Speak EV - Electric Car Forums banner

Nieuwe Citroën ë-C3 - vraag over kleine batterij

12K views 73 replies 27 participants last post by  SomersetBob  
#1 ·
De specificaties van de Citroën ë-C3, die dit jaar uitkomt, zijn als volgt:
44 kWh batterij
83kW/113 pk motor
Boordlader 7,4 kW
DC-laden 100 kW (20-80% in 26 minuten)
GEEN warmtewisselaar
WLTP-bereik 199 mijl

Is het realistisch om van deze auto te verwachten dat hij 135 mijl rijdt in winterse omstandigheden bij 70 mph (M4, M3, A303 Londen naar Somerset)?

#2 · (Edited)
Misschien niet, maar ik neem aan dat er een enorme cluster van opladers in de buurt van Avebury Amesbury is, waar je niet lang nodig hebt om genoeg kWh bij te vullen om er zeker van te zijn dat je er komt.
En buiten de winter en/of als je je snelheid een beetje matigt, zou je er non-stop kunnen komen.

Edit: Ik heb net een vergelijking van WLTP vs. EPA bekeken (zie https://www.lifewire.com/ev-ranges-explained-5202261)
Deze tabel verschijnt op de pagina, en aangezien de EPA-ratings redelijk realistisch zijn, zou je ermee weg kunnen komen.
(voor een andere auto uiteraard, maar de cijfers liggen toevallig dicht bij elkaar)

NEDC[/TD>
[TD]WLTP[/TD>
[TD]EPA[/TD>
[TD]

[TD>223 mijl[/TD>
[TD>177-193 mijl[/TD>
[TD>153 mijl[/TD>

#4 ·
Misschien niet, maar ik begrijp dat er een enorme cluster van opladers in de buurt van Avebury is, waar je niet lang nodig hebt om genoeg kWh op te laden om er zeker van te zijn dat je er komt.
En buiten de winter en/of als je je snelheid een beetje matigt, zou je er non-stop kunnen komen.

Bewerken: Ik heb net een vergelijking van WLTP vs. EPA bekeken (zie https://www.lifewire.com/ev-ranges-explained-5202261)
Deze tabel verschijnt op de pagina, en aangezien EPA-classificaties redelijk realistisch zijn, zou je ermee weg kunnen komen.
(voor een andere auto uiteraard, maar de cijfers liggen toevallig dicht bij elkaar)

NEDC[/TD>
[TD]WLTP[/TD>
[TD]EPA[/TD>
223 mijl[/TD>
[TD]177-193 mijl[/TD>
[TD]153 mijl[/TD>
[TD]
[TD]
Ze zijn in Amesbury, aan de A303, in Solstice Park, een eindje van Avebury. Mix van Tesla-, Gridserve- en Instavolt-opladers. Er zijn er genoeg dat er meestal vrije slots zijn.

#3 ·
Ik gok dat het een nee is. De specificaties liggen slechts iets hoger dan die van een Leaf40, met ongeveer 10%. Je kunt hopen dat het een moderner ontwerp is en dus efficiënter, maar het is wel Stellantis! :mad: Een Leaf40 zal moeite hebben om in de winter meer dan 100 mijl te halen op de snelweg met 70's. Kun je er een huren of een uitgebreide proefrit maken? Dat is eigenlijk de enige manier om erachter te komen.

#18 ·
Ik gok dat het een nee is. De specificaties zijn slechts iets hoger dan een Leaf40, met ongeveer 10%. Je kunt hopen dat het een moderner ontwerp is en dus efficiënter, maar dan is het weer Stellantis! :mad:
Een Leaf40 zal moeite hebben om in de winter meer dan 100 mijl te rijden op de snelweg met 70's.
Kun je er een huren of een uitgebreide proefrit maken? Dat is eigenlijk de enige manier om erachter te komen.
De Citroën is nog niet beschikbaar, maar bedankt voor de inzichten.

#5 ·
Aan de andere kant denk ik dat het wel te doen is met een beetje zorg in mijn BMW i3, en dat is een iets kleinere batterij, ongeveer 42 kWh bruto capaciteit, 38 kWh bruikbaar (of zoiets). Interessant genoeg is de EPA-actieradius ook 153 mijl. Het is echt marginaal bij koud en onzeker weer en zou afhangen van dingen als tegenwind, regen, etc. Zoals gezegd, er zijn genoeg laders in de buurt, maar minder naarmate je dieper Somerset in gaat. (Ik ga die kant regelmatig op.)

#7 ·
We speculeren allemaal, maar als het een echte bruikbare 44 kWh is, je het niet erg vindt om je reis te beëindigen met een zeer lage SoC en je af en toe naar 65 mph kunt gaan als de situatie krap lijkt, dan denk ik dat het haalbaar zou moeten zijn. Het is slechts een gemiddelde van iets meer dan 3 mi/kWh, wat in bijna alle omstandigheden door een kleine auto als die echt haalbaar zou moeten zijn. OTOH, als het blijkt slechts ongeveer 40 kWh te hebben tussen aangegeven 100 en 0% en je graag de hele reis vastzit aan een echte 70 (72-3 op de klok), dan kan het moeilijker zijn. Je moet wachten op enkele echte systematische tests om er helemaal zeker van te zijn.

#9 · (Edited)
GEEN warmtewisselaar
WLTP-bereik 199 mijl
Weerstandsverwarming (geen warmtepomp) kost ruwweg 10 wintermijlen in een kleine auto. Dat is ongeveer wat ik zag in de i3s. Alleen de Max-uitvoering heeft pre-conditioning.
Verbruik bij 70 mph is een complete onbekende. We kunnen hopen dat de e-C3 beter is dan de LEAF.

Als ik zou moeten gokken, zou de Max het in het slechtste geval met wind, kou en nattigheid kunnen halen en de Plus niet.

#22 · (Edited)
De Citroën ë-C3 komt dit jaar uit en heeft de volgende specificaties:
44 kWh batterij
GEEN warmtewisselaar
WLTP-bereik 199 mijl

Is het realistisch om te verwachten dat deze auto 135 mijl kan rijden in winterse omstandigheden bij 70 mph (M4, M3, A303 Londen naar Somerset)?
Ik doe regelmatig een non-stop rit van 160 mijl Derby <-> Winchester in mijn Ioniq 38,3 kWh bruikbare EV. 2/3 is dubbele rijbanen, 1/3 snelweg.

WLTP voor uw auto is 199 mijl. ev-database schat dat de e-C3 44 kWh bruikbaar heeft, 45 in totaal.
WLTP voor de mijne is 193 mijl. ev-database zegt dat ik 38,3 bruikbaar heb, 40,4 in totaal.

Deze 2 auto's klinken vergelijkbaar. Kans dat ik een betere aerodynamica heb, aangezien de batterij niet onder iemands voeten zit, maar in de kofferbak en deels onder de voorstoelen.
Ik doe dit in de winter bij 10C temperaturen met vrachtwagensnelheid + een paar mph, wacht over het algemeen tot er een geschikte opening is op de dubbele rijbanen voordat ik inhaal. Op de snelweg kan ik gestaag rijden. Ik reken erop dat ik aankom met ongeveer 20 mijl over, dus ongeveer 180 mijl maximaal, het is altijd verstandig om een reserve te laten voor het geval van omwegen etc.

Maar ik heb een warmtepomp. Als ik Verwarming selecteer aan het begin, vermindert mijn bereik met 8 mijl, en dit is accuraat, en mijn verwarming draait ongeveer 600W gedurende 3 uur, dus ongeveer 1,8 kWh verbruikt aan warmte = ongeveer 4,5% van mijn batterij = ongeveer 8 mijl.
Zonder warmtepomp zou ik misschien 3x dit verliezen, dus ongeveer 5,5 kWh weg. Dus voor jou zou dat 38,5 kWh overhouden. Je gaat eerder 25 mijl bereik verliezen, schat ik.

Ik haal 4,5 m/kWh als ik zo rijd. Uw batterij is 1,15x groter, maar uitgaande van een vergelijkbaar bereik, schat ik dat u 4,5/1,15 m/kWh = 3,9 m/kWh krijgt. Met 38,5 kWh beschikbaar, geeft dit een voorspeld bereik van 3,9 x 38,5 = 150 mijl.

U zou dus in staat moeten zijn om uw rit van 135 mijl te doen met 15 mijl in de hand, verwarming aan, bij 10C temperaturen, net iets sneller dan vrachtwagens.
Ik zie niet dat u het bij 70 kunt halen. Aerodynamische verliezen nemen toe met het kwadraat van de snelheid, dus het kan zijn dat de reis langer wordt als u sneller rijdt, maar dan tijd moet nemen om bij te laden.

De heersende wind komt meestal uit het westen, dus de kans is groot dat deze u treft op de reis vanuit Londen. Een tegenwind van 10 mph betekent dat uw kruissnelheid van 60 mph u treft als een snelheid van 70 mph bij kalm weer, dus u zult heel weinig marge hebben. Het beste advies is om langzaam te beginnen, zeg 60, en te kijken hoe uw resterende SOC gaat. GOM in Stellantis-auto's wordt als slecht beschouwd, dus vertrouw er niet op als u de grenzen opzoekt!

#26 ·
Ik doe een regelmatige 160 mijl Derby <-> Winchester non-stop trip in mijn Ioniq 38,3 kWh bruikbare EV. 2/3 is duals, 1/3 m'way.
Great Scott, dit is goudstof! Oogverblindend nerdish, ja, maar toch goudstof!
Ik weet niet zeker hoe ik me voel over het rijden van vrachtwagensnelheden + een beetje - dat is 60 mph op een snelweg. Men voelt zich blootgesteld - plus het roept mijn viriliteit in twijfel 🤣. Dat is nogal een compromis dat je moet accepteren... Serieus, hoewel deze 135 mijl run een vast onderdeel is van mijn levensstijl, zou ik misschien moeten kijken naar een EV met een iets grotere batterij: hogere aankoopprijs, maar minder gedoe. Daarbij komt dat ik geen persoonlijke laadpaal/parkeergelegenheid op straat heb, dus al die voorbereidingen voor de reis zouden van de batterij afgaan.

#24 ·
Waarschijnlijk niet, Amesbury waarschijnlijk de beste gok, veel onbetrouwbare oplaadopties ten westen daarvan (mer-laders aan de andere kant van Cranborne Chase waarschijnlijk de volgende beste optie, hangt af van waar je precies naartoe gaat op de a303
Zeer veel dit! ^ ^ ^

Voorbij Amesbury zit je heel erg in "Pas op, hier liggen draken!" gebied, totdat je in het zuidwesten van ons komt (we zitten midden in Cranborne Chase).

#28 ·
De Citroën ë-C3 komt dit jaar uit en heeft de volgende specificaties:
44 kWh batterij
83kW/113 pk motor
Boordlader 7,4 kW
DC-laden 100 kW (20-80% in 26 min.)
GEEN warmtewisselaar
WLTP-bereik 199 mijl

Is het realistisch om te verwachten dat deze auto 135 mijl rijdt in winterse omstandigheden bij 70 mph (M4, M3, A303 Londen naar Somerset)?
Ik zou zelfs geen nieuwe EV overwegen met die accucapaciteit. Als je die reis van 135 mijl regelmatig in de winter moet maken, wordt het een probleem als je de verwarming (en AC-ontwaseming) maximaal moet gebruiken.

Kun je thuis opladen, of gebruik je openbaar opladen?

Als je echt een nieuwe EV moet kopen (bijvoorbeeld een salarisofferregeling), dan zijn er betere opties voor een vergelijkbare prijs: MG4 SR of LR, MG5 LR, ZS EV LR, etc.

Maar als je niet nieuw hoeft te kopen, zijn er veel betere, bijna nieuwe EV's met een groter bereik voor minder geld die nog steeds onder garantie vallen. Alle MG Long Range modellen, Kona, Niro en BYD Dolphin. Zelfs grotere EV's zoals de Omoda E5 zullen slechts iets duurder zijn dan een nieuwe eC3 als je een auto uit 2022 / 2023 koopt.

• Like
Reactions: Rbrian
#29 ·
De specificaties van de Citroën ë-C3, die dit jaar uitkomt, zijn als volgt:
44 kWh batterij
83kW/113 pk motor
Boordlader 7,4 kW
DC-laden 100 kW (20-80% in 26 min)
GEEN warmtewisselaar
WLTP-bereik 199 mijl

Is het realistisch om te verwachten dat deze auto 135 mijl rijdt in winterse omstandigheden bij 70 mph (M4, M3, A303 Londen naar Somerset)?
'Ja', met een kanttekening. Als je merkt dat het niet lukt bij 70, ga dan gewoon wat langzamer rijden. Het verschil in reistijd tussen dat en het doen bij 60 zal bijna niets zijn (in het echte verkeer).

• Like
Reactions: AreFriendsElectric
#32 ·
Eerlijk gezegd zou ik een andere auto kopen. Het heeft geen zin om de uiterste grens van het bereik in een stadsauto op te zoeken, terwijl er genoeg andere zijn om uit te kiezen. Alleen de moeite waard om te overwegen als dit een zeer incidentele reis is en de auto zeer geschikt is voor dagelijks gebruik.

#40 ·
In plaats van een nieuwe e-C3 te kopen met een batterij die kleiner is dan je zou willen, waarom koop je dan geen tweedehands EV? Er zijn nu veel geweldige deals. Een ID.3 met een 58kWh-batterij zou bijvoorbeeld een reis als deze gemakkelijk kunnen maken (ik kan in mijn auto in de winter ongeveer 270-290 km rijden).
Als het "waarom niet" gebrek aan garantie is, bedenk dan dat je een jaarlijkse verlengde garantie kunt kopen voor ongeveer £300.

#48 ·
Wat betreft de batterijcapaciteit, er staan nogal wat e-C3's op Autotrader en de capaciteit wordt vermeld als 44 kWh bruto, 39,6 kWh bruikbaar, wat een verdere tegenvaller zou zijn voor deze use case!
De officiële capaciteit van de batterij is 140,4 Ah. De maximale spanning is 3,65 V en het maximale vermogen bij volledige capaciteit is 159300 W en de verhouding tussen maximaal vermogen en maximale capaciteit is 3,59/u. Dat brengt de ruwe capaciteit ergens rond de 44,4 kWh. Hoewel dit proces me bij het bekijken van de e-C4-batterijen packspanningen oplevert die veel te laag zijn. Als ik het aantal cellen in serie zou kunnen vinden, zou ik een kruisverwijzing kunnen maken.

Batterijgegevens staan hier: Battery Report Citroen

#51 ·
Veel auto's worden geleverd met 'goedgekeurde gebruikte' of vergelijkbare garanties voor een paar jaar (er zijn een paar 2 jaar oude ID.3's met normale kilometerstand rond de £16k). Of je zou een van de merken kunnen kopen die een lange garantie hebben.

Het Zoe-forum is de voor de hand liggende plek om te kijken hoe verlengde garanties hebben uitgepakt; deze zijn oud genoeg dat ze problemen beginnen te krijgen, en er zijn een paar dure defecten geweest. Mijn indruk is dat mensen over het algemeen denken dat het hebben van de verlengde garantie de moeite waard is.

#52 ·
..... deze zijn oud genoeg dat ze problemen beginnen te krijgen ...
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Ik was er bijna nat van. Graan over het hele toetsenbord gespuugd.

Alle Zoes hadden vanaf nieuw problemen! 'Jeugd' was geen verdediging om de problemen van Zoe te verdoezelen.

Ik wed dat het aantal dat nog nooit garantie werk heeft gehad, zo dicht bij nul ligt als statistisch relevant is.

#53 · (Edited)
Wat betreft de discussie over gebruikte versus nieuwe EC3's, je kunt gebruikte 58 kWh id3's krijgen voor 10.000 euro goedkoper dan een nieuwe EC3, bijvoorbeeld deze. Het verschil zou dus in een spaarfonds gestoken kunnen worden voor een groot mechanisch probleem, en als de auto het aan het einde van zijn levensduur niet nodig heeft, heb je een mega-vakantie gewonnen.

Of er zijn gebruikte id3's met fabrieksgarantie voor minder dan een nieuwe EC3.

Of een versie met lange actieradius van 77 kWh met garantie voor dezelfde prijs als een EC3. En hij heeft 'bluetoot'!

Ik heb gelezen dat de id3 betrouwbaar blijkt te zijn als je bereid bent genoegen te nemen met minder dan perfecte infotainment. Ik weet niet hoe de ec3 infotainment is, maar het is Stellantis, dus het zou een grote verbetering moeten zijn ten opzichte van de e208 infotainment.

Natuurlijk betekent het kopen van een gebruikte auto dat je in een stoel zit waar een complete vreemdeling, of vele complete vreemdelingen, vele dagen in heeft/hebben gezeten. Je kunt er maar beter niet te veel over nadenken...

#55 ·
Persoonlijk zou ik een tweedehands Kona/Niro 64 kWh verkiezen boven een nieuwe e-C3, vooral als het budget zich uitstrekt tot de recent uitgebrachte updateversie. En dat doet het toch zeker? De nieuwe e-C3 zal in het eerste jaar sterk in waarde dalen; een 1 jaar oude Kona/Niro 64 van het nieuwe model zal al wat in waarde zijn gedaald, waardoor het in mijn ogen een betere koop is. Dit zou een volledig gesorteerde EV moeten zijn, aangezien H/Kia de les van de lagers van de Mk1's heeft geleerd en dit heeft opgelost. H geeft een garantie van 5 jaar zonder kilometerbeperking, geloof ik, K is 7 jaar maar beperkt tot 100.000 mijl. Controleer dit, maar ik denk dat dit aanzienlijk beter is dan de nieuwste versie van andere fabrikanten. De nieuwste versie heeft mogelijk wel/niet de warmtepomp, maar met een uitstekende actieradius om mee te beginnen is dat hier geen probleem.

Als de e-C3 slechts ongeveer 39 kWh bruikbaar heeft, zal dat hem in de winter verlammen. Trek nog eens 32 kilometer van de actieradius af - Ugh.

Heeft Stellantis de verschrikkelijke winterefficiëntie met dit model opgelost? Ik zou graag wat praktijkcijfers van ervaren gebruikers willen horen voordat ik er een benader.

#56 ·
Ja, ik ben het ermee eens, als je aan tweedehands denkt, zijn er een aantal goede keuzes met het assortiment, Kona/Niro erg goed :)

Stellantis heeft een aantal efficiëntieverbeteringen doorgevoerd aan de e208, dus recentere exemplaren zijn veel beter dan de vroege e208/CorsaEs die de reputatie hadden van slechte winterefficiëntie. Je zou hopen dat deze verbeteringen in de eC3 zouden zitten.

Pas op voor abonnementen op Stellantis-apps - die toch al waardeloos kunnen zijn. Hopelijk zijn ze gestopt met het gebruik van 3G.

#60 ·
Ja, ik ben het ermee eens, als je aan tweedehands denkt, zijn er een aantal goede keuzes met het assortiment, Kona/Niro v goed :)

Stellantis heeft een aantal efficiëntieverbeteringen doorgevoerd aan de e208, dus recentere exemplaren zijn veel beter dan de vroege e208/CorsaEs die de reputatie hadden van slechte winterefficiëntie. Je zou hopen dat deze verbeteringen in de eC3 zitten.

Pas op voor abonnementen op Stellantis-apps - die toch al waardeloos kunnen zijn. Hopelijk zijn ze weggegaan van 3G.
De grote veranderingen aan de eCMP-auto's die de efficiëntie over lange afstanden verbeterden, zijn niet direct van toepassing op de eC3. Dat waren de wijzigingen aan de eindoverbrenging en de warmtepompbesturing. Ze hebben sindsdien de motor veranderd op de nieuwe eCMP-auto's met een grotere batterij, wat een verdere verbetering opleverde. De eC3 gebruikt echter een totaal andere motor en heeft geen warmtepomp. Dat gezegd hebbende, zou je hopen dat, alle andere factoren gelijk, de nieuwe motor efficiënter is dan een van 6 jaar geleden. Omgekeerd is de eC3 zeker ontworpen om nog meer een stadsauto te zijn dan de e208. De uitdaging is dat het 'slimme' subplatform van de eCMP zo nieuw is dat er nog geen echte praktijkgegevens zijn.

Wat betreft de infotainment, de facelifts die met de eCMPv2-auto's gepaard gingen, hebben dat systeem volledig veranderd. Nu heeft het een 4G-modem, OTA en de mogelijkheid (althans nominaal) om meer dingen op afstand te doen. Ik weet niet of het objectief goed is, maar het is anders.

#66 ·
Hier is mijn ervaring met het bezitten van een eC3 sinds februari 2025... Grrrr.. geplaagd door software- en elektrische problemen, gaf hij er uiteindelijk de geest aan buiten en bij het MoT-station.. Ik maak geen grapje.. 200.000 mijl en 14 verschillende storingen, variërend van tractiecontrole-uitval tot "handrem aantrekken" tijdens het rijden met 20 mph.. Achteruitrijcamera's gaan aan tijdens het vooruitrijden met 30 mph, maar de rijregeling zegt dat ik in de achteruitversnelling sta.. Opladen is wisselvallig en laat me over het algemeen alleen thuis opladen met slim laden na 23:30 uur met een Ohme-oplader en octopus (niet met de Citroen-app, omdat deze niet wordt bijgewerkt) het infotainmentsysteem crasht de hele tijd en schakelt uit bij gebruik van Android Auto... Oh, en het regeneratieve remmen werkt pas als de batterij minder dan 95% is. Rijden met een volle batterij voelt alsof je cruise control gebruikt, omdat de auto pas vertraagt als je remt... Niet 😃 geweldig. Mijn algemene gedachte is dat de elektronica de fabrikant te boven gaat...

#67 ·
Hers my experience of owning an eC3 since February 2025...

200k miles
Wow.

So, assuming you have been driving 12 hours a day, with 3 lots of 4 hours off for a rapid charge and a sleep, that's an average of 256mph.