Speak EV - Electric Car Forums banner

Automatische toepassing van de parkeerrem

13K views 34 replies 12 participants last post by  Hitstirrer  
#1 ·
Hallo.

Nieuw in de Kia E-Niro en ook in automatische versnellingsbakken. Mijn laatste auto was een auto waarbij de elektronische 'handrem' automatisch werd aangetrokken wanneer je de ontsteking uitzette. In de Niro heb ik het nog nooit automatisch zien gebeuren, behalve één keer toen ik op de handremknop wilde drukken en de auto me vertelde dat de handrem al aan stond.

Is er een volgorde die ik moet volgen bij het stoppen van de auto om de handrem automatisch te laten aantrekken? Ik zou blind kunnen zweren dat ik het een keer heb zien gebeuren, maar ongeacht de volgorde waarin ik de dingen doe, moet ik hem handmatig aantrekken.

Hulp aub.

#2 ·
Is er een volgorde die ik moet volgen bij het stoppen van de auto zodat de handrem automatisch wordt aangetrokken? Ik zou zweren dat ik het een keer heb zien gebeuren, maar ongeacht de volgorde waarin ik dingen doe, moet ik hem handmatig aantrekken.
Help alsjeblieft
Ik denk dat deze alleen automatisch wordt aangetrokken als de auto-hold is ingeschakeld wanneer u de auto uitzet. Ik vind dat handig omdat ik de parkeerrem niet nodig heb of wil wanneer ik in mijn garage parkeer en het moeilijk zou vinden als deze automatisch zou worden aangetrokken. Ik denk echter dat deze wordt aangetrokken wanneer u de auto uitzet als auto-hold is ingesteld.

#3 ·
Dat zou het kunnen verklaren. Nogmaals, auto-hold, kon op mijn oude auto geselecteerd worden als 'altijd aan'. Ik vind het erg handig, maar vergeet steeds weer op de knop te drukken aan het begin van de rit. Dus de tijd dat ik merkte dat de handrem al aangetrokken was, kan een tijd zijn geweest dat ik me herinnerde auto hold te selecteren. Ik zal het morgen proberen.

Veel dank peterca

Phil

#5 ·
Dat zou het kunnen verklaren. Nogmaals, auto-hold, kon op mijn oude auto worden geselecteerd om 'altijd aan' te staan. Ik vind het erg handig, maar vergeet steeds weer op de knop te drukken aan het begin van de reis. Dus de tijd dat ik merkte dat de handrem al was aangetrokken, kan een tijd zijn geweest dat ik me herinnerde auto hold te selecteren. Ik zal het morgen proberen.

Veel dank peterca

Phil
Ja, het is de auto hold die het doet. Maar waarom in godsnaam kun je het niet standaard aanzetten? Mijn opstartchecklist is auto hold aan, lane keep off en regen 0 (standaard automatisch), en soms ook VESS uit.

#10 ·
Soms gaat het automatisch aan, soms niet. Ik ben er nog niet helemaal achter gekomen in welke volgorde het wordt voorkomen.
Enkele tests gedaan. Stoppen, P indrukken, voet van de rem, even wachten, uitschakelen. Geen EPB. De pauze voordat de auto wordt uitgeschakeld is belangrijk, anders wordt de EPB ingeschakeld.

Hoewel ik steeds meer de mening ben toegedaan dat dit de verkeerde manier is en auto's de remmen zouden moeten gebruiken en de parkeerpal moeten afschaffen. Sandy Munro bekritiseerde onlangs Ford voor de Mach-E-aandrijving en merkte op dat een transmissieslot onnodige kosten, gewicht en complexiteit is, terwijl een regel code die de EPB inschakelt veel beter is. Moet het mee eens zijn.

#6 ·
Het zou fijn zijn als de automatische hold in de instellingen kon worden ingeschakeld, in plaats van dat je het bij het opstarten steeds opnieuw moet inschakelen, evenals het uitschakelen van VESS en regeneratie naar 0.

#9 ·
Als nieuwe EV-rijder ben ik benieuwd waarom je regeneratie altijd op 0 zet?
Ik geef de voorkeur aan niveau 0 als ik cruise control ga gebruiken, want alles anders betekent een schokkerige rem die moeilijk te voorspellen is qua timing bij het uitschakelen ervan. Het is ook gewoon leuk om te zeilen.

Ik gebruik nooit niveaus 1 of 2. Niveau 3 voor bijna één-pedaal rijden in de stad met veel snelheidsveranderingen, niveau 0 anders.

#11 ·
Is het niet de bedoeling van de transmissieblokkering om te garanderen dat de auto niet beweegt als hij geparkeerd staat op een steile helling en de wrijvingsrem niet sterk genoeg is om hem betrouwbaar vast te houden? Het werd geïntroduceerd op ICE-automaten omdat de truc "in de versnelling laten staan" niet beschikbaar was. Natuurlijk werkten ouderwetse handremmen met kabel vaak niet erg goed. Is een moderne EPB betrouwbaarder, zodat we de back-up niet nodig hebben?

#12 ·
Omdat ik in een heuvelachtig gebied woon, moet ik vaak op steile hellingen parkeren. Ik zou niet blij zijn met één enkel systeem dat een auto tegenhoudt om weg te rijden. Ik ben er zeker van dat het de bedoeling is om veiligheidsredundantie te hebben met 2 volledig onafhankelijke systemen die altijd aanwezig zijn, die elk de auto kunnen vasthouden. Mocht er dan een op enigerlei wijze falen, dan neemt de ander de belasting over. Uiteraard zou het effect van een bestuurderloos weglopend voertuig een ramp zijn.

Ik kan niet begrijpen waarom het selecteren van P (of uitschakelen) niet altijd de EPB inschakelt (hoewel ik weet dat sommigen dit blijkbaar niet willen, we hebben het er al eerder over gehad) Peter

• Like
Reactions: Todor
#16 ·
@doningtonphil zei:

Oké, dus nu ben ik aan het leren. Zal het gebruik van de voetrem in eerste instantie de regeneratie gebruiken in plaats van de remblokken direct op de schijf aan te brengen? Ja, absoluut. Tenzij je behoorlijk hard remt, gebeurt AL het remmen met de voetrem alleen door regeneratie. Wrijvingsremmen grijpen in bij zeer lage snelheden wanneer regeneratief remmen onvoldoende is.

Ik gebruik momenteel de peddels om de regeneratie te gebruiken als een variabele rem (zoals hierboven beschreven door Whitling2k), ervan uitgaande dat het gebruik van de voetrem 'energie verspilde'. Maar effectief hebben de peddels en de voetrem hetzelfde effect, toch? (Afgezien van het feit dat de schijfremmen uiteindelijk worden gebruikt als dat nodig is)
Correct

Is het een gezonde procedure om de regeneratie te gebruiken, zelfs om af te remmen van hoge snelheden? (Ik denk aan het verlaten van een snelweg, het uitschakelen van de cruise control aan het begin van de invoegstrook en vervolgens de variabele regeneratie gebruiken om tot stilstand te komen). Is er een risico dat er een te grote belasting op de regeneratie komt? Ik wil niets oefenen dat de Niro zou kunnen breken!!!
Het is perfect in orde. De computers zouden geen schadelijke overbelasting of soortgelijke activiteit toestaan. De batterijcapaciteit is enorm, dus kan gemakkelijk de energie absorberen en de elektronica van de motorbesturingsomvormer enz. zijn ontworpen om alles te verdragen wat de bestuurder er mogelijk op af kan vuren. Houd er rekening mee dat bij extra hoge snelheden de regeneratievertraging minder lijkt dan bij stadssnelheden. Het maximale regeneratievermogen is begrensd om binnen veilige bedrijfslimieten te blijven.

Even over de EPB-ding, ja, ik heb gemerkt dat als 'Auto Hold' is ingeschakeld, de EPB automatisch wordt ingeschakeld wanneer STOP wordt ingedrukt. Dus net als de meeste anderen is het weer een knop die ik aan mijn opstartprocedure heb toegevoegd
Ik heb een kleine zelfklevende rubberen bumpon aan mijn Auto Hold-knop toegevoegd. Ik kan de knop nu heel gemakkelijk lokaliseren en bedienen met alleen tactiel gevoel, zonder mijn ogen van de weg te halen. Ik heb hetzelfde gedaan met de VESS-knop enige tijd geleden. Ik heb ook de gevreesde LKA-knop vastgezet zodat deze altijd uit staat. Kleine aanpassingen zoals deze maken een groot verschil voor mijn rijplezier, vind ik. Peter.

#23 ·
Dat lijkt een beetje hoog, want het impliceert dat een DC-lader ook met die snelheid door zou kunnen gaan tot 100% en dat zal de auto zeker niet toestaan. 10kW of minder op de grafiek van Fastned.

#24 ·
Dat lijkt een beetje hoog, want het impliceert dat een DC-lader ook met die snelheid door zou kunnen gaan tot 100% en dat zal de auto zeker niet toestaan. 10kW of minder op de grafiek van Fastned.
Interessant punt. Twee dingen echter: 1) regeneratie is zelden meer dan 20-30kW en 2) duurt zelden langer dan een paar seconden met zoiets. De vermindering van de laadsnelheid is om oververhitting te voorkomen. Je gaat geen halve ton aan batterij koken met een snelle burst, denk ik.

#30 ·
[Reactie op mezelf, en een zijsprong]

Ik geniet eigenlijk wel van het 'gamen' van de efficiëntie van een auto - hetzelfde met mijn laatste ICE. Ik daagde mezelf altijd uit om de meeste kilometers uit een tank te halen. Ik denk dat het een kwestie van leeftijd is - er sneller komen werd een beetje saai - de actieradius was meer een strategisch spel!!

In deze context - bij het anticiperen op steile afdalingen, waar veilig, verminder ik mijn snelheid en ga ik met een lagere snelheid de afdaling in, waardoor ik een buffer heb voordat ik de regeneratie hoef te gebruiken, en wat energie bespaar bij de aanpak.

Ik ben momenteel aan het nadenken over onze volgende EV - zodra onze lease op deze afloopt - en ik haat het echt hoe de meeste van de grotere betaalbare EV's aan de horizon SUV-vormige, inefficiënte dingen zijn. Het irriteert me echt om geld uit te geven aan een grotere batterij, maar dan alle potentiële actieradius-winsten te verliezen door slechte aerodynamica, omdat het om de een of andere reden (die ik niet begrijp) is wat mensen willen!

Ik kan niet wachten op iets als de VW ID Vizzion Space - hun 'Electric Passat'. Een grote, 4,5+ mi/kwh EV met een 80KWH batterij zou geweldig zijn - maar ik zie ze niet de komende 3 jaar online komen, terwijl mensen geld gooien naar BEV SUV's.

#35 ·
Ik ben momenteel aan het nadenken over onze volgende EV - zodra de lease van deze afloopt - en ik haat het echt hoe de meeste van de grotere betaalbare EV's aan de horizon SUV-vormige, inefficiënte dingen zijn. Het irriteert me echt om geld uit te geven aan een grotere batterij, maar dan alle potentiële bereikwinsten te verliezen door slechte aerodynamica ........
Ik ben hetzelfde. Ik heb een klassieke Ioniq 28 en wil niet per se overstappen op een van de vele SUV's die overal lijken op te duiken. Ik was aangemoedigd door de laatste spyshots van wat vermoedelijk de nieuwe Ioniq 6 is. Gladde vorm, maar met een behoorlijk bereik en de nieuwste 800v-technologie binnenin voor mega snel opladen. Ik zou deze auto misschien nog een tijdje houden om te zien hoe dit zich ontwikkelt.

Pure-electric Hyundai Ioniq 6 saloon spotted ahead of 2022 launch | Auto Express