Speak EV - Electric Car Forums banner

Is de E-Tron echt zo slecht?

24K views 63 replies 18 participants last post by  Boxbrownie  
#1 ·
Gisteren mijn exemplaar van Which? gelezen en ze hebben een klein artikel over de meest en minst geliefde auto's in het VK. Ze noemden de E-Tron als de op twee na minst geliefde auto, met de op een na minst geliefde de A6 hybrid. Alle auto's behalve de E-Tron waren oude barrels, meestal van Ford en Vauxhall, waarvan sommige al meer dan tien jaar uit productie waren. Het was niet zo dat VW geen fatsoenlijke auto's kon produceren, want twee van de meest geliefde waren Skoda's.

Ik denk dat we allemaal erkennen dat de E-Tron een beetje een haastklus is om een EV op de markt te brengen door een bestaand VW SUV-platform te nemen, de stinkende diesel eruit te rukken en te vervangen door elektromotoren en batterijen, maar is het echt zo erg?

#2 ·
Gisteren las ik mijn exemplaar van Which? en ze hebben een klein artikel over de meest en minst geliefde auto's in het VK. Ze noemden de E-Tron als de op twee na minst geliefde auto, met de op een na minst geliefde de A6 hybrid. Alle auto's behalve de E-Tron waren oude barrels, meestal van Ford en Vauxhall, waarvan sommige al meer dan tien jaar uit productie waren. Het was niet zo dat VW geen fatsoenlijke auto's kon produceren, want twee van de meest geliefde waren Skoda's.

Ik denk dat we allemaal erkennen dat de E-Tron een beetje een haastklus is om een EV op de markt te brengen door een bestaand VW SUV-platform te nemen, de stinkende diesel eruit te halen en te vervangen door elektromotoren en batterijen, maar is het echt zo slecht?
Definieer "slecht"...?

Ik heb 50.000 mijl gereden in 2 jaar in een vroege 2019 eTron 55. Enerzijds is hij inefficiënt, zwaar en heeft hij Audi een kleine fortuin gekost aan garantiereparaties. Aan de andere kant is hij meer dan snel genoeg, prachtig stil en luxueus. Ik ben blij dat ik er geen gekocht heb, maar ik ben ook erg blij met mijn keuze als leaseauto.

#5 ·
Net als electric driver zei, ik rijd er graag in en ik ben blij dat ik hem boven de Mercedes- en Jaguar-equivalenten heb gekozen, maar ik zou liever een kleinere elektrische auto hebben en dus efficiënter zijn. Ik zou geen elektrisch voertuig (of inderdaad een ingewikkeld voertuig met welke brandstof dan ook) kopen, maar het heeft me enthousiast gemaakt voor EV's en ik zou het erg jammer vinden om terug te gaan naar fossiele auto's.

#9 ·
Nee… het is echt, heel erg goed.

Mijn enige dealbreaker is dat het geen Creep-modus heeft, maar afgezien daarvan is het vrijwel perfect.

De Sportback heeft een geweldige sedan-look, hij gaat en grijpt als alles, en het interieur is top.

• Like
Reactions: pressurized
#10 ·
Ik kon mijn hoofd niet rond de 'one pedal' / regen krijgen. Leek een zeer vreemde opstelling met de dwaze peddels en geen echte modus om de regenhoeveelheid te berekenen. Reed echter wel goed genoeg als je het als een andere Audi beschouwde. Misschien had ik niet uitgewerkt hoe het ingesteld moest worden, maar ik vind de BMW smart mode of B mode veel beter, het leek een stuk intuĂŻtiever. Heb de jag echter niet geprobeerd, omdat ik de styling niet bijzonder mooi vind.

#11 ·
Ik kon mijn hoofd niet rond de 'one pedal' / regen krijgen. Leek een zeer vreemde opstelling met de dwaze paddles en geen echte modus om de regenhoeveelheid uit te werken. Reed echter goed genoeg, als je het als een andere Audi beschouwde. Misschien had ik niet uitgewerkt hoe het ingesteld moest worden, maar de bmw smart mode of B mode beviel me veel beter, leek een stuk intuĂŻtiever. Heb de jag echter niet geprobeerd, omdat ik de styling niet bijzonder leuk vind.
De manier waarop het met regen omgaat, is een van mijn favoriete dingen. De automatische modus (standaard) is intuĂŻtief en verhoogt de regen wanneer dat nodig is (bochten, rotondes, voertuigen voor je) en maakt uitrollen mogelijk wanneer de weg vrij is. Met de paddles kun je dynamisch kiezen uit twee vooraf ingestelde regeniveaus. Je kunt dit in de menu's overschrijven en instellen op standaard, handmatig geselecteerde regen als je dat wilt. Mijn enige klacht is dat ik graag hogere regeniveaus van de paddles zou willen.

Ik weet dat dit het grote argument is bij het rijden in een EV - maar ik zie echt niet in hoe het constant in evenwicht brengen van het gaspedaal om een uitrolpositie te bereiken een voordeel is. Als ik wil stoppen, trap ik het rempedaal in. De auto zal zoveel mogelijk regen inbrengen en, met de eTron, is dat veel. Ik wil niet dat de auto de remmen blokkeert elke keer dat ik mijn voet van het gaspedaal haal.

Ik heb ook een flink aantal kilometers in de iPace gereden. Deze heeft een selecteerbare kruipmodus, die ik in eerste instantie leuk vond, maar al snel gewend ben geraakt aan de eTron zonder kruip. De regen in de Jag maakte me alleen maar boos - geen manier om het uit te schakelen.

#15 ·
Er is hier een man die gepost heeft met een auto die op schema stond om 30% van zijn batterijcapaciteit te verliezen in 3 jaar.

Weliswaar met veel kilometers en een aantal snelle laadbeurten. Vermoedelijk krijgt hij in een later stadium een batterijvervanging onder garantie, maar ik zou zeggen dat dat behoorlijk slecht is.....
Eerlijk gezegd, elke EV met veel kilometers die via Snel Laden is verzameld, zal het qua degradatie even moeilijk hebben.

#18 ·
30% in drie jaar, toch? Dat is verschrikkelijk. We hebben het hier niet over een geweldige kilometerstand. Ongeveer 20.000 per jaar, zo uit mijn hoofd. Ze hebben actieve koeling en zijn ontworpen om te worden opgeladen met QC.

We zijn geen warm land in de grote lijnen, wat de batterij echt doodt met QC.

De thread staat hier ergens, misschien de moeite waard om hem op te graven. Ik zou er zeker geen tweedehands kopen op basis van de levensduur van de batterij.

#22 ·
30% in drie jaar, hoewel? Dat is verschrikkelijk. We hebben het hier niet over geweldige kilometers. Ongeveer 20k per jaar, zo herinner ik me. Ze hebben actieve koeling en zijn ontworpen om QC te zijn aan het einde van de dag.

We zijn geen warm land in de grote lijnen, wat de batterij echt doodt met QC.

De thread staat hier ergens, misschien de moeite waard om hem op te graven. Ik zou er zeker geen tweedehands kopen op basis van de levensduur van de batterij.
Ik herinner me vaag dat ik erin ben gedoken.

Ik ben sceptisch over hoe mensen degradatie meten, en ik hecht ook niet al te veel waarde aan ervaring met één voertuig.

#23 ·
Ik ben geen enorme fan van de e-tron om de hierboven genoemde redenen, maar ik ben minder fan van Which, die lijken aan te bevelen of te veroordelen op een gril. Of tenminste op zeer bijzondere gronden. Een tijdje terug deden ze een feature over elektrische auto's die Tesla helemaal niet noemde, maar auto's aanbevalen zoals de elektrische Ford Focus, die niet meer leverbaar is (en in werkelijkheid nooit was, met slechts een handvol geĂŻmporteerd). Ik ben geen complotdenker, maar dat is behoorlijk raar.

#28 ·
Welke zijn rotzooi. Ze hebben de neiging om conclusies te trekken op basis van echt ongepaste criteria.

Echter... gebaseerd op een steekproef van de twee mensen die ik ken met recente Audi's, spreekt geen van beiden lovend. Ze houden van de auto als hij werkt, maar beiden hebben garantieproblemen gehad. Er zijn geen etrons. De Q5 van een vriend had een nieuw stuurhuis nodig voor ÂŁ 4k. Net buiten de garantie en minder dan 20k mijl.

Er zijn niet veel sterke negatieve rapporten nodig om de beoordeling naar beneden te duwen, vooral als er niet zoveel op de weg zijn.

#43 ·
Welke zijn rotzooi. Ze hebben de neiging om conclusies te trekken op basis van echt ongepaste criteria.

Echter... gebaseerd op een steekproef van de twee mensen die ik ken met recente Audi's, spreekt geen van beiden lovend. Ze houden van de auto als hij werkt, maar beiden hebben garantieproblemen gehad. Er zijn geen etrons.
Zie je de ironie niet? :LOL:

#31 ·
Gisteren mijn exemplaar van Which? gelezen en ze hebben een klein artikel over de meest en minst geliefde auto's in het VK. Ze noemden de E-Tron als de op twee na minst geliefde auto
Welke e-tron in het bijzonder?

Volgens mijn laatste telling kwam ik uit op ongeveer 752 verschillende varianten met de naam 'e-tron' ergens in de modelnaam.

Het is een beetje alsof je zegt 'de minst geliefde auto was rood'.

#38 ·
Ik hou van Bjorn en voor mij is de test van een nieuwe auto waar ik het meest op wacht. Ik zeg dat de ervaring van eigenaren bij veel eigenaren suggereert dat de efficiëntiekloof lang niet zo groot is als mensen suggereren. Zelfs die cijfers verschillen 12%, maar de ene wordt geprezen als geweldig en de andere als verschrikkelijk.

Verzonden vanaf mijn SM-F926B met Tapatalk

#45 ·
Ik heb lang geleden geleerd om nooit een recensent te vertrouwen. Het is menselijk om bevooroordeeld te zijn en het subjectieve wordt altijd "feiten". Zoals wanneer een recensent beweert dat de Model X veel efficiënter is dan een E-Tron. De realiteit is dat het 12% is, wat in niemands ogen ooit "veel meer" zou moeten zijn. Het is letterlijk het verschil tussen ~320 km en ~350 km en nauwelijks doorslaggevend.

Wanneer een recensent zegt dat de E-Tron 50 op niemand gericht is, bedoelen ze 100% letterlijk "HEN" persoonlijk. Wanneer een recensent de positieve en negatieve punten van een aantal auto's doorneemt en de objectieve verliezer tot "winnaar" uitroept, alleen maar omdat ze denken dat hij "karakter heeft ondanks al zijn gebreken".

Wanneer een recensent een E-Tron vergelijkt met een Model 3 en beweert dat de Model 3 "veel efficiënter" is. Terwijl ze de absolute ironie en hypocrisie missen in hun "feitelijke bewering", dat de ene een dikke SUV is en de andere een kleine, strakke sedan.

Ik gebruik recensies om ideeën op te doen over het uiterlijk en enkele basisfeiten, zodat ik een shortlist kan maken van auto's die ik dan zelf ga testen.

De E-Tron is geen efficiënte EV, maar het is een goede auto.

Ik adviseer mensen altijd om zelf te testen en hun eigen mening te vormen over wat "goed" is of niet. Negeer de mening van alle anderen en vorm je eigen mening op basis van objectieve feiten en tests.

#49 ·
De E-Tron is geen efficiënte EV, maar het is een goede auto.
Dit is iets waar ik mijn hoofd nooit omheen kan krijgen. Het is een geweldige auto in alle andere opzichten, en rijdt vooral als elke andere Audi.

Maar hij heeft 12% minder efficiëntie (wat toeneemt als je veel harder dan 70 mph gaat, of een berg op), in combinatie met een kleiner bruikbaar accupakket. Wat de actieradius op lange reizen echt beperkt.

Prima als je een goede laadinfrastructuur hebt. Maar we hebben waarschijnlijk een goede 40 minuten tot een uur verspild door om te leiden naar de juiste oplader, ondanks de uitstekende laadsnelheid. Op een reis van 3,5 uur.

#50 ·
De Sportback-versies hebben een betere efficiëntie die meer in lijn ligt met de Model X (ongeveer 5% - 7% slechter). Maar uit je bovenstaande post bleek duidelijk dat je het nu had over de bruikbare batterij, in combinatie met een marginaal slechtere efficiëntie, in combinatie met de laadinfrastructuur en het samensmelten van alle drie tot alleen inefficiëntie.

#52 ·
De Sportback-versies hebben een betere efficiëntie die meer in lijn ligt met de Model X (ongeveer 5% - 7% slechter). Maar uit je bericht hierboven was het nu duidelijk dat je het had over de bruikbare batterij, in combinatie met een marginaal slechtere efficiëntie, in combinatie met de laadinfrastructuur en dat je alle drie samenvoegde tot alleen inefficiëntie.
Ik heb niets samengevoegd.

Anderen probeerden de beweringen dat het 'even efficiënt' was, terug te draaien. Zoals je zegt, is het in alle opzichten ondermaats. Ze hadden een grotere batterij kunnen specificeren om het tekort te compenseren. We waren ook equivalente klassen voertuigen aan het vergelijken - grote SUV's.

#54 ·
Om terug te komen op de vraag/conclusie van de OPs/Which's, het is alleen 'slecht' als je er geen wilt of niet gelooft dat zo'n voertuig ooit zou moeten bestaan.

Efficiëntie is slechts één maatstaf voor een auto, het is niet automatisch slecht alleen maar omdat andere equivalente auto's verder komen op een bepaalde hoeveelheid elektriciteit. Ik ben er zeker van dat de Audi uitblinkt op andere gebieden.

Het komt erop neer of je grote elektrische SUV's van Audi leuk vindt, ervan uitgaande dat 'e-tron' hier 50/55 betekent, en veel van de dingen waarover gesproken wordt, zijn subjectief.

Ik bedoel, ik bewonder de Model X technisch gezien, maar zou er geen kopen alleen al op basis van het uiterlijk, vergelijkbaar met de cyber truck.

#58 ·
Is dit op mij gericht? Ik haal gemiddeld 2,6 m/kWh. Als we alleen mijn langere reizen nemen, kom ik tot nu toe uit op gemiddeld 2,8 m/kWh, allemaal gedaan met een vrij constante snelheid van 70 mph. Ik zie in een van Björns video's met de Model Y dat hij bij een gemiddelde snelheid van ongeveer 75 mph 2,9 m/kWh haalt. Ik heb niet de hele serie bekeken om te zien hoe het met hem gaat, maar het was in de 20°C, dus vergelijkbaar. Denk eraan om terug te lopen.

#59 ·
Is dit op mij gericht? Ik haal gemiddeld 2,6 m/kWh. Als we alleen mijn langere ritten nemen die ik tot nu toe heb gedaan, is het gemiddelde 2,8 m/kWh, allemaal gedaan met een vrij constante 70 mph. Ik zie in een van Bjorns video's met de Model Y bij een gemiddelde van ongeveer 75 mph dat hij 2,9 m/kWh haalt. Ik heb niet de hele serie bekeken om te zien hoe het met hem gaat, maar het was in de 20°C, dus vergelijkbaar. Denk eraan om iets terug te lopen.

Verzonden vanaf mijn SM-F926B met Tapatalk
Als je mijn bericht bedoelt, dan nee. Mijn bericht was gericht aan Cah197 om een aantal van zijn/haar eigen berichten tegen te spreken.

Model X heeft een veel beter verbruik
Model X heeft dezelfde accucapaciteit als een E-Tron

Ik probeer niet confronterend te zijn met Cah197, maar probeer alleen misvattingen te corrigeren en ben blij om zelf gecorrigeerd te worden. Hij/zij is het er tenminste nu mee eens dat de extra actieradius van de Model X te danken is aan zowel een marginale toename van de accucapaciteit als een marginaal betere efficiëntie. ~12% + 10% = waarom de Model X ongeveer 20-25% meer actieradius heeft dan een E-Tron 55. Het is aantoonbaar niet veel efficiënter.