Speak EV - Electric Car Forums banner

Warmtepomp - Hoe weet u of een auto er een heeft

2 reading
4.9K views 20 replies 9 participants last post by  Mike J.  
#1 ·
Hallo allemaal,

Ik denk er serieus over om een gebruikte 42 kWh i3 te kopen. Hopelijk iets met weinig kilometers. Het wordt een 2e auto en zal de 'i3-jeuk' stillen die ik al jaren heb. In het verleden was het niet praktisch, maar nu wel, aangezien hij voornamelijk als 'runaround' zal worden gebruikt. Ik zal waarschijnlijk later om wat algemeen advies vragen.

Maar voor nu probeer ik erachter te komen of er een gemakkelijke manier is om te weten of een auto een warmtepomp of een Auxiliary Cabin Heating System heeft, zoals BMW het noemt (pittig).

Een dealer heeft me onderstaande afbeelding gemaild en zegt dat de auto het wel heeft, maar ik weet niet zeker of dit het geval is, aangezien dit misschien alleen maar betekent dat de verwarming/koeling aan blijft staan terwijl de auto niet wordt gebruikt?

#2 ·
Ik denk dat het korte antwoord is: doe geen moeite als het om een i3 gaat; niet alle warmtepompen zijn gelijk en toen ik hetzelfde onderwerp onderzocht voor de i3 van mijn dochter, ontdekte ik dat Wisely een vergelijkende test op hun kanaal had, met een heleboel goede technische details voor de i3, hoewel niet de langste testrit:

Resultaat uit hun video:

Image

Het is echt een geweldige auto, ik ben dol op een ritje in de i3 van mijn dochter.

#4 ·
Ik denk dat het korte antwoord is: doe het niet als het om een i3 gaat; niet alle warmtepompen zijn gelijk en toen ik hetzelfde onderwerp onderzocht voor de i3 van mijn dochter, ontdekte ik dat Wisely een vergelijkende test op hun kanaal had, met een heleboel goede technische details voor de i3, hoewel niet de langste testrit:

Resultaat uit hun video:

View attachment 191068

Het is echt een geweldige auto, ik hou van de gelegenheid om in de i3 van mijn dochter te rijden.
Bedankt hiervoor, ik zal de video bekijken.

#7 ·
Hopelijk iets met een lage kilometerstand.
Wat precies is wat alle anderen zoeken. Maar naar mijn mening zijn de beste EV's om naar te kijken degenen die gemiddelde kilometers hebben gereden. Je wilt er echt geen kopen die 6 maanden ongebruikt heeft gestaan - veel waarschijnlijker bij een auto met een lage kilometerstand, en je kunt onmogelijk weten of dat zo is.

Om zeker te zijn van de warmtepomp, heb je het VIN en een VIN-decoder-site nodig, zoals gezegd - in dat geval zou je moeten zien:

S4T9 - Warmtepomp

#8 ·
Wat precies is wat iedereen anders zoekt. Maar IMO zijn de beste EV's om naar te kijken degenen die gemiddelde kilometers hebben gereden. Je wilt er echt geen kopen die 6 maanden ongebruikt heeft gestaan - veel waarschijnlijker bij een auto met lage kilometerstand, en je weet niet of dat zo is.

Om zeker te zijn van de warmtepomp, heb je het VIN en een VIN-decoderingssite nodig, zoals gezegd - in dat geval zou je moeten zien:

S4T9 - Warmtepomp
Ja, ik ben het ermee eens, dit is wat ik zoek.

Het geeft je niet het hele plaatje, maar op Autotrader kun je zien wanneer de auto voor het eerst werd vermeld. Deze bijvoorbeeld stond op 26-09-2023:

202309262384020?sort=most-recent&advertising-location=at_cars&make=BMW&model=i3&page=6&postcode=HU32BN&price-to=14000&year-from=2019&fromsra

Je hoopt dat hij niet volledig is opgeladen.

#10 ·
Je kunt de Wisely-resultaatpresentatie hier met een flinke korrel zout nemen. De energie die nodig is om 300 kg batterij met 1 graad C te verhogen (ervan uitgaande van een specifieke warmtecapaciteit van circa 1040 J/kg/K, wat ongeveer klopt voor LMC-batterijen) is al van de orde van 0,1 kWh.
De energie die nodig is om de temperatuur van alle apparatuur en hulpstukken en het interieur van de auto te verhogen, is waarschijnlijk een gehele factor van dit getal. Dus hoewel de test interessant is, is het onverstandig (wijs) om er conclusies aan te verbinden.
BMW heeft mogelijk de warmtecapaciteitsvereisten berekend voordat ze de hulppompen voor Scandinavië, de VS, enz. ontwierpen en specificeerden. Gewoon een gedachte ;)

#11 ·
Ik denk er serieus over om een gebruikte 42 kWh i3 te kopen. Hopelijk iets met een lage kilometerstand. Het wordt een tweede auto en zal de 'i3-jeuk' stillen die ik al jaren heb.
Gewoon nieuwsgierig. Heeft u overwogen een i3 te kopen tegen de reparatiekosten buiten de garantie en de kosten van het moeten samenwerken met een BMW-dealer? Ik weet dat dat altijd een factor is geweest die zwaar woog toen ik in het verleden naar i3 keek. Net als u is het een jeuk geweest.

Het is ook de moeite waard om te overwegen of u tweedehands koopt van een particuliere verkoper, dan kan er een intermitterende fout zijn die pas optreedt nadat de betaling is gedaan. Als een particuliere verkoper een verkoopprijs vraagt, zou ik gewoon bij een dealer kopen voor de extra gemoedsrust.

#12 ·
Even nieuwsgierig. Heeft u overwogen een i3 te kopen tegen de reparatiekosten buiten de garantie en de kosten van het contact met een BMW-dealer? Ik weet dat dat altijd een factor is geweest die zwaar woog toen ik in het verleden naar i3 keek. Net als u is het een jeuk geweest.

Het is ook de moeite waard om te overwegen of u tweedehands koopt van een particuliere verkoper, dan kan er een intermitterende fout optreden die pas ontstaat nadat de betaling is gedaan. Als een particuliere verkoper een verkoopprijs vraagt, zou ik gewoon bij een dealer kopen voor de extra gemoedsrust.
Dit is het probleem dat door mijn hoofd gaat. Ik zou van een dealer kopen, maar waarschijnlijk niet van BMW. Ik maak me niet al te veel zorgen over de afschrijving, aangezien de prijzen er nu erg aantrekkelijk uitzien en 2 tot 3 jaar gebruik doorgaans hetzelfde of minder zal zijn dan wat ik normaal gesproken voor een lease betaal. Dus als het in het slechtste geval over 3 jaar niets waard is, is dat voor mij geen groot probleem.

Maar de kosten buiten de garantie zijn een groot probleem. Uiteindelijk geven de meeste dealers slechts 3 tot 6 maanden garantie, dus er is nog steeds een flinke rekening bij problemen daarna. Ik denk dat de 42 kWh-versies er vrij goed uitzien qua betrouwbaarheid, maar er is nog steeds een element van het onbekende.

Andere gedachten zijn welkom.

#14 ·
Misschien heb je ook de recente Wisely-video over service-/reparatiekosten gezien. Geeft je een idee van wat je te wachten staat (of niet).
Nou, veel van deze kosten zien er eng uit als je naar BMW moet. Wisley is helaas te ver weg voor mij.

• Like
Reactions: Paul4A
#16 ·
Bekijk: BMW Garantie. Ze zullen mijn 9 jaar oude i3 'garanderen' voor ÂŁ1100 - ik neem aan dat jongere auto's goedkoper zullen zijn. Ik geloof dat een FBMWSH nodig is.
Ja, ik heb gecheckt voor een 42kWh, het was ongeveer ÂŁ1300 per jaar. Heeft u de polis afgesloten?