Speak EV - Electric Car Forums banner

Afstandsbediening en keyless entry werken niet op e208

1 reading
16K views 22 replies 11 participants last post by  markstevenson1973  
#1 ·
Ik krijg vreemd gedrag met onze e208. Als de auto langer dan 10-15 minuten heeft stilgestaan, werken de keyless entry en de ontgrendeling op afstand niet. Als ik de fysieke sleutel gebruik om in te stappen en de auto te starten en hem dan uitzet, werken de afstandsbedieningen normaal en als ik naar mijn bestemming rijd, is vergrendelen en ontgrendelen prima. Als hij echter weer lang genoeg stilstaat, werkt het weer niet.

Het probleem is onregelmatig, soms hebben we een paar dagen dat het normaal werkt.

Ik heb de batterij van de afstandsbediening in een van de twee afstandsbedieningen vervangen, maar het maakt geen verschil welke afstandsbediening we gebruiken.

Ik merk op dat we de auto meestal gebruiken voor korte ritten van 5-10 mijl en niet elke dag.

Alle soortgelijke ervaringen of suggesties zouden geweldig zijn

#4 ·
Ik had vorige week een ietwat vergelijkbare ervaring met mijn e2008. Ik stapte uit en liet hem onvergrendeld achter. Ik denk dat ik de “ontsteking” heb uitgeschakeld, maar kan het me niet herinneren. Na veel openen en sluiten van deuren om dingen eruit te halen, probeerde ik 30 minuten later weg te rijden. Het kaartscherm was verlicht, maar niet het hoofddashboard. Verschillende 12V-verbindingen geprobeerd, maar tevergeefs. Geprobeerd met de sleutel naast de startknop. Stond op het punt om startkabels te gebruiken, voor het geval de 12V laag was, toen ik besloot de 2e sleutel te proberen. Werkte perfect en heb sindsdien geen problemen meer gehad. De 12V-spanning gecontroleerd en die lijkt in orde te zijn.

Geen idee waar dat allemaal over ging. Misschien de ietwat onconventionele uitschakel- en deuropeningsvolgorde?

#6 ·
Nou, ik had dezelfde kwestie pas deze week!

De auto was goed afgesloten. We konden de auto met geen van beide sleutelhangers openen. Zoals @jules_2998 de mechanische sleutel gebruikte om de deur te openen. De deur was nu geopend / ontgrendeld, maar we konden de achterklep nog steeds niet openen. Daarvoor moest ik de auto opstarten. We reden er een stukje mee, een geplande boodschap, toen we terugkwamen bij de geparkeerde auto, herhaalde hetzelfde gedrag zich. Het duurde twee dagen, toen keerde het terug naar "normaal" gedrag.

Ik hoor de 12 Volt-accu luid en duidelijk. Als de 12 Volt-accu een probleem heeft, zou ik verwachten dat het waarschuwingslampje van de 12 Volt-accu aangaat. Ik herinner me niet dat ik het heb gezien. Maar ik moet toegeven dat ik er ook niet specifiek naar op zoek was. Ik zou graag willen geloven dat ik het had gezien als het aan was.

Eén ding dat ik me herinner, was dat de HV-accu SoC langer dan 20% was. Het was het grootste deel van die week regenachtig en bewolkt en er was geen zon om de auto op te laden. Nu, ik suggereer niet dat dat er per se mee te maken heeft, maar ik maak wel een lijst van dingen die niet normaal zijn als eerste poging tot probleemoplossing.

Een andere ding dat ik merkte, is dat de stoelverwarmingscircuits mogelijk stroom lekken. Hoewel de verwarming was uitgeschakeld, leek de stoel licht op te warmen. Mijn vrouw zegt dat het mijn lichaamswarmte is, maar ik ben niet overtuigd. Dat kan ook de 12 volt-accu leegtrekken.

Ten slotte - ik hoop dat het dat niet is - we wonen binnen 100 meter van een park / natuurreservaat en onze buren hadden al autokabels die door steenmarters waren opgegeten. Ik heb nog niet gecontroleerd, dat kan iets anders zijn om naar te kijken.

Als ik iets vind, zal ik het hier melden. Omdat het probleem zich nu niet manifesteert, zal het moeilijk zijn om problemen op te lossen zolang het dat niet doet. Ik heb uitgebreide ervaring met het vinden van de oorzaken van problemen, ik was er ook goed in in mijn professionele carrière. Oorzaken van problemen die anderen niet vonden, kwam ik vaak achter en dat met een vrij hoog slagingspercentage. Maar ik kan het niet garanderen, er zijn problemen geweest waarvoor ik de oorzaak niet heb gevonden. Vaak vanwege gebrek aan kennis of begrip van mijn kant, leren stopt nooit.

#7 ·
Als de fob de deur niet opent, is het altijd de moeite waard om te proberen de kofferbak te openen met de kofferbakknop op de achterklep om te zien of dat werkt, en dan de deur die je wilt opnieuw te proberen. Het keyless/remote systeem in de Stellantis-auto's is raar en verschillende Corsa-eigenaren hebben hetzelfde gehad, zelfs met de fob-knoppen. Het lijkt zichzelf gewoon op de een of andere manier dom te maken.

Er zijn updates geweest voor de Corsa's, dus misschien zal Peugeot een update uitvoeren om het op te lossen?

#12 ·
Ik heb de batterijen in onze sleutelhangers vervangen en het probleem is opgelost. Het lijkt erg dom om hier niet aan gedacht te hebben. Ik heb ze pas zes maanden geleden vervangen. Op beide sleutelhangers. Het lijkt erop dat ze maar zes maanden meegaan.

Daarom heb ik er in eerste instantie niet aan gedacht om ze te vervangen, ik ben gewend dat de batterijen van sleutelhangers vele jaren meegaan. En beide sleutelhangers hadden nieuwe batterijen, beide vertoonden hetzelfde probleem. De nieuwere auto's hebben zoveel in de sleutelhangers dat het de levensduur van de batterij verkort. De sleutelhangers van de Mercedes gaan ook maar een jaar mee. De onderhoudswerkplaats vervangt ze altijd voor het jaarlijkse werkplaatsbezoek.

We hebben de optie ingeschakeld dat de auto opent/sluit met de nabijheid van de sleutelhanger. Dat is waarschijnlijk wat een batterij zo snel leegmaakt.

#13 ·
We hebben de optie ingeschakeld dat de auto opent/sluit met de nabijheid van de sleutelhanger. Dat is waarschijnlijk wat een batterij zo snel leegtrekt.
Of je hebt misschien goedkope knoopcelbatterijen?. De mijne gingen twee jaar mee sinds ik de auto kocht en ik heb hem pas heel recent vervangen. Ik heb ook de proximity vergrendel- en ontgrendelfunctie en ik druk nooit op de fysieke knoppen op de fob. Ik gebruik ook maar één fob regelmatig.

Misschien heeft je lokale omgeving een soort interferentie die de sleutel vaker wakker maakt als hij denkt dat hij in de buurt van de auto is?

#14 ·
@Cptn_penguin bedankt voor je goede info.

Ik ben gestopt met het gebruik van de LIDL multiblister, deze zijn echt rotzooi. Dus ik koop nu Panasonic via Amazon. Knoopcellen in gewone winkels hebben hier in België belachelijke prijzen.

Je volgende opmerking is waarschijnlijk ook geldig. We hebben de neiging om de sleutelhanger in onze zak te houden en elke keer als we de oprit met onze honden moeten passeren of om een andere reden langs de auto gaan, gaat hij elke keer open/dicht... vele malen per dag. Dus ik ben er nu een paar maanden mee gestopt om de sleutels in mijn zak te hebben. Wat best frustrerend is als ik tel hoe vaak ik de auto wil nemen en ben vergeten de sleutelhanger te pakken...

#15 ·
We hebben de neiging om de sleutelhanger in onze zak te houden en elke keer als we met onze honden de oprit moeten passeren of om een andere reden langs de auto gaan, gaat hij elke keer open/dicht... vele malen per dag. Dus ik ben gestopt met de sleutels in mijn zak te hebben sinds een paar maanden. Wat best frustrerend is als ik tel hoe vaak ik de auto wil nemen en vergeet de sleutelhanger te pakken...
Ik heb deze functie uitgeschakeld omdat ik het zo zat was dat hij constant op slot ging en weer open ging als ik langsliep.

#17 ·
Ik denk dat een beter systeem het systeem is dat onze Ioniq heeft. Het detecteert de sleutel wanneer deze in de buurt komt en schakelt de verlichting rond de sloten in. Dan kan de fysieke knop aan beide kanten van de handgrepen (niet de humeurige, aan één kant alleen aanraakschakelaar die de e2008 heeft) worden gebruikt. U hoeft dus de knoppen van de sleutel niet te gebruiken en, aangezien u aan de hendel moet trekken om de deur te openen, is de extra tijd om op de deurknop te drukken minimaal.

Het zou fijn zijn om ook knoppen op de achterste pax-deuren te hebben, maar ze zouden niet vaak worden gebruikt.

#19 ·
Dus, mijn sleutels werkten niet meer voor de centrale vergrendeling en in het begin gebruikte ik de handmatige sleutel, daarna las ik een draad waarin stond dat het indrukken van de achterklepopener de auto zou ontgrendelen. Eenmaal ontgrendeld werkten de sleutels en de nabijheid een paar minuten en stopten dan weer en moest ik de achterklepopener weer gebruiken, heb het bij de dealer laten boeken en na 3 dagen hebben ze alleen een software reset gedaan die het in eerste instantie oploste maar slechts 5 weken duurde, terug naar hetzelfde probleem weer, heeft iemand een permanente oplossing hiervoor?

#21 ·
Controleer 's ochtends vroeg de spanning van uw 12 volt accu. Deze moet in de buurt van 12,3 tot 12,5 V liggen. Zo niet, dan raakt de afstandsbediening in de war. Is mij overkomen, de accuspanning was 11,8 V. Heb hem 15 uur lang druppelsgewijs opgeladen om hem op 13 V te krijgen. Koop een van die digitale voltmeters die u in uw sigarettenaansteker kunt steken. Op deze manier kunt u de laadsnelheid controleren wanneer de 'start'-knop wordt ingedrukt. De mijne geeft constant 14,5 V aan. De 12V-accu verliest langzaam lading als u de auto niet vaak genoeg gebruikt. In de winter voedt hij het klimaatregelsysteem (warmtepomp) van de tractiebatterij, en als u de deur met de proximity key hebt geselecteerd, moet hij constant naar de sleutel uitkijken. De sigarettenaansteker heeft pas stroom als de 'start'-knop wordt ingedrukt, dus hij kan de laadtoestand van de 12V-accu pas aflezen als u klaar bent om te vertrekken. Maar als u de meter bekijkt terwijl u op de startknop drukt, ziet u de initiële spanning en vervolgens, wanneer het systeem in werking treedt, de laadspanning. Snelle en eenvoudige manier om de zaken in de gaten te houden. Ik heb geen succes gehad met de klantenservice van Peugeot, hun antwoord is om hem naar een dealer te brengen. Er zijn twee Peugeot-dealers binnen 20 mijl van mijn huis en nadat ik om hulp had gevraagd, nam er een niet eens contact met me op en wilde er een de auto 's nachts hebben. Ik probeerde uit te leggen dat ze geen storing zouden detecteren, aangezien alles goed werkt sinds ik de accu heb opgeladen. Ik ben dol op de auto, maar kom op Peugeot, technische afdeling. Haal je hoofd uit het zand en kom in actie.

#22 ·
Ik ben dol op de auto, maar kom op Peugeot, technische afdeling. Haal je hoofd uit het zand en neem je actie samen.
Inderdaad, het lijkt erop dat Britse benzinestations over het algemeen slecht zijn. Ik weet dat die van Peugeot en Hyundai erbarmelijk zijn, gebaseerd op de opmerkingen hier. Niet zo in België. Tenminste, mijn Peugeot-winkel is vrij professioneel. Ik heb geen Hyundai, maar de mensen die ik ken en die er wel een hebben, zijn erg blij met de ondersteuning.

#23 · (Edited)
Hetzelfde probleem met onze e208 GT Premium. 's Ochtends werken de keyless entry en de fob niet. Zodra de auto is betreden, beginnen de keyless entry en de fobs weer te werken. Dan, na 10 tot 15 minuten te hebben gestaan, stopt het weer met werken. Het is bijna alsof het voertuig een initiële wake-up nodig heeft. Eenmaal in de auto start en rijdt hij normaal. ER IS EEN OPLOSSING...

Ik heb de fysieke sleutel niet geprobeerd omdat het sneller en gemakkelijker is om de auto te betreden door simpelweg de kofferbak te openen en te sluiten! Dit was de aanwijzing, want het indrukken van de knop op de kofferbak wekte de auto kennelijk op. Voor degenen onder u die de kofferbak dichtslaan na het lezen van enkele opmerkingen op sommige forums... stop ermee! Als de kofferbak niet goed gesloten was, zou de auto niet op slot gaan!

We hebben onze auto onder garantie naar de dealer gebracht. Nadat hun 'meestertechnicus' 3 dagen met onze auto had doorgebracht, werd deze teruggestuurd met het probleem niet opgelost. We kregen te horen dat we moesten wachten op een software-update en kregen te horen dat dit een onbepaalde periode kon duren. Dit was niet logisch, want er was al 2½ jaar geen probleem met de software. De technicus ging aan de slag met het uitvoeren van een diagnose op de reeks antennes en vond niets. Vervelend genoeg zeiden ze dat de gloednieuwe batterijen die ik letterlijk de dag ervoor in de fob had geplaatst, niet de juiste spanning hadden. Dus ik controleerde die van hen en die van hen waren het ook niet. HET EERSTE WAT JE MOET DOEN is uiteraard de fob-batterijen vervangen! De fob-batterijen moeten vaker worden vervangen bij keyless entry-systemen, maar om de 6 tot 12 maanden, niet elke dag.

Dus wendde ik me tot de forums. Ik vond meer antwoorden op Duitse forums met behulp van vertaling. Dit is wat ik vond en een snelle oplossing die ons probleem oploste: Verander eerst de fob-batterij. Omdat de fob werkte nadat de auto wakker was geworden, suggereerde dit dat het niet de fob-batterij was en de fob-batterij was ook in orde. Toch vervangen. De auto zal je vertellen als de fob-batterij leeg is!

Controleer of de storing zich voordoet op verschillende geografische locaties, omdat het interferentie van andere signalen kan zijn. De auto had hetzelfde probleem toen hij geparkeerd stond op een afgelegen landweg en in de supermarkt. Dus dat was het niet.

Ik las dat de 12V-accu onder de motorkap 's nachts wat spanning kan verliezen, wat voldoende kan zijn om het vergrendelingssysteem niet correct te laten functioneren. We waren onlangs een week op vakantie geweest en hadden de auto niet gereden. De auto heeft ook de neiging om niet over lange afstanden te worden gereden. Was de 12V-accu een beetje leeg? Mogelijk. Ik heb de 12V-accu echter niet opgeladen. Dat zou het probleem echter kunnen oplossen. Als het probleem zich in de nabije toekomst opnieuw voordoet, zal ik dat zeker doen.

Ik heb gemerkt dat als ik in de auto zit zonder dat hij volledig 'gestart' is, het openen van de ramen soms een beetje traag gaat. Dit komt omdat ze worden gevoed door de 12V-accu. Het starten van de auto versnelt de ramen weer. Dit komt omdat ze dan worden gevoed door het hoofdaccupakket.

Tips... zet de auto altijd volledig aan als je in de auto zit en stroom gebruikt. Probeer de auto niet continu te vergrendelen en te ontgrendelen door er met de sleutels in je zak langs te lopen, maar doe ze in de auto of verplaats ze ver weg van de auto. Bewaar je sleutels niet in de buurt van de auto in je huis. Je kunt je 12V-accu opladen door met het voertuig te rijden. Je hebt geen acculader nodig. Je kunt je 12V-accu veilig opladen via de hoofdaccu terwijl de auto op slot zit door simpelweg de preconditioning-functie in de app te activeren, omdat deze de hoofdaccu activeert.

Wat het probleem daadwerkelijk oploste... Ik opende gewoon de motorkap, opende een raam van de auto (voor het geval dat), vergrendelde de auto en ontkoppelde vervolgens de negatieve pool van de 12V-accu met een 10 mm-dop. Vervolgens ontkoppelde ik de positieve pool omdat deze snel los te koppelen is. Ik liet de accu ongeveer 15 tot 20 minuten losgekoppeld. Vervolgens sloot ik de positieve pool en vervolgens de negatieve pool weer aan. Dat was het, probleem opgelost! Het lijkt erop dat de software een soort bug had ontwikkeld. Door simpelweg de 12V-accu los te koppelen, wordt het systeem effectief gereset.

Dit is een vrij veelvoorkomend probleem dat op verschillende forums wordt gemeld, maar na gesprekken met de Peugeot-dealer, de Peugeot-hulplijn en Stellantis zelf was het duidelijk dat ze zich hiervan niet bewust zijn en dat er geen softwareoplossing is. Het is een klein probleem dat gemakkelijk kan worden opgelost en niet vaak voorkomt.

Niets om over te schreeuwen. Het is dezelfde oplossing als voor de meeste technische apparaten tegenwoordig. Zet het uit en weer aan door de stroomtoevoer te verbreken.