Speak EV - Electric Car Forums banner

Aanbevelingen voor fietsdragers

4.1K views 10 replies 5 participants last post by  nigelq  
#1 ·
Ik heb een E-Niro 4+ 2022 besteld en wil een trekhaak toevoegen voor een fietsendrager. Ik heb dit onderwerp al een aantal keer zien langskomen, waarbij de 'Brink' trekhaak sterk werd aanbevolen. Als ik voor die optie ga, heb ik gelezen dat niet alle fietsendragers geschikt zijn voor dit merk/type trekhaak. Ik wil graag van degenen die een Brink trekhaak hebben weten, welk merk en model fietsendrager u heeft gemonteerd?

Op de Brink-website staat een lijst met geschikte en ongeschikte fietsendragers, waarbij een van de modellen die ik overweeg (de Atera Strada DL 3) compatibel lijkt te zijn, maar ik overweeg ook (omdat hij goedkoper is en opvouwbaar) de BuzzRack Eazzy 4, die niet wordt vermeld. Heeft iemand ervaring met het gebruik van deze fietsendrager op de Brink trekhaak?

Ik heb gelukkig schriftelijke bevestiging gekregen van de Service Manager en Master Technician van de dealer dat het monteren van een fietsendrager-trekhaak de garantie niet ongeldig maakt. De fietsendrager moet 3 of 4 fietsen kunnen herbergen. Ik ben dankbaar voor uw input.

#3 ·
Bedankt Xinx. Ik heb contact opgenomen met de dealer en Kia UK en de elektrische Niro in het VK heeft geen trekgewicht. Ik zit vast aan de enige optie om de 'Brink' fiets-trekhaak te installeren.

Ik ben verrast dat ik geen aanbevelingen heb ontvangen, aangezien de gesprekken over trekhaken over meerdere pagina's gaan. Of misschien heeft niemand een BuzzRack fietsdrager?

#6 ·
Bedankt Xinx. Ik heb navraag gedaan bij de dealer en Kia UK en de elektrische Niro in het VK heeft geen trekgewicht. Ik zit vast aan de enige optie om de 'Brink' fiets-only trekhaak te installeren.

Ik ben verrast dat ik geen aanbevelingen heb ontvangen, aangezien de gesprekken over trekhaken over meerdere pagina's gaan. Of misschien heeft niemand een BuzzRack fietsdrager?
Dat is jammer.

Over de compatibiliteit van fietsdragers met specifieke trekhaken. Op zich klopt dat. Een fietsdrager-only trekhaak heeft twee ijzeren pinnen op de ijzeren kogel gelast, waardoor je er niets overheen kunt plaatsen dat niet de vereiste inkepingen heeft.

Toen de mijne werd geĂŻnstalleerd, vroeg ik hen echter om per ongeluk een slijptol tegen die pinnen te houden. Dat deden ze en ze waren zo vriendelijk om een speciale coating aan te brengen zodat het niet roest. Daarmee kun je elke fietsdrager monteren.

De mijne is de GDW 2360T60

#4 ·
Mijn BMW 2-Serie Gran Tourer heeft een trekhaak speciaal voor fietsdragers. Het is een OEM-oplossing speciaal voor BMW, maar wordt geproduceerd door Brink. Ik heb er een BMW fietsdrager bij gekocht. Ik neem aan dat BMW fietsdragers daarom potentiële opties voor u zouden kunnen zijn. Ik heb mijn BMW fietsdrager tweedehands gekocht op eBay. Hij heeft ruimte voor 2 fietsen of e-bikes, en je kunt ook een optionele, vast te schroeven extra rail kopen waarmee je een 3e fiets erop kunt zetten. Hij heeft de bedrading voor de geïntegreerde achterlichten, wat volgens mij standaard is?

#7 ·
Dank u Mark-Surrey voor uw antwoord. Ik had er niet aan gedacht om naar fietsdragers van verschillende autofabrikanten te kijken. Bedankt voor uw aanbeveling, ik zal het zeker bekijken (y)
Ik heb mijn model BMW fietsdrager gecontroleerd. Het heet "BMW Rear Bike Carrier Pro 2.0", en u kunt meer details vinden op BMW rear bike rack Pro 2.0

Ik heb ÂŁ233 betaald voor de mijne, tweedehands op eBay. Ik weet niet of er iets is dat u ervan zou weerhouden om het op een niet-BMW-auto te gebruiken. De mijne was nauwelijks gebruikt. De 3e fietsbeugel die u eraan kunt toevoegen (ik heb hem niet) is BMW onderdeelnummer 82722287888, en deze extra rail bevindt zich boven de nummerplaat. U kunt daar details over vinden op BMW extension set third bicycle for rear bicycle rack Pro 2.0

De maximale laadcapaciteit zonder de 3e beugel is 60 kg, wat wordt verminderd tot 52 kg als u de 3e beugel heeft. De 3e beugel kan maximaal 15 kg bevatten.

Succes!

#9 ·
Ik heb zojuist het label op mijn BMW fietsdrager gecontroleerd om te zien wie hem daadwerkelijk voor BMW produceert. Zoals u op de bijgevoegde foto kunt zien, is het een Duits bedrijf genaamd Uebler. Ze hebben een website met verschillende fietsdragers op Ik heb ook een foto toegevoegd die laat zien hoe de kogelkoppeling van deze BMW fietsdrager eruitziet. Ik heb geen idee of dit er anders uitziet dan standaard fietsdragers die op de trekhaak zijn gemonteerd.
Image
Image

#10 ·
Ik heb de Brink 'trekhaak' laten monteren en gebruik een Yakima JustClick2-drager. Het is een briljante drager, eenvoudig te gebruiken en houdt een lange, losse mtb met dikke banden vast. Het kantelmechanisme maakt het mogelijk om de achterklep te openen, zelfs met brede sturen.

Ik heb de Altra-dragers overwogen, maar ik heb een paar mensen horen zeggen dat het vergrendelingsmechanisme van de trekhaak na verloop van tijd (misschien +3 jaar) losser werd, vanwege een veer die in het klemsysteem werd gebruikt. Ik wil deze drager veel langer houden, dus besloot ik wat meer uit te geven en de Yakima te kopen. De JustClick 2 kan ook worden uitgebreid met een 3e fietshouder voor een kinderfiets. Ik heb BuzzRack, RoofBox en Brink gemaild over de Buzzracks, maar ze gaven allemaal aan dat het klemmmechanisme niet compatibel is met de Brink-kogel met pinnen. Jammer, want sommige van hun dragers zien er goed uit.

Belangrijke opmerking over het aantal fietsen
Het aantal fietsen dat u kunt vervoeren, wordt beperkt door de kogeldruk van de auto en de limiet van de fietsendrager, wat gezien de eNiro die in het VK niet mag trekken, betekent dat een Britse dealer u waarschijnlijk geen kogeldrukcijfer zal geven. Ik ken het cijfer NIET, maar vervoer hooguit één zware fiets en één lichte fiets.
De eNiro is vrij zwaar, maar het gaat niet alleen om de massa, maar ook om waar deze zich bevindt. ICE-auto's hebben veel massa op de vooras met een zware motor, dit is goed om veel gewicht op de trekhaak tegen te gaan. Veel massa tussen de wielen (zoals de eNiro-accu) is niet zo effectief, dus het is geen gegeven dat een eNiro een hoge kogeldruk zal hebben. Een kogeldruk die groot genoeg is voor 4 volwassen fietsen EN een geschikte drager is niet zo gebruikelijk (in het grote geheel) en beperkt tot grote SUV's, lange stations en pick-uptrucks, dus het is uiterst onwaarschijnlijk dat de eNiro dit kan, tenzij je superlichte racefietsen hebt. 3 volwassen fietsen of 2 e-bikes zijn waarschijnlijk ook een uitdaging.

Als u veel fietsen wilt vervoeren, moet u de maximale kogeldruk van een eNiro (PHEV of ICE is waarschijnlijk anders), de maximale belasting van de trekhaak, de maximale belasting van de fietsendrager vinden. De totale massa van alle fietsen die u wilt vervoeren EN de drager (dit wordt altijd vergeten!) moet kleiner zijn dan al deze limieten, anders mag u die belasting niet vervoeren.

Als voorbeeld, uitgaande van een typische kogeldruk van 75 kg. Als de drager 21 kg weegt (JustClick3) en elke fiets 14 kg, is het totaal 63 kg. Een 4e volwassen fiets erop krijgen, gaat niet lukken, tenzij de fietsen heel licht zijn.

#11 ·
Vorig jaar kochten we een Niro 4 en lieten we een afneembare trekhaak van Brink monteren voor iets minder dan £700 - niet goedkoop, maar het voldeed aan al onze eisen - hij is gemakkelijk te monteren en te verwijderen en werkt goed met onze Thule fietsendrager, die indien nodig twee zware e-bikes kan dragen (tot 30 kg per fiets). Meestal hebben we één zware e-bike en één lichte - totaal gewicht ongeveer 40 kg. Dit is prima voor ons geweest.