Zoals
@Rob211 zegt, zijn er verschillende use cases voor dit, afhankelijk van het model van de auto en EVSE en of er API-integratie tussen hen is, of niet.
In mijn geval heb ik een Ohme Home Pro en Intelligent Octopus, maar er is geen API-integratie met de Peugeot. Normaal gesproken wordt alles uitsluitend via de Ohme-app bestuurd. De auto staat permanent ingesteld op 'Direct opladen' (in tegenstelling tot 'Uitgesteld opladen' met een starttijdschema), maar dat is het dan.
Ik moet kijken naar de laadtoestand (SoC) en dan de toe te voegen lading berekenen. Vervolgens stel ik dat in de Ohme-app Schedule in en schakel ik het in. Dan steek ik de auto in en krijg ik een bericht van Octopus met de melding wanneer de oplaadvensters zullen zijn. Soms is dit overdag ruim voor 23:30 uur. Tot nu toe heeft dit altijd gewerkt en overdag is er tegen het gereduceerde tarief van 7,5p opgeladen.
Ik moet toegeven dat ik de afgelopen zes maanden maar een paar keer tot 100% heb opgeladen. Ik neem aan dat als ik de toegevoegde lading% iets verkeerd inschat, de Ohme gewoon stopt wanneer de auto zegt dat hij volledig is opgeladen. Zoals ook zou gebeuren bij een openbare lader als ik de auto zou verlaten en niet in de buurt zou zijn.
Merk op dat er ook een aanbeveling is van verschillende forumleden dat het een goed idee is om de auto af en toe tot 100% op te laden om de batterijcellen in evenwicht te brengen, als je dat anders niet voor ritten hoeft te doen. Maar dat je de auto vervolgens moet besturen en hem niet onbepaald op 100% moet laten staan.
Als je API-integratie hebt, introduceert dat soms de complicatie dat het ergens anders is ingesteld dan de EVSE-app. en dus heb je te maken met twee apps, niet met één (EVSE).