Speak EV - Electric Car Forums banner

Welke EV's tonen een voorspelde SOC bij aankomst op de bestemming via de navigatie?

3.4K views 60 replies 28 participants last post by  wyx087  
#1 ·
We beginnen te kijken naar vervangingen voor de ID4 en ik wil geen andere EV zonder een fatsoenlijk EV-gericht navigatiesysteem. Naar mijn mening is de essentiële functie daarvoor dat de auto bij het navigeren naar een bestemming een goede voorspelling moet geven van de SOC bij aankomst, en dat moet laten zien tijdens het rijden. Het moet ook plannen rond live informatie over laadstations en voorverwarming regelen.

Auto's waarvan ik weet dat ze dit doen zijn:

Tesla
Alles met Android Automotive: Polestar, Renault, Volvo
Mercedes? Ik weet dat het stops kan plannen en kan laten zien of je moet vertragen, maar toont het daadwerkelijk de geschatte aankomst-SOC?

Het lijkt erop dat Hyundai's / Kia's dit niet doen, wat jammer is. Denk je dat ze intelligent laadstops kunnen plannen? maar toon de informatie niet tijdens het rijden.

De ID4 doet het niet.

In theorie kunnen sommige auto's met Android Auto / CarPlay de SOC delen met Google / Apple Maps en dan kunnen ze dit doen, maar ik denk niet dat veel of geen dit ondersteunen. Ik las dat de Mach-E op een gegeven moment een update zou krijgen om dit te doen.

Als mensen andere auto's zouden kunnen delen die dit wel doen, en hoe goed je vindt dat ze het beheren, dan zou dat erg nuttig zijn.

#2 ·
De ID4 niet.
De mijne wel en dat doet hij al sinds ik hem in 2021 kreeg. Je moet weliswaar op de bestemming (of tussenstop) in de route samenvatting aan de rechterkant van het navigatiescherm klikken om het te zien, maar het is er zeker. Het wordt dynamisch bijgewerkt tijdens het rijden om rekening te houden met het werkelijke verbruik. De meer up-to-date VW's zijn beter, SW V5.0 is erg goed. (EDIT: SW V4.x en V5.x op VW ID-auto's regelt ook het voorverwarmen van de batterij)

Ik vraag me af wat je meer wilt dan dat, zodat mensen een beter antwoord op je vraag kunnen geven.

#8 ·
De mijne wel en dat is al zo sinds ik hem in 2021 kreeg. Je moet weliswaar op de bestemming (of tussenstop) in de route-samenvatting aan de rechterkant van het navigatiescherm klikken om het te zien, maar het is er zeker. Het wordt dynamisch bijgewerkt tijdens het rijden om rekening te houden met het werkelijke verbruik. De nieuwere VW's zijn beter, SW V5.0 is erg goed. (EDIT: SW V4.x en V5.x op VW ID-auto's regelt ook het voorverwarmen van de batterij)
Ah bedankt, ik zal eens kijken hoe dat is als ik de ID4 de volgende keer bestuur. Jammer dat ze het niet aan het bestuurdersdisplay kunnen toevoegen, zoals ze deden voor de reis-/verbruiksinfo.

#3 ·
De Renault Megane is vrij accuraat geweest, maar lijkt nu wat voorzichtig te zijn.
De Scenic is min of meer hetzelfde, maar een groter voertuig.

#4 ·
Mercedes EV-reeks auto's! Het wordt weergegeven in de rechterbovenhoek van mijn navigatiesysteem wanneer er een bestemming is ingesteld.

• Like
Reactions: Padrino
#5 ·
In ongeveer 250 DCFC-stops op reizen arriveerde ik slechts drie keer met minder dan 20 mijl aan resterende actieradius, een keer vanwege onverwachte sluiting van een locatie, een keer expres om de zenuwen van mijn vrouw te testen. Nooit tekort gekomen! LOL

#6 ·
Ik denk dat de Audi etron dat doet, maar dan in de lijst met waypoints van de navigatie. Optioneel kan hij ook laadstations toevoegen, als je daar niet voor kiest, dan geeft hij iets weer als -56% als je het niet haalt.
Als je het waypoint open laat staan op het hoofdscherm, neem ik aan dat hij update, en je kunt de navigatieweergave in het kleinere dashboard gebruiken voor begeleiding.
Maar - hij heeft GEEN huidige SOC-weergave. Alleen een benzinemeter met streepjes om de 25%. Om de %SOC te zien, moet je overschakelen naar de batterijweergave op het hoofdscherm (dus je zou heen en weer moeten schakelen tussen deze en het geschatte aankomst- %).
In de praktijk voeg ik genoeg toe bij het laatste laadpunt om met 10% thuis te komen (dus naar 70% als hij -56% aankomst aangaf), en dan vergelijk ik gewoon de resterende afstand met de GOM terwijl ik rijd. Het geschatte aankomst- % is gebaseerd op dezelfde GOM-logica.

#7 ·
Het lijkt erop dat Hyundai's / Kia's dat niet doen, wat jammer is. Denk je dat ze op intelligente wijze laadstops kunnen plannen? maar toon de info niet tijdens het rijden.
Mijn EV6 doet dat. Het was onderdeel van de laatste update.

Als ik een reis plan, toont het me de geschatte SoC bij aankomst. Het kan ook langere reizen met laadstops plannen. Het is niet zo goed als bijvoorbeeld Tesla of A Better Route Planner, maar het werkt wel. Het zal ook laadstops opnieuw plannen in het geval dat je een andere route neemt of langs een geplande lader rijdt.

Tip: elke auto met Android Auto kan A Better Route Planner op het infotainmentscherm laten draaien. ABRP kan integreren met de auto via OBDII en realtime info krijgen over de batterij SoC, snelheid, temperatuur etc. dus het kan zeer nauwkeurige berekeningen maken en reisplannen aanpassen wanneer de omstandigheden veranderen.

#9 ·
Mijn EV6 doet dat. Het was onderdeel van de laatste update.

Als ik een reis plan, toont het me de geschatte SoC bij aankomst. Het kan ook langere reizen met laadstops plannen. Het is echter niet zo goed als bijvoorbeeld Tesla of A Better Route Planner, maar het werkt. Het zal ook laadstops opnieuw plannen in het geval dat u een andere route neemt of langs een geplande lader rijdt.

Tip: elke auto met Android Auto zou u in staat stellen A Better Route Planner op het infotainmentscherm te draaien. ABRP kan integreren met de auto via OBDII en realtime info krijgen over batterij SoC, snelheid, temperatuur etc. dus het zal in staat zijn zeer nauwkeurige berekeningen te maken en reisplannen aan te passen wanneer de omstandigheden veranderen.
Kun je de SOC bij aankomst zien als je rijdt? Als ik naar Bjorn Nyland-video's kijk, heb ik gezien hoe het het laat zien bij het plannen, maar dan verdwijnt het. Kun je het terugkrijgen door het routeoverzicht te bekijken tijdens het rijden, of is het verdwenen, zelfs als het het onder de motorkap gebruikt om opnieuw te plannen?

Het probleem met ABRP is dat de interface verschrikkelijk is. En je moet een abonnement betalen voor de SOC-integratie? De interface is echter mijn belangrijkste probleem ermee.

#16 ·
Nog een ding over ABRP in Kia / Hyundai-auto's: als je iets anders gebruikt dan de ingebouwde SatNav voor routeplanning, verlies je de automatische batterijvoorkonditionering. Ik geloof dat de facelift EV6 en / of de EV3 handmatig voorverwarmen van de batterij mogelijk maken, maar niet 100% zeker.

#24 · (Edited)
We beginnen te kijken naar vervangingen voor de ID4 en ik wil geen andere EV zonder een fatsoenlijk EV-gericht navigatiesysteem.

Naar mijn mening is de essentiële functie daarvoor dat de auto bij het navigeren naar een bestemming een behoorlijke voorspelling van de SOC bij aankomst moet geven en dat moet laten zien tijdens het rijden. Het moet ook plannen rond live informatie over laadstations en het voorverwarmen regelen.

Auto's waarvan ik weet dat ze dit doen zijn:

Tesla
Alles met Android Automotive: Polestar, Renault, Volvo
Mercedes? Ik weet dat het stops kan plannen en laten zien of je moet vertragen, maar zal het daadwerkelijk de geschatte aankomst SOC laten zien?

Het lijkt erop dat Hyundai's / Kia's dit niet doen, wat jammer is. Denk je dat ze op een intelligente manier laadstops kunnen plannen? maar de informatie niet weergeven tijdens het rijden.

De ID4 doet het niet.

In theorie kunnen sommige auto's met Android Auto / CarPlay de SOC delen met Google / Apple Maps en dan kunnen ze dit doen, maar ik denk niet dat veel of iemand het ondersteunt. Ik las dat de Mach-E op een gegeven moment een update zou krijgen om dit te doen.

Als mensen andere auto's zouden kunnen delen die dit wel doen, en hoe goed je denkt dat ze het beheren, dan zou dat erg nuttig zijn.
Een nieuwe ID4 (of 3, 5, 7, of een andere VAG-auto met het nieuwe MEB-infotainmentsysteem en software 4/5) doet alle dingen waar je om vroeg. Je moet een paar keer op het navigatiescherm drukken om de SoC-voorspelling te zien.

Een oudere ID4 doet het meeste, maar niet voorverwarmen voor het opladen en de SoC-voorspelling is onnauwkeurig in het begin van een reis, tenzij al je reizen vergelijkbaar zijn (het wordt wel nauwkeurig voordat de SoC laag is).

Ik begrijp dat de SoC-voorspelling is verbeterd op nieuwe modellen en nu beter rekening houdt met je specifieke geplande route, niet alleen de geschiedenis van het rijverbruik.

#25 ·
Zoals enkelen al hebben gezegd, doet Mercedes het als je een bestemming invoert. Tesla is hetzelfde. Tijdens mijn tijd als Tesla-eigenaar heb ik gemerkt dat het erg nauwkeurig is. Meestal binnen 1-2%. Je kunt de auto zonder aarzelen vertrouwen over hoeveel lading je nog hebt.

#26 ·
Altijd het weergeven van de aankomst SoC naast de ETA zou tegenwoordig standaard moeten zijn in alle EV's.

Maar waarom vinden sommige fabrikanten het nodig om het in submenu's te verbergen!?!?

Nee, het draaien van andere navigatiesoftware die eerst inloggen in de App Store vereist om te downloaden en vervolgens een ander abonnement vereist, telt niet. Evenmin als het vereisen van extra tools zoals OBD of een smartphone.

#27 ·
Zo voel ik me ook, maar ik denk dat een Ioniq 5 een betere kit is dan een Renault Scenic of EQA/B, dus misschien ga ik er wel in zitten om te zien hoeveel problemen het in de praktijk oplevert... een enkele druk op de knop voor een pop-up klinkt redelijk.

#36 ·
Mijn oude Audi etron toonde de aankomsttoestand van de lading niet, maar de schatting was zo goed dat het niet nodig was. Hij toonde de SOC bij aankomst als je op de bestemming op de kaart tikt.
Mijn nieuwe Audi Q6 toont de SOC bij de volgende tussenstop op de kaart te allen tijde als er een bestemming of tussenstop is.

#39 ·
Benieuwd of er nog 12/18 laders beschikbaar zijn op de derde site tegen de tijd dat je daar aankomt 😜

Het is goed om stukjes van de navigatiesystemen van de verschillende auto's te zien, aangezien de meeste recensies (naar mijn mening ten onrechte) alleen zeggen "het heeft carplay / android auto" als dat vrij nutteloos is in een ev

Ik las dat Hyundai etc. volgend jaar overstapt op Android Automotive?

#40 ·
Benieuwd of er nog 12/18 laders beschikbaar zullen zijn op de derde site tegen de tijd dat je er bent 😜
Maakt het uit? Zolang de status wordt weergegeven en ik het gemakkelijk kan zien, wie geeft erom? ;)

#43 ·
Zoals opgemerkt in de allereerste post, heeft de Polestar dit - maar ik wil erop wijzen dat het niet erg goed is... het is enorm pessimistisch en kan gemakkelijk 10-15 procentpunten veranderen tijdens een redelijke rit (van bijvoorbeeld 100 mijl). Ik denk dat dat beter is dan overoptimistisch zijn, maar ik heb geleerd om er in de eerste helft van de reis niet veel aandacht aan te besteden.

#44 ·
Dat is niet zo goed.

Ik heb vandaag gespeeld met een nieuwe Mini Countryman met het volledig cirkelvormige display. De ingebouwde navigatie daarop was behoorlijk indrukwekkend.

Ook naar een EX30 gekeken. Het scherm daarin was iets kleiner dan ik had verwacht. Snel en responsief.

#50 ·
Terzijde, vind je het niet vreemd dat navigatiesystemen ondanks alle hype rond AI nog steeds zo dom zijn?

Ik bedoel, zou je niet graag een systeem willen dat qua conversatie niet te onderscheiden is van een capabele passagier die de navigatie voor je doet? Dit bedoel ik als voorbeeld.

EV: "Hallo John. Gezien je bestemming lijkt het erop dat je met een vrij lage SoC van ongeveer 8% gaat aankomen. Als dat oké is, zeg dan gewoon 'OK'. Maar als je wilt dat ik onderweg wat oplaad, zeg dan 'opladen'.
Ik: "Opladen"

EV: "OK, dus maak je je zorgen over de kosten?"
Ik: "Nee"

EV: "Oké, in dat geval heb je twee opties. We kunnen (a) in de buurt opladen en aankomen met 48% SoC, of (b) een omweg van 18 minuten nemen en aankomen met 70% SoC. Als we dat laatste doen, zou je zonder opnieuw op te laden naar huis moeten kunnen gaan. Wil je 'A' de optie in de buurt of 'B' de omleidingsoptie, of 'C' herhalen."
Ik: "B"

en zo verder. Maar we lijken nog ver verwijderd te zijn van zoiets.
Waarom zou je dat willen? Vanuit communicatieoogpunt is spraak het traagste middel.

In de tijd van je voorbeeldgesprek kan ik bijvoorbeeld een bestemming instellen en de navigatie voegt automatisch drie keer opladers toe.

#55 ·
Ik heb een paar gedachten over dit onderwerp, die waarschijnlijk niet goed zullen vallen gezien de strekking van de vorige 54 thread-inzendingen. Allereerst zouden veel ICE-rijders die overwegen hun eerste EV te kopen en over dit soort onderwerpen lezen, het plan onmiddellijk in de ijskast zetten. Ze zijn perfect gelukkig met het beginnen aan een lange reis en zich geen zorgen te maken over hoeveel liter benzine er in de tank zit als ze daar aankomen. Ze zijn tevreden met af en toe een blik op de benzinemeter en het samenvallen van een tankbeurt met een koffiepauze. Dan vullen ze niet alleen genoeg bij om er te komen met nog 30 kilometer bereik. Ze tanken vol. En kijken dan weer naar de meter een paar honderd kilometer verderop. Die ICE-gewoonte overwinnen is al moeilijk genoeg zonder allerlei ingewikkelde navigatieprogrammering en beslissingen over welk merk EV te kopen, puur gebaseerd op hoe goed hij dit nerdy spul doet. Punt één.

Ik rijd nu al meer dan 8 jaar in een EV. De eerste 6 hadden geen dergelijke verbeteringen, maar op de een of andere manier heb ik het overleefd. Ik gebruikte de ICE-strategie om de instrumenten om de tien mijl of zo te scannen op waarschuwingen of dingen om op te letten. Een daarvan zou het resterende % van de batterij zijn. Tegenwoordig, in mijn Ioniq 5, zou ik weten dat elk % betrekking had op 4 kilometer. Dus een beetje mentale gymnastiek zou mijn resterende bereik opleveren, ondanks wat de leugenachtige GOM beweerde. Ik zou ook weten hoe ver het van daar naar mijn bestemming was. Trek het een van het ander af en dan kon ik mijn stop/oplaadstrategie plannen. Dus ik zie geen dringende behoefte aan een computer om de SOC op de bestemming voor mij te proberen te raden. Punt twee.

Ik begrijp de voordelen van een pre-conditioneringssysteem voor mensen die serieus enorme afstanden afleggen, waarbij laadstops veel weg hebben van een F1-pitstop. Een sprint naar de wc - een Redbull - en verder. Maar ik vermoed dat de meeste mensen zoals ik zijn. Even de benen strekken, Costa, wc-bezoek. En tegenwoordig is mijn Ioniq 5 vaak klaar voordat wij het zijn, zelfs zonder optimale pre-conditioneringswarmte en een mega snelle lader. Een auto kopen op basis van het feit dat hij vijf minuten van de oplaadtijd kan afhalen, staat ongeveer helemaal onderaan mijn must-have lijst. Punt drie.

Rekening houdend met het bovenstaande, zou ik willen dat de auto een paar duizend pond goedkoper was en deze functies wegliet. Ik heb ze niet nodig. En zeker, potentiële EV-eigenaren die zich totaal niet bewust zijn van dit soort discussies, zouden weglopen als ze te horen kregen dat de prijs van de auto veel hoger was vanwege deze verbeteringen, die ze ook niet nodig zouden hebben. En dat schrok ze in de eerste plaats af. Punt vier.

Kijk, het spijt me als dit sommigen van jullie irriteert. Het heet een mening. Je weet wel. Dat stervende concept dat onmiddellijk moet worden neergeslagen als het niet de kuddegedachte volgt. Breng in ieder geval overtuigende argumenten naar voren om te laten zien hoe ik het mis heb. Ik zal dan van mening veranderen en me aansluiten bij het groepsdenken.

#56 ·
Kijk, het spijt me als dit sommigen van jullie irriteert. Het heet een mening. Weet je. Dat stervende concept dat onmiddellijk moet worden neergeslagen als het de kuddegedachte niet volgt. Breng in ieder geval overtuigende argumenten naar voren om te laten zien hoe ik het mis heb. Dan zal ik van mening veranderen en me aansluiten bij het groepsdenken.
De draad, dacht ik, ging over de vraag van de OP. Met de gedachten van mensen rond die zorg en de noodzaak ervan of niet.

Als iemand vroeg "is het echt moeilijk om over te schakelen op een EV" zouden de antwoorden dat aanpakken, waarschijnlijk met een daverend "Nee"