Speak EV - Electric Car Forums banner

Megane vs. ID.3

5.7K views 25 replies 15 participants last post by  simonstock  
#1 ·
Ik las onlangs in Top Gear magazine dat ze net een nieuwe Volkswagen ID.3 in langdurige test hebben. Deze auto zit in dezelfde klasse als de Megane e-tech, maar ik was getroffen door hoeveel extra je moet betalen om de standaarduitrusting van de Megane te evenaren.

De lijst is £37.430, vergelijkbaar met een Techno+, maar de opties die ze hebben toegevoegd zijn:

£1.725 exterieurpakket (matrix koplampen, getint achterglas) - standaard op de Meg
19-inch wielen voor £1.120 - de Meg krijgt 20"
Keyless entry met achteruitrijcamera voor £985 - standaard op de Meg

Een warmtepomp is ook een optie voor een onbekend bedrag. En het bestuurdersdisplay is veel kleiner en eenvoudiger dan dat van de Meg, dus je kunt de mooie SatNav-weergave niet voor je hebben.

Waarom zou iemand voor de ID.3 kiezen?

#2 ·
VW heeft een ras van eigenaren die ze ongeacht zullen kiezen.

Toen de ID.3 uitkwam, kon ik er een ophalen voor ~£25k, wat een grote reden was, maar ze trokken dat model uiteindelijk in en startten ze in plaats daarvan op ~£35k.

Voor £30k+ beginnen ze er nogal slecht uit te zien qua prijs-kwaliteitverhouding; vooral in vergelijking met de Cupra-kloon die over het algemeen een betere styling, specificaties en materialen heeft.

#13 ·
VW is bekend bij een ras van eigenaren die ze ongeacht zullen kiezen.

Toen de ID.3 uitkwam, kon ik er een ophalen voor ~£25k, wat een grote reden was, maar ze trokken dat model uiteindelijk in en startten ze in plaats daarvan op ~£35k.

Voor £30k+ beginnen ze er nogal slecht VFM uit te zien; vooral in vergelijking met de Cupra-kloon die over het algemeen een betere styling, specificaties en materialen heeft
Je moet VW nageven dat ze geweldig zijn geweest met hun marketing en nog steeds leven van die golf, vroeger waren het superieure auto's qua bouwkwaliteit en betrouwbaarheid, nu zijn ze dat niet meer en in veel gevallen veel slechter dan andere reguliere fabrikanten, maar ze hebben nog steeds deze cult-aanhang, net als de andere Duitse merken.

Ik had een paar maanden geleden iemand die naar een Megane keek, haar iD3 liep tegen het einde van haar PCP, ze maakte de auto zwart, zei dat het verschrikkelijk was, altijd in de garage, zo ongeveer alles eraan was waardeloos, ik kon meteen aan haar en haar man zien dat ze nooit de Renault zouden krijgen, ze hadden gewoon die blik, hij had een BMW iX. Ze verving haar iD3 door een andere!

We hebben deze rare obsessie in het VK met Duitse auto's.

#3 ·
VW heeft nu de 'match'-modellen die een heleboel extra's bundelen. Ik vermoed dat er ook kortingen beschikbaar zijn…

de Born wordt nu ook geleverd met 5 jaar garantie - wat een extra is.

Persoonlijk ben ik nogal afgeschrikt door de Megane, gezien de wijdverspreide gevallen van de eerste exemplaren die slecht in elkaar zijn gezet - uitgebreide lekkages als gevolg van ontbrekende kit tussen de wielkastpanelen.

Veel fans van de MG4 ook - die qua formaat vergelijkbaar is en goedkoper dan beide.

Enfin. Waarom niet in beide rijden en kijken wat je aanspreekt 😀

#4 ·
Ja, ik zou de catalogusprijzen negeren, ik heb aanzienlijk minder betaald.

VW heeft net het nieuwe model gelanceerd met een sterk verbeterd infotainmentsysteem dat van de id.7 komt met een groter scherm.

Ik heb een Megane overwogen, maar het interieur voelde krap en vrij donker aan in vergelijking, wat ik niet leuk vond.

Het is ieder z'n smaak.

#5 ·
Ja, ik zou de catalogusprijzen negeren, ik heb aanzienlijk minder betaald.

VW heeft net ook het nieuwe model gelanceerd met een sterk verbeterd infotainmentsysteem dat afkomstig is van de id.7 met een groter scherm.

Ik heb een Megane overwogen, maar het interieur voelde krap en vrij donker aan in vergelijking, wat ik niet leuk vond.

Het is voor elk wat wils.
Het is altijd amusant als mensen zeggen dat het Megane-interieur donker is, voor mij is het vrij helder in vergelijking met de Mokka die ik heb weggedaan.

Ik denk dat ik de Mokka TBH nog steeds zou verkiezen.

Gaz

• Love
Reactions: motmot
#8 ·
Toch betaalt niemand de volle prijs voor vw. Ik heb snel op autotrader gekeken en je kunt een gloednieuwe id3 met matrix, 20” wielen en een 77 kWh batterij krijgen voor £35k. Ik kan me voorstellen dat als je wat moeite doet, je het veel beter kunt doen.
Ik zie zelfs nog grotere kortingen op AutoTrader voor nieuwe Megs - £4,5k - £5,5k korting op een nieuwe Techno+, waardoor het nog meer waarde heeft in vergelijking met de ID.3

#7 · (Edited)
Ik las onlangs in het Top Gear magazine dat ze net een nieuwe Volkswagen ID.3 in een langetermijntest hebben. Deze auto zit in dezelfde categorie als de Megane e-tech, maar ik was verbaasd over hoeveel extra je moet betalen om de standaarduitrusting van de Megane te evenaren.

De lijstprijs is £37.430, vergelijkbaar met een Techno+, maar de opties die ze hebben toegevoegd zijn:

£1.725 exterieurpakket (matrix koplampen, getint achterglas) - standaard op de Meg

Een warmtepomp is ook een optie voor een onbekend bedrag. En het bestuurdersdisplay is veel kleiner en eenvoudiger dan dat van de Meg, dus je kunt de mooie SatNav-weergave niet voor je hebben.

Dat is grotendeels verkeerd, Top Gear gebruikt oude specificaties. De ID3 wordt momenteel verkocht in een enkele Match*-specificatie. Afgezien van 20" lichtmetalen velgen (die je niet nodig hebt - de ID3 ziet er goed uit op alle lichtmetalen opties) - bevat hij alles wat je als standaard hebt genoemd. Hij kost £36,5k, dus hij is goedkoper dan de Megane als je prijzen kloppen, vóór kortingen.

Sterker nog, de ID3 is gewoon een briljante auto als je tevreden bent met de haptiek. Ik weet zeker dat veel mensen hem zouden verkiezen boven de Megane, maar ze moeten ze allebei bekijken en proefrijden. De software is geen probleem meer en hij rijdt geweldig. Veel ruimte voor een gezins-hatchback. Hoewel ik, als ik nu nieuw zou kopen, waarschijnlijk een paar maanden zou wachten om zeker te zijn van de bijgewerkte softwareversie, die batterijvoorverwarming heeft om op te laden en iets soepeler werkt.

* je kunt ook een "Essential" kopen voor minder, maar er ontbreekt veel, de Match is veel meer waard

#9 ·
Ik las onlangs in het Top Gear magazine dat ze net een nieuwe Volkswagen ID.3 in langdurige test hebben genomen. Deze auto zit in dezelfde categorie als de Megane e-tech, maar ik was verbaasd over hoeveel extra je moet betalen om de standaarduitrusting van de Meg te evenaren.

De lijstprijs is £37.430, vergelijkbaar met een Techno+, maar de opties die ze hebben toegevoegd zijn :

Een warmtepomp is ook een optie voor een onbekend bedrag. En het display van de bestuurder is veel kleiner en eenvoudiger dan dat van de Meg, dus je kunt de mooie SatNav-weergave niet voor je hebben.

Wordt de Megane nu geleverd met matrix/pixel-verlichting waarbij je grootlicht kunt inschakelen en het alleen segmenten voor andere auto's blokkeert in plaats van automatisch grootlicht?

#19 ·
Ik begrijp ook niet waarom mensen de dingen die ik leuk vind niet kopen 😂

@cjx Ik geef toe dat de #vanlifers super raar zijn. Zelfs de douane voor doorvoer is nu waanzinnig duur. Ik zal nooit begrijpen waarom mensen hun auto verkopen en dagelijks een busje gebruiken. Het is meer een lifestyle keuze dan een simpele buskeuze, het is alsof ze een identiteit kopen.

#20 ·
Ik begrijp ook niet waarom mensen de dingen die ik leuk vind niet kopen 😂

@cjx Ik geef toe dat de #vanlifers super raar zijn. Zelfs de transitdouane is nu waanzinnig duur. Ik zal nooit begrijpen waarom mensen hun auto's verkopen en dagelijks een busje rijden. Het is meer een lifestyle keuze dan een simpele buskeuze, het is alsof ze een identiteit kopen.
Toen ik op een VW-onderdelenafdeling werkte (vele jaren geleden), bestelden ze de hele tijd allerlei rare transporter-dingen. Ik vroeg er verschillende, subtiel, of ze ooit iets hadden gehad dat geen VW was, en ik kreeg altijd het antwoord "oh...nee...nee", terwijl ze daar stonden en eruitzagen alsof ze waren gegenereerd uit de zoekresultaten van "VW Transporter crap" op AliExpress.

Ik concludeerde al lang geleden dat het een vacuüm is dat aanzuigt uit een afwezigheid van persoonlijkheid.

#21 ·
Twee technische vergelijkingspunten:
1. Ik geloof dat de ID3 celbalancering doet aan het einde van elke lading (?). Doet de Meg dat, zo niet, wanneer? Mijn Renault Zoe doet het bij 99%, wat ik prettig vind omdat ik kan beslissen wanneer ik het wil laten balanceren.
2. Wordt elk geleverd met een toegankelijke OBD-aansluiting met berekende SOH-gegevens beschikbaar via een app?

#22 · (Edited)
Twee technische vergelijkingspunten:
1. Ik geloof dat de ID3 celbalancering doet aan het einde van elke lading (?). Doet de Meg dat, zo niet, wanneer? Mijn Renault Zoe doet het bij 99% wat ik prettig vind omdat ik kan beslissen wanneer ik het wil laten balanceren.
2. Wordt elk geleverd met een toegankelijke OBD-aansluiting met berekende SOH-gegevens die beschikbaar zijn via een app?
De ID3 lijkt celspanningen continu/regelmatig te balanceren tijdens gebruik. Je kunt ze in Carscanner monitoren. Het blijft ook na het opladen of gebruik balanceren, tenminste een tijdje, maar het lijkt normaal gesproken niet veel verschil te maken na een zeer korte periode. Je hoeft hem niet aangesloten te hebben of iets dergelijks, hij stopt zelfs altijd met opladen zodra de eerste cel de bovenste spanningslimiet bereikt - hij neemt daarna niets meer op.

De ID3 geeft je een "maximum energie-inhoud van de tractiebatterij"-cijfer van de OBD-poort via Carscanner, dat, als je het deelt door de bruikbare capaciteit van het typeplaatje, een theoretische SoH geeft. Het heeft een brede foutmarge en varieert met de temperatuur. Als je een goedgekeurde gebruikte VW koopt, krijg je nu een batterijcertificaat met een "snelle test" SoH % erop en, als je het vraagt en ze de verkoop echt willen, kunnen ze een nauwkeurigere test voor je doen. (Ze deden dit voor mijn ID4 en het resultaat was 5% beter dan de snelle test, dus het was de moeite waard, maar de procedure duurde drie dagen omdat het inhield dat de auto tot onder de 10% (BMS) werd gereden en vervolgens weer werd opgeladen tot vol met hun kit aangesloten.)

#24 ·
In antwoord op uw vraag: meer mensen zouden de ID3 verkiezen, aangezien VW historisch gezien betrouwbaarder is geweest en onderdelen van hogere kwaliteit heeft gebruikt. Daarom behouden VW's over het algemeen hun geld beter dan Renault. Ik verwacht volledig dat sommigen het bovenstaande zullen betwisten, maar dat is het antwoord op de gestelde vraag. De meeste verstandige mensen beseffen dat een goede manier om geld te verliezen is om een gloednieuwe auto te kopen. Hoe mooi de Scenic ook is, zoals de meeste nieuwe modellen van alle fabrikanten, zullen er initiële fabricagefouten zijn die moeten worden opgelost. Een voorbeeld hiervan waren de lekkende Megane e-techs.

#25 · (Edited)
Als antwoord op je vraag: meer mensen zouden de ID3 verkiezen, aangezien VW historisch gezien betrouwbaarder is geweest en onderdelen van hogere kwaliteit heeft gebruikt. Daarom behouden VW's over het algemeen hun geld beter dan Renault.
Ik verwacht volledig dat sommigen het bovenstaande zullen betwisten, maar dat is het antwoord op de gestelde vraag.
De meeste verstandige mensen beseffen dat een goede manier om geld te verliezen is om een gloednieuwe auto te kopen.
Hoe mooi de Scenic ook is, net als de meeste nieuwe modellen van alle fabrikanten zullen er aanvankelijke fabricagefouten zijn die moeten worden verholpen. Een voorbeeld hiervan waren de lekkende Megane e-techs.
Ja, dat probleem is er. De e-tech problemen zijn opgelost met betrekking tot lekkages en de nieuwere modellen krijgen het grotere centrale consolescherm. Wat ik leuk vind aan de gebruikte prijzen van de e-tech, is dat zelfs het basismodel goed is uitgerust en slechts iets duurder is dan een vergelijkbare MG4 LR.

De e-tech is nu 2 jaar oud en klaar voor een midlife update. Dat is meestal wanneer je de betrouwbaardere versies van auto's ziet waarbij de bugs zijn verholpen.