Speak EV - Electric Car Forums banner

OPGESLOTEN IN MIJN NISSAN LEAF

1 reading
12K views 13 replies 11 participants last post by  togeika  
#1 ·
Mag ik via uw forum anderen laten weten van het gevaar om opgesloten te zitten in een Leaf.

Eerder dit jaar kocht ik een Leaf uit 2011, en omdat hij niet meteen gebruikt zou worden, zette ik hem in mijn garage. Een paar weken geleden ging ik naar de Leaf en kon ik de bestuurdersdeur niet openen met de afstandsbediening.... Ik gebruikte de handmatige sleutel om naar binnen te gaan en ging op de bestuurdersstoel zitten en sloot de deur netjes. Ik probeerde de startknop te gebruiken om de auto te activeren en hij was helemaal dood. Ik probeerde toen de bestuurdersdeur te openen, de deur ging niet open en dat gold ook voor alle deuren en de achterklep.... de elektrische ramen gingen ook niet open.... Ik zat opgesloten, in mijn garage, zonder dat er iemand in de buurt was die kon helpen. De Leaf is een zeer goed afgedichte auto en ik realiseerde me al snel dat ik snel zonder lucht zou komen te zitten. Ik kon de ruit niet breken met mijn vuist of voet. Dus kroop ik terug naar achteren en vond een metalen krikhendel, waarmee ik de ruit kon breken en met de handmatige sleutel naar buiten kon reiken om de deur te openen en eruit te komen!

Ik dacht dat de batterij in mijn afstandsbediening leeg was, dus die werd vervangen... eigenlijk was het de 12V-batterij onder de motorkap die leeg was geraakt en me verhinderde de afstandsbediening te gebruiken... Ik heb sindsdien beseft dat omdat de auto in mijn garage stond, de 12V-batterij niet kon worden opgeladen door het mini-zonnepaneel op het dak als hij buiten in het licht/de zon had gestaan.

Mijn waarschuwing aan mede-Leaf-bezitters is: Als uw afstandsbediening u niet in uw afgesloten auto laat, kunt u de handmatige sleutel gebruiken om toegang te krijgen, maar GA NIET NAAR BINNEN EN DOE DE DEUR ACHTER U DICHT, HET ZAL U OPSLUITEN!.... U zult de batterij van de sleutelhanger of de 12V-batterij onder de motorkap moeten controleren en indien nodig vervangen en/of opladen voordat u in de auto stapt en de deur sluit.

#2 ·
Dit is al eerder gemeld. Zie hier.

Locked in Leaf | Pagina 2 | Speak EV - Electric Car Forums

Scroll naar bericht #32 om te zien hoe je de kofferbak van binnenuit kunt openen.

Een handige tip is dat de stalen poten van de hoofdsteun puntige uiteinden hebben, dus als de hoofdsteun van de rugleuning wordt verwijderd, zullen die scherpe stalen punten gemakkelijk een raam breken. Net als het hebben van een van die raamhamers.

Ook is het probleem van geparkeerde auto's die de 12V DC-accu leegtrekken hier al tientallen keren gemeld. Gebruik de zoekfunctie om te zoeken naar veel threads over dat onderwerp. Het antwoord is meestal om de fysieke sleutel te gebruiken en vervolgens de motorkap te openen om bij de 12V-accu te komen. Sluit dan een andere 12V-accu aan en dat stelt de auto in staat om te starten en de tractiebatterij laadt dan de 12V-accu op.

Evenzo kan een lege sleutelbatterij meestal worden gemaakt om te werken door de daadwerkelijke sleutel te gebruiken om op de startknop te drukken. Die nabijheid heeft al vele malen gewerkt om een auto te starten en tijd te geven om de sleutelbatterij te vervangen.

#11 · (Edited)
Dit is al eerder gemeld. Zie hier.

Locked in Leaf | Page 2 | Speak EV - Electric Car Forums

Scroll naar bericht #32 voor hoe je de kofferbak van binnenuit kunt openen.
Goede tip. Als ik in de mijne opgesloten zat, was ik ook in de kofferbak geklommen om te zien of er een manier was om de kofferbak handmatig te ontgrendelen, want die is er zeker niet met de andere deuren.
Een handige tip is dat de stalen poten van de hoofdsteun puntige uiteinden hebben, dus als de hoofdsteun van de rugleuning wordt verwijderd, zullen die scherpe stalen punten gemakkelijk een raam breken. Net als het hebben van een van die raamhamers.
Ik dacht dat dat nu eigenlijk een vereiste was voor hoofdsteunpennen om ramen te kunnen verbrijzelen als veiligheidsvoorziening, maar niet alle auto's hebben het?
Evenzo kan een bijna lege sleutelbatterij meestal worden gemaakt door de daadwerkelijke sleutel te gebruiken om op de startknop te drukken. Het is bekend dat die nabijheid vele malen heeft gewerkt om een auto te starten en tijd te geven om de sleutelbatterij te vervangen.
De sleutel heeft zowel een onbevoede passieve RFID-transponder (zoals die in een creditcard) als een afzonderlijke gevoede RF-ontvanger en -zender. Wanneer de sleutelbatterij goed is, zendt de auto een signaal met een korte afstand uit, zowel van binnen als van buiten de auto, de sleutel herkent die signalen, kan vertellen of hij zich binnen of buiten de auto bevindt en zendt een reactie terug naar de auto op een hoge frequentie.

Daaruit kan de auto vertellen of de sleutel niet aanwezig is, buiten een van de deuren of in de auto. Als hij zich buiten de deuren bevindt, kunt u de vergrendelknop op de handgrepen of kofferbak gebruiken. Als hij zich in de auto bevindt, kunt u de startknop gebruiken.

Als de batterij in de sleutel leeg is, werkt geen van die nabijheidsdetectie, maar de back-up is een RFID-antenne die zich op de startknop bevindt en een bereik heeft van ongeveer 6 inch. Dus als de sleutelbatterij volledig leeg is, houd hem dan een paar centimeter van de startknop en druk op de startknop en hij werkt.

Ik heb dat in de mijne moeten doen en kan bevestigen dat dit werkt. Als u de auto met het sleutelblad opent, gaat het alarm natuurlijk af en blijft het waarschuwen totdat u de auto start.

Er is echter een gevaar om met een lege batterij in de sleutel te rijden - het is mogelijk om de sleutel in de auto te vergrendelen. Wees dus heel goed op de hoogte van waar de sleutel is als u de auto verlaat.

Als de sleutelbatterij leeg is, is de enige manier om de auto te verlaten en alle deuren achter u te vergrendelen, om uit de auto te stappen en vervolgens met de bestuurdersdeur nog open op de vergrendelknop op de armleuning van de bestuurdersdeur te drukken, die zal functioneren met de deur nog open en alle deuren vergrendelen (normaal gesproken laat hij dit niet toe met de deur open als de sleutelbatterij werkt) en dan de deur sluiten en alle deuren worden vergrendeld. Niets weerhoudt de sleutel er echter van om in de auto te zitten als u dit doet, omdat de auto niet weet waar de sleutel is...

Het gebruik van het sleutelblad om de bestuurdersdeur te vergrendelen, vergrendelt helaas geen van de andere deuren. Het gebruik van de knop op de armleuning is de enige manier om alle andere deuren te vergrendelen met een lege sleutelbatterij.

#8 ·
Welnu, ik bied zowel sympathie aan de OP als dank voor de herinnering. Ik had niet gerealiseerd dat de binnendeurhendels elektrisch bediend werden. Bedankt ook voor de link naar de vorige thread, wetende over de achterklepsluiting kan ooit nuttig zijn
De binnendeurhendels worden naar mijn weten niet elektrisch bediend. Het vergrendelings-mechanisme wel, dus als de deuren op slot zitten en er geen stroom is, kun je de deur niet van binnenuit ontgrendelen om vervolgens de handmatige ontgrendelingshendel te gebruiken. Waarom de deur weer op slot zou gaan na het gebruik van de sleutel om hem te ontgrendelen, kan ik echter niet bedenken.

In een moderne auto stappen met een volledig lege 12v-accu en de deur achter je sluiten is waarschijnlijk geen goed idee, aangezien alle moderne auto's elektrisch bediende deursloten / grendels gebruiken, zelfs als de deurhendel handmatig is.

#4 ·
Mag ik via uw forum anderen op de hoogte brengen van het gevaar om opgesloten te zitten in een Leaf.

Eerder dit jaar kocht ik een 2011 Leaf, en omdat hij niet meteen gebruikt zou worden, zette ik hem in mijn garage. Een paar weken geleden ging ik naar de Leaf en kon ik de bestuurdersdeur niet openen met de afstandsbediening.... Ik gebruikte de handmatige sleutel om naar binnen te gaan en ging op de bestuurdersstoel zitten en sloot netjes de deur. Ik probeerde de startknop om de auto te activeren en hij was helemaal dood. Ik probeerde toen de bestuurdersdeur te openen, de deur ging niet open en dat gold ook voor alle deuren en de achterklep.... De elektrische ramen gingen ook niet open.... Ik zat gevangen, in mijn garage, zonder dat er iemand in de buurt was die kon helpen. De Leaf is een zeer goed afgedichte auto en ik besefte al snel dat ik snel zonder lucht zou komen te zitten. Ik kon de ruit niet breken met mijn vuist of voet. Dus kroop ik terug naar achteren en vond een metalen krikhendel, waarmee ik de ruit kon breken en met de handmatige sleutel naar buiten kon reiken om de deur te openen en eruit te komen!

Ik had gedacht dat de batterij in mijn afstandsbediening leeg was, dus die werd vervangen... Eigenlijk was het de 12v-batterij onder de motorkap die ontladen was en me verhinderde de afstandsbediening te gebruiken... Ik heb sindsdien beseft dat omdat de auto in mijn garage stond, de 12v-batterij niet kon worden opgeladen door het mini-zonnepaneel op het dak, als hij buiten in het licht/de zon had gestaan.

Mijn waarschuwing aan mede-Leaf-bezitters is: Als uw afstandsbediening u niet in uw afgesloten auto laat, kunt u de handmatige sleutel gebruiken om toegang te krijgen, maar GA NIET NAAR BINNEN EN SLUIT DE DEUR ACHTER U, HIJ ZAL U OPSLUITEN!.... U zult de batterij van de sleutelhanger of de 12v-batterij onder de motorkap moeten controleren en indien nodig vervangen en/of opladen voordat u in de auto stapt en de deur sluit.
Nou, dat moet eng geweest zijn... Lege 12v-batterijen zijn een onvermijdelijkheid op elke moderne auto die stilstaat. Ik ben er zeker van dat de Leaf geen uitzondering is als iemand op deze manier wordt opgesloten, maar toch. De beste praktijk met een auto die een tijdje stilstaat, is om er een batterijlader op te zetten. De kleine zonnepaneeldingen kunnen nuttig zijn, maar vertragen meestal alleen het falen van de batterij een beetje in plaats van het te voorkomen.

Het is de moeite waard om op te merken dat de 12v-batterij vervangen moet worden, als je dat nog niet hebt gedaan. Een diepe ontlading zal hem beschadigd hebben.

#10 ·
Welnu, dat moet eng geweest zijn… Lege 12V-batterijen zijn een onvermijdelijkheid bij elke moderne auto die stilstaat. Ik ben er zeker van dat de Leaf niet ongebruikelijk is in het vangen van iemand op deze manier, maar toch. De beste praktijk met een auto die een tijdje stilstaat, is om er een batterijconditioner op te zetten. De kleine zonnepaneeldingen kunnen nuttig zijn, maar vertragen meestal alleen het falen van de batterij een beetje in plaats van het te voorkomen.
Zolang hij niet in de muur is gestoken, zou een Leaf de 12V-batterij elke 24 uur 4 minuten moeten opladen vanuit de tractiebatterij en hem zo opgeladen houden. Dus in theorie zou hij niet leeg moeten raken. Ik heb de mijne een aantal weken niet aangesloten en niet gereden toen hij uit de weg was voor een reparatie en de 12V-batterij raakte niet leeg.

Foutcondities kunnen er echter voor zorgen dat de 12V-batterij zeer snel wordt ontladen. Tegen het einde van die periode van een aantal weken dat hij uit de weg was voor een reparatie, had ik een specifieke zekering verwijderd om te voorkomen dat de parkeerrem blokkeerde bij het uitschakelen van de auto (lang verhaal, maar het is een door Nissan aanbevolen procedure voordat de versnellingsbak wordt verwijderd) en binnen 24 uur was de 12V-batterij volledig leeg - tot 4 volt.

Mijn theorie is dat het verwijderen van de zekering van de parkeerrem ervoor zorgde dat de ECU die verantwoordelijk is voor het vergrendelen van de parkeerrem continu wakker bleef en probeerde de parkeerrem aan te trekken in plaats van een paar minuten nadat de auto was uitgeschakeld in slaap te vallen, zoals normaal zou gebeuren - de batterij was letterlijk leeg binnen 24 uur nadat ik die zekering had getrokken.

Dus elke fout die ervoor kan zorgen dat een ECU wakker blijft, heeft het potentieel om de batterij zeer snel leeg te laten lopen en de 4 minuten per 24 uur opladen zou niet genoeg zijn om dat tegen te gaan...

En natuurlijk zou een binnenverlichting die aan blijft (wat gemakkelijk te doen is) de batterij ook in een paar dagen leeg laten lopen en de 24-uurs oplading zou niet genoeg zijn om dat tegen te gaan.

Het is de moeite waard om op te merken dat de 12V-batterij moet worden vervangen, als je dat nog niet hebt gedaan. Een diepe ontlading zal hem hebben beschadigd.
De mijne heeft één diepe ontlading gehad in het incident dat hierboven is beschreven met de parkeerremzekering en na het opladen (binnen een dag nadat hij was ontladen) lijkt hij in orde te zijn, afkloppen, maar in het geval van de OP, waar de oorzaak van het leeglopen onbekend is en hij mogelijk lange tijd leeg is geweest voordat hij werd ontdekt, zou ik hem zeker vervangen.

#6 ·
Dit leidt tot een interessant punt.

Sommige lokale autoriteiten in het VK hebben geweigerd de Tesla Model 3 te registreren als mini-taxi's omdat de achterdeuren geen mechanische noodhendel hebben om de deur te openen (de voordeuren hebben een mechanische hendel en de elektronische ontgrendelknop).

Niemand heeft dit ooit met de Leaf ter sprake gebracht, voor zover ik weet, omdat de hendel eruitziet als een hendel. Als ze echter inderdaad elektronisch zijn zonder mechanische noodontgrendeling, dan zouden diezelfde lokale autoriteiten de Leaf ook niet als mini-taxi's mogen registreren (en ik wil opmerken dat ik het niet per se eens ben met hun criteria, maar gewoon op zoek ben naar een consistente toepassing van de regels).