Speak EV - Electric Car Forums banner

Kondycja baterii

1.3K views 16 replies 16 participants last post by  LancashireRob  
#1 ·
Cześć, jestem nowy w świecie samochodów elektrycznych i chcę kupić elektrycznego vana. Poprosiłem sprzedawcę o naładowanie pojazdu na noc, abym mógł sprawdzić zasięg po pełnym naładowaniu. Przeczytałem, że to prosty sposób na sprawdzenie stanu baterii.

Van to:

Citroen e-Dispatch z akumulatorem 75 kWh ma certyfikowany zasięg WLTP do 211 mil.

Van naładował się do 176 w trybie normalnym i 185 w trybie eco.

Sprzedawca powiedział, że uważa, że ​​nie naładował się do podanej przez producenta liczby mil, ponieważ była to zimna noc z temperaturą około 2°C.

Czy to brzmi rozsądnie?

Czy jest lepszy sposób na sprawdzenie stanu baterii?

Dzięki
 
#2 ·
Nie mogę jednak pomóc w Twoim konkretnym pytaniu.

Dane dotyczące zasięgu WLTP są bardzo mylące, jest bardzo mało prawdopodobne, że będziesz jeździć w sposób, w jaki odbywa się test WLTP.

176/185 mil, które widziałeś na desce rozdzielczej, to najlepsze oszacowanie samochodu oparte na temperaturze i sposobie, w jaki był wcześniej prowadzony. Możesz nim jeździć i uzyskać radykalnie różne wyniki.
 
#3 ·
Poproś o sprawdzenie stanu baterii. Mówi o degradacji baterii, a po 2-3 latach może wynosić około 95% i jest uważana za dość normalną.

Powinieneś również odjąć około 20% zasięgu WLTP, aby uzyskać realistyczne liczby.

EVDB podaje rzeczywisty zasięg 185 mil w łagodniejszą pogodę i około 130 zimą. Więc te liczby wydają się być poprawne.
 
#4 · (Edited)
Twój rzeczywisty „wygodny”, codzienny zasięg będzie bardziej zbliżony do wartości 80% -> 20%. Jeśli korzystasz z publicznego ładowania, zazwyczaj nie będziesz ładować powyżej 80%, ponieważ w większości przypadków ładowanie trwa znacznie dłużej po przekroczeniu tej wartości. A jeśli chcesz zachować żywotność baterii, zaleca się również, aby nie ładować powyżej 80% w domu przez noc, chyba że używasz pojazdu natychmiast następnego ranka. Oprócz zaleceń producenta, aby nie dopuszczać do zbyt częstego spadku naładowania poniżej 20%, większość osób będzie chciała zacząć szukać publicznego punktu ładowania przy 20%, jeśli są w drodze lub w terenie.

Zatem jako wartość roboczą pomnóż swój zasięg WLTP przez około 0,6, aby uzyskać swój „wygodny” zasięg.
 
#6 ·
Zasięg wskazany jest obliczany na podstawie sposobu i warunków, w jakich pojazd był ostatnio prowadzony.

Wartość WLTP jest prawdopodobnie osiągalna latem ze względu na cieplejszą baterię, co pomaga, i brak konieczności używania ogrzewania. W najgorszych warunkach zimowych z włączonym ogrzewaniem uzyskasz 1/2 zasięgu WLTP.

Podana przez Ciebie wartość jest całkiem akceptowalna dla tych warunków. Możesz również sprawdzić, czy odczyt, który widzisz, jest przy wyłączonym ogrzewaniu.

W rzeczywistości baterie tak naprawdę nie degradują się tak, jak wszyscy myśleli na początku i jak to przedstawiały media.
 
#9 ·
Poprosiłem sprzedawcę o naładowanie pojazdu na noc, abym mógł sprawdzić zasięg po pełnym naładowaniu. Co, jak czytałem, było łatwym sposobem sprawdzenia stanu baterii.
Rzeczywisty zasięg zmienia się zbyt mocno w zależności od temperatury, aby był przydatny, a szacowany zasięg na desce rozdzielczej (jak opisano powyżej) jest zależny od tego, jak pojazd był ostatnio prowadzony i tak czy inaczej jest notorycznie niedokładny w niektórych pojazdach. Nissan LEAF (i krewni, tacy jak furgon E-NV200) był jedynym EV, o którym wiem, że miał prawdziwy, oddzielny wskaźnik stanu baterii, chociaż był on dość prymitywny i również niezbyt niezawodny.

Narzędzie diagnostyczne pokładowe (dołączony klucz sprzętowy i powiązana aplikacja) może dać ci wykres napięcia każdej celi baterii i rozkład napięć celi od najniższego do najwyższego, co jest bardziej przydatnym wskaźnikiem stanu baterii, ale wymaga eksperckiej wiedzy, aby móc go użytecznie zinterpretować.
 
#10 ·
Gdybym pracował w sprzedaży samochodów elektrycznych i miał nieuczciwą naturę, to postarałbym się, aby każdy samochód elektryczny na placu został zresetowany, a następnie prowadzony bardzo, bardzo delikatnie podczas długiej jazdy testowej, aby uzyskać najwyższe możliwe wskazanie zasięgu na wskaźniku GOM. Oczywiście byłoby to całkowicie fałszywe, ale wydaje się, że wiele osób zakłada, że wyświetlany szacowany zasięg jest dokładny, więc pokłada w nim zbyt duże zaufanie.
 
#11 ·
Gdybym pracował w sprzedaży samochodów elektrycznych i miał nieuczciwą naturę, to starałbym się dopilnować, aby każdy samochód elektryczny na placu został zresetowany, a następnie jeździł bardzo, bardzo delikatnie podczas długiej jazdy testowej, aby uzyskać najwyższy możliwy wskaźnik zasięgu.
Zimą można to zrobić, umieszczając pod nim grzejnik.
A jeśli samochód znajduje się w salonie wystawowym, będzie miał niesprawiedliwą przewagę.
Niektórzy potencjalni nabywcy martwiliby się oczywiście tym, jak długo był pozostawiony na 100%...
 
#12 ·
176 normalne brzmi rozsądnie. Myślę, że mój miał około 170 przy pełnym naładowaniu w zimie. Ma 3 lata i 38000 mil. Zasięg wzrośnie może o 10 mil, gdy będzie cieplej, a rzeczywisty zasięg, w jaki sposób jeżdżę, prawdopodobnie wzrośnie o 20-30 mil latem w porównaniu do zimy. Oryginalne vany miały bardziej WLTP na poziomie 195-200 w zależności od dokładnej specyfikacji. Nowe, np. z 2025 roku, mają ulepszenia i osiągają 210-220 mil.

W rzeczywistości wszystko zależy od tego, jak jeździsz. Przejechałem maksymalnie 220 mil, jadąc za ciężarówkami z lekkim wiatrem z tyłu w ciepłą pogodę. Zasięg spadł do 115 mil przy prędkości 70 mil na godzinę przy wietrze czołowym, ulewnym deszczu i temperaturze około 5 stopni. Waga w vanie nie ma dużego wpływu. Drabiny na dachu wcale nie są dobre, a duża prędkość nie jest dobra.

Z donglem OBD i czymś takim jak aplikacja Car Scanner możesz uzyskać odczyt stanu naładowania akumulatora (SOH), który obecnie wynosi 91,31%.
 
#13 ·
Waga w furgonetce nie ma dużego wpływu. Drabiny na dachu w ogóle nie są dobre, a duża prędkość nie jest dobra.
Opierając się na moim doświadczeniu w innym małym vanie z siedzeniami, mogę to poprzeć.

Z jednym małym wyjątkiem: w prawdziwym pagórkowatym terenie waga robi pewną różnicę i oczywiście to, czy jedziesz pod górę, czy w dół, może mieć ogromny wpływ. Jedna z moich sporadycznych podróży w Peak District, siedem lub osiem mil w każdą stronę do najbliższej stacji kolejowej. Powtarzalnie daje to prawie 8 mil/kWh w jednym kierunku i 2 mile/kWh w drugim.

Co do reszty, dokładnie tak. Zdejmij bagażnik dachowy na wszystkie tygodnie, w których go nie używasz, i zmniejsz prędkość przelotową na dłuższych trasach.
 
#16 ·
@Rbrian Czy możesz również podzielić się tutaj swoimi spostrzeżeniami? :)
Mam Vivaro o pojemności 50 kWh (45 kWh użytecznej, ale o ile wiem, akcja serwisowa zredukowała to do 43 kWh), zawsze w pełni załadowany z drabinami na dachu, ważący 3 tony. Jeżdżę głównie na krótkich trasach z długimi przerwami, więc ogrzewanie jest prawie zawsze włączone, co dodatkowo zmniejsza wydajność. Średnio przejeżdżam 1,8 mili na kWh, ale jest pewna różnica między zimą a latem - nawet 60 mil na pełnym naładowaniu zimą (szacunkowy wskaźnik mówi 123), nawet 110 latem (szacunkowy wskaźnik mówi 134). Przy wskazaniu 63 mph (w rzeczywistości 59 mph) na autostradzie, po pierwszym odcinku, który zawsze zużywa więcej energii ze względu na ogrzewanie, przejechał około 80 mil na każdym kolejnym odcinku. Daleko od 134 mil, które twierdzi szacunkowy wskaźnik.

Nie było żadnych doniesień o słabej kondycji akumulatorów w samochodach elektrycznych Stellantis, ale szacunkowy wskaźnik jest powszechnie znany jako komicznie niedokładny, gorszy niż u prawie każdego innego producenta.
 
#15 ·
Czytam ten wątek i dopiero teraz zdałem sobie sprawę, że zmiana trybu jazdy z Power na Normalny na Eco wizualnie zmienia zasięg wyświetlany na wyświetlaczu. Czasami... cóż, im jestem starszy, tym częściej umykają mi oczywiste rzeczy!
 
#17 ·
Mam Vivaro-E Life (wersja 8-osobowa) i jak mówili inni, GoM jest bardzo niedokładny. Mój ma akumulator 50 kWh, więc po prostu przyjmuję 1% = 1 milę, a wszystko dodatkowe (latem) to bonus. Nic nie wożę na dachu, ale zwykle mam co najmniej 2-3 dzieci w samochodzie. Najgorsze, co miałem, to 1,9 mil/kWh zimą (poniżej 5 stopni C na zewnątrz) z włączonym ogrzewaniem. Na niedawnej 31-milowej podróży w obie strony (14 stopni na zewnątrz, kabina ustawiona na 16 i bez ogrzewania, klimatyzacja włączona) uzyskałem 3,1 mil/Kwh, więc jeżdżę rozsądnie i może pokonać przyzwoity zasięg. Jedynym sposobem na uzyskanie rzeczywistego stanu baterii jest, jak mówili inni, uzyskanie klucza Bluetooth do portu OBD, osobiście nigdy się tym nie przejmowałem, ponieważ dostałem samochód 6 miesięcy temu około rok temu. Szczerze mówiąc, jak dotąd było wspaniale!