo'n warme cabine te veroorloven, dankzij de bijdrage van de motorverwarming?)
- Voor de ritten van 200 mijl, zeg 3 snellaadbeurten, dus ~20 snellaadbeurten per jaar voor die.
- Voor de paar ritten van 300 mijl, zeg 4 snellaadbeurten (oplaadmogelijkheden aan de andere kant) ~10 snellaadbeurten.

Dus als ik een BEV had, zouden 30 snellaadbeurten dan ongeveer kloppen voor dat gebruik?

Als snelladen uiteindelijk ÂŁ 7,50 per stuk kost, wat erop lijkt dat ze die kant op gaan, dan zou dat minstens 15 uur oplaadtijd zijn (ervan uitgaande dat er niet wordt gezeurd om te wachten op geblokkeerde laders) en ÂŁ 225.

In de Ampera zou dat ÂŁ 25 meer zijn dan de brandstof die ik heb gekocht, en lange ritten zouden aanzienlijk langer duren.

Ik vraag me af hoeveel koffie ik uiteindelijk zou kopen en hoeveel ijsjes voor de kinderen?

Als ik een auto van het i3-type had met een actieradius van 90 mijl en een brandstoftank, zoals mogelijk zou zijn met nieuwere batterijtechnologie en betere verpakking (de Bolt is een geweldig batterijpakket!), zouden de benzinekilometers halveren.

Zoals ik al een paar keer heb gezegd, lijkt PHEV voor mij het eindpunt, niet een opstapje naar een BEV. Dat is natuurlijk afhankelijk van iemands standpunt, dat een functie is van iemands specifieke rijprofiel.

#3 ·
Het bezit van een LEAF en een Volt tegelijkertijd geeft me misschien een andere kijk.....

De Volt heeft over bijna 3 jaar en 37.000 km een gemiddelde van 130 mpg.
De LEAF staat in bijna 1 jaar op 10.000 km.

De Volt wordt (nu we de LEAF hebben) gebruikt voor ritten van minder dan 30 mijl en meer dan 80 mijl.
De LEAF wordt voor al het andere gebruikt.

Als we maar één auto zouden hebben, zou het de Volt zijn, ik ben dol op de LEAF, maar hij werkt gewoon niet voor ons 25% van de tijd en dat is een te groot compromis.

#4 ·
Ik hou van wiskunde @donald, dit laat zien dat voor de meeste kosten voor het opladen weinig impact hebben, onvoldoende om de kosten van een 2e auto te dekken of voor mij het prijsverschil van een Rex ten opzichte van een BEV, tijd is de impact, we hebben sneller opladen nodig. (We hadden 5 zitplaatsen nodig, dus geen Ampera-optie voor ons)

#6 ·
Dus na je eerste 12 maanden @donald wat zijn je voorkeuren en afkeer met betrekking tot de Ampera in het bijzonder, in tegenstelling tot elektrische auto's in het algemeen, alsjeblieft?
Nou, dat heb ik over het algemeen in andere e-mails behandeld, en deze gaf alleen maar kale feiten over het brandstofverbruik.

Maar ik zal het even kort proberen:

Top Likes;
- heeft me nog niet verveeld om na te denken over mijn volgende auto, wat vrij uniek is in de vele tientallen auto's die ik ooit heb gehad.
- alle EV-rijkwaliteit/topscores voor comfort op de weg, maar je hoeft je nooit zorgen te maken dat je het koud krijgt in de winter, start gewoon de motor voor warmte. (De motor geeft die meer 'intense' verwarming (~85C) dan iets koelere EV-systemen (~60C).
- zeer goed qua windruis (helemaal geen, echt, tot aan de snelwegsnelheden en daarbuiten!) dus samen met EV-rijden behoort het tot de top twee of drie meest sublieme ritten die ik ooit heb gehad.

Erger afkeer;
- TBH, geen van enige betekenis echt. Ik heb een hekel aan keyless entry en keyless start, en andere 'gewone' dingen die verondersteld worden in topklasse auto's te gaan die ik blijkbaar 'leuk' moet vinden! ;)
- De menu's zijn niet erg goed geprogrammeerd, ik zou graag radio + energie-info + verwarmingsregelaars samen op één scherm willen zien zonder op knoppen te hoeven drukken, maar je moet door drie afzonderlijke schermen scrollen om ze te zien, elk vol met overbodige informatie die gemakkelijk kan worden verwijderd of verkleind.
- De motor, als REx, is niet erg goed geprogrammeerd. Het zou veel beter zijn als er een instelling zou zijn waarbij hij gewoon met een rustig, langzaam, rustig tempo aanging en gewoon voor zich uit mompelde om de batterijontlading te vertragen, maar in plaats daarvan kan de motor, als je in 'hold' accelereert, oppakken en heel luidruchtig wegtoeren, zonder echt een goede reden, en dan uitgaat op een helling, en dan weer toeren maakt als je weer een helling opgaat! Gek. Woedende waanzin.
- Geen voorverwarmingstimer. Je moet 's ochtends 10 minuten van tevoren op een knop drukken als je het wilt. Doh!
- Toetert als ik hem inplug, dag of verdomde nacht. WAAROM DOET HIJ DIT!!!!!????? :mad::mad::mad:

Ik ben best blij om deze dingen echt te tolereren. Voor mij is het een auto die de meeste tijd stil, stressvrij EV-rijden kan leveren, zonder rekening te houden met bereikproblemen wat dan ook als ik een serieus bereik nodig heb, en die ik lekker kan opwarmen zonder angst voor verminderd bereik, allemaal gedaan met >250 mpg gemiddeld (met mijn specifieke woon-werkverkeer meestal), en een behoorlijke snelheid als dat wordt bevolen. Ik heb er moeite mee om aan een auto ooit te denken die ooit in staat is geweest om te concurreren met die superlatieven, en ik kan ook nog niets aan de horizon zien om dat te doen.

#8 ·
Geweldige auto en eens met de likes. Afkeer, eens met het display dat je door de menu's moet gaan, veel beter zou zijn als je een standaard menusysteem of een aanpasbaar systeem zou kunnen selecteren. Ik zit nu op bijna 62.000 in iets minder dan 30 maanden met een levenslange mpg van 178 en 227 voor de laatste 33.000 (per ongeluk trip 2 gereset).

#9 ·
Het grappige is .... als ik ['reed'] lees over wat ik over de Ampera schrijf, denk ik altijd: 'Wat een fantastisch klinkende auto!' ... en dan realiseer ik me dat het de mijne is!! Ik heb er een! (y)

#11 ·
Ik snap keyless entry echt niet, om eerlijk te zijn, maar het werkt duidelijk voor sommige mensen, en dat is eerlijk genoeg.

Als ik met een huissleutel het huis uitloop, wil ik hem ergens handig opbergen, en hem vastmaken aan een autosleutel die in een sleuf in de auto zit, is een heel goede plek om hem te bewaren!!

Ik denk dat je ook nog nooit 4 keer op de 'off'-knop hebt gedrukt toen je de HOLD-modus probeerde in te stellen. Dat heb ik nog niet gedaan, maar ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is!!!

• Like
Reactions: Richard Gledhill
#12 ·
Keyless entry en start, geweldig tot je twee verschillende auto's ermee hebt en beide sleutels in één voertuig meeneemt. Ampera-sleutel overstemde het signaal van de Elgrand-sleutel, een paar waarschuwingslampjes gingen op het dashboard branden, maar hij bleef prima lopen....... toen stopten we om te tanken en hij wilde niet meer starten, ik stapte uit, gooide mijn jas achterin en mijn broer probeerde het en de Elgrand startte, geen waarschuwingslampjes en reed foutloos naar huis.

#14 ·
Vijf maanden voltooid. Gemiddeld brandstofverbruik per maand tot nu toe: 53 mpg / 67 mpg / 144 mpg / 62 mpg / 39 mpg. De uitschieter kwam doordat ik dagelijks (gratis) kon opladen en mijn dagelijkse kilometers beperkte. De andere maanden omvatten wat (betaald) opladen en wat ICE-gebruik, met een realistischer dagelijks aantal kilometers.

#15 ·
Hier is mijn samenvatting sinds april 2014... :cool:
Image

#16 ·
Ik heb geen exacte cijfers die een jaar teruggaan, mijn myEV-logger is pas in maart vorig jaar geĂŻnstalleerd.
Dus van 17 maart 2015 tot 15 februari (de laatste paar dagen nog niet geĂĽpload) zijn de cijfers voor mijn Volt:

19682,73 km, 210,8 l benzine, 2607,53 kWh elektriciteit, gemiddeld 2,5 l/100 km
In oude valuta is dat ongeveer: 12230 mijl, 46,4 imp. gallons, 264 mpg (alleen benzine), 115 mpge

#17 ·
  • Like
Reactions: Duncan
#18 ·
Image

48500 mijl in 21 maanden
481 gallons brandstof verbruikt
Het brandstofverbruik was tot december veel lager, met 8500 mijl in de afgelopen 7 weken....
Uiteraard is daar veel benzine voor verbrand.

Dus ruwweg, aangezien ik meestal 50 mpg op benzine haal, betekent dat dat ik ongeveer 50/50 ev/ice heb gereden met mijn gebruik.

Hopelijk breng ik de komende maand wat meer tijd op kantoor door en trek ik mijn levenslange economie terug naar mijn hoogtepunt van 114 mpg.