Speak EV - Electric Car Forums banner

Delphi Granny Charger Reparatie IC-CPD Aptiv 240V 10A

76K views 107 replies 35 participants last post by  HandyAndy  
#1 · (Edited)
Een eigenaar van een van deze besloot de 13A-stekker te vervangen door een Commando-stekker, om er pas na het afknippen achter te komen dat er 6 draden in de stekker gaan! Ik heb dit verworven en het gerepareerd met een stevige nieuwe 13A Masterplug en de 2 thermistors erin geplaatst waar ze horen. Ik plaats wat ik heb geleerd om iedereen te helpen met een beschadigde/vernietigde stekker, of die dezelfde soort stekkerwissel willen doen, zodat ze de juiste thermistors kunnen kopen indien nodig.

De oorspronkelijke eigenaar heeft de stekker zorgvuldig gedemonteerd en beide thermistors en de draadfragmenten gered, genoeg om mij zeker te zijn van de verbindingen. Dank u!

Naast de gebruikelijke 3 draden heeft de kabel van de EVSE nog 3 gekleurde draden: Zwart, Paars/Grijs en Paars/Zwart.
Eén thermistor is aangesloten tussen Zwart en Paars/Zwart.
Eén thermistor is aangesloten tussen Zwart en Paars/Grijs.
De zwarte draad lijkt de gemeenschappelijke retour/aarde te zijn voor deze, aangezien beide witte draden op de thermistors zijn gesoldeerd met de zwarte draad.
Ik geloof dat de thermistors Vishay NTCLE100E3103 zijn, die 10 kOhm zijn bij 25C. Kleurcode Bruin-Zwart-Oranje.

Type-2 stekker EVSE (van een Bmw, waarschijnlijk i3) met nieuwe stekker gemonteerd:
125434

Onderkant van EVSE:
125436

Draadfragmenten:
125435

13A Masterplug
125437

Er was een zeer kleine hoeveelheid trimmen nodig in de Masterplug om de thermistordraden niet te beknellen. In de Rhs-weergave is één thermistor naast de neutrale draad gestopt en de andere thermistor zit boven de zekering.

Ik heb de weerstand van de 2 thermistors zorgvuldig gecontroleerd en ze langzaam laten afkoelen van 100C op mijn K-thermocouple-gestuurde verwarmde basisplaat. Ik geloof dat de thermokoppeltemperatuur hoogstens 2 graden C koeler is geweest dan de door de thermokoppel gerapporteerde temperatuur, en dat rapporteert in intervallen van 1C. Er is dus een behoorlijke variatie in de weerstanden die ik heb gemeten terwijl de temperatuurregelaar (een industriële Toho-eenheid) één temperatuur rapporteerde.
Hier is een tabel met de maximale en minimale weerstanden (Ohm) die ik heb gemeten bij een reeks temperaturen, en ook de nominale weerstand die wordt verwacht van een Vishay NTCLE100E3103 thermistor datasheet:

Temp Min Max NTCLE100E3103
100 707 759 677
95 800 847 786
90 908 957 915
85 1046 1099 1070
80 1224 1294 1256
70 1680 1768 1753
60 2380 2502 2490
50 3437 3556 3605
40 5044 5353 5330
30 7470 7800 8059
25 9187 9675 10000
24 9642 10110 (geen gegevens)

Gezien de variabiliteit in thermistors (de 2 die ik heb getest, lagen meestal ongeveer 30 Ohm uit elkaar, en moeten bijna identieke temperaturen hebben gehad) beschouw ik dit als een vrij goede match, zeker nauwkeurig genoeg voor deze Vishay thermistor om te worden gebruikt als een uitstekende vervanging voor een beschadigd origineel. Mijn dank aan Farnell (& Cpc, onderdeel van dezelfde groep) voor het beschikbaar stellen van de datasheets en onderdelen.

#2 ·
Een eigenaar van een van deze besloot de 13A-stekker te vervangen door een Commando-stekker, om er pas na het afknippen achter te komen dat er 6 draden in de stekker gaan! Ik heb dit verworven en heb het gerepareerd met een stevige nieuwe 13A Masterplug en heb de 2 thermistors erin geplaatst waar ze horen. Ik plaats wat ik heb geleerd om iedereen te helpen met een beschadigde/vernietigde stekker, of die dezelfde soort stekkerwissel willen doen, zodat ze de juiste thermistors kunnen kopen indien nodig.

De oorspronkelijke eigenaar heeft de stekker zorgvuldig gedemonteerd en beide thermistors en de draadfragmenten gered, genoeg om de verbindingen te kunnen vaststellen. Bedankt!

Naast de gebruikelijke 3 draden heeft de kabel van de EVSE nog 3 gekleurde draden: Zwart, Paars/Grijs en Paars/Zwart.
Ik denk dat de thermistors Vishay NTCLE100E3103 zijn, die 10k Ohm bij 25C zijn. Kleurcode Bruin-Zwart-Oranje.

Type-2 stekker EVSE (van een Bmw, waarschijnlijk i3) met nieuwe stekker gemonteerd:
View attachment 125434

Onderkant van EVSE:
View attachment 125436

Draadfragmenten:
View attachment 125435

13A Masterplug
View attachment 125437

Er was een heel klein beetje trimmen nodig in de Masterplug om de thermistordraden niet te beknellen. In de Rhs-weergave is één thermistor weggestopt naast de neutrale draad en de andere thermistor zit boven de zekering.

Ik heb de weerstand van de 2 thermistors zorgvuldig gecontroleerd en ze langzaam laten afkoelen van 100C op mijn K-thermocouple-gestuurde verwarmde basisplaat. Ik denk dat de thermokoppeltemperatuur maximaal 2 graden C kouder is geweest dan de door de thermokoppel gerapporteerde temperatuur, en dat rapporteert in intervallen van 1C. Er is dus behoorlijk wat variatie in de weerstanden die ik heb gemeten terwijl de temperatuurregelaar (een industriële Toho-eenheid) één temperatuur rapporteerde.
Hier is een tabel met de maximale en minimale weerstanden (Ohm) die ik heb gemeten bij een reeks temperaturen, en ook de nominale weerstand die wordt verwacht van een Vishay NTCLE100E3103 thermistor datasheet:

100 707 759 677
95 800 847 786
90 908 957 915
85 1046 1099 1070
80 1224 1294 1256
70 1680 1768 1753
60 2380 2502 2490
50 3437 3556 3605
40 5044 5353 5330
30 7470 7800 8059
25 9187 9675 10000
24 9642 10110 (geen data)

Gezien de variabiliteit in thermistors (de 2 die ik heb getest, lagen meestal ongeveer 30 Ohm uit elkaar en moeten bijna identieke temperaturen hebben gehad) beschouw ik dit als een vrij goede match, zeker nauwkeurig genoeg voor deze Vishay thermistor om te worden gebruikt als een uitstekende vervanging voor een beschadigd origineel. Mijn dank aan Farnell (& Cpc, onderdeel van dezelfde groep) voor het beschikbaar stellen van de datasheets en onderdelen.
Yep, dat was mijn oplader...en mijn enorme faux pas!

Geweldig werk, Andy! Goed gered en goed gedaan. Een superklus. Zou jarenlang goede service moeten verlenen in die oplader.

#3 · (Edited)
Bedankt Andy. Deze post was een levensredder (nou ja, €300+). Ik kon geen buitenstopcontact vinden dat de stomme fabrieksstekker van de oplader zou accepteren (de behuizing van de stekker was te lang en te dicht bij het stopcontact). Iemand suggereerde de stekker te vervangen en de eikel hier dacht dat dat misschien een goed idee was. Ik had een oeps-moment toen ik de extra aders in de kabel zag en het kostte een paar uur internet om je post te vinden.

Een paar thermistors en een uur met een soldeerbout en ik was klaar. Ter info, ik heb een eigen merk stekker gekocht bij B&Q (Diall) die veel ruimte in de stekker had om de thermistors in te passen.

Nogmaals bedankt voor het plaatsen.

#4 ·
Hallo allemaal,

Ik heb net een tweedehands Passat GTE stationwagen gekocht (we hadden een gezinsauto nodig, maar het zal verdrietig zijn om onze lease Ioniq electric over een paar weken te zien vertrekken). Hij heeft een aftermarket oplader van Delphi - productcode 35025802 - die eruit ziet als die hierboven in deze thread. Ik probeer net te bevestigen of deze geschikt is voor de auto en een PDF van de handleiding te bemachtigen. Ik heb moeite om online informatie te vinden, aangezien Delphi hun kabelbedrijf aan Aptiv heeft verkocht. Het ziet eruit als een standaard 10A oplader, en dat lijkt in orde te zijn, maar ik heb net veel geld uitgegeven en wil er zeker van zijn.

Foto's in de bijlage voor info. Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!

Bedankt,

Philip

Attachments

#5 ·
Hallo allemaal,

Ik heb net een tweedehands Passat GTE stationwagen gekocht (we hadden een gezinsauto nodig, maar zullen het jammer vinden om onze lease Ioniq electric over een paar weken te zien vertrekken). Hij heeft een aftermarket oplader van Delphi - productcode 35025802 - die eruit ziet als die hierboven in deze thread. Ik probeer net te bevestigen of deze geschikt is voor de auto en een PDF van de handleiding te bemachtigen. Ik heb moeite om online informatie te vinden, aangezien Delphi hun kabelbedrijf aan Aptiv heeft verkocht. Het ziet eruit als een standaard 10A oplader, en dat lijkt in orde te zijn, maar ik heb net veel geld uitgegeven en wil er zeker van zijn.

Foto's in bijlage voor info. Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!

Bedankt,

Philip
Een beetje off topic voor de originele thread...maar als de stekker voor het uiteinde van de auto het juiste type is, komt het goed. Het zijn een standaard item.

• Like
Reactions: HandyAndy
#6 ·
Weet niet waar je de handleiding online kunt vinden - een mogelijke site die Google heeft gevonden (regerbu.cleansite.biz) is blijkbaar geĂŻnfecteerd met malware, dus Avast heeft me hieruit gegooid voordat ik erin kon kijken! Maar ik zou me er geen zorgen over maken. Ofwel het werkt, ofwel de foutlampjes moeten te ontcijferen zijn uit de tabel op de achterkant. Mijn eigen oplader van oma (ander merk) is meer dan 4 jaar veel gebruikt en heeft uiteindelijk een van de relais binnenin versleten. Symptoom was dat hij zichzelf in een periode van een half uur oververhitte en de behuizing merkbaar warm werd. Deze dingen zijn niet geventileerd, omdat ze douchebestendig moeten zijn, dus ze worden intern warm. Deze relais zijn vervangbaar, als je het ding eenmaal uit elkaar hebt gehaald. Er zou niet veel anders mis moeten gaan, tenzij je 13A-stopcontact warm begint te worden, dus houd dat in de gaten (of met je vinger!) en controleer regelmatig of het goed gaat.

#9 ·
Een eigenaar van een van deze besloot de 13A-stekker te verwisselen.
Heb je ervaring met het upgraden van een 110v US-oplader naar EU-spanning? Iemand vermeldde in een andere thread dat de hoofdplaten exact hetzelfde zijn, maar het lijkt erop dat er een soort spanningsregeling aanwezig is... Ik heb de stekker met thermistors verwisseld, maar kreeg een waarschuwings-LED.

#12 ·
Heeft u ervaring met het upgraden van een 110v US-oplader naar EU-spanning? ...
Sorry, nee. Het zou me helemaal niet verbazen als een poging tot spanningswissel mislukt, aangezien 250V (nominaal) EVSE's erom bekend staan ​​uit te vallen en uit te schakelen als de netspanning te laag daalt, of zelfs de max een beetje overschrijdt !!! Dit heeft een paar afgebroken ladingen veroorzaakt, bijvoorbeeld als er een heleboel huizen met zonnepanelen in de straat staan ​​en niemand veel stroom verbruikt, dus de spanning kruipt boven de 250...

#13 ·
Een eigenaar van een van deze besloot de 13A-stekker te vervangen door een Commando-stekker, om er pas na het afknippen achter te komen dat er 6 draden in de stekker gaan! Ik heb dit verworven en heb het gerepareerd met een stevige nieuwe 13A Masterplug en heb de 2 thermistors erin geplaatst waar ze horen. Ik plaats wat ik heb geleerd om iedereen te helpen met een beschadigde/vernietigde stekker, of die dezelfde soort stekkerwissel wil doen, zodat ze de juiste thermistors kunnen kopen indien nodig.

De oorspronkelijke eigenaar heeft de stekker zorgvuldig gedemonteerd en beide thermistors en de draadfragmenten gered, genoeg om de verbindingen zeker te weten. Bedankt!

Ik denk dat de thermistors Vishay NTCLE100E3103 zijn, die 10 kOhm zijn bij 25C. Kleurcode Bruin-Zwart-Oranje.

View attachment 125434

Onderkant van EVSE:
View attachment 125436

Draadfragmenten:
View attachment 125435

13A Masterplug
View attachment 125437

Er was een heel klein beetje trimmen nodig in de Masterplug om de thermistordraden niet te beknellen. In de Rhs-weergave is één thermistor naast de neutrale draad gestopt en de andere thermistor zit boven de zekering.

Ik heb de weerstand van de 2 thermistors zorgvuldig gecontroleerd en ze langzaam laten afkoelen van 100C op mijn K-thermocouple-gestuurde verwarmde basisplaat. Ik denk dat de thermokoppeltemperatuur maximaal 2 graden C koeler is geweest dan de door de thermokoppel gerapporteerde temperatuur, en dat rapporteert in intervallen van 1C. Er is dus behoorlijk wat variatie in de weerstanden die ik heb gemeten terwijl de temperatuurregelaar (een industriële Toho-eenheid) één temperatuur rapporteerde.

100 707 759 677
95 800 847 786
90 908 957 915
85 1046 1099 1070
80 1224 1294 1256
70 1680 1768 1753
60 2380 2502 2490
50 3437 3556 3605
40 5044 5353 5330
30 7470 7800 8059
25 9187 9675 10000

Gezien de variabiliteit in thermistors (de 2 die ik heb getest, lagen meestal ongeveer 30 Ohm uit elkaar en moeten bijna identieke temperaturen hebben gehad) beschouw ik dit als een vrij goede match, zeker nauwkeurig genoeg voor deze Vishay thermistor om te worden gebruikt als een uitstekende vervanging voor een beschadigd origineel. Mijn dank aan Farnell (& Cpc, onderdeel van dezelfde groep) voor het beschikbaar stellen van de datasheets en onderdelen.
Bedankt Andy. Deze post was een levensredder (nou ja, €300+). Ik kon geen buitenstopcontact vinden dat de stomme fabrieksstekker van de oplader zou accepteren (de behuizing van de stekker was te lang en te dicht bij het oppervlak van het stopcontact). Iemand suggereerde de stekker te vervangen en eejit hier dacht dat dat misschien een goed idee was. Ik had een oeps-moment toen ik de extra aders in de kabel zag en het duurde een paar uur op internet om je post te vinden.

Een paar thermistors en een uur met een soldeerbout en ik was klaar. Ter informatie, ik heb een eigen merk stekker in B&Q (Diall) gekregen die veel ruimte in de stekker had om de thermistors in te plaatsen.

Nogmaals bedankt voor het plaatsen.
Voor Andy
Ik heb me alleen op dit forum geregistreerd om je te bedanken voor deze onschatbare info.
Ik had een Ierse/Britse stekker en besloot te veranderen omdat ik nu in België woon, en ik dacht hoe moeilijk kan het zijn.
Het is een understatement om te zeggen dat ik mezelf aan het schoppen was over het vernielen van de stekker en deze mysterieuze extra draden.
Dankzij je info ben ik erin geslaagd de thermistors te krijgen en alles succesvol aan te sluiten, en nu is mijn nieuwe stekker thuis weer oplaadbaar :)
Alles goed en nogmaals bedankt.

#15 ·
Ervan uitgaande dat er geen schade is aan draden etc. binnenin, ja. Ik gebruik een scalpel en ben zeer voorzichtig om het gevormde rubber eraf te scheren. Wees heel voorzichtig om geen vinger te verwijderen, probeer altijd het mes van u af te werken. Denk eraan waar het mes naartoe gaat als u uitglijdt, of als de punt afbreekt!

#17 ·
Ervan uitgaande dat er geen schade is aan draden etc. binnenin, ja. Ik gebruik een scalpel & grote zorg om het gevormde rubber eraf te scheren. Wees heel voorzichtig om geen vinger te verwijderen, probeer altijd het mes van u af te werken. Denk eraan waar het mes naartoe gaat als u uitglijdt, of als de punt afbreekt!
Ik heb een iets ingewikkelder probleem met mijn Delphi-oplader.
Niet alleen de stekker met thermistors is kapot, maar ook de kleine printplaat binnenin die is aangesloten op de thermistorkabel is doorgebrand.
Ik ben er vrij zeker van dat er wisselstroom naar de printplaat is gegaan en nu ben ik op zoek naar een nieuwe (reparatie is naar mijn mening niet mogelijk).
Weet u of deze onderdelen op de een of andere manier verkrijgbaar zijn?
Bedankt!

Image
Image
Image

#16 ·
Even een update: na zorgvuldig de oude stekker te hebben verwijderd en veel, heel veel draden daarin te hebben gevonden, heb ik een nieuwe stekker weer aangesloten (waarbij ik alle draden erin heb geperst) en hij laadt nu ongeveer een uur zonder problemen! Voor degenen die hetzelfde willen proberen, wees extra voorzichtig. Niet alleen voor je vingers, maar de draden zijn erg klein en delicaat. Ik gok dat als je er per ongeluk een doorknipt, het de klus een stuk uitdagender maakt!

#18 ·
Ja, dat bord is totaal vernield. Ik hoop dat het je EV niet beschadigd heeft. Mijn granny EVSE, van een ander merk, had ook een soortgelijke ontploffing en beschadigde een control module in mijn Ampera. Hoge reparatiekosten. Ik denk dat je beste optie is om het gewoon te vervangen door een nieuwe, er is veel keuze.

#19 ·
Ja, dat bord is totaal vernield. Ik hoop dat het je EV niet beschadigd heeft. Mijn granny EVSE, een ander merk, had ook een soortgelijke ontploffing en beschadigde een control module in mijn Ampera. Hoge reparatierekening. Ik denk dat je beste optie is om het gewoon te vervangen door een nieuwe, er is veel keuze.
Het is jammer, want de oplader is gloednieuw.
Ik vraag me af of het mogelijk is om de oplader te laten werken, zelfs zonder het temperatuurcontrolesysteem van de kabel.

#22 ·
Een eigenaar van een van deze besloot de 13A-stekker te vervangen door een Commando-stekker, om er pas na het afknippen achter te komen dat er 6 draden in de stekker gaan! Ik heb dit verkregen en heb het gerepareerd met een stevige nieuwe 13A Masterplug en heb de 2 thermistors erin geplaatst waar ze horen. Ik plaats wat ik heb geleerd om iedereen te helpen met een beschadigde/vernietigde stekker, of die dezelfde soort stekkerwissel willen doen, zodat ze de juiste thermistors kunnen kopen indien nodig.

De oorspronkelijke eigenaar heeft de stekker zorgvuldig gedemonteerd en beide thermistors en de draadfragmenten gered, genoeg om de verbindingen te kunnen vaststellen. Bedankt!

Ik geloof dat de thermistors Vishay NTCLE100E3103 zijn, die 10 kOhm bij 25C hebben. Kleurcode Bruin-Zwart-Oranje.

View attachment 125434

Onderkant van EVSE:
View attachment 125436

Draadfragmenten:
View attachment 125435

13A Masterplug
View attachment 125437

Er was een zeer kleine hoeveelheid trimmen nodig in de Masterplug om de thermistordraden niet te beknellen. In de Rhs-weergave is één thermistor naast de neutrale draad gestopt en de andere thermistor zit boven de zekering.

Ik heb de weerstand van de 2 thermistors zorgvuldig gecontroleerd en ze langzaam laten afkoelen van 100C op mijn K-thermocouple-gestuurde verwarmde basisplaat. Ik geloof dat de thermokoppeltemperatuur hoogstens 2 graden C koeler is geweest dan de door de thermokoppel gemelde temperatuur, en dat rapporteert in intervallen van 1C. Er is dus behoorlijk wat variatie in de weerstanden die ik heb gemeten terwijl de temperatuurregelaar (een industriële Toho-eenheid) één temperatuur rapporteerde.

100 707 759 677
95 800 847 786
90 908 957 915
85 1046 1099 1070
80 1224 1294 1256
70 1680 1768 1753
60 2380 2502 2490
50 3437 3556 3605
40 5044 5353 5330
30 7470 7800 8059
25 9187 9675 10000

Gezien de variabiliteit in thermistors (de 2 die ik heb getest, lagen meestal ongeveer 30 Ohm uit elkaar en moeten bijna identieke temperaturen hebben gehad) beschouw ik dit als een vrij goede match, zeker nauwkeurig genoeg voor deze Vishay-thermistor om te worden gebruikt als een uitstekende vervanging voor een beschadigd origineel. Mijn dank aan Farnell (& Cpc, onderdeel van dezelfde groep) voor het beschikbaar stellen van de datasheets en onderdelen.
hoe goed match NTCLE100E3103G

#24 ·
Ik had deze post moeten bekijken voordat ik mijn granny charger afknipte. Dit is een zeer nuttige post, zelfs met de kennis van nu.
Als ik hierover nadenk, zou ik dan gelijk hebben als ik aanneem dat de stekker kan worden veranderd in een commando-stekker en dat de thermistors worden toegevoegd als ik dat zou willen doen?

#25 ·
Ik had deze post moeten bekijken voordat ik mijn granny charger afknipte. Dit is een zeer nuttige post, zelfs met de kennis van nu.
Als ik hierover nadenk, zou ik dan gelijk hebben als ik aanneem dat de stekker kan worden veranderd in een commando-stekker en dat de thermistors worden toegevoegd als ik dat zou willen doen?
Ja, zou moeten werken.

#26 ·
Een eigenaar van een van deze besloot de 13A-stekker te vervangen door een Commando-stekker, om er pas na het afknippen achter te komen dat er 6 draden in de stekker gaan! Ik heb dit verworven en heb het gerepareerd met een stevige nieuwe 13A Masterplug en heb de 2 thermistors erin geplaatst waar ze horen. Ik plaats wat ik heb geleerd om iedereen te helpen met een beschadigde/vernietigde stekker, of die dezelfde soort stekkerwissel wil doen, zodat ze de juiste thermistors kunnen kopen indien nodig.

De oorspronkelijke eigenaar heeft de stekker zorgvuldig gedemonteerd en beide thermistors en de draadfragmenten gered, genoeg om mij zeker te zijn van de verbindingen. Bedankt!

Ik geloof dat de thermistors Vishay NTCLE100E3103 zijn, die 10k Ohm zijn bij 25C. Kleurcode Bruin-Zwart-Oranje.

Type-2 stekker EVSE (van een Bmw, waarschijnlijk i3) met nieuwe stekker:
View attachment 125434

Onderkant van EVSE:
View attachment 125436

Draadfragmenten:
View attachment 125435

13A Masterplug
View attachment 125437

Er was een zeer kleine hoeveelheid trimmen nodig in de Masterplug om de thermistordraden niet te beknellen. In de Rhs-weergave is één thermistor weggestopt naast de neutrale draad en de andere thermistor zit boven de zekering.

Ik heb de weerstand van de 2 thermistors zorgvuldig gecontroleerd en ze langzaam laten afkoelen van 100C op mijn K-thermocouple-gestuurde verwarmde basisplaat. Ik geloof dat de thermokoppeltemperatuur maximaal 2 graden C koeler is geweest dan de door de thermokoppel gerapporteerde temperatuur, en dat rapporteert in intervallen van 1C. Er is dus een behoorlijke variatie in de weerstanden die ik heb gemeten, terwijl de temperatuurregelaar (een industriële Toho-eenheid) één temperatuur rapporteerde.

100 707 759 677
95 800 847 786
90 908 957 915
85 1046 1099 1070
80 1224 1294 1256
70 1680 1768 1753
60 2380 2502 2490
50 3437 3556 3605
40 5044 5353 5330
30 7470 7800 8059
25 9187 9675 10000
24 9642 10110 (geen gegevens)

Gezien de variabiliteit in thermistors (de 2 die ik heb getest, lagen meestal ongeveer 30 Ohm uit elkaar en moesten bijna identieke temperaturen hebben) beschouw ik dit als een vrij goede match, zeker nauwkeurig genoeg om deze Vishay-thermistor te gebruiken als een uitstekende vervanging voor een beschadigd origineel. Mijn dank aan Farnell (& Cpc, onderdeel van dezelfde groep) voor het beschikbaar stellen van de datasheets en onderdelen.
Hoi Andy,
bedankt voor je zeer nuttige informatie. Ik heb hetzelfde probleem, ze hebben mijn schuko-kabel doorgesneden, maar naast de eenfasige voedingsdraden heb ik de drie draden, maar in verschillende kleuren: paars, wit en oranje.
Heb je suggesties?
Bedankt ciao Giglio

#27 ·
Hoi Andy, bedankt voor je zeer nuttige informatie. Ik heb hetzelfde probleem, ze hebben mijn schuko-kabel doorgesneden, maar naast de eenfasige voedingsdraden heb ik de drie draden maar in verschillende kleuren: paars, wit en oranje.
Heeft u suggesties?
Bedankt ciao Giglio
Giglio, wat is precies uw probleem? Als u de originele gegoten stekker heeft, zou die de 2 thermistors moeten bevatten. Als u voorzichtig bent, kunt u de originele stekker wegsnijden en deze componenten bewaren. Probeert u een andere stekker te plaatsen? Plaats dan enkele foto's. Uw stekker zal anders zijn dan de Britse stekker!

#28 ·
Oranje komt vaak voor. Meet de weerstand tussen de draden op de stekker, 20K tussen wit en paars, wat betekent dat de andere draad (in dit geval oranje) gemeenschappelijk is. Ik ben er vrij zeker van dat je de thermistors gewoon kunt vervangen door 10k weerstanden als je je geen zorgen maakt over de daadwerkelijke temperatuurmeting/bescherming.

#30 ·
Een eigenaar van een van deze besloot de 13A-stekker te vervangen door een Commando-stekker, om er na het afknippen achter te komen dat er 6 draden in de stekker gaan! Ik heb dit verworven en het gerepareerd met een stevige nieuwe 13A Masterplug en heb de 2 thermistors erin geplaatst waar ze horen. Ik plaats wat ik heb geleerd om iemand anders te helpen met een beschadigde/vernietigde stekker, of die dezelfde soort stekker-swap wil doen, zodat ze de juiste thermistors kunnen kopen indien nodig.

De oorspronkelijke eigenaar heeft de stekker zorgvuldig gedemonteerd en beide thermistors en de draadfragmenten gered, genoeg om mij zeker te zijn van de verbindingen. Bedankt!

Ik denk dat de thermistors Vishay NTCLE100E3103 zijn, die 10 kOhm bij 25 °C hebben. Kleurcode Bruin-Zwart-Oranje.

View attachment 125434

Onderkant van EVSE:
View attachment 125436

Draadfragmenten:
View attachment 125435

13A Masterplug
View attachment 125437

Er was een zeer kleine hoeveelheid trimmen nodig in de Masterplug om de thermistordraden niet vast te zetten. In de Rhs-weergave is één thermistor naast de neutrale draad gestoken en de andere thermistor zit boven de zekering.

Ik heb de weerstand van de 2 thermistors zorgvuldig gecontroleerd en ze langzaam laten afkoelen van 100 °C op mijn K-thermocouple-gestuurde verwarmde basisplaat. Ik geloof dat de thermokoppeltemperatuur hoogstens 2 graden C kouder was dan de door de thermokoppel gerapporteerde temperatuur, en dat rapporteert in intervallen van 1 °C. Er is dus behoorlijk wat variatie in de weerstanden die ik heb gemeten terwijl de temperatuurregelaar (een industriële Toho-eenheid) één enkele temperatuur rapporteerde.

100 707 759 677
95 800 847 786
90 908 957 915
85 1046 1099 1070
80 1224 1294 1256
70 1680 1768 1753
60 2380
Een eigenaar van een van deze besloot de 13A-stekker te vervangen door een Commando-stekker, om er na het afknippen achter te komen dat er 6 draden in de stekker gaan! Ik heb dit verworven en het gerepareerd met een stevige nieuwe 13A Masterplug en heb de 2 thermistors erin geplaatst waar ze horen. Ik plaats wat ik heb geleerd om iemand anders te helpen met een beschadigde/vernietigde stekker, of die dezelfde soort stekker-swap wil doen, zodat ze de juiste thermistors kunnen kopen indien nodig.

Ik denk dat de thermistors Vishay NTCLE100E3103 zijn, die 10 kOhm bij 25 °C hebben. Kleurcode Bruin-Zwart-Oranje.

View attachment 125434

Onderkant van EVSE:
View attachment 125436

Draadfragmenten:
View attachment 125435

13A Masterplug
View attachment 125437

Er was een zeer kleine hoeveelheid trimmen nodig in de Masterplug om de thermistordraden niet vast te zetten. In de Rhs-weergave is één thermistor naast de neutrale draad gestoken en de andere thermistor zit boven de zekering.

Ik heb de weerstand van de 2 thermistors zorgvuldig gecontroleerd en ze langzaam laten afkoelen van 100 °C op mijn K-thermocouple-gestuurde verwarmde basisplaat. Ik geloof dat de thermokoppeltemperatuur hoogstens 2 graden C kouder was dan de door de thermokoppel gerapporteerde temperatuur, en dat rapporteert in intervallen van 1 °C. Er is dus behoorlijk wat variatie in de weerstanden die ik heb gemeten terwijl de temperatuurregelaar (een industriële Toho-eenheid) één enkele temperatuur rapporteerde.

100 707 759 677
95 800 847 786
90 908 957 915
85 1046 1099 1070
80 1224 1294 1256
70 1680 1768 1753
60 2380 2502 2490
50 3437 3556 3605
40 5044 5353 5330
30 7470 7800 8059
25 9187 9675 10000

Gezien de variabiliteit in thermistors (de 2 die ik heb getest, lagen meestal ongeveer 30 Ohm uit elkaar en moeten bijna identieke temperaturen hebben gehad) beschouw ik dit als een vrij goede match, zeker nauwkeurig genoeg om deze Vishay-thermistor te gebruiken als een uitstekende vervanging voor een beschadigd origineel. Mijn dank aan Farnell (& Cpc, onderdeel van dezelfde groep) voor het beschikbaar stellen van de datasheets en onderdelen.
Bedankt voor de info. Super handig.

Ik heb een vergelijkbare unit maar Delphi. Heeft u een idee over de schroefkoppen om hem te openen? De mijne zien eruit als Torx, maar ze hebben lobben en een kleine bobbel in het midden, dus niets wat ik heb, past.

#31 ·
Tel de lobben. Ik verwacht er 6, maar het kunnen er ook 5 zijn. Als het er 6 zijn, is het waarschijnlijk een Torx Security Schroevendraaierset klus, zie eBay. Als het er 5 zijn, geen idee. Waarschijnlijk de maat T25 of T27.

#33 ·
Hallo Andy,
Allereerst hartelijk dank voor de waardevolle informatie die u hier heeft gedeeld.
Ik heb dezelfde oplader als u en "strange harm" op de foto, met productcode 35025802. De mijne is na 4 jaar gestopt met opladen. Wanneer ik hem aansluit op het stopcontact, zijn alle leds uit en in het verleden was de stroom-led altijd groen. Als ik op zoek ga naar de foutcode op de achterkant, toont hij met alle 4 de leds uit een symbool als een stekker.
Wat moet ik in dit geval doen om te proberen de stekker te openen en te controleren of de zekering beschadigd is en deze zo nodig te vervangen, of moet ik deze thermistors kopen met een nieuwe stekker en de oude stekker volledig vervangen, zoals u hier laat zien?
Mijn stekker is EU, alleen met twee pinnen en aarde.
Bedankt voor uw steun en de beste groeten Nuno.

#34 ·
Hoi Andy,
Allereerst hartelijk dank voor de waardevolle informatie die je hier hebt gedeeld.
Ik heb dezelfde oplader als jij en "strange harm" op de foto, met productcode 35025802. De mijne stopte met opladen na 4 jaar. Wanneer ik hem aansluit op de wandcontactdoos, zijn alle LED's uit en in het verleden was de stroom-LED altijd groen. Als ik op zoek ga naar de foutcode op de achterkant, toont deze met alle 4 LED's uit een symbool als een wandcontactdoos.
Wat moet ik in dit geval doen, om te proberen de stekker te openen en te controleren of de zekering beschadigd is en deze indien nodig te vervangen, of moet ik deze thermistors kopen met een nieuwe stekker en de oude stekker volledig vervangen zoals je hier laat zien.
Mijn stekker is EU, alleen met twee pinnen en aarde.

Bedankt voor je steun en de beste groeten Nuno.
Nuno, zonder zelf naar je EVSE te kijken, is het moeilijk te zeggen wat er mis is. Ik stel voor om hem open te maken, en je zult de dunne draad(jes) zien die van de PCB naar de stekker gaan, en je moet deze loskoppelen van de PCB, en een multimeter gebruiken om de weerstand te meten tussen deze draden en de aardedraad die terugkomt van de stekker. Het is mogelijk dat de dunne draden gebroken zijn = vermoeid = gebroken, in welk geval je moet uitzoeken of de breuk aan het stekkeruiteinde of het EVSE-uiteinde zit.

Laten we aannemen dat deze draad gebroken is.

Je kunt misschien uitzoeken aan welk uiteinde hij gebroken is door de meter aan te sluiten om de continuĂŻteit te controleren, en dan de draad aan het stekkeruiteinde en aan het EVSE-uiteinde te buigen/buigen. Probeer de buitenkabel samen te drukken om de draden "korter" te maken, dit kan de breuk net genoeg samendrukken zodat de meter plotseling een verbinding aangeeft.

Als je niet kunt uitzoeken aan welk uiteinde hij gebroken is, stel ik voor om de draad aan het EVSE-uiteinde in te korten, want dat is gemakkelijk te doen, knip de dikke kabel misschien 2 cm achter de uitlaat van de EVSE af, verwijder de isolatie etc. en controleer opnieuw op geleiding. Als je geluk hebt, heb je het slechte stuk draad gevonden! Monteer de kabel weer, soldeer alles etc.

Als dit niet lukt om de breuk te vinden, doe dan hetzelfde bij de stekker, knip die af, verwijder de isolatie van de draden, je hebt nu een lang stuk kabel, kale draden aan elk uiteinde. Je kunt een draad aan het koperen uiteinde vastpakken en voorzichtig met een tang trekken, als er een breuk in de buurt is, zullen de koperen strengen eruit trekken!

De stekker vervangen is een langzame klus. Als de stekker op de kabel is gegoten, heb je een heel scherp mes nodig, ik gebruik een Swann Morton scalpel, en scheer heel voorzichtig het rubber weg, waardoor de draden en stukjes in de stekker zichtbaar worden, maar probeer de thermistors niet te beschadigen. Deze zouden in orde moeten zijn, maar controleer ze opnieuw op weerstand. Monteer dan de thermistor(en) op de een of andere manier terug in de nieuwe stekker - ik ben niet bekend met de binnenkant van je stekker!

Post hier een paar foto's van de getoonde fout, de binnenkant van de EVSE etc., het helpt allemaal.

En als je het weer monteert, stel ik voor dat je een krachtige soldeerbout gebruikt om ALLE hoogstroomverbindingen en de gesoldeerde sporen op de PCB opnieuw te solderen, omdat soldeerverbindingen na verloop van tijd vermoeid raken en deze periodiek opnieuw moeten worden gemaakt.

Succes!

#35 ·
Image
Hartelijk dank voor het gedetailleerde antwoord Andy.
Ik heb de weerstand gemeten en in alle 3 de draden is de waarde dichtbij 284kohm met de stekker aangesloten op 220v en 0,0 ohm wanneer losgekoppeld. Ik heb een foto van de meting gemaakt als voorbeeld omdat ik er niet zo ervaren mee ben en je kunt zien of het correct is gedaan.
De getoonde fout is dat alle 4 de LED's uit zijn wanneer ik de stekker aansluit op 220v. Wanneer we naar de achterkant kijken met de beschrijving van de verschillende mogelijkheden, is het de eerste die laat zien dat alle 4 LED's uit zijn en een symbool van een stekker zonder spanning.
Toen het goed werkte, was de power-led altijd aan.
Hierbij ook enkele foto's van de apparatuur.
Groeten.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

#36 · (Edited)
Omdat dit een EU-stekker is, denk ik niet dat hij de thermistors heeft, ze zijn niet nodig. En het lijkt erop dat de netkabel slechts 3 draden heeft in plaats van 5 wanneer de thermistors worden gebruikt.
Controleer de continuĂŻteit van de netkabel, d.w.z. beide uiteinden van elke kleur. Als de netkabel in orde is, dan is het de elektronica, waarschijnlijk de laagspanningsvoeding.

Edit - even een gedachte, je hebt gecontroleerd of het stopcontact daadwerkelijk stroom heeft, door bijvoorbeeld een lamp erin te steken?

#37 ·
Omdat dit een EU-stekker is, denk ik niet dat hij de thermistors heeft, ze zijn niet nodig. En het lijkt erop dat de netkabel slechts 3 draden heeft, geen 5, wanneer de thermistors worden gebruikt.
Controleer de continuĂŻteit van de netkabel, d.w.z. beide uiteinden van elke kleur. Als de netkabel in orde is, dan is het de elektronica, waarschijnlijk de laagspanningsvoeding.

Edit - even een gedachte, je hebt gecontroleerd of het stopcontact daadwerkelijk stroom heeft, door bijvoorbeeld een lamp erin te steken?
Hoi, Netkabel ook als 5 draden. Continuïteit op netkabel is oké van 220V stekker naar circuit en van circuit naar autostekker.
Ja, stopcontact is oké. Ik heb het met verschillende apparatuur geprobeerd en het werkt. Ook geprobeerd om het op verschillende stopcontacten aan te sluiten en het werkt op geen enkele.

#38 ·
5 draden is een thermistortype - er moet weerstand zijn tussen de dunne draden, dit zal afnemen als de stekker wordt verwarmd (of toenemen als deze wordt gekoeld).
Zoals Andy heeft opgemerkt, is het vervangen van de stekker een hele klus, je moet de thermistors uit het gegoten plastic halen.
Ik zou echter verwachten dat bij defecte thermistors het stroomlampje zou werken. Alle lampjes uit is waarschijnlijker een storing van de elektronica en met name de laagspanningsvoeding, omdat die de leds aanstuurt.

#40 ·
5 draden is een thermistortype - er moet weerstand zijn tussen de dunne draden, dit zal afnemen als de stekker wordt verwarmd (of toenemen als hij wordt gekoeld).
Zoals Andy heeft opgemerkt, is het vervangen van de stekker een hele klus, je moet de thermistors uit het gegoten plastic halen.
Ik zou echter verwachten dat bij defecte thermistors het stroomlampje zou werken. Alle lichten uit is waarschijnlijker een defect van de elektronica en de laagspanningsvoeding in het bijzonder, omdat die de leds aanstuurt.
Ik heb een foto gestuurd van hoe de meting is gedaan om te controleren of deze correct is uitgevoerd, controleer het alstublieft.

#41 ·
De 13A-zekering is specifiek voor de Britse stekker, die soms type G wordt genoemd, en is niet te vinden in de Europese schukostekker. Hij veroorzaakt problemen bij continu gebruik met hoog vermogen, omdat hij opwarmt en de zekeringcontacten ook kunnen opwarmen.
De EU-stekker is ook geclassificeerd voor 16 ampère, wat hoger is dan de Britse (13A intermitterend en 10 ampère continu).

U lijkt naar aarde te meten. Meet a.u.b. over de twee dunne draden in de netkabel - deze worden aangesloten op de thermistor(en). U kunt ook aarde (groen/geel) om de beurt meten op elke dunne draad. De afbeelding lijkt rood naar aarde te zijn. Dit hangt allemaal af van hoe de thermistors intern zijn bedraad.

#42 ·
De 13A zekering is specifiek voor de Britse stekker, soms type G genoemd, en wordt niet gevonden in de Europese schuko stekker. Het veroorzaakt problemen bij continu gebruik met hoog vermogen, omdat deze opwarmt en de zekeringcontacten ook kunnen opwarmen.
De EU-stekker is ook geclassificeerd voor 16 Ampère, wat hoger is dan de Britse (13A intermitterend en 10 ampère continu).

U lijkt naar aarde te meten. Meet a.u.b. over de twee dunne draden in de netkabel - deze zullen aan de thermistor(en) bevestigd zijn. U kunt ook aarde (groen/geel) meten naar elke dunne draad om de beurt. De afbeelding lijkt rood naar aarde te zijn. Dit hangt allemaal af van hoe de thermistors intern bedraad zijn.
Ik heb nu gemeten tussen de drie kleine kabels (met stekker aangesloten op 220V) en de weerstand is 12 kOhm tussen de twee kabels (zwart/grijs en zwart/roze) en 24 kOhm tussen de zwarte kabel en de twee overige. Het meten van aarde naar alle drie de kleine kabels is ongeveer 290 kOhm.