Speak EV - Electric Car Forums banner

ID3 en Born Experience

4.1K views 32 replies 12 participants last post by  Connolly  
#1 ·
In oktober vorig jaar (2023) ben ik via mijn werkgever via salarisoffer een V2 Born in Vapor Grey gaan leasen. Ik ben dol op de auto. Helaas vond er een herstructurering plaats, dus ik ga weg, wat betekent dat ik de auto moet teruggeven.

Ik was van plan een gebruikte M3 te kopen, maar een paar weken geleden kwam er een ronduit belachelijke deal voor een gloednieuwe ID3, dus besloot ik daarvoor te gaan.

Ik wilde mijn ervaring en gedachten over de twee auto's delen:

De Born is de mooiste auto, maar de ID3 is niet ver weg. Ik mis de HUD van de Born of het alcantara-effect interieur eigenlijk niet. De sportstoelen zal ik missen, want ze zien er geweldig uit, maar eerlijk gezegd voelt de ID3 van binnen net iets beter in elkaar gezet aan. Hij voelt ook iets ruimer aan dan de Born.

Schokkend genoeg heeft de ID3 geen achteruitrijcamera, wat een grap is in deze tijd (en prijsklasse als je naar de OTR-prijs kijkt).

Het infotainmentsysteem op de ID3 is, hoewel kleiner, veel beter dan dat van de Born. Het is gemakkelijker om bij de gewenste opties te komen. Het is minder buggy en het is geweldig om gewoon de ventilator aan te hebben zonder dat de airconditioning aan staat, de Born dwong de airconditioning aan te blijven staan, ook al kon je hem via de gebruikersinterface uitzetten, het had geen effect op de actieradius op de GOM of de temperatuur.

Ik dacht dat ik, door van een Born naar een ID3 te gaan, zou terugverlangen naar de goede oude tijd, maar om eerlijk te zijn, ben ik, afgezien van de achteruitrijcamera, erg blij met de ID3.

De ID3 lijkt efficiënter te zijn, de ID3 staat op kleinere wielen, dus dat zou het kunnen zijn, maar de ID3 voelt gewoon responsiever aan. Ik kon een reis van Londen naar Leicester en terug in één keer opladen, de Born zou bij vergelijkbaar weer moeite hebben en ik had altijd een tussenstop nodig.

Ik ben benieuwd hoe snel de ID3 snel oplaadt, hopelijk is de software voor het batterijbeheer beter dan die van de Born.

#13 ·
In oktober vorig jaar (2023) ben ik via mijn werkgever salarisoffer een V2 Born in Vapor Grey gaan leasen. Ik ben dol op de auto. Helaas vond er een herstructurering plaats, dus ik ga verder, wat betekent dat ik de auto moet teruggeven.

Ik was van plan een gebruikte M3 te kopen, maar een paar weken geleden kwam er een ronduit belachelijke deal voor een gloednieuwe ID3, dus besloot ik daarvoor te gaan.

Ik wilde mijn ervaring en gedachten over de twee auto's delen:

De Born is de mooiste auto, maar de ID3 is niet ver weg. Ik mis de HUD van de Born of het alcantara-effect interieur eigenlijk niet. De sportstoelen zal ik missen, want ze zien er geweldig uit, maar eerlijk gezegd voelt de ID3 van binnen net iets beter in elkaar gezet aan. Hij voelt ook iets ruimer aan dan de Born.

Schokkend genoeg heeft de ID3 geen achteruitrijcamera, wat een grap is in deze tijd (en prijsklasse als je naar de OTR-prijs kijkt).

Het infotainmentsysteem op de ID3 is, hoewel kleiner, veel beter dan dat van de Born. Het is gemakkelijker om bij de gewenste opties te komen. Het is minder buggy en het is geweldig om gewoon de ventilator aan te hebben zonder dat de airco aan staat, de Born dwong de airco aan te blijven staan, ook al kon je hem in de gebruikersinterface uitzetten, het had geen effect op de actieradius op de GOM of de temperatuur.

Ik dacht dat de overstap van een Born naar een ID3 me zou laten terugdenken aan de goede oude tijd, maar om eerlijk te zijn, ben ik, afgezien van de achteruitrijcamera, erg blij met de ID3.

ID3 lijkt efficiënter te zijn, de ID3 staat op kleinere wielen, dus dit zou het kunnen zijn, maar de ID3 voelt gewoon responsiever aan. Ik kon een reis van Londen naar Leicester en terug in één keer opladen, de Born zou bij vergelijkbaar weer moeite hebben en ik had altijd een tussenstop nodig.

Ik ben benieuwd hoe snel de ID3 snel oplaadt, hopelijk is de software voor het batterijbeheer beter dan die van de Born.
Ik ben na 2 jaar met de ID3 overgestapt van een ID3 naar een Born. Ik moet zeggen het tegenovergestelde - ik heb de Born liever - qua uiterlijk van binnen en van buiten - de bouwkwaliteit is hetzelfde IMO - beide gebouwd op dezelfde lijn - ID3 voelt ruimer aan denk ik vanwege de open ruimte tussen de voorstoelen - ik heb liever de gesloten, geborgen opstelling in de Born. Voor dezelfde wielmaat is de economie hetzelfde - rijdynamiek - de Born wint het met verlaagde vering en een beter rijgevoel - de vering is echter wat harder, dus de rit is wat "hobbeliger", vooral op grotere wielen - vind het infotainmentsysteem zeker prima in de Born met het grotere, kleurrijkere scherm - zeker geen probleem na software-update 3.2. Het zijn allebei erg goede EV's - dus ik denk dat het daarna neerkomt op individuele persoonlijke voorkeuren......... en ja, ik schrijf op een ID3-forum:)

#18 ·
Ik heb een achteruitrijcamera en heb er gemengde gevoelens over - ik denk dat het je in een slechte gewoonte kan brengen om naar het scherm te kijken bij het achteruitrijden in plaats van achter en om je heen...
Ik vroeg me dat af. De camera is vast en op een lagere hoogte, dus hij zal zeker geen voertuigen oppikken die in een rechte hoek van een afstand komen? Ik denk dat als je hem uiteindelijk niet alleen gebruikt om het achteruitrijden te verbeteren, je uiteindelijk een aantal basisprincipes kunt vergeten.

Ik denk dat als ik iets van het formaat van mijn oude Passat zou hebben, ik meer geneigd zou zijn om een camera te willen. Zelfs dan zijn de sensoren altijd erg handig geweest

#24 ·
Weet niet zeker welke facelift welke is, maar van wat ik heb gevonden, was de update van 2023 (die ikzelf en de OP hebben) alleen de twee modellen en geen van beide had achteruitrijcamera's :(. Ze maakten deel uit van de optie Assistance Package volgens de brochure.

View attachment 195827
Weet niet zeker welke facelift welke is, maar van wat ik heb gevonden, was de update van 2023 (die ikzelf en de OP hebben) alleen de twee modellen en geen van beide had achteruitrijcamera's :(. Ze maakten deel uit van de optie Assistance Package volgens de brochure.

View attachment 195827
Op het moment dat die facelift uitkwam, heeft u gelijk over de specificaties online, maar de meerderheid van de auto's die door dealers werden verkocht, waren 'launch edition'-modellen, die nooit op de configurator werden getoond. Het was een beetje raar, VW moet ze gewoon als een grote batch hebben gemaakt toen ze overstapten op facelift-productie, maar in eigenaarsgroepen waren er veel meer launch editions dan iets anders nieuws in de tweede helft van 2023.

#25 ·
Op het moment dat die facelift uitkwam, heeft u gelijk over de specificaties online, maar de meerderheid van de auto's die door dealers werden verkocht, waren 'launch edition'-modellen, die nooit op de configurator werden getoond. Het was een beetje raar, VW moet ze gewoon als een grote batch hebben gemaakt toen ze overstapten op facelift-productie, maar in de eigenaarsgroepen waren er veel meer launch editions dan al het andere nieuwe in de tweede helft van 2023.
Ah oké. Ik zag iemand op een van de forums vermelden dat ze een 2023 Launch Edition hadden, wat me verwarde.

#27 ·
ID3 is nu een paar lange reizen gemaakt - op de weg van Londen naar Nottingham haalde ik 4,8 mi/kWh door de auto op 65 te houden met ACC en de ventilator de hele reis aan (airco stond ongeveer een uur aan). Op de terugweg haalde ik 4,7 mi/kWh. Erg blij mee - Cupra Born zou moeite hebben om me 4 mi/kWh op de snelweg te geven.

#28 ·
ID3 is nu een paar lange reizen gemaakt - op de weg van Londen naar Nottingham haalde ik 4,8 mi/kWh, waarbij ik de auto op 65 hield met ACC en de ventilator aan voor de hele reis (de airco stond ongeveer een uur aan). Op de terugweg haalde ik 4,7 mi/kWh. Erg blij mee - Cupra Born zou moeite hebben om me 4 mi/kWh op de snelweg te geven.
Voor alle kritiek die ik heb op de software van de Born (en zoals mensen hier weten, heb ik er veel - de laatste app-update is absolute klassieke tosh van de VW-groep!!) is mijn ervaring met de auto dat hij zeer efficiënt is. Met 18.000 mijl in het afgelopen jaar was mijn gemiddelde 4,2 kW en dat is met veel (misschien 60%) snelwegkilometers op 70 (tenzij beperkt) en ik zet de verwarming/airco nooit uit. Bij warm weer in de zomer op 65 met ACC aan en de airco uit, zou ik halverwege de 4's verwachten.

#32 · (Edited)
Mijn ID.3 Pro S uit 2021 heeft een achteruitrijcamera en ik ben er dol op, ik ben ook dol op de 360/bovenaanzicht camera, zo goed voor het beoordelen van parkeerplaatsen.

Mijn achteruitrijcamera kwam met 2 modi, één modus toont een hoek van ongeveer 90 graden aan weerszijden van de auto, zodat je gemakkelijk dingen kunt zien aankomen, ook heeft hij sensoren die je waarschuwen wanneer er iets in de buurt is.

Ik zou de camera echt missen als ik hem niet had, maar ik zou nu ook die 360-graden weergave missen.

• Helpful
Reactions: rsg444