Speak EV - Electric Car Forums banner

Oma-kabel.... enige manier om op te laden

4.5K views 61 replies 23 participants last post by  Brian G  
#1 · (Edited)
Ik denk dat mijn moeder overstag is gegaan voor een elektrische auto, een Volvo EX30.

Ze zal alleen thuis opladen, omdat ze niet te ver reist en slechts 8.000 tot 9.600 kilometer per jaar aflegt.
Haar garage staat op een flinke afstand van het huis en de meterkast. De garage heeft een aansluiting, maar haalt geen 7 kW.

Kan de EX30 elke nacht worden opgeladen met een "granny charger" via een 3-pins stopcontact?

#13 ·
Popcorn staat klaar :)
Zijn er een aantal "we gebruiken dagelijks opladen met oma zonder problemen" posters verdwenen of zijn ze stil gaan worden sinds de brand?

Misschien is het gewoon dat ik dingen opmerk die er niet zijn.

Gaz

• Haha
Reactions: EggyBread
#3 ·
Ik denk dat mijn moeder overstag is gegaan voor een elektrische auto, een Volvo XC30.

Ze zal alleen thuis opladen, omdat ze niet te ver reist en slechts 5-6.000 mijl per jaar aflegt.
Haar garage staat op een flinke afstand van het huis en de meterkast. De garage heeft een aansluiting, maar haalt geen 7kW.

Kan de XC30 elke nacht worden opgeladen met een "granny charger" via een 3-pins stopcontact?
Het korte antwoord is ja.

Maar er zijn kanttekeningen, en het wordt om een paar redenen niet aanbevolen. Er is een goed gemeld maar zeldzaam risico op wat een PEN-fout wordt genoemd. Vrij zeldzaam, maar het kan gevaarlijk zijn. Zoek naar PEN-fout in het vak "Zoek community" hierboven. Gemakkelijk op te lossen door de garagevoeding te aarden met een aardingspen. (Als dat nog niet is gebeurd) En een wijziging van de zekering die de stroom naar dat stopcontact levert, zal een ander risico overwinnen. Een lokale elektricien zal dit vrij goedkoop uitvoeren.

Of ze zou gewoon het bestaande 13 ampère 3-pins stopcontact kunnen gebruiken om een granny charger in te pluggen, zonder aanpassing - net als vele duizenden al doen zonder enige zorg of probleem.

#5 · (Edited)
Het korte antwoord is ja.

Maar er zijn kanttekeningen en het wordt om een paar redenen niet aanbevolen. Er is een goed gemeld maar zeldzaam risico op wat een PEN-fout wordt genoemd. Vrij zeldzaam, maar het kan gevaarlijk zijn. Zoek naar PEN-fout in het vak "Community zoeken" hierboven. Gemakkelijk op te lossen door de garagevoeding te aarden met een aardingspen. (Als dat nog niet het geval is) En een wijziging aan de zekering die de stekker van stroom voorziet, zal een ander risico overwinnen. Een lokale elektricien zal dit vrij goedkoop uitvoeren.

Of ze zou gewoon de bestaande 13 ampère 3-pins stekkerdoos kunnen gebruiken om een granny charger in te pluggen, zonder aanpassing - net als vele duizenden al doen zonder enige bezorgdheid of probleem.
Veel dank.
Ik denk dat de garage geaard is met een staaf, dat moet ik controleren.
Het is een grote garage met een eigen meterkast, ik denk 2 of 3 automaten, met verschillende dubbele stopcontacten in de garage
13A 3-pins heeft de voorkeur omdat het voor haar elke avond gemakkelijker is om in te pluggen (ze zal op Octopus Go zitten).
Ook wil ik niet echt een wallbox, het is weer iets anders dat een app en meer potentiële problemen nodig heeft. Ik probeer dit zoveel mogelijk voor haar te vereenvoudigen.

#4 ·
Ik denk dat mijn moeder overstag is gegaan voor een elektrische auto, een Volvo EX30.

Ze zal alleen thuis opladen, omdat ze niet te ver reist en slechts 5.000-6.000 mijl per jaar aflegt.
Haar garage staat op een flinke afstand van het huis en de meterkast. De garage heeft wel een aansluiting, maar haalt geen 7kW.

Kan de EX30 elke nacht worden opgeladen met een "granny charger" via een 3-pins stopcontact?
Ja, maar alleen omdat het kan, moet je het dan ook doen?

Mijn eerste aanspreekpunt bij het overwegen hiervan is mijn woonverzekeraar, ik weet vrij zeker wat het antwoord zou zijn.

#6 ·
Voor AC-laden op een 3-pins stekker heeft de Volvo (Skoda's hebben het ook, dus ik neem aan dat het een gemeenschappelijke functie is) een instelling in de auto om het AC-laden te beperken tot 2 kW of ongeveer 9 (ongeveer) ampère. In plaats van de auto toe te staan zoveel te trekken als hij zou kunnen. Van wat anderen me hier hebben verteld, is het de auto die het opladen regelt, niet de kabel. Sommige kabels beweren tot 2,4 kW te kunnen leveren, wat meer kan zijn dan 11 ampère. Een standaard 13 ampère stopcontact is niet bedoeld om continu op 13 ampère te worden gebruikt.

Met de 2 kW capaciteit kan een nachtelijk tarief van vijf uur ongeveer 30 mijl bereik toevoegen. Zal dat genoeg zijn?

Een 7 kW wallbox kan ongeveer 21 mijl per uur toevoegen.

Volvo handleiding voor de instelling als je het eens bent met alle andere kanttekeningen die mensen op het forum zullen citeren.

#7 ·
Van wat anderen me hier hebben verteld, is het de auto die het opladen regelt, niet de kabel.
Nee, het is het laadpunt/EVSE dat de maximale stroom instelt die kan worden afgenomen, niet de lader in de auto. De lader moet altijd op of onder de maximale stroom blijven die door het laadpunt wordt geadverteerd. In het geval van veilige draagbare laadpunten in het VK (ook wel 'granny leads' genoemd) is deze maximaal geadverteerde stroom 10A, de maximale veilige continue stroomsterkte voor een Britse 13A-stekker (de 13A is de maximale stroomsterkte voor korte duur). De lader in de auto kan op een lagere stroom werken dan het maximum, maar mag de maximale geadverteerde stroom nooit overschrijden.

#16 ·
Zou het 3kW aankunnen? Ik denk dat er ook 3kW-laders zijn, misschien wat goedkoper, ? kan iemand die er wat meer van weet uitleggen....
Ja, 16A (of 3,6kW) is een veelvoorkomende standaard voor laadpunten waar de bedrading van het huis een beperkte capaciteit heeft. Mijn Chargemaster had een jumperinstelling om te schakelen tussen 16A en 32A. Sommige vroege EV's zouden ook niet sneller dan 16A opladen.
Het zal het niet veel goedkoper maken, maar een correct geĂŻnstalleerde EVSE, indien nodig beperkt tot 16A, is de beste oplossing.

#24 ·
Omdat de stekker het zwakke punt lijkt te zijn voor 'granny cables', is het mogelijk om de kabel vast in het stopcontact te bedraden?
Misschien zou zoiets een betere oplossing zijn. Het zou vereisen dat een van de 13 ampère stopcontacten wordt omgezet in een commando-uitgang. En een elektricien zou dan moeten voldoen aan de gebruikelijke EVSE-voorschriften, aangezien het stopcontact duidelijk gebruikt zou worden om een auto op te laden. Het zou echter een variabele laadsnelheid van maximaal 16 ampère opleveren in plaats van 10 ampère. En een veiligere stekker gebruiken. Er zit ook een hint van uitgestelde timing in deze unit.

Type 2 naar 16A Commando Plug, EV Draagbare Oplader, 6A - 16A Variabel, 3.6kW, 5 Meter

#27 ·
We hebben sinds 2018 7 volledige EV's gehad; Oplader voor oma altijd, aangesloten op een stopcontact in de garage, nog geen 🔥!!

owns 2023 Mazda MX-30 Makoto
#29 ·
Ik begrijp dat de EX30 op dezelfde manier werkt als onze XC40. U kunt een maximale laadstroom instellen in het centrale scherm. Alles van 2-32 ampère in stappen van 1 ampère. Het is mogelijk om deze te beperken tot 6 ampère in plaats van 10 als u een normaal 3-pins stopcontact gebruikt.

#31 ·
Dit is het probleem met het doen van riskante dingen.

Risico's hebben zelden invloed op 100% van de bevolking van iets. Neem roken. Ik zou gokken dat iedereen nu weet dat roken risico's met zich meebrengt, waaronder kanker en hart- en longziekten, en dat de risico's ernstig zijn (zoals levensbeperkend of fataal). Er zullen altijd mensen zijn die zullen beweren dat het geen risico is omdat ze al X jaar roken en er (nog) niet ziek van zijn geworden of eraan zijn overleden.

Het draaien van zware belastingen gedurende lange periodes via een 13A-stopcontact is grotendeels hetzelfde. We weten dat er een risico is, het bewijs dat stekkers en stopcontacten oververhit raken bij gebruik op deze manier is onweerlegbaar, maar sommigen zullen altijd zeggen dat ze hier al jaren mee wegkomen.

Alleen omdat sommigen geluk hebben gehad en geen probleem hebben gehad, neemt het risico niet weg.

#32 ·
Inmiddels zal de OP zich afvragen in welk wespennest hij is gestapt door te proberen een veelgebruikt stuk apparatuur te gebruiken om een EV op te laden. Threads als deze zien vroeg of laat onvermijdelijk een bericht als #27. En ook veel waarschuwingen over het gebruik als permanente oplossing.

Het punt is dat de naam 'oma' afkomstig is van de bedoeling om het te gebruiken bij een paar keer per jaar een bezoek aan oma in het diepste midden van Wales en als een noodmethode om een paar kilometer te pakken om de EV terug te brengen naar een 'goede' oplader. Zelfs dan moet de sessie worden gecontroleerd en moeten er constant tests worden uitgevoerd op de stekker/aansluiting om de warmteontwikkeling te controleren. En zeker nooit 's nachts met mensen die in hetzelfde gebouw slapen.

De potentiële problemen zijn al genoemd. De OEM die de kit maakt, kent de gevaren en installeert een warmtesensor in de stekker om de stroom uit te schakelen als de warmte te hoog oploopt voor de veiligheid. Alleen al dat feit zou mensen die het dagelijks willen gebruiken, moeten alarmeren en hen ertoe aanzetten om het te heroverwegen. Het is prima voor incidenteel gebruik onder toezicht. Maar niet voor een permanente oplaadmethode.

En dat is nog zonder de veiligheidsvoorschriften te vermelden die gelden wanneer een elektricien een circuit installeert dat bekend staat om een EV op te laden. Een willekeurig stopcontact in een afgelegen garage dat er al dertig jaar staat, kan nauwelijks worden geacht aan die voorschriften te voldoen. Het zal waarschijnlijk goed gaan - totdat het niet meer zo is. Persoonlijk zou ik overwegen om wat uit te geven om aan de veiligheidsvoorschriften te voldoen als de weg vooruit. Zeker als je de kapitaalkosten van een moderne EV in overweging neemt. Misschien ben ik dat gewoon.

Ik 'snap' de wens om het gemakkelijk te maken voor een nieuwe oudere eigenaar. Maar het aansluiten van een 16 ampère wandgemonteerde EVSE-kabelstekker in de auto is in feite identiek aan het gebruik van een permanent aangesloten oma-oplader. En veiliger. En geeft meer bereik binnen een nachttarief. Het kost wat. Natuurlijk zal het dat doen. Maar is het echt iets om op te bezuinigen?

Threads als deze gaan altijd rond en rond met mensen die zeggen dat ze altijd een oma hebben gebruikt, en anderen die vreselijke waarschuwingen geven. Het punt is dat het altijd als een noodmethode is beschouwd. Om een goede reden. Dus als mensen besluiten om het spaarzaam te gebruiken in een situatie waarin slechts 25 mijl per dag nodig is, dan zal het waarschijnlijk goed zijn. Met de kanttekening dat het op een willekeurige dag/nacht misschien niet goed is.

#62 ·
Een vriend van me heeft de EX30 gekregen - vooral omdat ze 4wd nodig hebben - en haat hem (ze hebben niet proefgereden).

De belangrijkste irritatie is dat alles via het centrale scherm bediend moet worden.
Interessant genoeg ben ik er vanwege dat weggelopen. Ik heb vingers die geen actie produceren op touchscreens, dus ik heb knoppen nodig als ik niet afgeleid wil worden. Ik had de durf om Volvo te schrijven en hen te vertellen dat het een waardeloze manier was om een auto in te stellen. Ze bedankten me voor mijn mening... :) . Toen kreeg de autopers het in handen en zei precies hetzelfde. Naar mijn mening is de auto onveilig, de snelheidsmeter is verschoven en als je een multifocale bril draagt, ben je de pineut. De sweet spot om te lezen is naar beneden en niet opzij. En toen was er de dame die in een Volvo reed en bij het proberen een touchscreen te gebruiken om de stoelverwarming aan te zetten, frontaal op een andere bestuurder reed en hem doodde.

Laat de IT-jongens niet los op iets en verpest niet wat zich heeft ontwikkeld.

#40 ·
Het penfoutprobleem bestaat al tientallen jaren. De meeste mensen zijn het nooit tegengekomen totdat elektrische auto's opdoken en een groot stuk metaal op de oprit achterlieten. Degenen met een metalen kas en een stopcontact erin hebben er sinds minstens de jaren zestig mee te maken gehad. De vereiste was een aardpen voor de aarde van de kas.

Loop eens rond in een van de metalen schuren op een retailpark en je zult aardpennen vinden. Bedrijven geven geen geld onnodig uit en zouden zich er niet mee bezighouden als er geen probleem was.

Misschien is het de moeite waard om een ​​soort open PEN-foutdetector of een aardpen te installeren bij het opladen van elektrische auto's buitenshuis.

#41 ·
Het penfoutprobleem bestaat al tientallen jaren. De meeste mensen zijn het nooit tegengekomen totdat elektrische auto's opdoken en een groot stuk metaal op de oprit achterlieten.
Zij die een metalen kas en een stopcontact daarin hebben, hebben er minstens sinds de jaren zestig mee te maken. De vereiste was een aardpen voor de aarde van de kas.

Loop eens rond in een van de metalen schuren op een winkelpark en je zult aardpennen vinden. Bedrijven geven niet onnodig geld uit en zouden zich er niet mee bezighouden als er geen probleem was.

Misschien is het de moeite waard om een soort open PEN-foutdetector of een aardpen te installeren bij het opladen van elektrische auto's in de buitenlucht.
Zoals je terecht zegt, is er al tientallen jaren een vereiste om het risico van een open PEN-fout voor metalen gebouwen in de buitenlucht te beperken. Ze hebben altijd TT-aarding gehad om het risico van een neutrale fout in de PME/TN-C-S-voeding te beperken.

De belangrijkste reden om open PEN-foutbescherming te integreren in EV-laadpunten is dat er nogal wat huizen zijn waar het onmogelijk of misschien gewoon onpraktisch is om een aardelektrode te plaatsen. Het belangrijkste probleem is de hoge woondichtheid, waar het erg moeilijk kan zijn om een locatie te vinden voor een aardelektrode die ver genoeg verwijderd is van andere ondergrondse geleidende materialen om buiten de invloedssfeer te vallen.

Het nieuwere risico bij het opladen van elektrische auto's is dat er een DC-aardlekcomponent is. DC-aardlek heeft de neiging om de gangbare typen aardlekschakelaars die in huizen worden gebruikt, te verblinden. Dit betekent dat de aardlekschakelaar die andere dingen in huis beschermt tegen het risico van een elektrische schok, meestal in het geval van een isolatiefout, ofwel te langzaam werkt of misschien helemaal niet. Het risico zit in een scenario zoals een 'granny lead' die is aangesloten op een stopcontact op een ringleiding, die prima werkt, maar met een beetje DC-lekstroom. Iemand steekt dan een waterkoker met een isolatiefout in en krijgt een schok, omdat de aardlekschakelaar die die ringleiding beschermt, niet uitschakelde, omdat deze werd verblind door de DC-lekstroom van de oplader.

#42 ·
Als de belangrijkste reden om een 'granny charger' te willen, te wijten is aan leveringsbeperkingen, dan zou een goede lader met een lagere output naar mijn mening de betere optie zijn. Veel zijn gemakkelijk configureerbaar.

Ik heb twee laders, een 32A Rolec en een 16A DIY-eenheid gebouwd van een Viridian EPC. Terwijl ik wachtte op een zekeringupgrade van de netbeheerder, had ik de Viridian-eenheid ingesteld op 8A. Het is gewoon een veel prettiger klus dan het omgaan met een 'granny charger'.

Op die manier voldoe je aan alle huidige veiligheidsnormen, terwijl je omgaat met het probleem van de maximale vraag. En als je rondkijkt, is het niet veel duurder, auto's worden niet meer geleverd met 'granny cables', dus je zult toch iets moeten kopen.

Je uitgangspunt zou zijn om erachter te komen hoeveel stroom je garage-aansluiting veilig kan dragen, en dus hoeveel realistisch aan de auto kan worden besteed.

#43 ·
3 kW overschrijdt de classificatie van de stekker en het stopcontact enigszins (3.000 / 230 = 13,04 A). De meeste granny leads die zijn goedgekeurd voor gebruik in het VK, kunnen slechts opladen met ongeveer 2,3 kW (10 A). Vermoedelijk gebruikt u iets dat niet in het VK is goedgekeurd?
Granny charger is gekocht bij een Britse leverancier. Specificaties vermeld = BS EN IEC 62752:2016+A1:2020 - In-cable control and protection device for mode 2 charging of electric road vehicles (IC-CPD) & BS EN IEC 61851-21-2021 - Electric vehicle conductive charging system Electric vehicle requirements for conductive connection to an AC/DC supply

Ja, 3 kW duwt de envelop mogelijk een beetje (eigenlijk, kijkend naar de Octopus-informatie, is het net onder de 2,8 kW), maar de CU-upgrade was om in de toekomst een wallbox te accommoderen, dus het enige faalpunt KAN de wandcontactdoos zijn, die toch EV-geclassificeerd is en dus een paar jaar mee zou moeten gaan.

Er werd nergens in de literatuur/specificatie melding gemaakt van PEN-bescherming, alleen over- en onderspanningsbeveiliging, waarvan ik aannam dat het hetzelfde was - waarschijnlijk niet?

Natuurlijk zijn er uitzonderingen.
Uit interesse, bent u gegaan voor een Matt:e-box of iets dergelijks of had u een aardpen?
Matt:e :sneaky: ?
Nee, er is geen aardpen, maar volgens de specificatie heeft het aardingsbeveiliging en de hoofdschakelaar van de garage is rechtstreeks aangesloten op de huisvoeding (via Tails), waardoor de huisaarde wordt gebruikt. Blijkbaar is een aardpen niet langer vereist, zoals vermeld in de update van de IET-bedradingsvoorschriften in 2020.

Uiteindelijk, als ik een BEV krijg, zal ik de installatie voltooien en een wallbox krijgen. Maar tot die tijd werkt mijn draagbare oplader voor mij en mijn PHEV.

#44 ·
Er werd nergens in de literatuur/specificatie melding gemaakt van PEN-bescherming, alleen over- en onderspanningsbeveiliging, waarvan ik aannam dat het hetzelfde was - Waarschijnlijk niet?
Overspanning en onderspanning kunnen symptomen zijn van een PEN-fout en de detectie ervan wordt door de regelgeving geaccepteerd, dus uw systeem voldoet mogelijk aan de letter van de wet, maar het is geen erg bevredigend systeem, dat gevoelig is voor zowel valse positieven als valse negatieven.
Waar PEN-spanning kan worden gemeten ten opzichte van een betrouwbare echte aarde (staaf in de grond) is het veel robuuster.

#46 · (Edited)
Granny charger is gekocht bij een Britse leverancier. Specificaties vermeld = BS EN IEC 62752:2016+A1:2020 - In-cable control and protection device for mode 2 charging of electric road vehicles (IC-CPD) & BS EN IEC 61851-21-2021 - Electric vehicle conductive charging system Electric vehicle requirements for conductive connection to an AC/DC supply

Ja, 3kW is mogelijk een beetje overdreven (eigenlijk kijkend naar de Octopus informatie is het net onder de 2.8kW), maar de CU upgrade was om een wall-box in de toekomst te accommoderen, dus het enige faalpunt KAN de wandcontactdoos zijn, die toch EV rated is dus een paar jaar mee zou moeten gaan.
De maximale continue veilige stroom die een Britse wandcontactdoos kan leveren is 10A, wat ongeveer 2,3kW is (kan iets meer zijn als uw voedingsspanning aan de hoge kant is). Alle in het VK goedgekeurde granny leads zijn hierom beperkt tot 10A. Helaas zijn er veel namaakproducten op de markt, verkocht op verkooppunten zoals Amazon en Ebay die valse veiligheidsgoedkeuringen hebben en vaak de stekker en het stopcontact overbelasten door opladen met meer dan de veilige limiet van 10A toe te staan. Heel vaak hebben deze UK CA- of CE-markeringen samen met andere valse goedkeuringsmarkeringen.

Er werd nergens in de literatuur/specificatie melding gemaakt van PEN-bescherming, alleen over- en onderspanningsbeveiliging, waarvan ik aannam dat het hetzelfde was - Waarschijnlijk niet?
De installateur van de EV-wandcontactdoos moest zich wettelijk houden aan de bedradingsvoorschriften, BS7671:2018. Sectie 722 is het specifieke deel van die voorschriften dat wandcontactdozen voor het opladen van EV's behandelt. Die sectie bepaalt dat elke wandcontactdoos die is geĂŻnstalleerd voor het opladen van EV's Type B, Type EV of Type F RCD-bescherming moet hebben en ook bescherming moet hebben tegen een open PEN-fout.

Image

Image

#47 ·
Er zijn EV-specifieke oplaadcontactdozen die zijn geclassificeerd voor continu gebruik van 13A, het is misschien de moeite waard om er een te laten installeren. Moet nog steeds beperkt blijven tot 10A, maar zal waarschijnlijk een langere levensduur hebben. Mits de contactdoos in goede staat verkeert, zou een 'granny charger' prima moeten zijn. Er zijn PEN-foutrisico's, maar daar zijn oplossingen voor ... en het risico is waarschijnlijk toch al ongelooflijk laag.

#49 ·
Wauw, ik had niet verwacht een doos van Pandora te openen, maar wel een paar interessante opmerkingen.

Sprak vandaag met de Volvo-dealer, nieuwe auto's worden geleverd met een geĂŻnstalleerde Ohme-oplader, dus ik stel voor dat deze in het huis wordt geĂŻnstalleerd en dat mijn moeder deze gebruikt om de auto misschien elke week of zo op te laden.
Het oplaadschema wordt door de auto ingesteld.
Telefoonsignaal is slecht waar ze woont, weet niet zeker of dit een probleem zal zijn??

#50 ·
Wow, ik had niet verwacht een doos van Pandora te openen, maar wel een paar interessante opmerkingen.

Sprak vandaag met een Volvo-dealer, nieuwe auto's worden geleverd met een geĂŻnstalleerde Ohme-lader, dus ik stel voor dat deze in het huis wordt geĂŻnstalleerd en dat mijn moeder deze gebruikt om de auto misschien elke week of zo op te laden.
Het oplaadschema wordt door de auto ingesteld.
Het telefoonsignaal is slecht waar ze woont, weet niet zeker of dit een probleem zal zijn??
De Ohme gebruikt een SIM-kaart met meerdere netwerken, dus een slecht signaal met een paar providers kan ertoe leiden dat je denkt dat het niet werkt, maar het kan heel goed werken met een ander netwerk.

Er zijn ook boosters beschikbaar om in het pand te plaatsen, wat nuttig kan zijn voor meer dan alleen de connectiviteit van het laadpunt.

Veel succes.

Gaz

#51 ·
Gebruik Octopus GO en de autotimers. De paar centen die je per week bespaart met dit lage gebruik, zijn de moeite van apps en het instellen van de Ohme voor gebruik met IOG IMO niet waard.
Op Go is het gewoon aansluiten en de auto het opladen laten starten en beëindigen.

#53 ·
Eens, Octopus Go en gebruik het autoschema.
Kan de Ohm worden ingesteld om 24/7 aan te staan en geen SIM nodig te hebben, en wat gebeurt er na 3 jaar met de SIM, is deze dan betalend?
Er is geen limiet van 3 jaar.

Gaz

#54 ·
De Ohme moet in de eerste plaats met een app worden ingesteld, maar als dat eenmaal is gebeurd, zou het dat moeten zijn. Ik heb een Zappi die via de knoppen op het voorpaneel kan worden geprogrammeerd en geen internetverbinding (SIMS/Ethernet/wifi) nodig heeft, tenzij je dat wilt.

#57 ·
Heeft u aan deze Voldt® Type 2 - 16A blauwe commando-aansluiting | 1 fase | Instelbaar 8A - 16a | 3,7kW | EV-oplaadkabel – VOLDT
Overweegt u het stroomprobleem en een fatsoenlijke elektricien zal de rest oplossen.
Het probleem daarmee is dat de installatiekosten wel eens hoger kunnen uitvallen dan voor een laadpunt, aangezien de vergrendelde commando-aansluiting, plus Type B RCD (of een Type EV of Type F), plus open PEN-foutbeveiliging nog eens ~ÂŁ300 tot ÂŁ350 aan de kosten toevoegt, plus de extra arbeid om het te monteren en te testen.

#59 ·

Ze zal alleen thuis opladen, omdat ze niet te ver reist en slechts 5.000-6.000 mijl per jaar aflegt.
Haar garage staat op een flinke afstand van het huis en de meterkast. De garage heeft een aansluiting, maar haalt geen 7kW.

Ja, maar het duurt lang als je oplaadt vanuit een lage laadstatus. Maar als je alleen maar bijlaadt, moet het goed gaan. Als je een hogere wattage-faciliteit (6-7 kW) wilt, heb je een 32a-circuit nodig dat wordt geĂŻnstalleerd met de benodigde ruimte in je consumentenunit en een wallbox (om in te pluggen) en andere dingen die financieel onbetaalbaar kunnen zijn.