Speak EV - Electric Car Forums banner

Batterijconditie

1.3K views 16 replies 16 participants last post by  LancashireRob  
#1 ·
Hallo, ik ben nieuw met elektrische voertuigen en ik wil een elektrische bestelwagen kopen. Ik heb de verkoper gevraagd om het voertuig 's nachts op te laden, zodat ik de actieradius kan controleren wanneer deze vol is. Ik las dat dit een gemakkelijke manier is om de gezondheid van de batterij te controleren.

De bestelwagen is:

Citroen e-Dispatch met het 75 kWh accupakket heeft een WLTP-gecertificeerde actieradius van maximaal 211 mijl.

De bestelwagen laadde op tot 176 in de normale modus en 185 in de eco-modus.

De verkoper zei dat hij geloofde dat deze niet was opgeladen tot het door de fabrikant vermelde aantal mijlen, omdat het een koude nacht was met een temperatuur van ongeveer 2°C.

Klinkt dit haalbaar?

Of is er een betere manier om de gezondheid van de batterij te controleren?

Bedankt

#2 ·
Ik kan je echter niet helpen met je specifieke vraag.

WLTP-bereikcijfers zijn erg misleidend, het is zeer onwaarschijnlijk dat je op de specifieke manier rijdt die de WLTP-test doet.

De 176/185 mijl die je op het dashboard zag, is de beste gok van de auto op basis van de temperatuur en hoe er eerder mee is gereden. Je zou ermee kunnen rijden en drastisch verschillende resultaten krijgen.

#3 ·
Vraag om een batterijgezondheidscontrole. Het vertelt u de batterijdegradatie en na 2-3 jaar kan dit ongeveer 95% zijn en als redelijk normaal worden beschouwd.

U moet ook ongeveer 20% van de WLTP-range aftrekken voor realistische getallen.

EVDB geeft een reëel bereik van 185 mijl bij milder weer en ongeveer 130 in de winter. Die getallen lijken dus wel te kloppen.

#4 · (Edited)
Uw werkelijke 'comfortabele', dagelijkse bereik zal meer rond de 80% -> 20% liggen. Als u openbaar oplaadt, zult u niet geneigd zijn om boven de 80% op te laden, omdat het opladen in de meeste gevallen daarna veel langer duurt. En als u de levensduur van de batterij wilt verlengen, is de aanbeveling ook om thuis niet boven de 80% op te laden, tenzij u het voertuig de volgende ochtend onmiddellijk gebruikt. Naast de aanbeveling van de fabrikant om de lading niet te vaak onder de 20% te laten zakken, zullen de meeste mensen bij 20% op zoek gaan naar een openbaar oplaadpunt, als ze onderweg zijn of onderweg zijn.

Als werkgetal vermenigvuldigt u uw WLTP-bereik met ongeveer 0,6 om uw 'comfortabele' bereik te krijgen.

#6 ·
Het aangegeven bereik wordt berekend op basis van hoe en onder welke omstandigheden er recentelijk mee is gereden.

De WLTP-waarde is waarschijnlijk haalbaar in de zomer vanwege een warmere batterij, wat helpt, en omdat er geen verwarming nodig is. In de slechtste winteromstandigheden met de verwarming aan, krijgt u de helft van het WLTP-bereik.

De waarde die u noemt, is redelijk acceptabel voor de omstandigheden. U zou ook kunnen controleren of de aflezing die u ziet, is met de verwarming uitgeschakeld.

In feite degraderen batterijen niet echt zoals iedereen dacht in de beginjaren en zoals door de media werd weergegeven.

#9 ·
Ik vroeg de verkoper om de auto 's nachts op te laden, zodat ik de actieradius kon controleren wanneer deze vol was. Wat volgens mij een gemakkelijke manier was om de gezondheid van de batterij te controleren.
De werkelijke actieradius varieert te veel met de temperatuur om nuttig te zijn, en de geschatte actieradius op het dashboard (zoals hierboven beschreven) wordt beĂŻnvloed door hoe de auto recentelijk is bestuurd, en is sowieso berucht onnauwkeurig op sommige auto's. De Nissan LEAF (en verwanten zoals de E-NV200-bestelwagen) was de enige EV die ik ken met een echte aparte indicator voor de gezondheid van de batterij, hoewel die nogal grof was en ook niet erg betrouwbaar.

Een on-board diagnostisch hulpmiddel (aangesloten dongle en bijbehorende app) kan u een grafiek geven van elke batterijcelspanning en de spreiding van celspanningen van laagste tot hoogste, wat een nuttigere indicator is van de gezondheid van de batterij, maar deskundige kennis vereist om nuttig te interpreteren.

#10 ·
Als ik in de EV-verkoop zou werken en een oneerlijke aanleg zou hebben, dan zou ik proberen ervoor te zorgen dat elke EV op het voorterrein gereset was en dan heel, heel voorzichtig voor een lange proefrit was gereden om de GOM-meting op de hoogst mogelijke bereikindicatie te krijgen. Het zou uiteraard volkomen onjuist zijn, maar het lijkt erop dat veel mensen ervan uitgaan dat de weergegeven bereikschatting accuraat is, en er dus veel te veel vertrouwen in stellen.

#11 ·
Als ik in de EV-verkoop zou werken en een oneerlijke aanleg zou hebben, dan zou ik proberen ervoor te zorgen dat elke EV op het voorterrein gereset was en vervolgens heel, heel voorzichtig was gereden voor een lange proefrit om de GOM-uitlezing op de hoogst mogelijke bereikindicatie te krijgen.
In de winter zou je het ook kunnen doen door er een kachel onder te zetten.
En als de auto in een overdekte showroom staat, heeft hij een oneerlijk voordeel.
Sommige potentiële kopers zouden zich natuurlijk zorgen maken over hoe lang hij op 100% is achtergelaten...

#12 ·
176 normaal klinkt redelijk. Ik denk dat de mijne ongeveer 170 is geweest bij een volle lading in de winter. Hij is 3 jaar oud en heeft 38.000 mijl gereden. Hij zal misschien 10 mijl meer halen als het warmer is en de werkelijke actieradius, zoals ik rijd, zal waarschijnlijk 20-30 mijl toenemen in de zomer in vergelijking met de winter. De originele bestelwagens hadden meer een WLTP van 195-200, afhankelijk van de exacte specificatie. De nieuwe, bijvoorbeeld die van 2025, hebben verbeteringen en gaan tot 210-220 mijl.

In het echte leven hangt het allemaal af van hoe je rijdt. Ik heb maximaal 220 mijl gereden door vrachtwagens te volgen met een lichte rugwind bij warm weer. Ik ben ook wel eens uitgekomen op een actieradius van 115 mijl bij 70 mph met tegenwind, hevige regen en ongeveer 5 graden. Gewicht in de bestelwagen heeft niet veel effect. Ladders op het dak zijn helemaal niet goed en hoge snelheid is niet goed.

Met een OBD-dongle en iets als de Car Scanner-app kun je een waarde krijgen voor de batterijconditie (SOH), die ik momenteel op 91,31% heb.

#13 ·
Gewicht in de bestelwagen is geen groot effect. Ladders op het dak zijn helemaal niet goed en hoge snelheid is niet goed.
Op basis van mijn ervaring in een andere kleine bestelwagen met stoelen, kan ik dat onderschrijven.

Met één kleine uitzondering: in een echt heuvelachtig landschap maakt het gewicht wel een beetje verschil, en natuurlijk kan het of je bergop of bergaf gaat een enorm effect hebben. Een van mijn af en toe gemaakte trips in het Peak District, zeven of acht mijl per enkele reis naar het dichtstbijzijnde treinstation. Herhaaldelijk geeft dit bijna 8 mijl/kWh in de ene richting en 2 mijl/kWh in de andere.

Voor de rest, precies goed. Haal de dakdragers eraf voor alle weken dat je ze niet gebruikt, en verminder de kruissnelheid voor langere reizen.

#16 ·
@Rbrian kunt u hier ook wat inzicht in geven? :)
Ik heb een 50kWh (45kWh bruikbaar, maar voor zover ik weet heeft de terugroepactie dat teruggebracht tot 43kWh) Vivaro, altijd volledig beladen met ladders op het dak, met een gewicht van 3 ton. Ik maak meestal korte ritten met lange tussenpozen, dus de kachel staat bijna altijd aan, wat de efficiëntie verder vermindert. Ik haal gemiddeld 1,8 mijl per kWh, maar er is een klein verschil tussen winter en zomer - tot 60 mijl op een volle lading in de winter (de schatting zegt 123), tot 110 in de zomer (de schatting zegt 134). Bij een aangegeven 63 mph (eigenlijk 59 mph) op de snelweg, na de eerste etappe, die altijd meer energie verbruikt vanwege de kachel, haalde hij ongeveer 80 mijl voor elke volgende etappe. Verre van de 134 mijl die de schatting beweert.

Er zijn geen meldingen geweest van een slechte batterijconditie bij Stellantis EV's, maar de schatting staat erom bekend hilarisch onnauwkeurig te zijn, slechter dan bij vrijwel elke andere fabrikant.

#15 ·
Ik lees dit draadje en realiseerde me net dat het veranderen van de rijmodus van Power naar Normal naar Eco visueel het bereik verandert dat in het display wordt getoond. Soms... nou ja, hoe ouder ik word, hoe vaker het de voor de hand liggende dingen zijn die me ontgaan!

#17 ·
Ik heb de Vivaro-E Life (versie met 8 zitplaatsen) en zoals anderen al hebben gezegd, is de GoM enorm onnauwkeurig. De mijne heeft de 50kWh-batterij, dus ik ga gewoon uit van 1% = 1 mijl en alles extra (in de zomer) is een bonus. Ik vervoer niets op het dak, maar heb meestal minstens 2-3 kinderen in de auto. Het slechtste dat ik heb gehad, is 1,9 mijl/kWh in de winter (onder de 5 graden Celsius buiten) met de kachel vol aan. Op een recente rit van 31 mijl (14 graden buiten, cabine ingesteld op 16 en niet verwarmd, airco aan) haalde ik 3,1 mijl/Kwh, dus rijd er verstandig mee en het kan een behoorlijk bereik afleggen. De enige manier om de werkelijke batterijconditie te achterhalen, is, zoals anderen al hebben gezegd, een Bluetooth-dongle voor de OBD-poort te halen. Ik heb me er persoonlijk nooit mee beziggehouden, aangezien ik de auto ongeveer een jaar geleden 6 maanden oud heb gekregen. Eerlijk gezegd, tot nu toe is het geweldig geweest!