Speak EV - Electric Car Forums banner

ID3 - laadsnelheid in de kou (advies aub!)

2K views 18 replies 8 participants last post by  Harry_Zoe  
#1 ·
Sloom vanochtend de ID3 gecheckt en ontdekte dat hij gisteravond om 23:30 uur begon te laden met 2 kW en daar de hele nacht bleef, pas om 05:30 uur 50% bereikte, wat niet genoeg is voor het woon-werkverkeer. Gelukkig is de Soul opgeladen en brengt hij mijn vrouw nu naar haar werk.

Ik heb de ID3 voorgeconditioneerd voordat ik hem van de oprit verplaatste (had ruimte nodig om de andere auto op te laden) en ik heb hem nu terug op de oprit gezet om hem een beetje op te laden, ongeveer 45 minuten nadat ik hem van de oprit had verplaatst.

Interessant genoeg laadt hij nu met de volle 7,5 kW, ondanks dat de luchttemperatuur nog steeds onder het vriespunt ligt.

Betekent dat dat het vooreconditioneren van de auto ook de batterij voorverwarmt? Zo ja, weet iemand of het plannen van een vooreconditionering voor 23:30 uur de auto zal "aanmoedigen" om de snelheid boven de 2 kW te brengen?

#4 ·
Hmm. Ik ging uit van de logische gedachtegang die volgt uit de eerdere thread die ik deed, waarbij de auto het opladen vertraagde zodra deze boven de 80% was en het buiten koud was. De "meest vergevingsgezinde" verklaring met betrekking tot de auto is degene die ik in de OP gaf.

Als de auto gewoon willekeurig besluit om slechts met 2kW op te laden, is dat een heel ander verhaal.

#13 ·
Hmm. Ik ging uit van de logische gedachtegang die volgt uit de eerdere thread die ik deed, waarbij de auto het opladen vertraagde zodra het boven de 80% was en het buiten koud was. De "meest vergevingsgezinde" verklaring met betrekking tot de auto is degene die ik in de OP gaf.

Als de auto gewoon willekeurig besluit om slechts met 2kW op te laden, is dat een heel ander verhaal.
Die van ons heeft dit twee keer gedaan. Maar tegelijkertijd knipperde de klok van de kookplaat ook met een waarschuwing voor het resetten van de tijd. We gaan er dus vanuit dat er een stroomonderbreking is geweest

#5 ·
Sloom de ID3 vanmorgen gecontroleerd om te ontdekken dat hij gisteravond om 23:30 uur was begonnen met opladen met 2 kW en daar de hele nacht is gebleven, waarbij hij pas om 05:30 uur 50% bereikte, wat niet genoeg is voor het woon-werkverkeer. Gelukkig is de Soul opgeladen en brengt hij mijn vrouw nu naar haar werk.

Ik heb de ID3 voorgeconditioneerd voordat ik hem van de oprit verplaatste (had ruimte nodig om de andere auto op te laden) en ik heb hem nu terug op de oprit gezet om hem een beetje op te laden, ongeveer 45 minuten nadat ik hem van de oprit had verplaatst.

Interessant genoeg laadt hij nu op met de volle 7,5 kW, ondanks dat de luchttemperatuur nog steeds onder het vriespunt ligt.

Betekent dat dat het vooreenstellen van de auto ook de batterij voorverwarmt? Zo ja, weet iemand dan of het plannen van een vooreenstelling voor 23:30 uur de auto "aanmoedigt" om de snelheid boven de 2 kW te brengen?
Het is niet de kou, dat heeft geen effect op de AC-snelheid, tenzij de batterij helemaal onder nul is, in welk geval hij een deel van de stroom zal gebruiken om de batterijverwarming te laten werken. Je haalt dan de normale stroom uit de stekker, maar een klein deel wordt niet gebruikt om op te laden. Om de batterij zo koud te krijgen, zijn naar mijn ervaring meerdere dagen met temperaturen onder nul nodig - het is een grote massa om zoveel af te koelen, vooral als je de auto gebruikt.

Meestal, als hij oplaadt met 1-2 kW, komt dat omdat hij niet helemaal goed was aangesloten of er wat vuil in de contactdoos/stekker zat. Hij doet dit als veiligheidsmaatregel als de kortste pin geen volledige verbinding heeft gemaakt.
Een andere mogelijkheid is dat je de optie "verminderde AC-laadstroom" hebt ingeschakeld in de app of infotainment. Dit beperkt hem tot 8A, of net onder 2kW. Als hij echter nu oplaadt met 7,5 kW, kun je dat uitsluiten.
De laatste mogelijkheid is dat het wordt veroorzaakt door een fout in de interface tussen auto en oplader wanneer de oplader de planning uitvoert. In dit geval is het echter meestal 4 kW in plaats van 2 kW en dat probleem lijkt veel minder vaak voor te komen dan vroeger.
Hoogstwaarschijnlijk had je de stekker gewoon niet helemaal goed aangesloten.

#6 ·
Het is niet de kou, die geen effect heeft op de AC-snelheid, tenzij de batterij onder nul is, in welk geval hij een deel van de stroom zal gebruiken om de batterijverwarming te laten werken. Je haalt dan de normale stroom uit de stekker, maar een klein deel wordt niet gebruikt om op te laden.

Meestal, als hij oplaadt met 1-2 kW, komt dat omdat hij niet helemaal was aangesloten of er wat vuil in de contactdoos/stekker zat. Dit doet hij als veiligheidsmaatregel als de kortste pin geen volledige verbinding heeft gemaakt.
Een andere mogelijkheid is dat je de optie "verminderde AC-laadstroom" in de app of infotainment hebt ingeschakeld. Dit beperkt het tot 8A, of net onder 2kW. Als hij echter nu oplaadt met 7,5 kW, kun je dat uitsluiten.
De laatste mogelijkheid is dat het wordt veroorzaakt door een fout in de interface tussen auto en oplader wanneer de oplader de planning uitvoert. In deze omstandigheid is het echter meestal 4 kW in plaats van 2 kW en dat probleem lijkt veel minder vaak voor te komen dan vroeger.
Hoogstwaarschijnlijk had je de stekker gewoon niet helemaal goed aangesloten.
Hmm. Vrouw is altijd kapot als ze thuiskomt na haar 13-urige dag, dus dat is eigenlijk best plausibel. Ik zal er een punt van maken om de volgende keer dat we opladen stevig opnieuw aan te sluiten en me niet te bekommeren om de precon om de probleemoplossing tot één verandering per keer te beperken.

Bedankt!

#7 ·
Dit voelt heel raar aan. Het laadde zojuist helemaal van 50% naar 90% met 7kW bij de tweede keer vragen. Maar elke keer dat het voor ons eerder boven de 80% uitkwam, heeft het de snelheid teruggebracht naar 2kW (volgens mijn eerdere thread). Dit zou de temperatuur als variabele moeten uitsluiten, aangezien het hier nog steeds onder het vriespunt is, net als toen ik mijn eerdere bericht plaatste. Dus wat veroorzaakt de variabiliteit? (De stekker is schoon - ik heb hem gecontroleerd, hij is ook vastgebonden en altijd aangesloten op de Zappi wanneer hij niet in gebruik is, dus er is geen reden om te verwachten dat hij sowieso vuil is).

#8 ·
Dit voelt heel raar. Het laadde zojuist helemaal van 50% naar 90% met 7kW bij de tweede keer vragen. Maar elke keer dat het voor ons eerder boven de 80% kwam, heeft het de snelheid teruggebracht naar 2kW (volgens mijn eerdere thread). Dit zou de temperatuur als variabele moeten uitsluiten, aangezien het hier nog steeds onder het vriespunt is, net als toen ik mijn eerdere post maakte. Dus wat veroorzaakt de variabiliteit? (De stekker is schoon - ik heb hem gecontroleerd, hij is ook vastgebonden en altijd aangesloten op de Zappi wanneer hij niet in gebruik is, dus er is geen reden om te verwachten dat hij sowieso vuil is).

De inconsistentie in het opladen die ik hier vind, is eerlijk gezegd nogal verontrustend.
Is het een gloednieuwe? Kijk wat er gebeurt als je de batterijonderhoudsmodus uitschakelt. Bij oudere auto's zoals de mijne doet dit alles alleen de laadlimiet terugzetten naar 80% na het voltooien van een lading naar een hoger percentage. VW zei echter een tijdje geleden dat dit in de toekomst intelligenter zou worden gemaakt. Het is mogelijk dat software 5 geavanceerder is en de laadsnelheid boven de 80% in de kou of zoiets vermindert, ik weet het niet zeker.
Ik ga ervan uit dat als je op IOG zit, je er zeker van bent dat het niet alleen het Octopus-schema is. Ik krijg Octopus/Ohme die veel periodes van 2kw of 4kw en ook 7,5kw plannen.

#11 ·
Is het een zappi-ding? Ik herinner me dat sommige ID-bezitters een update voor hun zappi nodig hadden om het correct te laten werken?

Weet het echt niet zeker - maar het klinkt super ongebruikelijk dat de auto dit doet.
Nee, de Zappi is prima, werkte vorige week bijvoorbeeld voor de Soul. Vanmorgen werkte het prima toen ik hem aansloot.

Sidehaas' idee van een iets-niet-strak-genoeg aangesloten ID3 gisteravond is nog steeds de meest plausibele optie voor de oorzaak van de 2kW-lading, wat mijn grootste zorg is.

Omdat ik de ID3 tot 90% heb opgeladen, kan mijn vrouw er morgen mee naar haar werk rijden, dan kunnen we morgenavond weer met opladen spelen. We kunnen de Soul vanavond volgooien en hem morgen niet veel ontladen, wat betekent dat we veilig zijn voor het woon-werkverkeer van vrijdag, zelfs als de ID3 morgenavond een herhalingsprobleem heeft.

Oh, wat een lol!

#19 ·
Snelle en hopelijk laatste update.

De auto heeft elke nacht goed opgeladen sinds we ons bewust werden van de noodzaak om stevig in te pluggen. We hebben ook een paar koude nachten gehad zonder herhaling van het langzaam opladen, dus het niet goed inpluggen lijkt de oorzaak te zijn geweest.

Bedankt voor alle adviezen!