Speak EV - Electric Car Forums banner

Hoe laad je op tot 100% met Intelligent Octopus?

3 reading
9.6K views 33 replies 12 participants last post by  RogerE  
#1 ·
Ik zou graag willen weten hoe anderen dit bereiken.
1. Wordt er binnen het goedkope IO-tijdslot kosten in rekening gebracht? Betekent dit dat de auto enkele uren op 100% moet blijven staan?
2. Als IO buiten het goedkopere tijdslot is ingesteld, welk kWh-tarief wordt er dan in rekening gebracht?
3. Of een ander scenario.

Bedankt

#2 ·
Gisteravond heb ik tot 100% opgeladen omdat ik vandaag een lange reis gepland heb. Ik heb het schema zo ingesteld dat ik om 8 uur 100% nodig had, aangesloten en het zo gelaten. Ik denk dat het opladen rond 2 uur 's nachts klaar was. Dat betekent dat mijn auto al zes uur op 100% staat, maar ik denk niet dat dat een probleem is.

#3 ·
Afgelopen nacht heb ik tot 100% opgeladen omdat ik vandaag een lange reis gepland heb. Ik heb het schema zo ingesteld dat ik om 8 uur 100% nodig had, aangesloten en het zo gelaten. Ik denk dat het opladen rond 2 uur 's nachts klaar was. Dat betekent dat mijn auto zes uur lang op 100% heeft gestaan, maar ik denk niet dat dat een probleem is.
De 100%-melding lijkt in de war geraakt. Het is prima om tot 100% op te laden. Het is prima om je auto op 100% te laten staan. Doe het alleen niet elke dag...

Je auto een paar keer per jaar van 2 tot 8 uur 's ochtends op 100% laten staan, is prima.

#5 ·
Ik gebruik Intelligent Octopus nu in totaal twee nachten en heb de auto momenteel voor 100% nodig voor een lange reis. 80% is meestal genoeg.
Ik zou me ook geen zorgen maken over het 12 uur of zo op 100% laten staan. Ik begrijp dat de batterijen van de meeste auto's niet de volledige batterijcapaciteit beschikbaar stellen aan de bestuurder. Er wordt altijd wat opgeladen, zodat de batterij nooit volledig leeg raakt, en er wordt wat niet opgeladen, zodat de batterij eigenlijk nooit volledig wordt opgeladen en de 100% die op het dashboard wordt aangegeven, eigenlijk 100% is van wat de auto je zal geven.
Ik begrijp dat, wanneer IO je oplaadt wanneer het dat beslist (in plaats van dat je de lading handmatig 'verhoogt'), dit tegen het goedkopere tarief zal zijn, zelfs als dit ver weg is van de nominale goedkope tarieftijd. Als je het echter een onhaalbaar scenario presenteert, weet ik niet wat het zal doen - ik moet dit nog proberen.

#7 · (Edited)
Als u zich zorgen maakt, zou u de auto dan niet kunnen instellen om het opladen uit te stellen tot 23:30 uur, of wanneer de starttijd zou zijn voor minimale stilstandtijd bij 100%?

Met mijn setup bereikt het instellen van de Ohme op 7,5p dit ook. Dit lijkt het dynamisch gebruik van dagtijdslots te onderdrukken.

Mijn herinnering met betrekking tot onhaalbare oplaadschema's (zoals ingesteld door de consument) is dat het u vertelt dat het mogelijk niet alles binnen het gereduceerde tariefvenster kan doen. Als u bijvoorbeeld zegt dat u de auto om 09:00 uur klaar wilt hebben, kan deze op een gegeven moment tussen 05:30 en 09:00 uur tegen het dagtarief opladen als er geen alternatief is - het zal de oplaaddoelstelling als prioriteit bereiken vs binnen de 7,5p oplaadband blijven, maar de doelstelling niet halen. Maar ik zou me neerleggen bij iedereen die dit recenter heeft getest.

#8 · (Edited)
Ik begrijp dat, wanneer IO u kosten in rekening brengt wanneer het dat beslist (in plaats van dat u de kosten handmatig 'verhoogt'), dit tegen het goedkopere tarief zal zijn, zelfs als dit ver weg is van de nominale goedkope tarieftijd.
Bewijs dat Octopus het goedkope tarief instelt als het een oplaadbeurt plant tijdens de piekuren. Dit was tijdens het zeer zonnige weer en het plande een deel van de oplaadbeurt zodra ik instak, en voltooide het vervolgens 's nachts de volgende nacht. (De blip eerder om 03.00 uur was mijn dompelaar voor het warme water van de dag terwijl mijn verwarming uit stond.)

Image

#10 ·
Ik laad af en toe thuis op tot 100% omdat het voor mij beter (kosteneffectiever) is voor sommige reizen. Maar je moet die limiet instellen in de Octopus-app en ook voor de auto!
Zou je de auto niet gewoon instellen om op te laden tot 100% en hem daar laten staan en gewoon het doel opladen via de app instellen? Dit zou vereisen dat je IO vertrouwt om de dingen goed te beheren. Ik neem aan dat je het doel op de auto wilt instellen om je een veiligheidsbuffer te geven. Zoals ik al zei, ik ben nieuw in dit.

#18 · (Edited)
Zou je de auto niet gewoon op 100% zetten en daar laten staan en de doellading via de app instellen? Dit zou vereisen dat je IO vertrouwt om de dingen goed te beheren. Ik veronderstel dat je het doel op de auto wilt instellen om je een veiligheidsmarge te geven. Zoals ik al zei, ik ben nieuw in dit.
Niet als de Octopus-app een 'laadlimiet'-optie heeft die op 80% kan worden ingesteld. Gezien de verzameling apps en instellingen is het moeilijk te weten welke de master is die andere instellingen overschrijft. Je moet hopen dat het de laatste is die je wijzigt, maar dan kan een 'profiel' dit overschrijven.

Je hebt:

• Instellingen in de auto
  • App van de auto, als deze er een heeft (die IO mogelijk gebruikt)
  • App van de oplader, maar waarschijnlijk alleen planning en moet worden uitgeschakeld
  • IO-app
De moeite waard om te controleren of ze allemaal op elkaar zijn afgestemd!
Image

Je zou IO onbedoeld kunnen vertrouwen!

#11 ·
Een andere situatie waarin u zich zorgen zou kunnen maken over te lang op 100% staan, is als u onzeker bent of u de volgende dag wel een lange reis gaat maken ('We sturen je vanavond een bericht als het doorgaat'). In dat geval zou u twee oplaadschema's bij de hand kunnen hebben: 1. opladen tot 80% en de andere tot 100%. U steekt de auto in als u naar uw werk vertrekt met de 80% lading ingesteld. Als u die avond de goedkeuring krijgt, activeert u het 100% schema. Zo niet, dan laat u het.

#12 ·
Een andere situatie waarin u zich zorgen kunt maken over te lang op 100% staan, is als u onzeker bent of u de volgende dag ĂĽberhaupt een lange reis gaat maken ('We zullen je vanavond WA'en als het doorgaat'). In dat geval kunt u twee laadschema's bij de hand hebben: 1. opladen tot 80% en de andere tot 100%. U sluit de auto aan als u naar uw werk vertrekt met de 80% lading ingesteld. Als u die avond de OK krijgt, activeert u het 100% schema. Zo niet, dan laat u het.
Hoe zou u 2 laadschema's voor IO kunnen instellen? Of bedoelt u laadschema's die in de auto zijn ingesteld?

Ik had onlangs een probleem met 2 laad "evenementen" met Octopus. Ik kwam om 10 uur 's ochtends thuis van een lange reis met 20% batterij en wilde wat opladen (tot 50%) voor het geval ik de auto nodig had voor het normale IO-nachtladen. De auto laadde op tot 50% (uiteraard piekprijs), dus ik trok de stekker eruit. Rond 18.00 uur stak ik de auto weer in om IO het nachtschema te laten maken. Nou, ik hield niet in de gaten wat er gebeurde en de auto laadde helemaal op tot 80% vanaf het moment dat ik hem om 18.00 uur had aangesloten. IO heeft nooit een nachtschema gemaakt.
Iemand dat probleem gehad?

#14 ·
Je zou het altijd op 80-95% kunnen zetten en IO zijn werk laten doen, en als je dan 's ochtends opstaat en weet dat je de 100% nodig hebt, dan pas je het doel gewoon aan naar 100% terwijl je je klaarmaakt. De initiële doelstelling hangt af van je batterij, ik heb een Mini dus opladen van 80 naar 100% duurt niet erg lang.

Ik weet niet zeker wat er gebeurt als je voorkonditionering programmeert voordat je vertrekt.

#15 ·
Je zou het altijd op 80-95% kunnen zetten en IO zijn werk laten doen, en dan, als je 's ochtends opstaat en weet dat je de 100% nodig hebt, gewoon het doel op 100% zetten terwijl je je klaarmaakt. Het initiële doel hangt af van je batterij, ik heb een Mini dus opladen van 80 naar 100% duurt niet erg lang.

Ik weet niet zeker wat er gebeurt als je pre-conditionering programmeert voordat je vertrekt.
Goed idee.

#16 · (Edited)
@scratchyman Zoals opgemerkt, is mijn uitleg een beetje te ingewikkeld. Kortom, ik stelde voor om de laadsessie op 80% in te stellen. Vervolgens, als je dat nodig had, een andere op 100% instellen. Met de Ohme-app kun je meerdere laadsessies definiëren, maar in dit scenario kies je ervoor om er maar één tegelijk in te schakelen.

Voorconditionering werkt apart in mijn setup (Ohme/e208/IO), d.w.z. de Ohme schakelt alleen de stroom in voor de voorconditioneringstijd die ik instel, terwijl ik de Peugeot-app apart moet instellen om de voorconditionering tegelijkertijd in te schakelen. Ik moet de twee schema's zelf synchroniseren in elke app.

Ik concludeerde dat wanneer ik normaal gesproken tot 80% oplaad, het eenvoudiger en flexibeler is om gewoon een paar % lading toe te voegen en dan 's ochtends de voorconditionering op afstand in te schakelen via de Peugeot-app voor de 15-20 minuten voordat ik instap. Dit lijkt beter te werken, aangezien ik vaak wat vroeger of later ben dan de nominale vertrektijd. Dit is de enige reguliere situatie waarin ik zowel de Ohme- als de Peugeot-app gebruik - normaal gesproken gebeurt alles via de Ohme.

#17 ·
Mijn herinnering met betrekking tot niet haalbare oplaadschema's (zoals ingesteld door de consument) is dat het je vertelt dat het mogelijk niet alles kan doen binnen het venster met korting
Het is mogelijk naar goeddunken van Octopus, en ik zou hier zeker niet op vertrouwen, maar ik heb het net getest en gezegd dat ik een volledige lading wilde en het zei dat het tegen het goedkope tarief zou opladen vanaf middernacht vanavond tot 09:30 uur. Vanavond is echter een koolstofarme nacht, dus dat kan van invloed zijn

#20 · (Edited)
Zoals @Rob211 zegt, zijn er verschillende use cases voor dit, afhankelijk van het model van de auto en EVSE en of er API-integratie tussen hen is, of niet.

In mijn geval heb ik een Ohme Home Pro en Intelligent Octopus, maar er is geen API-integratie met de Peugeot. Normaal gesproken wordt alles uitsluitend via de Ohme-app bestuurd. De auto staat permanent ingesteld op 'Direct opladen' (in tegenstelling tot 'Uitgesteld opladen' met een starttijdschema), maar dat is het dan.

Ik moet kijken naar de laadtoestand (SoC) en dan de toe te voegen lading berekenen. Vervolgens stel ik dat in de Ohme-app Schedule in en schakel ik het in. Dan steek ik de auto in en krijg ik een bericht van Octopus met de melding wanneer de oplaadvensters zullen zijn. Soms is dit overdag ruim voor 23:30 uur. Tot nu toe heeft dit altijd gewerkt en overdag is er tegen het gereduceerde tarief van 7,5p opgeladen.

Ik moet toegeven dat ik de afgelopen zes maanden maar een paar keer tot 100% heb opgeladen. Ik neem aan dat als ik de toegevoegde lading% iets verkeerd inschat, de Ohme gewoon stopt wanneer de auto zegt dat hij volledig is opgeladen. Zoals ook zou gebeuren bij een openbare lader als ik de auto zou verlaten en niet in de buurt zou zijn.

Merk op dat er ook een aanbeveling is van verschillende forumleden dat het een goed idee is om de auto af en toe tot 100% op te laden om de batterijcellen in evenwicht te brengen, als je dat anders niet voor ritten hoeft te doen. Maar dat je de auto vervolgens moet besturen en hem niet onbepaald op 100% moet laten staan.

Als je API-integratie hebt, introduceert dat soms de complicatie dat het ergens anders is ingesteld dan de EVSE-app. en dus heb je te maken met twee apps, niet met één (EVSE).

#21 ·
Ik denk dat dit afhangt van het type auto en oplader dat je hebt.
Absoluut. Het belangrijkste punt is wie de master is en wat met wat synchroniseert. Ik heb mijn auto ingesteld op 'Direct opladen' (IO wijzigt dit wanneer de tijden zijn vastgesteld). Mijn thuislader is niet compatibel met IO, dus schema's zijn uitgeschakeld. Er is een auto-app, die IO ook gebruikt om tijden in te stellen, en de Octopus-app zelf. Als ik de auto op 100% zet, is het mogelijk dat dit niet wordt gesynchroniseerd met een van de apps en dat ze 80% weergeven. Octopus kan via de auto-app de auto-instellingen overschrijven. Het gaat erom ze allemaal op elkaar af te stemmen als ik van 80% naar 100% verander.

De apps moeten beter worden geschreven om de nieuwste tijdstempelwijzigingen te gebruiken om te synchroniseren. En we komen nog niet eens in de buurt van meerdere gebruikersprofielen!

#22 ·
Absoluut. Het belangrijkste is wie de master is en wat met wat synchroniseert. Ik heb mijn auto ingesteld op 'Direct opladen' (IO wijzigt dit wanneer de tijden zijn vastgesteld). Mijn thuisoplader is niet compatibel met IO, dus schema's zijn uitgeschakeld. Er is een auto-app, die IO ook gebruikt om tijden in te stellen, en de Octopus-app zelf. Als ik de auto op 100% zet, is het mogelijk dat dit niet wordt gesynchroniseerd met een van de apps en dat ze 80% weergeven. Octopus kan via de auto-app de auto-instellingen overschrijven. Het gaat erom ze allemaal op elkaar af te stemmen als ik van 80% naar 100% verander.

De apps moeten beter worden geschreven om de nieuwste tijdstempelwijzigingen te gebruiken om te synchroniseren. En we komen nog niet eens in de buurt van meerdere gebruikersprofielen!
"Octopus kan via de auto-app de auto-instellingen overschrijven."
Weet u dat zeker? Ik dacht dat ik ergens op de Octopus-website had gelezen dat IO geen auto-instellingen zou overschrijven. Ik kan die quote nu niet vinden, dus misschien heeft u gelijk.

#29 ·
Kan een AC-laadpunt - d.w.z. uw thuislaadpunt - de laadtoestand (SOC) van de auto bepalen, zodat het IO kan vertellen en IO dus een laadschema kan opstellen?
De Ohme ondersteunt een aantal auto-API's en gebruikt deze om de laadtoestand op te halen. Dit is optioneel, want waar het niet kan, selecteert de gebruiker de betreffende auto (zodat Ohme de capaciteit en laadsnelheid kent) en configureert de gebruiker een schema om een vast percentage toe te voegen (bijv. 40% voor 8 uur). Dit is afhankelijk van de gebruiker die zelf de laadtoestand kent.

Ohme bepaalt het schema met behulp van gegevens die ze van Octopus krijgen, waarna Ohme de werkelijke laadtijden terugkoppelt aan Octopus voor gebruik bij de facturering. Daarom kunnen eventuele Ohme-problemen het best worden afgehandeld door de Ohme-ondersteuning, omdat zij over de complete dataset beschikken.

Niet dat ik persoonlijk problemen heb gezien in de 9 maanden dat ik het gebruik; het is volgens schema opgeladen en mijn rekeningen zijn correct. Ik laat het schema over het algemeen op 50% staan en sluit de stekker aan als mijn batterij nog 30-40% rest heeft.

#31 ·
Mijn thuislaadpunt is Pod Point en ik heb er geen problemen mee gehad. Hij is drie jaar oud, maar zelfs dan is de software van het laadpunt of de app of beide net geĂĽpgraded om het laadpunt in staat te stellen informatie terug te communiceren naar de servers van Pod Point (voorheen gaf Pod Point mijn laadpunt de opdracht iets te doen, maar ontving geen feedback over de vraag of deze opdracht was uitgevoerd). Deze upgrade is mogelijk uitgevoerd om het te laten functioneren met IO.

#32 · (Edited)
Mijn begrip en gevolgtrekking uit hoe het zich gedraagt, is dat er hier twee use cases zijn. In beide gevallen is het gesprek dat Octopus heeft uitsluitend met de EVSE. In beide gevallen specificeert de gebruiker ook het merk en model van het voertuig aan Octopus, zodat het de laadtarieven en -duur kan berekenen.

1. Geen API-integratie - de EVSE en de auto communiceren niet over de laadtoestand (SoC).
2. API-integratie - de EVSE kan de auto vragen naar zijn SoC.

In het eerste geval (zoals bij mijn e208-Ohme-IO) omdat de Ohme 'blind' is voor de SoC van de auto, is Octopus dat ook. De gebruiker moet een {toe te voegen laadpercentage%} aan Octopus specificeren, en met behulp van het door de gebruiker aangegeven merk en model berekent Octopus een laadtarief/duur om dat extra laadpercentage% toe te voegen.

In het tweede geval specificeert de gebruiker een {maximum laadpercentage%} en kan Octopus de {toe te voegen laadpercentage%} berekenen en zoals hierboven berekenen.

Ik interpreteer dit als de oorzaak van veel van de verwarring rond wat er gebeurt, vooral wanneer gebruikers tegelijkertijd tegenstrijdige parameters instellen binnen het systeem van de auto en de EVSE. Om eerlijk te zijn, was ik in het begin ook verward omdat de Octopus-app vroeg naar de details van het merk en model en deze duidelijk gebruikte om iets te doen. Ik nam aan dat dit was om de juiste interface te krijgen om de SoC op te vragen, maar realiseerde me al snel dat het alleen maar was om de laadsnelheid/duur te berekenen.

Het is nog verwarrender geworden door de recente introductie van dynamische laadvensters overdag. Zodat velen van ons de auto begonnen te zien opladen zodra we hem aansloten, terwijl dit voorheen niet gebeurde. Voorheen zou dit erop hebben gewezen dat we iets verkeerd hadden gedaan bij het instellen van de laadsessie.

Technisch gezien is dit niet ingewikkeld. Het wordt alleen zo gemaakt omdat zowel Octopus als (in mijn geval) Ohme het niet uitleggen. Dus gebruikers moeten zelf een werkend model van wat er gebeurt, reverse-engineeren op basis van onvolledige informatie.

Ten slotte genereert Use Case #1 ook een foutconditie die #2 niet genereert - namelijk waarbij {toe te voegen laadpercentage%} + {initiële SoC%} > 100% Ik neem aan dat als dit gebeurt en de EV een volledige lading bereikt voordat de berekende tijd verstrijkt, dan bijvoorbeeld mijn e208 de Ohme 'vertelt' dat hij 100% heeft bereikt en de Ohme stopt met opladen, of er is een 'onboard' mechanisme voor de auto om los te koppelen van het opladen wanneer hij 100% bereikt.

#33 ·
Ten slotte genereert Use Case #1 ook een foutconditie die #2 niet genereert - namelijk waar {toe te voegen lading%} + {initiële SoC%} > 100% Ik neem aan dat als dit gebeurt en de EV een volledige lading bereikt voordat de berekende tijd verloopt, dan bijvoorbeeld mijn e208 'zegt' tegen de Ohme dat hij 100% is en de Ohme stopt met opladen, of er is een 'onboard' mechanisme voor de auto om de lading te verbreken wanneer hij 100% bereikt.
Correct, met de toevoeging dat de foutconditie ook {toe te voegen lading%} + {initiële SoC%} > {target%} kan zijn. In beide scenario's vertelt de auto de oplader dat hij niet meer stroom wil, waardoor het opladen stopt. De oplader rapporteert dan terug aan Octopus dat hij niet oplaadt, zodat ze weten dat ze het gereduceerde tarief niet verder hoeven te zetten dan de huidige halfuursperiode.

#34 ·
We hebben een KIA Niro waarbij ik de maximale AC-lading op 100% heb laten staan en de maximale lading die nodig is in de Octopus-app heb ingesteld.

Wanneer ik het schema instel, overlapt het vaak de normale IO-periode, bijvoorbeeld vaak eindigend om 07:30 uur. Als ik een schema instel dat buiten de goedkope tariefperiode begint of eindigt, wordt het nog steeds gefactureerd alsof het tegen het goedkope tarief is.

Ik merkte echter dat ik vaak berichten van IO kreeg met de melding dat het apparaat niet kon worden bediend, dus heb ik de oplaadtijd in de auto uitgeschakeld voor het geval dat het probleem veroorzaakte, maar de berichten bleven binnenkomen, hoewel de auto correct werd opgeladen.

Toen merkte ik dat IO altijd twee identieke berichten stuurde wanneer het het schema instelde, maar slechts één met de melding dat het apparaat niet kon worden bediend, dus ik ben ervan uitgegaan dat het twee identieke schema's heeft ingesteld en dat er slechts één in staat is om het voertuig te bedienen.