Speak EV - Electric Car Forums banner

Batterijconditie

1.3K views 16 replies 16 participants last post by  LancashireRob  
#1 ·
Hallo, ik ben nieuw met elektrische voertuigen en ik wil een elektrische bestelwagen kopen. Ik heb de verkoper gevraagd om het voertuig 's nachts op te laden, zodat ik de actieradius kan controleren wanneer deze vol is. Ik las dat dit een gemakkelijke manier is om de gezondheid van de batterij te controleren.

De bestelwagen is:

Citroen e-Dispatch met het 75 kWh accupakket heeft een WLTP-gecertificeerde actieradius van maximaal 211 mijl.

De bestelwagen laadde op tot 176 in de normale modus en 185 in de eco-modus.

De verkoper zei dat hij geloofde dat deze niet was opgeladen tot het door de fabrikant vermelde aantal mijlen, omdat het een koude nacht was met een temperatuur van ongeveer 2°C.

Klinkt dit haalbaar?

Of is er een betere manier om de gezondheid van de batterij te controleren?

Bedankt

#2 ·
Ik kan je echter niet helpen met je specifieke vraag.

WLTP-bereikcijfers zijn erg misleidend, het is zeer onwaarschijnlijk dat je op de specifieke manier rijdt die de WLTP-test doet.

De 176/185 mijl die je op het dashboard zag, is de beste gok van de auto op basis van de temperatuur en hoe er eerder mee is gereden. Je zou ermee kunnen rijden en drastisch verschillende resultaten krijgen.

#3 ·
Vraag om een batterijgezondheidscontrole. Het vertelt u de batterijdegradatie en na 2-3 jaar kan dit ongeveer 95% zijn en als redelijk normaal worden beschouwd.

U moet ook ongeveer 20% van de WLTP-range aftrekken voor realistische getallen.

EVDB geeft een reëel bereik van 185 mijl bij milder weer en ongeveer 130 in de winter. Die getallen lijken dus wel te kloppen.

#4 · (Edited)