Speak EV - Electric Car Forums banner
21 - 40 of 64 Posts
Ik haal gemiddeld 4,1 m/kWh in mijn ID3, dus deze cijfers lijken me laag.

De lokale laders langs de weg kosten £0,40/kWh buiten de piekuren (Char.gy) en ik heb snelladers in de buurt voor £0,50 of zelfs £0,36 als ik buiten de piekuren naar Tesla ga.

Het probleem is, als je niet weet waar en wanneer je moet opladen of als je deze goedkopere opties niet in de buurt hebt, kun je gemakkelijk £0,80 betalen.

Oh, en Ubitricity kan er ook een doen met hun £0,76 voor 5kW laders.
Ubitricity lijkt 57p/kWh te zijn in Liverpool via electroverse. Minder als je korting krijgt omdat Octoous je energieleverancier thuis is, maar uiteraard hebben de meeste mensen zonder thuis opladen dat niet.

Ik heb de berekening gemaakt voor mijn specifieke auto. Een Kona, ongeveer 16kWh/100km. Voorheen had ik een VW Polo benzine, ongeveer 6,5l/100km. Om de Kona gelijk te laten lopen met de Polo, zou ik ongeveer 0,69€/kWh moeten betalen. Thuis betaal ik 0,11€/kWh. Zelfs rekening houdend met laadverliezen en het feit dat ik niet altijd 's nachts laad, laten we zeggen 15 cent / kWh. Minder dan 25% van wat het me kostte om te rijden. Nu, over openbare laders. Velen van hen zijn hier in de buurt duur. Hier is de traditie om ook een vergoeding per minuut te betalen, niet alleen per kWh, dus dat maakt de berekening wat ingewikkelder. Tesla is een van de goedkoopste en het is ongeveer 40 cent/kWh overdag (geen tijdstarief). Dus buiten opladen is zeker vergelijkbaar met benzine, en soms duurder dan diesel.

Oké, laten we naar de totale kosten kijken. Je kunt een tweedehands Kamiq of Renault Captur kopen voor £ 5.000, en je hebt geen serviceplan. In dat geval kost het serviceplan voor je EV £ 12,75 meer per maand vergeleken met een ICE. Bovendien is leasing £ 400 meer per maand, of £ 4.800 per jaar.

Financieel gezien is de meest kosteneffectieve optie om een ​​tweedehands ICE in goede staat te kopen en deze draaiende te houden, je kunt hem waarschijnlijk een paar jaar rijden en hem dan vervangen. Je hebt een bereik van 800+ km op een enkele tank, en je kunt in een paar minuten tanken.

EV's kunnen hier gewoon niet concurreren, er is geen EV-equivalent van bijvoorbeeld een Captur dCi die je voor £ 5.000 kunt kopen en een paar jaar kunt rijden met minimale kosten.

Maar dat was niet het punt, ik sprak over de laadkosten van een EV tijdens een reis.
De goedkoopste Kamiq op AutoTrader is £ 6795, en de volgende is £ 8495 - dus je koopt er geen van voor £ 5k...

Er zijn echter tal van Leaf's, Zoe's, Soul's, i3's etc. rond en net boven de £ 5k. Afhankelijk van het type ritten dat je doet, kunnen ze absoluut goedkoper zijn dan een ICE - er is net zoveel kans dat er iets misgaat en onderhoud nodig heeft bij een goedkope ICE als bij een goedkope EV. De meeste van deze kleine auto's rijden ook geen 800 km op een enkele tank....

hoeveel zijn die lokale oplaadpunten per kWh? Zijn ze betrouwbaar, of ga je er soms heen en werken ze niet of gebruikt iemand anders ze?
Lokale DC is 24 uur per dag geopend, 55p/kWh, en boekbaar dus geen wachtrijen.
Toen ik een PHEV reed, werkte ik met 50p/kWh gelijk aan benzinekosten.
Voor de etron geeft de q7 benzineversie ongeveer 25 mpg, dus dat zou ongeveer 25p/mijl zijn. Elektrisch met een pessimistische 2,5 mijl/kWh is 22p/mijl @55p/kWh, dus openbaar laden is nog steeds goedkoper dan benzine.

De goedkoopste Kamiq op AutoTrader is £6795, en de volgende is £8495 - dus je koopt er geen van die voor £5k...

Er zijn echter tal van Leaf's, Zoe's, Soul's, i3's etc. allemaal rond en net boven de £5k grens. Afhankelijk van het type ritten dat je doet, kunnen ze absoluut goedkoper zijn dan een ICE - er is net zoveel kans dat er iets misgaat en onderhoud nodig heeft bij een goedkope ICE als bij een goedkope EV. De meeste van deze kleine auto's rijden ook geen 800 km op een enkele tank....
Ik reed een Captur dCi, hij toonde meer dan 800 km bereik, dan vul je hem in 2 minuten bij en heb je weer 800 km.

Welk bereik heeft een Leaf of Zoe voor £5k? Welke EV zou je aanbevelen voor £5k die een echt bereik heeft van minimaal 300 mijl of 500 km?

De Captur doet gemakkelijk 400+ mijl/650 km op "één lading" in de winter als je hem op de snelweg op 70 mph rijdt.

Voel je vrij om links naar EV's op te nemen die dat daadwerkelijk kunnen.

Trouwens, de standaard Renault Zoe met de 22kWh batterij heeft geen DC snelladen.

Ik heb een Ionity-abonnement genomen voor mijn reis door Spanje / Frankrijk / Zwitserland / Italië. Een snelle berekening laat zien dat het ongeveer 30% goedkoper was dan in een vergelijkbare benzineauto. Ik denk dat abonnementsplannen voor lokale laders de weg vooruit zijn. Bouw eerst de infrastructuur uit en bied vervolgens abonnementsplannen aan voor lokale bewoners. Zou zelfs per straat kunnen worden gedaan, bijvoorbeeld u heeft recht op een korting van X% op AC-laders die zich op minder dan 100 meter van uw woning bevinden. Dit zou voorkomen dat laders worden bezet door forenzen of bezoekers.

Voor mij en mijn Ioniq 5 haal ik thuis gemiddeld 3,5 m/kWh en betaal ik maximaal 7p/kWh, dus 2p per mijl voor thuisladen.

Op langere, snellere ritten haal ik ongeveer 3 m/kWh. In het VK betaal ik maandelijks voor een Tesla-abonnement wanneer ik het nodig heb. Op mijn meest recente ritten was dat 37p/kWh, dus 12,3 p/mijl.

Met de toenemende uitrol van superchargers en de opening ervan voor niet-Tesla's vind ik het relatief gemakkelijk om ze in mijn reizen te plannen. Mijn meest recente vondst is een nieuwe net ten noorden van Toddington en slechts ongeveer anderhalve kilometer van de M1 naast een tuincentrum met redelijk goede koffie.

Op mijn reizen naar Frankrijk met veel meer kilometers te gaan, gebruik ik Tesla, Izivia (bij McDonalds), Aldi en Lidl. Ik betaal meestal tussen de 25 en 30 cent.

Mijn vorige diesel deed er ongeveer 47 mpg over op lange afstanden (veel slechter in de stad). Bij laten we zeggen £1,40 per liter is dat £6,30 per gallon. Dus 13,4p per mijl. Ik merk dat benzine en diesel momenteel duurder zijn in Frankrijk dan hier.

Dus voor mij is de EV goedkoper voor 'brandstof' in bijna elk scenario, behalve in zeer zeldzame gevallen waarin ik een duurdere aanbieder moet gebruiken.

Discussion starter · #28 ·
Als we 8000 mijl nemen als een redelijk gemiddelde voor iemand met een nieuwe EV, en de 2,9 mijl per kWh uit uw originele bericht... krijgen we:
<48p per kWh
Ik heb je wiskunde gecontroleerd en het lijkt accuraat te zijn. Dus in feite, als je Ionity voor bijna al je laadsessies kunt gebruiken, dan zijn de gebruikskosten van een EV vergelijkbaar met die van benzine.

Als de Ionity op je route ligt, of een omweg van 1 mijl, denk ik dat dit een beter argument is. Als je uiteindelijk langs een heleboel Instavolts rijdt en dan een paar keer per week 10 mijl of 20 minuten extra rijdt om deze kortingen te krijgen, dan maak je jezelf wijs dat het qua algehele ervaring vergelijkbaar is met benzine, aangezien je meer tijd en geld uitgeeft om er te komen.

Discussion starter · #29 · (Edited)
Financieel gezien is de meest kosteneffectieve optie om een gebruikte ICE in goede staat te kopen en deze draaiende te houden
Ik weet niet zeker of ik de exacte context hier goed heb begrepen.

Als we het hebben over de algehele goedkoopste kosten in termen van totale eigendomskosten, dan lijkt een tweedehands EV beter te zijn dan een vergelijkbaar oude tweedehands benzinewagen, als je hem thuis kunt opladen. Er zijn grote besparingen op onderhoud, service, brandstof en mogelijke reparaties, tot het punt waarop tweedehands EV's tegenwoordig zelfs winnen voor mensen die 3.000 mijl per jaar rijden. Tel daarbij op dat het voor mensen die 7.000 mijl per jaar rijden, het punt bereikt waarop een 5 jaar oude EV zelfs een 15 jaar oude ICE kan verslaan.

Ik reed een Captur dCi, hij zou meer dan 800 km (500 mijl) bereik tonen, dan tank je hem in 2 minuten vol en heb je nog eens 800 km.
Wees dan specifiek dat je verwees naar de Captur (wat je niet deed in je oorspronkelijke bericht) en niet zomaar naar een generieke goedkope ICE. Veel goedkope oudere kleinere ICE-auto's zullen geen 800 km halen.

Discussion starter · #31 · (Edited)
2,9mi/kWh is ook erg conservatief, ik haal gemiddeld lage 3's in de ID4 en hoge 3's in de ID3 over een jaar, zonder echt mijn best te doen en met een slecht gebruiksscenario. Iemand die meer ritten van 40-50 mph maakt dan ik, zal gemiddeld beter presteren. Laadverliezen zijn lager dan uw aanname bij snel laden, 5% of minder, dus ik denk dat een aanname van 3,3-3,5mi/kWh redelijk is.
3,3 heb ik berekend door talrijke studies en artikelen te middelen, die ik kan opgraven en posten als iemand geïnteresseerd is.

Ik heb een laadverlies van 10% gebruikt, wat het gemiddelde was in enkele artikelen die ik zojuist heb gegoogeld voordat ik het artikel schreef. Nogmaals, ik kan ze op verzoek posten. Ik wilde geen 20 bronnen aan het artikel toevoegen, dan duurt het schrijven twee keer zo lang en is het wat omslachtig. Na het toepassen van het 10% laadverlies heb ik het gewijzigd naar 3,0.

Ik heb het vervolgens gewijzigd naar 2,9 omdat mijn persoonlijke ervaring, wanneer ik het daadwerkelijk heb gemeten, meer dan 10% was en ik dacht dat het de moeite waard was om mijn eigen ervaring te gebruiken, aangezien ik geen studies heb gezien die daadwerkelijk hebben onderbouwd waarom ze denken dat het 10% is of bewijs of metingen hebben getoond.

Ik ben minder overtuigd van de off-peak opties, want wie wil er nu 's avonds om 9 uur naar een oplader rijden, of vroeg opstaan en om 7 uur 's ochtends naar een oplader rijden. Af en toe rijd je er misschien net op het juiste moment langs, maar niet erg vaak. Dus ik ben op zoek naar een realistische prijsgelijkwaardigheid met benzine die niet veel meer tijd en moeite kost om op te laden.

De Captur rijdt in de winter gemakkelijk 400+ mijl/650 km op "één lading" als je hem op de snelweg met 70 mph rijdt.
Hoeveel keer heb je 400 mijl gereden zonder te stoppen?
Alleen idioten leggen zulke afstanden af zonder pauze, dus waarom zou een bereik dat verder gaat dan wat een redelijke afstand is een dealbreaker moeten zijn?

3.3mi/kWh heb ik samengesteld door talrijke studies en artikelen te middelen, die ik kan opgraven en posten als iemand geïnteresseerd is.

Houd er rekening mee dat er veel mensen zijn die niet zo voorzichtig rijden als wij, en veel mensen die midden- en grote SUV's rijden die in die cijfers worden meegenomen. Iets om te overwegen is dat de gemiddelde EV nog steeds iets kleiner kan zijn dan de gemiddelde ICE. De eerlijkere vergelijking is waarschijnlijk dat de gemiddelde 3.3 en de mijlen per gallon equivalent zouden moeten zijn voor een auto van hetzelfde gewicht (en misschien vorm), dus om hier eerlijk te zijn, is enige lichte pessimisme over de mijlen per kWh misschien gerechtvaardigd?

Ik heb een laadverlies van 10% gebruikt, wat het gemiddelde was in enkele artikelen die ik net heb gegoogeld voordat ik het artikel schreef. Nogmaals, ik kan ze op verzoek posten. Ik wilde het artikel niet 20 bronnen toevoegen, dan duurt het twee keer zo lang om het te schrijven en is het een beetje omslachtig. Na het toepassen van het 10% laadverlies heb ik het gewijzigd in 3.0.

Daarna heb ik het gewijzigd in 2.9 omdat mijn persoonlijke ervaring, wanneer ik het daadwerkelijk heb gemeten, meer dan 10% was en ik dacht dat het de moeite waard was om mijn eigen ervaring te gebruiken, aangezien ik geen studies heb gezien die daadwerkelijk hebben onderbouwd waarom ze denken dat het 10% is of bewijs of metingen hebben getoond.

Ik ben minder overtuigd van de off-peak opties, want wie wil er nu om 21.00 uur 's avonds naar huis rijden en naar een oplader rijden, of vroeg opstaan en om 7.00 uur 's ochtends naar een oplader rijden. Af en toe rijd je er misschien net op het juiste moment langs, maar niet erg vaak. Dus ik ben op zoek naar een realistische prijsgelijkwaardigheid met benzine die niet veel meer tijd en moeite kost om op te laden.
Verliezen zijn niet voor alle laders hetzelfde. 5% is typisch bij snelladers. 8-10% bij 7kw, 15-20% bij een "granny" lader.

Hoe vaak heb je 400 mijl gereden zonder te stoppen?

Alleen idioten leggen zulke afstanden af zonder pauze, dus waarom zou een bereik dat verder gaat dan een redelijke afstand een dealbreaker zijn?
Hoewel ik weet dat dit niet op mij gericht was, heb ik 440 mijl in één keer gereden... precies één keer. Rijden van Schotland naar Londen op zondagavond/nacht, en meer of minder de hele weg 70 mph kunnen aanhouden. Het veroorzaakte geen problemen, maar ik heb ook nooit de behoefte gevoeld om het opnieuw te doen, en het was voordat ik afhankelijk werd van koffie.

Mijn Enyaq 85 kan die reis niet helemaal maken met slechts één stop - dus het is meestal een snelle ontbijt-/lunch-/dinerstop en opladen, en dan nog een comfortpauze voor nog een kop koffie en een snelle lading. Wat eigenlijk geen extra tijd aan mijn reis toevoegt! Mijn partner was aangenaam verrast toen we dit de eerste keer deden, omdat ze meer stops en meer wachten verwachtten...

Hoe vaak heb je 400 mijl gereden zonder te stoppen?

Alleen idioten leggen zulke afstanden af zonder pauze, dus waarom zou een bereik dat verder gaat dan een redelijke afstand een dealbreaker zijn?
Waarom word je zo enthousiast als er nieuws is over solid-state batterijen en een bereik van 500 mijl, terwijl 80 mijl in de Nissan Leaf uit 2011 meer dan genoeg is omdat „alleen een idioot niet elke 50 mijl zou stoppen“?

Het is absurd wat EVangelisten verzinnen om een Leaf met een bruikbare batterij van 22 kWh en een bereik van 83 mijl toen hij nieuw was, waarschijnlijk nu niet eens de helft daarvan, een betere auto te laten lijken dan een ICE.

Omdat de EV altijd beter moet zijn dan de ICE. Word volwassen en geef toe dat het feit voor iedereen behalve de grootste idioten duidelijk is. In de klasse van goedkope tweedehandsauto's heeft ICE geen concurrentie.

Waarom word je zo enthousiast als er nieuws is over solid-state batterijen en een bereik van 500 mijl, terwijl 80 mijl in de Nissan Leaf van 2011 meer dan genoeg is omdat "alleen een idioot niet elke 50 mijl zou stoppen"? Waarom geld uitgeven aan een BEV met meer dan 80 mijl bereik als je toch moet stoppen?

Ik heb misschien niet 440 mijl aan één stuk gereden zoals Tickedon, maar 's nachts, in de winter, als er niets werkt... Ik heb geen reden om te stoppen, tenzij ik naar het toilet moet, maar dat duurt maar twee minuten.

Het is absurd wat EVangelisten allemaal verzinnen om een Leaf met een bruikbare batterij van 22 kWh en een bereik van 83 mijl toen hij nieuw was, nu waarschijnlijk niet eens de helft daarvan, er beter uit te laten zien dan een ICE.

Omdat de EV altijd beter moet zijn dan de ICE. Kom eens van je stoel en geef toe dat het voor iedereen duidelijk is, behalve voor de grootste idioten. In de klasse van goedkope tweedehandsauto's heeft de ICE geen concurrentie.

Welke van die ICE's heeft een korter bereik dan uw Enyaq, waarvoor u waarschijnlijk £ 30-40k heeft betaald? Ik heb het over het echte bereik, de Enyaq rs heeft een bereik van 140 mijl bij 75 mph bij 20 °C (5%-80%). Zelfs de slechtste goedkope ICE haalt minstens het dubbele, zo niet het drievoudige. En dan hebben we het nog niet eens over de snelheid van het tanken. Het is niet vergelijkbaar, accepteer dat feit.

Voor £ 5k kun je een BEV krijgen die alleen echt geschikt is om rond het dorp te rijden, als derde of vierde gezinsauto (tenzij je nooit het dorp verlaat). Om een enigszins bruikbare BEV te krijgen die je naar een nabijgelegen stad kan brengen (nog steeds niet vergelijkbaar met een ICE voor reizen), moet je minstens het dubbele, zo niet het drievoudige betalen. De OBC voor een Stellantis kost £ 3.800 en je kunt er blijkbaar geen tweedehands exemplaar in passen.

Als je bereid bent het risico te nemen en thuis kunt opladen, kan een kleine EV (vw e-up) als tweede auto dienen, zodat je geen Captur dCi of BMW 330d hoeft te starten om even naar de winkel te gaan. Je kunt ze goedkoop vinden omdat velen niet bereid zijn het risico te nemen, EV-reparaties zijn meestal duur en kunnen de waarde van de auto overschrijden.
Niet alles in het leven en in auto's draait om bereik. Als bereik zo belangrijk voor je is, als je 800 km in één keer wilt rijden en alleen wilt stoppen voor een plasje, blijf dan alsjeblieft een ICE rijden.

Een EV verslaat een ICE op veel andere gebieden. Hij is comfortabeler, sneller, gemakkelijker te besturen, stiller, goedkoper en sneller te tanken (als je thuis kunt laden) en hij is veel, veel beter voor het milieu.

Waarom raak je zo opgewonden als er nieuws is over solid-state batterijen en 500 mijl bereik,
Ik niet.

Mijn EV rijdt 3-4 uur en dat is genoeg voor iedereen.

Dus waarom gebruik je een 15 jaar oud voorbeeld als vergelijking en ga je ervan uit dat ik meer bereik zoek?

Eigenlijk omdat je strooien mannen nodig hebt om een geldig argument te maken.

Het is alsof ik zeg dat ik een strooien man nodig heb om te bewijzen dat India groter is dan België.

Dat heb ik niet - het is een feit.

@Xinix: Als bereik niet belangrijk voor je is, had je veel geld kunnen besparen door te kiezen voor een veel goedkopere EV dan de Kia EV6 RWD LR.

21 - 40 of 64 Posts