Speak EV - Electric Car Forums banner

Nauwkeurigheid van de snelheidsmeter?

8.6K views 19 replies 16 participants last post by  Ozz  
#1 ·
Terwijl ik wacht op de levering van mijn EV6, vraag ik me af hoe nauwkeurig de snelheidsmeter van de EV6 is? Omdat het een digitale weergave is, is deze nauwkeuriger dan analoge snelheidsmeters, hoewel ik geloof dat ze toch altijd iets onder de werkelijke snelheid worden ingesteld?
Ik ben er aan gewend geraakt om een GPS-snelheidsmeter bovenop het dashboard van mijn recente auto's te hebben, maar het lijkt me jammer om iets op het dashboard van de EV6 te plaatsen!

#2 ·
Ze staan altijd iets boven de werkelijke snelheid ingesteld, niet iets eronder. Een snelheidsmeter die 50 aangeeft, zou in de praktijk ongeveer 48 zijn. Het zou illegaal zijn als de snelheidsmeter te weinig aangeeft.

Er is geen reden waarom een digitale snelheidsmeter nauwkeuriger of minder nauwkeurig zou zijn dan een analoge. De auto meet de snelheid op dezelfde manier, het is alleen de manier waarop hij weergeeft wat hij meet die anders is.

#3 ·
Sommige auto's hebben de mogelijkheid om het opzettelijke overschatten te verwijderen, maar de wet vereist dat ze tussen 0 en 110% + 6,25 MPH liggen van 30 tot 70 MPH. Mijn LEAF, die een digitale snelheidsmeter heeft, overschat consequent met ongeveer 12%, dus is legaal maar irritant. De cynicus in mij zegt dat het is om het bereik te verlengen door me langzamer te laten rijden.

#4 ·
Makkelijk te controleren en het beste niet te gokken.

Installeer een GPS-snelheidsmeter-app op je telefoon, zoals de populaire en gratis Cool Niks-app.

Mijn Leaf was slechts 1-2 mph optimistisch en hetzelfde voor de Golf.

#5 ·
Makkelijk te controleren en het beste niet te gokken.

Installeer een GPS-snelheidsmeter-app op je telefoon, zoals de populaire en gratis Cool Niks-app.

Mijn Leaf was slechts 1-2 mph optimistisch en hetzelfde voor de Golf.
Google Maps is ook erg nauwkeurig. Wanneer je een bestemming invoert en de navigatie start, heb je in de linkerbovenhoek de snelheidslimiet voor de weg waarop je rijdt en in de rechterhoek je werkelijke snelheid.

• Like
Reactions: farmergiles
#7 ·
Ik denk dat ik mijn Speed Cheetah met de GPS-snelheidsmeter ga missen en hem waarschijnlijk ga inbouwen!

#8 ·
Ik denk dat ik mijn Speed Cheetah met de GPS-snelheidsmeter ga missen en hem waarschijnlijk ga inbouwen!
Veel dashcams zijn GPS-geactiveerd en kunnen ook de snelheid weergeven, de onze is een oude (6 jaar) Nextbase en kan zo worden geconfigureerd dat de "wegweergavefoto" na een minuut of zo vervaagt en in plaats daarvan de snelheid weergeeft.

#12 ·
Wat ik "interessant" vind, is dat mijn snelheidsmeter tot 10% afwijkt (eens met @peterca dat deze variabel is naarmate de snelheid toeneemt), MAAR de kilometerteller is accuraat... hoe?
Ik had een tijdje geleden een Ford Focus. De snelheidsmeter zou 6% te veel aangeven bij 50 mph, maar als je de functie voor de gemiddelde snelheid startte, zou deze 50 mph gaan aangeven en de navigatie zou 50 aangeven. De computer voegt een percentage en/of offset toe voor de snelheidsmeter om aan de wet te voldoen, maar de auto gebruikt de juiste snelheid voor al het andere, inclusief de kilometerteller.

#13 ·
Precies, de auto kent de juiste snelheid, deze kan iets afwijken door niet-standaard velgen of versleten banden, maar toch zeer dicht bij de GPS-snelheid liggen.

Als je dezelfde app gebruikt als Bjorn, toont deze de snelheid op de diagnosepoort (en de GPS-snelheid ter vergelijking). En de app toont de batterijtemperatuur, wat belangrijk lijkt bij het opladen bij een CCS-lader...

#14 ·
Nog even over dit onderwerp. Ik vraag me af of iemand die net als ik een nauwkeurige gps-snelheidsindicator wil, een manier heeft gevonden om bijvoorbeeld een gps-app op een Android-toestel via Android Auto op de head unit weer te geven?

Ik weet dat je Google Maps of Waze kunt gebruiken, die beide de gps-snelheid kunnen weergeven, maar als je navigatie-aanwijzingen op de HUD wilt hebben, moet je vermoedelijk de ingebouwde KIA-navigatie gebruiken?

Ik wil mijn Speed Cheatah niet echt op het dashboard zetten, maar misschien moet ik wel!

#16 ·
Dit lijkt gemeenschappelijk te zijn voor alle fabrikanten en het lijkt altijd sneller te lezen dan wat je daadwerkelijk rijdt. Ik ben landmeter en ik heb een test uitgezet om te controleren met gps'en en al mijn nieuwere voertuigen waren te snel. Als je erover nadenkt, is het een slinkse manier voor de autofabrikanten om je eerder uit de fabriek en de verlengde garantie te krijgen. Het loopt behoorlijk op en ik denk niet dat iemand de autogiganten hierover al heeft uitgedaagd. Denk hier eens over na: als ze echt zo'n grote marge nodig hebben voor de kalibratie, dan zouden er, zolang de bandenmaten van de fabrieksspecificatie zijn, evenveel lage als hoge waarden moeten zijn, maar dat lijkt niet het geval te zijn. Verdacht.

#17 ·
Dit lijkt gemeenschappelijk te zijn voor alle fabrikanten en het lijkt altijd sneller te lezen dan je daadwerkelijk rijdt.
Ja... blijkbaar is dit zelfs de wet. Min of meer.

In ieder geval in Europa heeft de snelheidsmeter een maximaal toegestane afwijking van de werkelijke snelheid; hij mag ongeveer 10% te veel aangeven, maar 0% te weinig. Vanuit het oogpunt van de wetgevers betekent dit dat een bestuurder die te hard rijdt, redelijkerwijs niet voor de rechtbank kan beweren dat de snelheidsmeter niet aangaf dat hij te hard reed (als de limiet bijvoorbeeld 70 is, kan een bestuurder die 75 rijdt, niet verwachten te beweren dat de meter slechts 70 aangaf). Vanuit het oogpunt van de autofabrikanten betekent dit dat ze al hun auto's op 8% overschatting kunnen instellen om er indrukwekkender uit te zien, en toch binnen de wet blijven als de technische nauwkeurigheid 2% is.

De verschillende computermodules in mijn auto, en waarschijnlijk alle moderne auto's, zijn verschillend geprogrammeerd om ofwel de werkelijke snelheid of de snelheidsmeteraflezing als input te gebruiken. Beide getallen worden uitgezonden op de CAN-bus om overal beschikbaar te zijn. Voorbeeld: ABS, motorbesturing en kilometerteller gebruiken allemaal de werkelijke snelheid, dus als je een uur rijdt met een aangegeven exacte 60 mph, zou de dagteller een verschil van slechts ongeveer 56 mijl aangeven.

#18 ·
Er moet een speling zijn, aangezien niet alle banden dezelfde rolomtrek hebben en slijten. Mijn EV6 geeft over het hele bereik ongeveer 2% te veel aan, de kilometerteller is volgens de GPS-gegevens nauwkeuriger.