Speak EV - Electric Car Forums banner

Welke winterbanden voor de Kona EV?

17K views 22 replies 17 participants last post by  odaigle  
#1 ·
Welke winterbanden zullen jullie allemaal op je nieuwe Kona EV leggen? We wonen in Vancouver, BC en hebben voornamelijk een regenachtige winter met een paar sneeuwbuien per jaar, een week lang - gebruikelijke wintertemperaturen rond 4 °C met 0-3 °C 's nachts (we kunnen een paar dagen tot -3 °C en lager gaan). Mijn man heeft een Lincoln en gebruikt de Nokian All Weather banden. Ik heb de C-Max Energi Phev en ik neem hem niet mee in de sneeuw, omdat het voor mij de moeite niet waard is geweest om winterbanden te kopen voor de ongeveer 2 weken sneeuw. Maar als mijn Kona EV komt, overweeg ik Nokian All Weather en ik vraag me af of dat haalbaar is? Ik weet dat ik met mijn C-Max zelfs in de regen niet blij ben geweest met de Michelin-banden die bij de auto zaten, omdat ik echt veel piepende banden en doorslippen krijg als ik niet bewust zachtjes wegrij bij de verkeerslichten vanwege het hoge koppel. Advies van EV-rijders met lange ervaring over geschikte banden?

#2 ·
Heb je Michelin Cross Climates geprobeerd? Ze werkten goed op mijn Golf Gti. Afgelopen winter was de sneeuw en het ijs in Yorkshire behoorlijk slecht, en we hebben veel heuvels, mijn auto had geen problemen, de Leaf op eco dunlops was nutteloos. Dus met Kona zal ik naar hen of de Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 kijken. Bespaart het wisselen van banden ongeveer twee keer per jaar.

#3 ·
Heb je Michelin Cross Climates geprobeerd? Ze werkten goed op mijn Golf Gti. Afgelopen winter was de sneeuw en het ijs in Yorkshire behoorlijk slecht, en we hebben veel heuvels, mijn auto had geen probleem, de Leaf op eco dunlops was nutteloos. Dus met Kona zal ik naar hen kijken of de Goodyear Vector 4Seasons Gen-2. Bespaart het verwisselen van banden ongeveer twee keer per jaar.
Ik zal ze opzoeken. Bedankt Magpiehg. Ik weet dat ik iets anders zal moeten doen dan degene te gebruiken die bij de auto worden geleverd. We hebben een klimaat dat veel lijkt op de omgeving van Londen, denk ik. We hebben hier zeer strenge wetten dat we vanaf 1 oktober winterbanden op onze auto's moeten hebben. All Season is niet legaal, maar we kunnen All Weather hebben. Ik hoop weg te komen met een soort die het hele jaar legaal is, zoals de All Weather. Zelfs met het milde klimaat hier, kunnen die ijzige dagen de hel zijn met mijn PHEV. Ik zou moeten kijken of Bjorn Nyland iets heeft beoordeeld voor EV-banden.

#7 ·
Kunnen 16" op de EV worden gemonteerd zoals op de ICE-versie (205/60R16 - 6.5Jx16)? Ik heb alleen 215/55R17 - 7.0J X 17 gezien.
Zolang het boutpatroon en de naafboring overeenkomen (of als je een adapter hebt), zou het geen probleem moeten zijn, toch? Ik denk niet dat de regeneratie componenten heeft die direct door de bandenmaat zouden worden beïnvloed. Het echte probleem met winterbanden en elektrische voertuigen is dat er niet echt "lage rolweerstand" banden zijn, omdat dat het doel van die extra tractie in de koelere maanden tenietdoet.

Ik heb een Kona besteld en ben van plan om 16" Michelin - X-Ice Xi3 van Costco (215/60R16) te kopen, samen met 16" stalen velgen of aluminium velgen. Ze passen niet alleen, maar ze zijn ook goedkoper op deze manier, terwijl ze minder dan 1% verschil in totale grootte hebben (dus 1 km verschil bij 100 km/u)! Ik vraag me af of de stalen velgen minder weerstand bieden dan velgen... Heeft iemand ooit van die test gehoord?

#8 ·
De meest aerodynamische wielen zijn de platte, gladde wielen zoals je die bij de auto krijgt; hoe meer ze verschillen van een dinerbord (!), hoe minder aerodynamisch ze zijn. Stalen velgen zijn ook zwaarder dan lichtmetalen velgen, dus dat helpt ook niet.

#9 ·
Richard, kun je me eraan herinneren welke maat Continental All Season je voor je Kona hebt gekregen? Ik zie alleen 215/50 17's vermeld staan en niet de originele Nexen-maat van 215/55 17's.

De voorbanden zijn na 15.000 mijl bijna tot 50% versleten. 2.500 mijl naar het zuiden van Frankrijk en terug heeft nauwelijks rubber weggenomen. Wat de achterbanden betreft, tenzij ik ze binnenkort wissel, zullen ze door UV-schade verlopen voordat ze versleten zijn!

Ik stel dus voor om de twee half versleten banden in september te vervangen door een paar Continentals achter, waardoor ik de kans krijg om wat meer rubber van de andere twee te schrobben en te vervangen voordat de winter aanbreekt.

Als je denkt dat de Nexens lawaaierig zijn - wat ze in het VK zijn, kan ik je vertellen dat op het grootste deel van het Franse wegennet het asfalt zo goed was dat de banden opmerkelijk stil waren. Een nieuwe set banden is echter goedkoper dan regelmatig tol betalen.

Zal je auto zondag in Gaydon zijn, zodat ik je banden kan bewonderen?

?⚡

#10 ·
Richard, kun je me eraan herinneren welke maat Continental All Season je voor je Kona hebt gekregen? Ik kan alleen 215/50 17" zien en niet de originele Nexen-maat van 215/55 17".

De voorbanden zijn na 15.000 mijl bijna tot 50% versleten. 2.500 mijl naar het zuiden van Frankrijk en terug heeft nauwelijks rubber afgesleten. Wat de achterbanden betreft, tenzij ik ze snel wissel, zullen ze door UV-schade verlopen voordat ze versleten zijn!

Ik stel daarom voor om de twee half versleten banden in september te vervangen door een paar Continentals achter, waardoor ik de kans krijg om wat meer rubber van de andere twee te schrobben en te vervangen voordat de winter aanbreekt.

Als je denkt dat de Nexen-banden lawaaierig zijn - wat ze in het VK zijn, kan ik je vertellen dat op de meeste Franse autosnelwegen het asfalt zo goed was dat de banden opmerkelijk stil waren. Een nieuwe set banden is echter goedkoper dan regelmatig tol betalen.

Zal je auto zondag in Gaydon zijn, zodat ik je banden kan bewonderen?

?⚡
Ik sprak met een Hyundai-man in Ierland, zelfs als je twee van de banden (voor of achter) verwisselt, loop je het risico dat het probleem ontstaat uit deze thread Frequente ESC-knippering en sensatie die invloed heeft op sturen en snelheid. dus ik denk dat het een goede zaak zou zijn om de banden te roteren en alle vier te vervangen, de voor-naar-achter-ding kan nog steeds een probleem zijn, bekijk deze post Kona electric Tyres, bekijkt de EU-etikettering van banden die van nut is.

dank

Ian

#11 ·
Ja, het tegelijkertijd wisselen van twee banden is helaas een slecht idee - als je ze echt wilt verslijten, wissel dan voor en achter totdat ze allemaal voldoende versleten zijn. Ze zullen echter spectaculair slecht zijn in de winter!

De juiste maat is over het algemeen niet verkrijgbaar in het VK, maar je kunt ze kopen bij de EU-brede leverancier mytyres.co.uk:

Ze verzenden binnen een paar dagen naar het VK, ik gebruik ze al jaren voor mijn en de auto's van mijn familie. Je kunt ze rechtstreeks naar een montagecentrum laten bezorgen als je het montagecentrum belt om ze te laten weten dat ze ze kunnen verwachten.

Ja, ik ben zondag in Gaydon :) en ik zou je heel graag een rondje met ze om het blok meenemen. Ik stuur je een privébericht met mijn mobiele nummer. Als iemand anders ook een kijkje wil nemen en wil rijden, stuur me dan een bericht :).

• Like
Reactions: Ian McVey
#12 ·
Sorry dat we je vandaag gemist hebben. Het was een veel drogere dag in Gaydon dan we hadden verwacht, veel droger dan thuis in Leicestershire. Misschien moeten we terugkeren.

Ik heb in het verleden een set winterbanden op stalen velgen gekocht bij MyTyres.

De Continentals kosten momenteel £ 123 per stuk, helemaal niet slecht, dus ik hoef alleen maar contact op te nemen met mijn vaste man over de montagekosten.

Bedankt

#13 ·
Ik moet even navraag doen bij mijn vaste man naar de montagekosten.
De lokale bandenmonteurs die ik normaal gebruik, zijn begonnen met het vragen van £20 per band voor het monteren van online gekochte banden die niet via hun bedrijf zijn gekocht. Vroeger was het £12 per band. Misschien verliezen ze te veel geld als de banden niet door henzelf worden gekocht. Dat is eerlijk genoeg, als dat het geval is, maar ik zal de volgende keer dat ik banden nodig heb, toch rondkijken bij andere monteurs om te zien of £20 nu een "normale" prijs is.

#14 ·
Misschien heb ik deze vraag en antwoord hierboven gemist: is het mogelijk om iets hogere winterbanden te gebruiken... zeg, 215/60 met de standaard 17 inch velgen van de Kona? Ik zou de bodemvrijheid kunnen gebruiken voor ijsrichels en grindwegen hier in IJsland. Het zou zelfs de snelheidsmeterfout kunnen corrigeren.

#17 ·
Nieuwe Kona EV-eigenaar hier in Canada (Toronto). Ik hoop dit draadje nieuw leven in te blazen en te zien wat mensen afgelopen winter hebben gebruikt. Zoals rbilodeau ben ik geinteresseerd in de Michelin X-Ice Xi3 (momenteel in de aanbieding bij Can. Tire). Hoe zit het met velgen? We hebben altijd een aparte set stalen velgen gekocht voor onze winterbanden, maar ik vraag me af wat het extra gewicht met onze kilometerstand zal doen. Gedachten?

#18 ·
We hebben altijd een aparte set stalen velgen gekocht voor onze winterbanden, maar ik vraag me af wat het extra gewicht met onze kilometerstand zal doen. Gedachten?
Als je ze weegt, is de kans redelijk groot dat je zult ontdekken dat de stalen velgen lichter zijn. Ik was verrast, maar veel velgen zijn zwaarder dan staal! Dat gezegd hebbende, ik vermoed dat een niet-aero-ontwerp de actieradius nog steeds zal verminderen door verhoogde weerstand.

#21 ·
Heb net mijn 2023 Kona EV gekregen, en met de informatie die hier wordt verstrekt, was ik er zeker genoeg van om te kiezen voor 16 inch velgen voor mijn winterbanden. Ik koos de Fast Wheels EV01+, maat 16x6.5. Ik heb ook contact opgenomen met de fabrikant en het antwoord was dat de 16x6.5 de "aanbevolen pasvorm voor uw voertuig" was.

Ik ontving de wielen (met 205/60R16 Yokohama IG53 banden) gisteren en controleerde of ze goed pasten. Ze hebben duidelijk minder ruimte rond de remklauwen dan de standaard wielen, ongeveer 1 cm, maar ze passen desondanks. Ik controleer zowel de voor- als de achterwielen. Ik zal de winterbanden nog niet gebruiken, dus ik heb de zomerbanden teruggeplaatst. Zal klaar zijn voor sneeuw en ijs!

#22 · (Edited)
Heb net mijn 2023 Kona EV gekregen en met de informatie die hier wordt verstrekt, was ik er zeker genoeg van om te kiezen voor 16 inch velgen voor mijn winterbanden. Ik koos de Fast Wheels EV01+, maat 16x6.5. Ik heb ook contact opgenomen met de fabrikant en het antwoord was dat de 16x6.5 de "aanbevolen pasvorm voor uw voertuig" was.

Ik ontving de wielen (met 205/60R16 Yokohama IG53 banden) gisteren en controleerde of ze goed pasten. Ze hebben duidelijk minder ruimte rond de remklauwen dan de standaardwielen, ongeveer 1 cm, maar ze passen desondanks. Ik controleer zowel de voor- als de achterwielen. Ik zal de winterbanden nog niet gebruiken, dus ik heb de zomerbanden teruggeplaatst. Zal klaar zijn voor sneeuw en ijs!
Dit is echt verrassend!!

Ik heb net de 2023 Kona EV specificaties opgezocht. De wielmaat voor en achter is 17 inch. Elke website die ik heb gevonden, zegt hetzelfde voor de 2023. Mensen op Kona EV-forums hebben allemaal gemeld dat 16's niet op de achterkant passen vanwege de extra ruimte die nodig is voor het elektrische parkeerremmechanisme. 16's passen niet op de achterkant van mijn 2021-model.

Misschien heeft Hyundai de achterste remklauw veranderd, dus het zou geweldig zijn als je dat zou kunnen bevestigen. Heb je daadwerkelijk een 16 op de achterkant gemonteerd en getest? Zat hij recht en stevig, waren de wielmoeren goed vastgedraaid en draaide hij zonder schraapgeluid?