Speak EV - Electric Car Forums banner

Schade door autowasstraat

8.4K views 16 replies 10 participants last post by  GazC  
#1 ·
Hallo jongens en meisjes,

ik heb wat advies nodig. Mijn auto is beschadigd geraakt door het gebruik van een wasstraat bij mijn plaatselijke supermarkt. In wezen heeft de overhead roller de achterspoiler van mijn auto afgerukt en hem onveilig gemaakt om in zijn huidige staat mee te rijden. De supermarkt weigert elke aansprakelijkheid hiervoor te aanvaarden, omdat ze borden hebben geplaatst (niet duidelijk, mag ik toevoegen) die aangeven dat de wasstraat niet gebruikt mag worden door voertuigen met een spoiler, zelfs niet met een fabrieksgeplaatste. Nu, mijn auto is een Golf GTE 16plate en de achterspoiler is meer een stukje trim dan wat ik een spoiler zou noemen. Ik heb een offerte gekregen van een plaatselijke carrosseriebedrijf dat de reparatie kan uitvoeren, maar die offerte komt uit op ÂŁ760 incl. BTW.

Ik vroeg me een paar dingen af
1- Heeft iemand anders een soortgelijk probleem meegemaakt?
2- Valt de offerte binnen de orde van grootte die u voor dit soort schade zou verwachten?
3- Zou u juridisch advies inwinnen om schadevergoeding voor de schade te proberen te claimen?

Alle adviezen worden gewaardeerd

Ik heb een paar afbeeldingen van de schade ter referentie toegevoegd
Image
Image

Attachments

#2 ·
Ik zou zeggen dat ze expliciet duidelijk hebben gemaakt dat ze geen spoilers behandelen. En het lijkt erop dat ze absoluut gelijk hadden in hun beslissing.

Ziet eruit alsof je geluk hebt gehad zonder echte schade? Een nieuwe toepassing van sikaflex en de spoiler zal in orde zijn, schrijf het op als ervaring. Ik zou uit de buurt blijven van die carrosseriebedrijf als ze het alleen maar weer vast gaan lijmen voor bijna ÂŁ 800.

Eén ding dat het wel benadrukt, is waarom je nooit een op de kofferbak gemonteerde fietsendrager moet gebruiken die het gewicht op de spoiler legt. Er is echt niet veel dat een spoiler vasthoudt, een paar pennen en een royale hoeveelheid lijm.

#3 · (Edited)
Vreemd hoe twee mensen naar dezelfde zaak kunnen kijken en met een andere mening terugkomen. o_O

Welke schade is er daadwerkelijk aangericht? Voor zover ik kan zien, is de achterlip opgetild en losgemaakt van de zijelementen. Er lijken drie gebroken secties te zijn waar montagebouten (?) uit de spoiler zijn getrokken, maar is de bedrading beschadigd? De offerte van uw lokale carrosseriebedrijf lijkt voor een complete nieuwe spoiler te zijn, wat overdreven lijkt als het uw eigen geld is.

Mijn interpretatie is dat wat u heeft GEEN spoiler is - het is een achterlip. Het is echter onwaarschijnlijk dat dit voor de rechtbank wordt geaccepteerd, aangezien VW er onhandig naar verwijst als een spoiler. Het is nog steeds de moeite waard om het te proberen op basis van het feit dat de waarschuwing onvoldoende prominent was en bijna alle auto's een of andere vorm van spoiler aan de voor- of achterkant hebben.

Eén ding dat het benadrukt, is waarom u nooit een op de kofferbak gemonteerde fietsdrager zou moeten gebruiken die zijn gewicht op de spoiler legt. Er is echt niet veel dat een spoiler vasthoudt, een paar pennetjes en een royale hoeveelheid lijm.
De faalwijze in dit geval ligt in een ander vlak dan waar een fietsdrager de kracht op zou uitoefenen, en als je naar de schade kijkt, moet de kracht aanzienlijk zijn geweest. Het lijkt erop dat er drie montagebouten uit de spoiler zijn getrokken, maar bij het vasthouden van een fietsdrager zullen nog eens 6 pennen (2 wit, 2 zwart en twee rood) ook afschuifkrachten opnemen.

#6 ·
Wat ga je doen aan al die microkrassen die de wasstraat in je lak heeft gezet? :)
Ik ben daar niet zo door gestoord.
@MrMoonUK Ik heb geprobeerd het terug op zijn plaats te duwen, maar ik vrees dat de schade aan het plastic dat de clips op hun plaats houdt, te ernstig is om dit te laten gebeuren.
@dk6780 Ik denk dat de reden dat ik een volledige spoiler heb gekregen, te wijten is aan het feit dat er schade was aan het plastic dat de clips vasthoudt, en dat ik wil dat het correct wordt gerepareerd voor de toekomstige waarde van de auto.

Deze onderstaande foto's kunnen meer inzicht geven

Attachments

#7 ·
Ik ben blij dat u het goed wilt doen. Als de elektra nog werkt en het hun eigen geld is, zouden de meeste mensen het gewoon terug laten lijmen en zou niemand het merken totdat ze het om de een of andere reden moesten verwijderen.

• Like
Reactions: cah197
#8 ·
Hoe gemakkelijk was het om het bord te zien?

Met parkeerboetes kunt u eronderuit komen als het bord niet gemakkelijk te zien is of niet in de buurt van waar u geparkeerd heeft. Een heel klein bord is misschien niet genoeg.

#11 ·
Ik ga zelf proberen een reparatie uit te voeren met de hulp van een man van de Norfolk EV club die een vriend heeft die een sloopbedrijf runt. Hij werkte vroeger in de branche en lijkt zelfverzekerd. Zo niet, dan heb ik een back-up van een zwarte spooler met de vleugelstukken die ik op eBay bij een sloperij heb gevonden.

Zou er misschien best cool uitzien, aangezien de auto een gedeeltelijk zwart dak heeft vanwege het panoramadak.

#13 ·
Succes!
Zo niet, dan heb ik een back-up van een zwarte spooler met de vleugelstukken die ik op eBay bij een sloper heb gevonden.
Bekijk de schade aan diegene voordat je hem koopt - minstens een van de montagebouten is afgebroken en beide zwarte pinnen ontbreken / zijn beschadigd.

#14 ·
Is er nog iemand die een vergelijkbaar probleem is tegengekomen?
Persoonlijk niet, maar ik heb erover gehoord dat het bij veel verschillende auto's gebeurt. Lak, antennes en spoilers zijn de dingen waarvan ik altijd denk dat ze in de wasstraat worden afgerukt.

Zou u juridisch advies inwinnen om te proberen een schadevergoeding te claimen?
Deze pagina is wellicht de moeite waard om te lezen (het is geschreven voor de exploitant van de wasstraat en niet echt juridisch advies): Schade aan een voertuig veroorzaakt door een wasstraat – Maar wie is aansprakelijk?

Dit is waarschijnlijk het belangrijkste stuk:
Als er schade ontstaat in uw wasstraat omdat een klant de regels die u duidelijk heeft weergegeven niet heeft gevolgd, zit u aan de veilige kant – onder deze omstandigheden bent u niet strafbaar.
Ik zou zeggen dat u twee mogelijke routes heeft: beargumenteren dat het geen spoiler is of beargumenteren dat het bord niet duidelijk wordt weergegeven. VW noemt het een spoiler (althans op de normale Golf), dus het eerste is waarschijnlijk een non-starter. Het is moeilijk te beoordelen aan de hand van de foto die u heeft gedeeld, maar het kan moeilijk zijn om het tweede te beargumenteren, aangezien de disclaimer op hetzelfde bord staat als de instructies en sommigen kunnen beweren dat u het niet had moeten gebruiken zonder eerst de instructies te lezen.

Alleen u kunt beslissen of het de moeite waard is om naar de kleine vorderingenrechtbanken te gaan, maar ik zou me er persoonlijk niet mee bezighouden.

Disclaimer: geen advocaat, luister niet naar mij.

#15 ·
Als de jouwe fysiek beschadigd is, zou ik die van eBay pakken, controleer of je vervangende bouten/clips etc. kunt krijgen, zelfs als je hem opnieuw zou moeten laten spuiten, zou het nog steeds aanzienlijk minder zijn dan wat je is geoffreerd.

#16 · (Edited)
Ik heb plastic gerepareerd dat van bevestigingen is afgebroken. Zoek naar Supafix, dat als een 4-pack kit wordt geleverd - er zullen video's op YouTube zijn. Giet het poeder in een gebied en giet dan de vloeibare lijm erin. Het heeft een exotherme reactie en werkt eigenlijk extreem goed op bumpers en plastic fittingen. Indien gebruikt met aluminium reparatienet, is het mogelijk om nieuwe secties op te bouwen om bevestigingsogen etc. te ondersteunen. Zoals anderen al hebben gezegd, ben ik het ermee eens dat het ook de moeite waard is om een secundaire lijm zoals Sikaflex of CT1 te gebruiken.