Speak EV - Electric Car Forums banner

Chinese Android Auto/Carplay voor een Volt

4.3K views 46 replies 8 participants last post by  sounds2k  
#1 ·
Ik heb altijd al Android Auto met mijn Ampera gewild, en uit eerdere berichten blijkt dat ik niet de enige ben.
Helaas lijkt het erop dat veel of alle manieren om het eerder te implementeren moeilijk of onmogelijk zijn geworden, omdat onderdelen het einde van hun levensduur hebben bereikt of te duur zijn, dus ik dacht dat ik zou vragen of iemand van jullie deze oplossing al eerder is tegengekomen?

Ik zou een link plaatsen, maar het forum heeft maatregelen om spam te voorkomen, omdat ik een nieuwe gebruiker ben. Om het te vinden, zoek ik gewoon naar "chevrolet volt" op AliExpress en het kost ongeveer ÂŁ300 met 8 verkocht en 3 beoordelingen, van de winkel "ICarPlay Direct Store". Er zijn 2 opties die er bijna identiek uitzien, behalve de foto's.

Aangezien de beoordelingen niet ongelooflijk zijn, dacht ik dat ik zou vragen of iemand ervaring heeft met de kit?

Ik heb eerder een vergelijkbare kit geĂŻnstalleerd op een BMW I3 en dat verliep vrij soepel, maar dat is een vrij goed gedocumenteerd proces in vergelijking hiermee.

Bedankt

#7 ·
Heb een vraag over de ACC-modus. Verkoper stuurde me documentatie en ik moet 3 kabels aansluiten op de fabrieksharnas.
Dat zijn 12V, Ground en ACC.

12V en Ground zijn geen probleem. Dat zijn pin 44 en 38 volgens onderstaande lijst.
Probleem is dat ik geen ACC-pin op de connector kan vinden.

Zou dat pin 43 kunnen zijn? Entertainment Remote Enable Signal

Image

De rest van de lijst is hier te vinden: Volt Radio pinout

#10 ·
Ik denk dat ik het heb opgelost. Ik kan zowel AAC- als 12V-kabels aansluiten op de 12V, aangezien de auto de stroom naar de radio uitschakelt als je de auto verlaat. De unit zal de batterij dus niet leegtrekken.
Je hebt een permanente stroom (12V) nodig om instellingen etc. op te slaan en een geschakelde stroom (ACC) om het van stroom te voorzien.

#13 ·
Dit is ingewikkelder dan het lijkt, omdat Ampera/Volt geen afzonderlijke ACC-voeding heeft.

De radio wordt permanent gevoed vanuit zekering F2 aan de linkerkant van het dashboard (voor rechtsgestuurde auto's) en de stroomstatus wordt via de seriële databus geregeld. Hij regelt ook zelf de zogenaamde 'retained accessory power'-functie gedurende 10 minuten nadat alle systemen van de auto zijn uitgeschakeld of totdat een deur wordt geopend. Maar ik denk dat het onwaarschijnlijk is dat je een ACC-voeding zult vinden, tenzij je een interne printplaat aftapt.

Er is nog een 'retained accessory power'-functie die via een relais wordt geregeld, wederom gedurende 10 minuten na het uitschakelen. Dit tweede systeem regelt alleen de 12V-voedingsaansluiting en de sigarettenaansteker. Dus als je een 12V-voeding wilt die alleen aan is als de auto aan staat, dan is een van die opties waarschijnlijk de beste keuze.

Maar pas op. Van sommige aftermarket-accessoires (bijv. dashcams) is bekend dat ze de verwachte stroomafname zodanig vervormen dat de retained-functie steeds opnieuw wordt gereset en de batterij kan leeglopen.

#15 ·
Ik denk dat het prima zou zijn om de 12V in de radioconnector te gebruiken, maar een zekeringaftakking die vaak wordt gebruikt voor het vast bedraden van dashcams zou waarschijnlijk logischer zijn, aangezien hetzelfde gedaan zou kunnen worden om stroom af te nemen van een RAP-relaisgestuurde zekering, dus F1 of F15 in de "Instrument Panel Fuse Block" hier: Zekeringkast.

Ik heb een van die twee gebruikt om mijn dashcam vast te bedraden, samen met een van de constant actieve, en ik heb persoonlijk geen problemen gehad zoals SpinDrift beschrijft, maar het is goed om te weten dat het een mogelijkheid is, vooral omdat aftermarket MMI's behoorlijk wat energie verbruiken, tenminste afgaande op de warmte die ze meestal afgeven.

#17 ·
OK. Vandaag ben ik begonnen met alles te installeren.

Stroom komt nu van de hoofdaansluiting van de radiomodule.
Was de beste optie voor mij.

Hoefde alleen de zwarte (pin 38) en rode draad (pin 44) te strippen en deze aan te sluiten op de rood/gele en zwarte draad op de stroomkabelbundel die in de unit gaat (hieronder vermeld als GL8/Malibu stroomkabel).

Image

Scherm heeft twee kabels aangesloten, een blauwe (denk video) en een zwarte (stroom / touch).
Neem ze er allebei uit.

Met de kit krijg je twee VIDEO kabels. Beide zijn gemarkeerd als LCD IN en OUT

-Eerste. Eén kant fabrieksvideokabel van scherm, andere kant naar de module.
-Tweede kabel gaat van de module naar het scherm

Dit zorgt ervoor dat de videofeed door de module gaat.

En als laatste moet je de stroomkabel van de kit aansluiten (links op de tekening) Die al is aangesloten op de radio connector (12V/ACC en GND)

Je krijgt 2 verschillende stroomkabels bij deze kit, maar je komt er al snel achter welke je nodig hebt

Image

Hier zie je alle drie extra kabels die ik aan de stroomkabel van de kit heb gesoldeerd, die drie kabels zijn niet gesoldeerd aan de radio connector.
Ik heb ze extra lang gemaakt zodat ik ruimte had tijdens de installatie. Rood en geel zijn verdraaid op de foto, maar niet als ze geĂŻnstalleerd zijn.

De module bevindt zich nu hieronder, aan de voorkant in de middenconsole

Image

Kit wordt ook geleverd met 2 USB-kabels, een jackkabel en een microfoon. Die zijn nog niet geĂŻnstalleerd.

De uitdaging is nu om het systeem aan het werk te krijgen. Je hebt onderaan het scherm 8 schakelaars. Als je nr. 7 op ON zet, en de unit uit en aan zet, dan krijg je een kalibratiekruis. Je kunt dit doen, maar het is niet nodig.
Daarna zet je nr. 7 weer op OFF, Nr. 3 en 8 moeten op ON staan.

En hier zit ik vast.
Ik heb geen idee hoe ik van het fabrieksscherm naar het Android Auto / Carplay scherm moet gaan.

Documentatie zegt dat je op de Malibu de extra schakelaar moet installeren, die bij de kit wordt geleverd.
Er is geen lege plek op de module waar deze schakelaar kan worden aangesloten.
Maar ze vertellen je niet hoe je hem moet aansluiten

Image

Tweede optie is eerst naar AUX gaan en het midden van het scherm aanraken. Werkt niet voor mij.

Dus ik heb ze een bericht gestuurd. Hoop morgen van ze te horen.

We geven niet op ;)

WORDT VERVOLGD

#21 ·
OK... Hoop laatste update over deze Chinese Android Auto unit.

Het WERKT.
Ben erin geslaagd om van de standaardweergave naar de unit te gaan.
Na wat geklooi met kabels en schakelaars op de unit, heb ik pin 2 op ON gezet (aftermarket touchscreen) en plots werd het scherm zwart en kwam er een nieuw logo op. (y)

Image

Image

Mijn telefoon was al verbonden met Android Auto, dus het scherm toonde me eerst de normale module-opties om naar Android Auto te gaan.

Het systeem is niet het snelste ter wereld, maar het werkt. Ik ben aftermarket Android units gewend van mijn vorige auto's, waar ze de nieuwste CPU's gebruiken. Maar het werkt.

Moet alleen nog wat wegvallen oplossen bij het afspelen van muziek. Lijkt erop dat zodra mijn telefoon iets doet, de muziek wegvalt en stottert.
Wat tweaking is nodig.
In het menu zie ik een BT-optie. Moet uitzoeken waar dat voor is.

Ook moest ik de 3,5 jack van de unit naar de middenconsole installeren.
En als laatste de microfoon. Eerst ga ik testen of het werkt met de telefoonmicrofoon, als dat geen optie is dan moet ik hem installeren

Voor nu ben ik blij.

En dat is al mijn tweede upgrade op de Ampera na de zo benodigde bagageplank

Image

Volgende is een nieuwe knop voor de bestuurdersdeur en vocht verwijderen op de achterdeurreflectoren

#30 ·
OK... Hoop laatste update over deze Chinees Android Auto unit.

Het WERKT.
Weet te veranderen van standaardweergave naar unit.
Na wat geklooi met kabels en schakelaars op de unit, zette ik pin 2 op AAN (aftermarket touchscreen) en plots werd het scherm zwart en kwam er een nieuw logo op. (y)

View attachment 200101
View attachment 200102

Mijn telefoon was al verbonden met Android Auto, dus het scherm toonde me eerst de normale module-opties om over te schakelen naar Android Auto.

Het systeem is niet het snelste ter wereld, maar het werkt. Ik ben gewend aan aftermarket Android-units op mijn vorige auto's, waar ze de nieuwste CPU's gebruiken. Maar het werkt.

Moet alleen nog een paar wegvallers oplossen tijdens het afspelen van muziek. Lijkt erop dat zodra mijn telefoon iets doet, de muziek wegvalt en stottert.
Er is wat tweaking nodig.
In het menu zie ik een BT-optie. Moet uitzoeken waar dat voor is.

Ook moest ik de 3,5 mm jack van de unit naar de middenconsole installeren.
En als laatste de microfoon. Eerst zal ik testen of het werkt met de telefoonmicrofoon, als dat geen optie is, dan moet ik hem installeren

Voor nu ben ik blij.

En dat is al mijn tweede upgrade op de Ampera na de zo nodige bagageplank

View attachment 200103

De volgende stap is een nieuwe knop voor de bestuurdersdeur en vocht verwijderen op de achterklepreflectoren
Hoi. Ik heb dezelfde kit als jij gekocht en ik heb problemen. Ik heb de kabelboom al gecontroleerd en alles ziet er goed uit. Als ik hem aansluit met de GVIF-brug maar niet met de zwarte kabelbrug, toont hij het beeld (touchscreen werkt uiteraard niet). Maar als ik hem aansluit, heeft de LCD geen achtergrondverlichting. Ik ben de weg kwijt en ik weet niet wat ik moet doen.

#24 ·
UPDATE 3: Na het apparaat een paar dagen te hebben gebruikt, merk ik een paar problemen op.
-1e: Geluid hapert uit het niets
-2e: Bij navigatie zonder een specifieke locatie in te voeren, stopt de pijl een paar seconden en gaat dan verder. Heb dit probleem niet bij navigatie naar een locatie
-3e: Apparaat verliest verbinding met mijn telefoon, terwijl mijn telefoon aangeeft dat het nog steeds via BT verbonden is met Android Auto

Het lijkt erop dat het geheugen van het apparaat overloopt en begint te vertragen. Maar het kan ook de verbinding zijn tussen de telefoon en het apparaat via BT.

Toen ik vandaag de wifi-antenne aanraakte tijdens het haperen, verdween het probleem plotseling. Ik zal eerst proberen een antenneverlengkabel te gebruiken om te zien of er iets de verbinding stoort.

Ik ben al in contact met de verkoper, dus ik hoop dat dit snel wordt opgelost.

En als laatste ontdekte ik vandaag dat het apparaat op de vloer van de bestuurder ligt vanwege deze problemen.
Apparaat gaat niet uit bij het verlaten van de auto.
Merk op dat Android auto direct startte bij het starten van de auto.
Eerst was ik hier erg blij mee, maar na wat boodschappen te hebben gedaan, kwam ik terug in de auto en er speelde een heel ander nummer dan toen ik vertrok.

Dus toen ik thuiskwam, sloot ik de auto af en zag de LED normaal op het apparaat knipperen.

Na 30 minuten ging ik terug naar de auto en keek door het raam en de LED knipperde nog steeds.

Dus ik denk dat het voeden van het apparaat met de 12V van de radio-aansluiting niet de manier is als ik niet wil dat mijn 12V-batterij leeg raakt. (vraag me af waarom de fabrieksradio 12V blijft krijgen nadat de auto is uitgeschakeld)

Ik denk dat ik de rode en gele draad van die connector naar het 12V-stopcontact bovenop het dashboard zal verplaatsen. Dit is heel dicht bij waar de kabel nu zit.

Maar eerst moet ik er zeker van zijn dat het 12V-stopcontact wordt losgekoppeld bij het verlaten van de auto.

#27 ·
UPDATE 3 : Na het een paar dagen te hebben gebruikt, merk ik een paar problemen op.
-1e: Geluid hapert uit het niets
-2e Als je navigatie hebt zonder een specifieke locatie op te geven om naartoe te gaan, stopt de pijl een paar seconden en gaat dan verder. Heb dit probleem niet als je naar een locatie navigeert
-3e: Apparaat verliest verbinding met mijn telefoon, terwijl mijn telefoon volgens mij nog steeds via BT verbonden is met Android Auto

Het lijkt erop dat het geheugen van de unit overloopt en begint te vertragen. Maar het kan ook de verbinding zijn tussen de telefoon en de unit via BT.

Vandaag heb ik de wifi-antenne aangeraakt terwijl het haperde en het probleem verdween plotseling. Ik zal eerst proberen een antenneverlengkabel te gebruiken om te zien of er iets de verbinding stoort.

Ik ben al in contact met de verkoper, dus ik hoop dat dit snel opgelost zal worden.

En als laatste heb ik vandaag ontdekt dat de unit op de vloer van de bestuurder ligt vanwege deze problemen.
De unit schakelt niet uit bij het verlaten van de auto.
Merk op dat Android auto direct startte bij het opstarten van de auto.
Eerst had ik hier veel geluk mee, maar na wat boodschappen te hebben gedaan, kwam ik terug in de auto en er speelde een heel ander nummer dan toen ik vertrok.

Dus toen ik thuiskwam, sloot ik de auto af en zag de LED normaal knipperen op de unit.

Na 30 minuten ging ik terug naar de auto en keek door het raam en de LED knipperde nog steeds.

Dus ik denk dat het voeden van de unit met de 12V van de radio-connector niet de manier is als ik niet wil dat mijn 12V-batterij leeg raakt. (vraag me af waarom de fabrieksradio 12V blijft krijgen nadat de auto is uitgeschakeld)

Ik denk dat ik de rode en gele draad van die connector naar het 12V-stopcontact bovenop het dashboard zal verplaatsen. Dit is heel dicht bij waar de kabels nu zitten.

Maar eerst moet ik er zeker van zijn dat het 12V-stopcontact wordt losgekoppeld bij het verlaten van de auto.
Ik heb gemerkt dat Android Auto via bluetooth vaak buggy is, probeer in plaats daarvan een kwaliteits-USB-kabel en kijk of het probleem verdwijnt

#25 ·
Je hebt tot nu toe goede vooruitgang geboekt.

Maar zoals ik al eerder zei, staat de autoradio-eenheid permanent onder stroom. Of hij stroom verbruikt, wordt bepaald door commando's die hij ontvangt via de seriële datafeed van de andere autobesturingsprocessors. Dit komt omdat de radio veel meer doet dan alleen radio zijn - het is een multifunctionele processor op zich.
De enige toegankelijke stroomtoevoer die uitgaat als je de stroom uitschakelt (en een deur opent), is degene die de 12v-aansluitingen voedt.

#26 ·
Ja... Ik kom er net achter. Bedankt voor de uitleg.

De reden hiervoor zijn ook twee verschillende installatievideo's van een multimediasysteem zoals de mijne.
In beide video's gebruikten ze de radio-connector om stroom af te nemen.

Wat ik nu ga doen is de gele draad verbinden met de 12V van de radiomodule en de RODE draad verplaatsen naar de 12V van de contactdoos bovenop het dashboard.

Image

Zal zien wat er gebeurt als ik dit doe

#29 · (Edited)
Nog een update voor dit Chinese systeem.

Stroom wordt nu afgenomen van de bovenste 12V-voedingsuitgang. Het schakelt dus uit zodra u de auto uitzet en de deur opent.
Het enige nadeel is dat het ongeveer 20/30 seconden duurt voordat het systeem is opgestart en actief is wanneer u op de aan/uit-knop drukt.
Het zou fijn zijn als het systeem opstart zodra u de deuren opent. Maar dat is iets wat ik moet uitzoeken of het een optie is.

Probleem dat ik had met haperende muziek, had veel communicatie met de verkoper hierover. Na een tijdje kwam ik erachter dat het een verbindingsprobleem was. Als ik de telefoon naast de antenne plaatste, was er geen probleem, maar als ik hem weghaalde, begon het te haperen. Niet altijd, maar meer dan minder.
Ik heb een andere antenne en ook een langere antennekabel geprobeerd, maar dat loste het probleem niet op.

Had al in gedachten om de software op mijn telefoon te veranderen van Xiaomi's systeem naar Bare Android. Dus zondagavond had ik niets te doen, dus ik installeerde een nieuwe Rom.
En verrassing, deze nieuwe ROM loste op de een of andere manier mijn communicatieproblemen met de mediamodule in de auto op.
Gisteren zonder problemen rondgereden. Muziek en navigatie werken feilloos.
Zelfs met de unit op zijn definitieve plaats achter dashboardpanelen gaf geen enkel probleem.

Volgende wat ik moet doen is een kabel van de unit aansluiten op het 12V-achteruitrijlicht. Als je dit doet, verandert het scherm naar de camera als je achteruit gaat als je op Android Auto zit.
Nu knippert het scherm alleen en gaat het terug naar Android Auto.

Om dit te doen, kun je een draad van de voorkant naar de achterkant van de auto leiden en deze aansluiten op de voedingskabel van het achteruitrijlicht. Maar aangezien het licht onder de bumper zit, probeer ik een andere oplossing te vinden. Dus ik heb de bedradingsschema bekeken.

Daar kan ik zien dat het licht wordt gevoed door de BCM (bodycontrol unit) van connector X7 PIN 3

Image

Image

Het enige wat ik moet uitzoeken is wat de locatie is voor de BCM.
Hopelijk kan iemand me een duwtje in de goede richting geven

#34 · (Edited)
Weer een update voor dit Chinese systeem.

De stroom wordt nu afgenomen van de bovenste 12V-aansluiting. Het schakelt dus uit zodra je de auto uitzet en de deur opent.
Het enige nadeel is dat het ongeveer 20/30 seconden duurt voordat het systeem is opgestart en draait als je op de aan/uit-knop drukt.
Het zou fijn zijn als het systeem opstart zodra je de deuren opent. Maar dat is iets wat ik moet uitzoeken of het een optie is om te doen.

Probleem dat ik had met haperende muziek, had veel contact met de verkoper hierover. Na een tijdje kwam ik erachter dat het een verbindingsprobleem was. Als ik de telefoon naast de antenne legde, was er geen probleem, maar als ik hem weghaalde, begon het te haperen. Niet altijd, maar vaker wel dan niet.
Ik heb een andere antenne geprobeerd en ook een langere antennekabel loste het probleem niet op.

Ik was al van plan om de software op mijn telefoon te veranderen van Xiaomi's systeem naar Bare Android. Dus zondagavond had ik niets te doen, dus installeerde ik een nieuwe Rom.
En verrassing, deze nieuwe ROM heeft op de een of andere manier mijn communicatieproblemen met de mediamodule in de auto opgelost.
Gisteren zonder problemen rondgereden. Muziek en navigatie werken feilloos.
Zelfs met de unit op zijn definitieve plek achter de dashboardpanelen gaf geen enkel probleem.

Het volgende dat ik moet doen, is een kabel van de unit aansluiten op het 12V-achteruitrijlicht. Als je dit doet, verandert het scherm naar de camera als je in de achteruit gaat als je op Android Auto zit.
Nu knippert het scherm alleen en gaat het terug naar Android Auto.

Om dit te doen, kun je een draad van de voorkant naar de achterkant van de auto leiden en deze aansluiten op de voedingskabel van het achteruitrijlicht. Maar aangezien het licht onder de bumper zit, probeer ik een andere oplossing te vinden. Dus ik heb de bedradingsschema bekeken.

Daar zie ik dat het licht wordt gevoed door de BCM (bodycontrol unit) van connector X7 PIN 3

View attachment 200534

View attachment 200535

Het enige wat ik moet uitzoeken is wat de locatie is voor de BCM.
Hopelijk kan iemand me een duwtje in de goede richting geven
Heb je het achteruitrijprobleem ooit opgelost? Ik ben er pas aan toegekomen om het systeem te installeren nadat mijn geliefde ampera in december total loss werd verklaard en ik hem terugkocht, en ik heb hetzelfde gedrag. Het lijkt me vreemd dat hij weet dat de achteruit is geselecteerd omdat hij knippert, maar niet actief blijft, misschien is het ergens een instelling?