Speak EV - Electric Car Forums banner

Myenergi Eddi met Megaflo-boiler

2.4K views 30 replies 10 participants last post by  BogieMan  
#1 · (Edited)
Ik wil een nieuw verwarmingssysteem in mijn huis laten installeren en ik denk erover om een Vaillant-systeemketel met een Megaflo-tank te nemen. Ik wil ook een combinatie van warmwater-vloerverwarming en normale kamerradiatoren. Ik wil ook zonnepanelen laten installeren en een Myenergi Eddi-apparaat aanschaffen om gebruik te maken van overtollige opgewekte energie.

Mijn vragen zijn:
  1. Werkt de Eddi met een Megaflo-ketel?
  2. Werkt de Eddi met de vloerverwarming en radiatoren (ik weet niet zeker hoe deze verwarmingssystemen werken, krijgen ze warm water uit de tank of krijgen ze een speciale toevoer van de systeemketel)?
  3. Stel dat mijn waterverbruik erg laag is, is het warmteverlies dan voldoende laag zodat verwarmd warm water van zonne-energie voldoende is om water warm te houden tot de volgende dag (ervan uitgaande dat het mooie, zonnige dagen in het VK zijn)?
  4. Als ik weet dat de zonne-energieopwekking niet veel zal zijn (door extra waterverbruik of miserabel weer), kan ik de Eddi dan zo instellen dat hij een deel van het warme water verwarmt tijdens daluren (met mijn goedkope Octopus Go-tarief) en tegelijkertijd gebruik maakt van overtollige zonne-energieopwekking wanneer deze plaatsvindt? (d.w.z. de getimede modus overschrijft de zonne-energieopwekkingsmodus niet).
Bewerken: Doh....negeer punt 4. Ik raak in de war, als zonne-energie niet de benodigde hoeveelheid water kan verwarmen, dan wordt het aangevuld met gas uit de systeemketel (die een vast tarief heeft).

#2 ·
4) Ja, maar het probleem is dat je het water kunt oververhitten en zo de hoeveelheid energie die de tank kan opnemen kunt verminderen als de zon wel komt. Meestal schakel ik het op de dagen dat mijn water niet helemaal warm genoeg is, zeg 36 in plaats van 40°C, gewoon handmatig in, want het duurt maar een paar minuten om het op 40°C te krijgen.

#3 ·
Ik wil een nieuw verwarmingssysteem in mijn huis laten installeren en ik denk erover om te kiezen voor een Vaillant-systeem met een Megaflo-tank. Ik wil ook een combinatie van warmwater-vloerverwarming en normale radiatoren in de kamers. Ik wil ook zonnepanelen laten installeren en een Myenergi Eddi-apparaat aanschaffen om overtollige opgewekte energie te gebruiken.

Mijn vragen zijn:
  1. Zal de Eddi werken met een Megaflo-ketel?
  2. Zal de Eddi werken met de vloerverwarming en radiatoren (ik weet niet zeker hoe deze verwarmingssystemen werken, krijgen ze warm water uit de tank of krijgen ze een speciale toevoer van de systeemketel)?
  3. Stel dat mijn waterverbruik erg laag is, is het warmteverlies dan voldoende laag zodat verwarmd warm water van zonne-energie voldoende is om water warm te houden tot de volgende dag (ervan uitgaande dat het mooie, zonnige dagen in het VK zijn)?
  4. Als ik weet dat de zonne-energieopwekking niet veel zal zijn (door extra waterverbruik of miserabel weer), kan ik de Eddi dan zo instellen dat hij een deel van het warme water verwarmt tijdens daluren (met mijn goedkope Octopus Go-tarief) en tegelijkertijd de overtollige zonne-energieopwekking kan gebruiken wanneer deze plaatsvindt? (d.w.z. de getimede modus overschrijft de zonne-energieopwekkingsmodus niet).
Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar ik zal toch even meedoen.

Tiende jaar geleden hebben we een complete upgrade van de verwarming in dit huis gehad, inclusief de installatie van een Valiant-ketel (keuze van de bouwer) en een Megaflow-cilinder. We hadden twee elektrische pompdouches gespecificeerd en de bouwer stelde het Megaflow-systeem voor om warm water met leidingdruk te leveren voor een krachtige douche tegen lagere kosten. Dus dat hebben we gedaan.

De leidingdruk hier is niet zo hoog, dus de druk van de douche is niet zo hoog als we hadden verwacht, maar het is acceptabel.

De Valiant-ketel was een ramp. Vrijwel elk onderdeel ervan werd onder garantie vervangen, één voor één. Nadat de garantie was verlopen, bleven er problemen optreden, dus hebben we hem vervangen door een Worcester Bosch-ketel, zoals aanbevolen door onze verwarmingsman. Zes jaar lang probleemloos.

We hebben zonnepanelen laten installeren net voordat de FIT definitief werd stopgezet en
dat omvatte een apparaat dat overtollige zonne-energie omleidt naar onze dompelaar in plaats van deze te exporteren. Werkt prima, maar is geen Eddi en we spelen niet met daltarief, dus ik kan daar geen commentaar op geven.

Ik wens je veel succes met het optimaliseren van je systeem en hoop dat je kunt profiteren van mijn ervaring.

#5 ·
Als uw H/W-verbruik laag is, is het eerste een zeer goed geïsoleerde tank. Het water moet boven de 60 °C komen om Legionella-veilig te zijn. Het is mogelijk om een moderne boiler zo te bedraden dat de watertemperatuur hoger is wanneer er vraag is naar H/W. Ik laat H/W-verwarming 15 minuten per dag in een Megaflow-tank met stratificatie lopen en dat is voldoende warm water voor de volgende 24 uur. De temperatuur van het circulerende water bij het alleen aandrijven van radiatoren is veel lager. Het wordt automatisch aangepast door temperatuurcompensatie. Een thermometer meet de buitentemperatuur en de circulatie watertemperatuur wordt verhoogd naarmate het buiten kouder is. Dit helpt de boiler met minder kort cycli te draaien en houdt hem in de condensatiemodus. De circulatietemperatuur die u nodig heeft voor vloerverwarming is veel lager dan voor normale radiatoren. Als u op één lagere temperatuur wilt draaien, moet u mogelijk de radiatoren overdimensioneren om dit te compenseren.

Veel hangt af van de verhouding van uw vloerverwarmingsbelasting tot de normale radiatorbelasting en hoe goed uw huis is geïsoleerd, zodat u langzaam kunt druppelen in plaats van warmte in de kamers te pompen.

Een dure optie zou zijn om over te stappen op een warmtepomp die de vloerverwarming en een kleine boiler voor H/W en bijverwarming bij zeer koud weer voedt.

Het zou de moeite waard zijn om een goede C/H-ingenieur in te schakelen om een systeem voor u te ontwerpen.

Als uw H/W-verbruik laag is, kunt u misschien een H/W-tank weglaten en in plaats daarvan een combiketel gebruiken in plaats van een systeemketel en overtollige zonnepanelen in een batterij plaatsen of terugverkopen aan uw energieleverancier. Elektriciteit is hoogwaardige energie, dus het omzetten in warmte, wat laagwaardige energie is, is nogal verspillend, omdat het beter is om het als hoogwaardige energie te gebruiken.

Ik zou het vermijden van een Valiant willen herhalen. Worcester Bosch is prima, maar veel van de handel zou een Ideal-ketel aanbevelen.
Mijn uitstekende maar dure loodgieter die prachtig netjes werk verrichtte, verving een versleten boiler door een Ideal en deze is zeer betrouwbaar en stevig geweest. Hij zou niets anders plaatsen en zei dat dit het merk is dat hem en installateurs de minste terugbelverzoeken oplevert en de beste back-up ondersteuning biedt.

Veel om over na te denken.

#6 ·
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb punt 4 verwijderd omdat het overhaast was geschreven.

Ik ben nog steeds een beetje in de war over hoe het warmwatersysteem werkt voor verwarming. Stel bijvoorbeeld dat de warmwatertank voldoende warm water heeft. Als de verwarming aangaat, gebruikt het systeem dan water uit de tank dat al warm is of verwarmt het ander water dat al in de centrale verwarming zit (bijvoorbeeld met water in een gesloten circuit)?

#10 ·
Ik ben nog steeds een beetje in de war over hoe het warmwatersysteem werkt voor verwarming. Stel bijvoorbeeld dat de warmwatertank voldoende warm water heeft. Als de verwarming aangaat, zal het systeem dan water gebruiken uit de tank dat al warm is of zal het ander water verwarmen dat al in de centrale verwarming zit (bijv. door water in een gesloten circuit te gebruiken)?
Het water in uw warmwaterboiler (het is geen tank of een ketel) wordt indirect verwarmd: Het water in de boiler en de centrale verwarming wordt uw primaire lus genoemd en wordt rondgepompt door een pomp. Er zullen 2 gemotoriseerde kleppen zijn, waarvan er één water naar uw radiatoren laat stromen en de andere water naar de warmwaterboiler. Ze worden bestuurd door thermostaten en een programmeur, dus ze gaan open wanneer dat nodig is, en het is de handeling van het openen van een van deze kleppen die de ketel vertelt om te vuren. De warmwaterboiler heeft een spiraalvormige leiding in de binnenkant en het water van de primaire gaat door deze spiraal, die indirect de rest van het water in de cilinder verwarmt. Het hete water dat uit uw warme kraan komt, is niet door uw boiler gegaan.

Dus om uw vraag hierboven te beantwoorden, doet het warmwatersysteem niets voor verwarming. Er wordt geen warmte onttrokken aan uw warmwaterboiler om uw huis te verwarmen.

Warmwaterboilers hebben meestal ook een dompelelement en deze zitten direct in het grotere watervolume in de cilinder en hebben eigenlijk niets met de boiler te maken. Eddi zou normaal gesproken op deze dompelaar worden aangesloten. De dompelaar heeft zijn eigen thermostaat en dit heeft weer niets te maken met de andere thermostaat die het door de ketel gestookte warmwatersysteem regelt.

Eddi kan ook in combinatie met verwarming worden gebruikt, maar dit is een beetje ongebruikelijk. U kunt cilinders krijgen die een dompelaar kunnen opnemen en in uw primaire verwarming kunnen worden aangesloten. Maar in het VK heeft het niet veel zin; De tijd dat de zon schijnt en u een overschot aan PV heeft, is niet echt de tijd dat u verwarming nodig heeft, en wanneer u verwarming nodig heeft, verstopt de zon zich achter wolken.

#7 ·
Als u op het aardgasnet zit, zou u geld verspillen door iets anders te installeren dan een gascombi-ketel. Een Eddi of equivalent zou u geld kosten, aangezien uw overschot aan opwekking (wat u 5,5 p/kWh zou opleveren als het wordt geëxporteerd) gas zou compenseren dat slechts 2,5 p/kWh kost.

Laat u niet misleiden door de geclaimde besparingen op basis van de hypothetische kosten van de elektriciteit die een Eddi zou kunnen omleiden; u zou water niet verwarmen met geïmporteerde dagtarief elektriciteit, dus het is geen geldige berekening. Onze gasrekening voor de afgelopen 12 maanden bedraagt ongeveer £ 250, inclusief verwarming, warm water en koken met onze nieuwe combiketel.

#8 ·
Als je op het elektriciteitsnet zit, zou je geld verspillen door iets anders te installeren dan een gascombi-ketel. Een Eddi of iets dergelijks zou je geld kosten, omdat je overtollige opwekking (die je 5,5 p/kWh zou opleveren als deze wordt geëxporteerd) gas zou compenseren dat slechts 2,5 p/kWh kost.

Laat je niet misleiden door de geclaimde besparingen op basis van de hypothetische kosten van de elektriciteit die een Eddi zou kunnen omleiden; je zou water niet verwarmen met geïmporteerde dagtarief elektriciteit, dus het is geen geldige berekening. Onze gasrekening voor de afgelopen 12 maanden bedraagt ongeveer £ 250, inclusief verwarming, warm water en koken met onze nieuwe combiketel.
In de post-FITS-wereld klopt dat, maar als ik mag toevoegen:
1) Het houdt geen rekening met efficiëntie en dat het vanwege de efficiëntie van gasverbranding, stop/start, leidingen in de niet-CH-periode moeilijk is om meer dan 50% energie in v energie uit te bereiken voor kleine gebruikers. Het bevoordeelt echter badgebruikers boven douchegebruikers.
2) De PV gaat niet over warm water, maar over het leveren van elektriciteit voor het huis. Het warm water is een bijzaak. Moet het totaalplaatje bekijken.
4) Als je de EV hebt, is de beschikbare overtollige elektriciteit in de winter erg laag, dus we beschouwen opnieuw een klein gebruiksscenario.
5) Voor ons tweeën is ons warmwaterverbruik klein en bedraagt het ongeveer 900 kWh/jaar.
6) Leuk om groen te zijn, zelfs als het iets meer kost.:)

#9 ·
Even wat meer informatie. We zijn een huishouden met twee auto's (een is een EV, de andere een ICE). Ik hoop in de niet al te verre toekomst de ICE ook om te zetten naar een EV. Door een recente verandering gebruiken mijn vrouw en ik geen auto voor woon-werkverkeer (hoewel dit in de toekomst kan veranderen). Hoewel ik het FIT-betalingsschema heb gemist, weet ik niet zeker of het SEG-schema (Solar Export Guarantee) nuttig is. Dit komt omdat je je moet aanmelden voor een specifiek tarief, wat betekent dat ik de supergoedkope daluren van Octopus Go misloop, wat erg handig is om de EV op te laden.

Dus op dit moment lijkt het erop dat zonnepanelen aantrekkelijk zouden zijn, omdat mijn EV overdag thuis zou zijn en ik die kan gebruiken om de opgewekte stroom te gebruiken. Als ik echter ook een Eddi zou hebben, zou ik ook gratis warm water kunnen krijgen (of dat is mijn gedachte). Als de opgewekte zonne-energie niet genoeg is om mijn EV op het gewenste niveau op te laden, dan heb ik mijn supergoedkope elektriciteitstarief om het aan te vullen. Ik ben ook heel blij om mijn wasmachine, droger en vaatwasser op een timer te gebruiken om ook van het goedkope tarief te profiteren (tenzij ik weet dat er overdag voldoende overtollige zonne-energie zal zijn, in welk geval ik hem overdag zou kunnen laten draaien).

Daarom denk ik over het algemeen dat het kiezen voor een SEG-tarief uiteindelijk slechter zou uitpakken dan het vasthouden aan het Octopus Go-tarief.

#11 ·
Dus, op dit moment lijkt het erop dat het hebben van zonnepanelen aantrekkelijk zou zijn, omdat mijn EV overdag thuis zou zijn en ik dat kan gebruiken om de opgewekte stroom te gebruiken. Als ik echter ook een Eddi zou hebben, dan zou ik ook gratis warm water kunnen krijgen (of dat is mijn gedachte). Als de opgewekte zonne-energie niet genoeg is om mijn EV op het gewenste niveau op te laden, dan heb ik mijn supergoedkope elektriciteitstarief om het aan te vullen. Ik ben ook heel blij om mijn wasmachine, droger en vaatwasser op een timer te gebruiken om ook van het goedkope tarief te profiteren (tenzij ik weet dat er overdag voldoende overtollige zonne-energie zal zijn, in welk geval ik hem zo kan instellen dat hij overdag gaat draaien).
Mijn PV is zelf geïnstalleerd en dus krijg ik helemaal geen FIT, dus ik ben behoorlijk gemotiveerd om zelf te consumeren. Vandaar EV, zappi en eddi. Ik doe het vrij goed en programmeer vaak de vaatwasser en droger om 's nachts op octopus go te draaien.
Ik heb ook de relaiskaartuitbreiding voor eddi gekocht die ik heb aangesloten op een microcontroller zodat mijn domotica kan weten wanneer ik een bepaalde hoeveelheid exporteer en ook automatisch andere dingen kan inschakelen.

#17 ·
We hebben 8,4 kW aan panelen, een batterij en een Eddi (plus natuurlijk een Leaf).

Onze batterij vult zich eerst met alle overschotten (tot 3,6 kW vermogen). De Eddi zal alles wat geëxporteerd zou worden, omleiden naar de dompelaar (tot 3 kW vermogen). Lijkt ongeveer 5 kWh per dag te zijn, met één douche en één bad per dag. Zodra de maximale temperatuur is bereikt, geeft het display "max temp reached" aan en de rest gaat dan naar het net. Onze gasboiler staat ingesteld om een half uur aan te gaan van 17:30 tot 18:00 uur, om ervoor te zorgen dat er 's avonds warm water is als het een bewolkte dag is geweest. Sinds september heeft hij 640 kWh in de tank gestuurd. Zoals Petriix vermeldt, als je een gasaansluiting hebt, ben je financieel beter af met het exporteren van je opwekking en het verbranden van gas, maar als je bezig bent met het verminderen van koolstof (of trots bent op eigen gebruik), is het de moeite waard.

Als de Agile-tarieven negatief worden, zet ik de boosttimer op de Eddi en komt hij op dat moment, maar in werkelijkheid vervangt hij alleen de energie van één avondbad, dus kan er maar een paar kWh in komen.

Ik heb overwogen om een Zappi te kopen (Zappi en Eddi zullen met elkaar communiceren), maar in werkelijkheid is het met Agile (of Go als je de hoge prijs van 16:00 tot 19:00 uur niet kunt vermijden) goedkoper om 's nachts op te laden en overdag te exporteren. Nogmaals, als je koolstof wilt verminderen of trots wilt zijn, is het oké, maar het bespaart je geen geld. Vandaag steek ik de EV in als de zon schijnt op de granny lead, en zelfs als er een wolk over het huis gaat, kan de huisbatterij 3,6 kW uitvoeren, dus ik hoef niet van het net te halen. Zodra de "normaliteit" terugkeert, ga ik weer 's nachts opladen, klaar voor de ochtendrit naar school.

#21 ·
Ik veronderstel dat mijn punt is dat je je gelukkig kunt voelen over het verminderen van de uitstoot van koolstof wanneer je aan het net levert, zonder de behoefte te voelen om zelf te consumeren. Het is niet mijn bedoeling om mensen te bekritiseren om hun beslissingen uit het verleden. Ik wil mensen gewoon helpen om weloverwogen keuzes te maken voordat ze ervoor kiezen om te betalen voor dure apparaten die economisch gezien misschien geen zin hebben.

#22 ·
Bekijk Sunamp: Sunamp Heat Batteries & Thermal Energy Storage Ik heb afgelopen herfst een Uniq 12 geïnstalleerd om mijn oude warmwaterboiler te vervangen. Heb er een Eddi bij geïnstalleerd om gebruik te maken van ons 9kW PV-systeem. Het levert warm water met netdruk (drinkbaar) - geen opgeslagen water, "op aanvraag" verwarmd - en voedt ook een klein verwarmingscircuit (drie handdoekradiatoren, twee kleine in de garderobe en badkamer en één grote in de hoofdbadkamer).
Cijfers van de Eddi suggereren:
2,12 kWh vandaag
3,85 kWh gisteren
29 kWh deze week
227 kWh deze maand
953 kWh dit jaar
Zoals u misschien kunt afleiden, is het de laatste dagen ongewoon bewolkt geweest hier. De nachtelijke Boost is de laatste 2-3 maanden uitgeschakeld, dus al onze waterverwarming (en de handdoekradiatorverwarming) is uitsluitend geleverd door zonne-energie - het verwarmingscircuit draait 3,5 uur per dag (05:30-07:00, 12:30-13:30 en 20:00-21:00 dagelijks) en we hebben nog steeds warm water op volle temperatuur, ondanks weinig input de laatste dagen. De Uniq is extreem goed geïsoleerd (stilstandsverliezen van ongeveer 28 W bij correcte installatie, volgens de specificaties), met behulp van vacuüm isolatiepanelen.

#31 ·
Ik had een 3,8 kW. PV-systeem geïnstalleerd net voordat de FIT-deal afliep.

Dit jaar heb ik een nieuwe gasketel toegevoegd die ik alleen gebruik voor CV en heb ik een nieuwe DD250 Megaflo (250 liter direct) geïnstalleerd.

3 maanden geleden heb ik een Eddi en een hub geïnstalleerd, en de Eddi heeft geweldige functionaliteit voor een dubbele dompeltank. Daarnaast kan ik met de Eddi het verbruik van het huis, het warmwaterverbruik en het PV-verbruik monitoren, net als met een Zappi.

Ik ben blij dat ik de ketel in de zomer niet hoef te laten draaien en er geen omkeerklep en leidingen zijn.
Het doet een bad en een douche per dag en ik ben er blij mee, hoewel het niet is gedaan om geld te besparen, maar omdat ik het wilde. Ik zal 's nachts moeten bijvullen in de winter, maar ik zal dan hoogstwaarschijnlijk op Octopus agile zitten en de goedkoopste en groenste oplaadtijden kunnen kiezen.

De kosten van elektriciteit zijn hoog, omdat de elektriciteitsverbruiker moet betalen voor subsidies voor groene opwekking en meer, terwijl gas geen kosten heeft. Vandaar dat het qua kosten geen gelijk speelveld is, maar de overheid heeft dit gerealiseerd en dit zal in de toekomst veranderen, hoogstwaarschijnlijk heel langzaam.