Speak EV - Electric Car Forums banner

Wat is er mis met Maxus-bestelwagens?

1 reading
2.9K views 14 replies 8 participants last post by  gomev  
#1 ·
Ik wil het vragen aan de mensen die het weten of die Maxus-bestelwagens bezitten/hebben gebruikt.

Wat is er mis met deze bestelwagens?
Ik heb de eDeliver 3 op mijn radar, maar het valt me op dat alle Maxus-bestelwagens, inclusief eDeliver 9's en ICE-versies op websites voor kleine advertenties, zeer weinig kilometers hebben gereden, d.w.z. minder dan 50.000 mijl.

Geen enkele boven de 60.000 mijl is te vinden in heel Europa, behalve twee diesel V80's.

Zeker, deze bestelwagens zouden gebruikt moeten worden voor leveringen, waarbij enkele voorbeelden met hoge kilometerstand worden afgedankt?

Gaan ze kapot en wat gaat er kapot?
Waarom doen zoveel mensen voorbeelden met weinig kilometers weg na zo weinig gebruik?

#4 ·
Ik zou het de mensen willen vragen die het weten of die Maxus-bestelwagens bezitten/hebben geëxploiteerd.

Wat is er mis met deze bestelwagens?
Ik heb de eDeliver 3 op mijn radar, maar ik kan niet anders dan opmerken dat alle Maxus-bestelwagens, inclusief eDeliver 9's en ICE-versies op websites voor classifieds, zeer weinig kilometers hebben, d.w.z. minder dan 50.000 mijl.

Niet één van meer dan 60.000 mijl is te vinden in heel Europa, behalve twee diesel V80's.

Zeker, deze bestelwagens zouden gebruikt moeten worden voor leveringen met enkele voorbeelden met hoge kilometerstand?

Gaan ze kapot en wat gaat er kapot?
Waarom doen zoveel mensen voorbeelden met weinig kilometers weg na zo weinig gebruik?

Ik verwacht dat ze worden gekocht om stedelijke/voorstedelijke leveringen te doen, dus 50-100 mijl per dag zou niet ongebruikelijk zijn.

Nog nooit gehoord van horrorverhalen over duurzaamheid.

#5 ·
Ja, geen slechte rapporten in tegenstelling tot de bestelwagens van Stelantis die zeker problemen hadden met het uitvallen van de aircocompressor waardoor ze onbestuurbaar werden. Ook een gevaar van problemen met de boordlader, zoals bij alle Stellantis-auto's. Ik geloof dat de onderliggende technologie vergelijkbaar is met die van de MG-auto's, aangezien het dezelfde moedermaatschappij is. De MG5 heeft de reputatie onverwoestbaar te zijn, wat veelbelovend is.

#6 ·
Ik heb de eDeliver 3 op mijn radar, maar het valt me op dat alle Maxus-bestelwagens, inclusief eDeliver 9's en ICE-versies op websites met advertenties, zeer weinig kilometers hebben, d.w.z. minder dan 50.000 mijl.
Vergeet het, ze zijn crap. Koop een rebadged Toyota, de beste van de beste 😂

#7 · (Edited)
Dus ik ging vandaag een Maxus Edelivery 3 bekijken.
Het is een model uit 2022 met 9000 mijl op de teller.

Advertentie hier: ② Maxus e3 delivery Elektrisch/Automaat/AIRCO/15000km — Bestelwagens en Lichte vracht — 2dehands

Dit was een Belgische autoverkoper die voornamelijk ICE-auto's verkoopt en hij deed alsof hij niet veel wist van EV's.
De bestelwagen zag er onberispelijk uit en ik was bereid om er 12.5k EUR voor neer te tellen, ongeveer 10k EUR exclusief aftrekbare btw, een prijs die het waard leek. Meer mensen zouden onderweg zijn om de auto te zien, geen ruimte voor onderhandeling en ik zou snel moeten beslissen. Mmm ik ken die truc, er is iets loos.

Als doorgewinterde EV-rijder zou het dwaas zijn om geld op tafel te leggen voordat ik de koe heb geproefd, of in EV-termen, de batterij heb gecontroleerd.
Geen OBD-opties hier, dus ik vroeg om een proefrit naar een snellader en een laadtest op mijn kosten.
Hij wist niets van een snellader in de buurt, dus ik opende de Shell Recharge app en vond er een niet ver vandaan.

Aangekomen bij Allego Alpitronic HPC en de test gedaan.
In eerste instantie was ik van plan slechts 10% toe te voegen, maar het voegde slechts 10% SOC toe in slechts 3,5 kWh. Het was zo slecht dat ik besloot de test langer te laten lopen. Dit was zo slecht dat ik moest controleren of dit een 35 kWh of een 50,2 kWh was en de gewichten op het papier bevestigen dat het de 50,2 kWh versie is.

Het resultaat was schokkend.
Naar mijn schatting is de degradatie maar liefst 25% over slechts 3 jaar.

Hieronder vindt u de foto van de laadsessie.
Van 17% naar 44% of een SOC-toename van 27% werd bereikt met slechts 11 kWh en dat is inclusief laadverliezen.

Ik liet het resultaat aan de autoverkoper zien en hij haalde zijn schouders op en zei dat dit niet het resultaat was dat zij gisteren bij een test hadden behaald. Dus nu vertelt hij me over een test die ze eerder hadden gedaan waarover hij niet het nodig achtte mij te vertellen. Dus waarom deed hij alsof hij niet wist waar we een snellader konden vinden??
Nu begon hij te suggereren dat ik kon vragen om de batterij onder garantie te laten vervangen.

Dus het lijkt erop dat hij er alles van wist en ik bijna werd opgelicht.

Konden ze batterijen hebben verwisseld met een 35 kWh bestelwagen?

Ik heb het vertrouwen in de Maxus eDelivery3 verloren.
Op dit punt denk ik dat ik op zoek ga naar een Env200.

Attachments

#8 ·
Op dit punt denk ik dat ik op zoek ga naar een Env200.
Als je LEAFs kent, zal een e-NV200 je bekend voorkomen. Beperkt bereik; de 40 kWh-versies vanaf medio-2018 hadden bij nieuw slechts een bruikbare capaciteit van 36 tot 37 kWh, maar voor een bestelwagen is hij zuinig (d.w.z. energiezuinig). Het grote voordeel zal zijn dat een gebruikte e-NV200 goedkoper zal zijn dan een eDeliver 3.

Veerpoot-corrosie is een Leaf-ding en heeft geen invloed op de e-NV200. Maar laat de reductie-tandwielolie verversen en verwacht alle kenmerken van Leaf-remmen.

#13 ·
Ik ontdekte dat deze bestelwagens zwaar overschat zijn, ook door Dave & Kate die de eDelivery 3 aanvankelijk een zeer goede beoordeling gaven en zeiden dat hij veel beter is dan de eNV200.

Hier zijn mijn rode vlaggen:
- De eDelivery 3 is te duur, terwijl eigenaren er al vroeg vanaf lijken te willen, jong en met weinig kilometers
- Een exemplaar met zo weinig kilometers dat batterijproblemen heeft bij zo'n model met een laag volume.
- De stoelen waren matig, zagen er goedkoop uit, ze zullen geen 50.000 mijl meegaan, vooral niet in een bezorgoperatie
- Het dashboard is van een ander tijdperk, de boordcomputer is een grap
- Geen navigatie? Wat is dit, is de Berlijnse Muur nog niet gevallen?
- Er is geen enkele indicatie van de SOH (State of Health).
- De laadruimte is weliswaar groter dan die van de eNv200, maar lijkt erg gevoelig voor deuken, met dunne wanden van blikkwaliteit staal
- De motorkap aan de voorkant heeft een vreemd ontwerp dat je volledig moet verwijderen als je erbij kunt, ze hebben niet de moeite genomen om een scharnier en een steun te plaatsen om hem omhoog te houden.
- De deuren voelen extreem fragiel aan, de schuifdeur voelt als een probleemmagneet die waarschijnlijk frequente smering en zachte behandeling nodig heeft.
- Er is geen dashboardkastje

Dit is een zeer goedkoop gebouwde bestelwagen die veel te duur is en de eDelivery 5 en 7 zijn nog duurder.

Ik zou het vermijden.

Een fatsoenlijke elektrische bestelwagen tegen een acceptabele prijs, is dat te veel gevraagd?

Ik begrijp niet dat Nissan niet de moeite heeft genomen om de eNV200 te vernieuwen.
Ze hadden hem kunnen uitrekken, hem een sterker chassis kunnen geven en de 62kWh-batterij kunnen plaatsen. Ze hadden hem ook kunnen verkopen als een krappe 8-zitter, hij zou extreem populair zijn geweest als taxi of luchthaven shuttle.

#14 ·
Ik begrijp niet dat Nissan de moeite niet nam om de eNV200 opnieuw te doen.
Ik gok dat het duur zou zijn geweest voor Nissan om dit te doen. De e-NV200 was gebaseerd op het ontwerp uit 2008 van zijn diesel-voorouder, en liep, vermoed ik, uit de mogelijkheden om hem te verkopen op zijn grootvader-veiligheidscertificering. Zijn NCAP-certificaat was voor de normen van 2014 (3 sterren) en het had mogelijk enkele significante structurele veranderingen nodig gehad om een nieuwe goedkeuringsrating te krijgen die minder gênant was dan de nul sterren van de Zoe. Ik denk dat als hij net zo goed had verkocht als de Leaf, Nissan hem misschien had verbeterd, maar met slechts ongeveer 20% van de productie, zag het er vermoedelijk naar uit dat er te veel investeringen nodig waren.

De domme fout was om de productie te beëindigen (en de fabriek een paar weken later te slopen) toen ze geen opvolger hadden, de kleinste Townstar (hetzelfde voertuig als de Renault Kangoo en iets onvergetelijks met een Toyota-badge) ging pas na een gat van een jaar of meer in de verkoop, en een versie ter grootte van de e-NV200 nog later.

De e-NV200 was een zeer populaire Londense taxi, als de Dynamo. Mechanisch hoefde er niet veel te worden veranderd, afgezien van de besturing, om te voldoen aan de taxi-regelgeving voor de draaicirkel. (Zijn draaicirkel is goed, maar niet fantastisch, voor een kleine bestelwagen of middenklasseauto, en ik weet niet zeker hoeveel Dynamo heeft veranderd, of alleen de stuurinrichting, of dat ook de homokineten en de ophangingsgeometrie moesten veranderen.)

Voor een zuinige kleine bestelwagen, een goedkope oude 24 kWh e-NV200 en een batterij-upgrade naar 50 kWh met een kit uit China kan zelfs kosteneffectief zijn.