Speak EV - Electric Car Forums banner

GTE EPC-lampje

Tags
gte turbo
1 reading
17K views 47 replies 5 participants last post by  CovBurr  
#1 ·
Hallo

Ik heb een 2015 GTE die een EPC-lampje heeft en code P2263 geeft. De code is gekoppeld aan de prestaties van het turbocharger boost-systeem, maar ik heb de sensor op de inlaat vervangen, maar ik kan de laaddruksensor niet vinden? Heeft iemand anders dit probleem gehad?

Ik kan de code wissen met de basisreader die ik heb, maar hij komt terug zodra de auto is uitgeschakeld en daarna weer is gestart.

Hulp!

#2 ·
Hoi

Ik heb een 2015 GTE die een EPC-lampje heeft en code P2263. De code is gekoppeld aan de prestaties van het turbocharger boost-systeem, maar ik heb de sensor op de inlaat vervangen, maar ik kan de boostdruksensor niet vinden? Heeft iemand anders dit probleem gehad?

Ik kan de code annuleren met de basisreader die ik heb, maar hij komt terug als de auto is uitgeschakeld en daarna weer is gestart

Hulp!
Het zit onder de behuizing van het luchtfilter. Deze komt er gewoon af als je de slangen hebt losgekoppeld.

Het is echter hoogstwaarschijnlijk de elektrische wastegate-actuator die zich achter de inlaat op de turbo bevindt.
Als je achter de turbo voelt, kun je de platte stang voelen die de actuator met de wastegate-hendel verbindt.
De scharnieren kunnen vast komen te zitten en voorkomen dat de actuator de wastegate nauwkeurig aanstuurt.

Je kunt de borgveren verwijderen en de verbindingsstang verwijderen, wat eenvoudig zou moeten zijn.

Anders heb je mogelijk een nieuwe actuator nodig. Deze wordt met 3 torx-schroeven vastgehouden, maar de toegang is een beetje krap.

Hopelijk is het gewoon een stijve verbinding.

PS de sensor op de buis is de boostdruksensor, die op het inlaatspruitstuk onder het luchtfilter is de manifolddruksensor.

#3 ·
Het zit onder de behuizing van het luchtfilter. Deze komt er gewoon af als je de slangen hebt losgekoppeld.

Het is echter hoogstwaarschijnlijk de elektrische wastegate-actuator die zich achter de inlaat op de turbo bevindt.
Als je achter de turbo voelt, kun je de platte stang voelen die de actuator met de wastegate-hendel verbindt.
De scharnierpunten van de verbinding kunnen vast komen te zitten en voorkomen dat de actuator de wastegate nauwkeurig aanstuurt.

Je kunt de borgclips verwijderen en de verbindingsstang verwijderen, wat eenvoudig zou moeten zijn.

Anders heb je mogelijk een nieuwe actuator nodig. Hij wordt vastgehouden door 3 torx-schroeven, maar de toegang is een beetje krap.

Hopelijk is het gewoon een stijve verbinding.

PS de sensor op de buis is de turbodruksensor, die op het inlaatspruitstuk onder het luchtfilter is de spruitstukdruksensor.
Farmergiles bedankt, ik heb de sensor uiteindelijk onder de airbox gevonden. Ik heb gelezen over de afvalwaterverbinding, maar ik had gedacht dat het verwijderen van de code en het normaal rijden van de auto dat zou uitsluiten, misschien niet. Ik zou ook de sensor onder de airbag kunnen vervangen

#7 ·
Hallo allemaal, ik dacht dat ik een update zou geven over het EPC-lampje. Blijkt dat de wastegate op de turbo vastzit en daardoor de actuator niet doet wat hij zou moeten doen. Kortom, ik heb een nieuwe turbo nodig. Deze kosten ÂŁ 900 bij VW, maar ik heb een tweedehands turbo gekocht van een Passat met 30.000 mijl (2016) voor ÂŁ 270 inclusief verzending. Ik vraag me af hoe moeilijk het zou zijn om te veranderen, heeft iemand al een turbo op de GTE vervangen?

#9 ·
Hoi allemaal, ik dacht dat ik een update zou geven over het EPC-lampje. Blijkt dat de wastegate op de turbo vastzit en op zijn beurt de actuator niet doet wat hij zou moeten doen, om een lang verhaal kort te maken, ik heb een nieuwe turbo nodig. Deze kosten ÂŁ 900 van VW, maar ik heb een tweedehands turbo gekocht van een Passat met 30k (2016) mijl op de teller voor ÂŁ 270 inclusief verzending. Ik vraag me af hoe moeilijk het zou zijn om te veranderen, heeft iemand al een turbo op de GTE vervangen?
VW zal je geen actuator apart verkopen, maar het is wel mogelijk om alleen de actuator te vervangen.

Ze slaan meestal vast zoals die van jou of het membraan scheurt, wat betekent dat er geen vacuĂĽm kan ontstaan.

Ik heb er een vervangen op een Audi van een vriend, een gereviseerde wastegate van eBay gekregen, maar het was een pijn om te doen op een dwarsgeplaatste motor, heel weinig toegang. Is de Passat-motor nog steeds longitudinaal in de GTE?

#48 ·
Farmer, je had weer gelijk, het EPC-lampje ging een paar keer aan tijdens korte ritjes, nu heeft de actuator zich uitgelijnd en het lampje is er niet meer. Vandaag de benen gestrekt op de A1 en alles is goed. Bedankt aan iedereen voor het advies, ik heb mezelf ÂŁ1000 bespaard door het zelf te doen
Hoi maat, wat heb je uiteindelijk gedaan om je problemen op te lossen?