Speak EV - Electric Car Forums banner

De C-Zero/Ion/i-Miev Batterij Gezondheid Thread

38K views 49 replies 11 participants last post by  Jeremy Harris  
#1 · (Edited)
Andere auto's hebben een thread over de gezondheid van de batterij, dus ik dacht dat het tijd was om er een te hebben voor deze auto's! ;)

Om informatie over de gezondheid van de batterij te verzamelen, heb je Canion nodig met een geschikte OBD-adapter. Een alternatief op de C-Zero/Ion is Diagbox met een Lexia 3, of op de i-Miev de MUT-III-tool. Ik verwacht echter niet dat veel mensen een Lexia 3 of MUT-III zullen hebben. (Ik heb zowel een Lexia 3 als Canion)

Er zijn twee belangrijke dingen van belang bij het bekijken van de gezondheid van de batterij: de staat van gezondheid of SoH, en de celbalans na een matig diepe ontlading die eventuele zwakke cellen zou signaleren. Een andere, minder belangrijke factor is de celweerstand, maar deze kan alleen worden gevonden met Diagbox/MUT-III en is niet beschikbaar via Canion.

Helaas geven noch Canion noch Diagbox een direct SoH-cijfer - ze rapporteren alleen de bruikbare Ah-capaciteit berekend door de BMS. SoH kan worden afgeleid van het Ah-cijfer, maar alleen als je weet welk Ah-cijfer overeen moet komen met een 100% SoH, en dit wordt ook niet vermeld in Canion of Diagbox! (n)

Kortom, niemand weet echt zeker wat Ah 100% SoH vertegenwoordigt op deze auto's.

De ruwe capaciteit van de cellen is echter 50Ah, maar ze worden in de auto gebruikt over een gereduceerd spanningsbereik (3,63 volt tot 4,1 volt) dan dat wordt gebruikt om hun capaciteit te specificeren (2,7v tot 4,2v geloof ik), dus er zou nooit 50Ah bruikbaar zijn, zelfs niet met gloednieuwe cellen en gebruikmakend van de schildpadmodus.

Het opladen van cellen tot 4,1 volt in plaats van 4,2 volt vermindert de bruikbare capaciteit met ongeveer 10% en hieruit en het samenvoegen van andere informatie, zoals een enkele Canion-meting die is uitgevoerd op een garantie-vervangingspakket op een US i-Miev, lijkt het algemeen aanvaarde cijfer ongeveer 46Ah = 100% SoH te zijn, dus dat is wat ik gebruik.

Ik heb het Ah-cijfer versus datum en kilometerstand geregistreerd sinds ik de auto voor het eerst kocht, ongeveer 18 maanden geleden, eerst relatief zelden met Diagbox (omdat het lastig is om aan te sluiten en in te stellen) en daarna vaker met Canion. Ik heb zeker een aantal afwijkende veranderingen in het Ah-cijfer in de loop van de tijd, dus ik dacht dat ik deze zou delen voor discussie en vergelijking met anderen.

Ik heb ze opgenomen en in Excel weergegeven, zie hieronder:

Image


Image


Ik heb ook een grafiek van SoH versus datum, maar aangezien ik bijna precies 1000 mijl per maand rijd, ziet de grafiek er identiek uit, dus ik heb geen echte manier om te vertellen hoeveel degradatie gerelateerd is aan gereden kilometers en hoeveel de tijd.
Ik ben ook gestopt met het registreren van de celweerstand toen ik stopte met het gebruik van Diagbox, hoewel ik deze indien nodig opnieuw zou kunnen controleren.

Zoals te zien is, zag alles er goed uit tot ongeveer 40.000 mijl, met een daling van ongeveer 0,1 Ah per 1000 mijl, toen er een plotselinge daling was van 38,9 Ah naar 37,6 Ah.

Omdat mijn metingen tot 41.000 mijl zeer onregelmatig waren (slechts om de paar maanden), weet ik niet precies wanneer die daling plaatsvond en of het een grote daling of een reeks kleinere dalingen was.

Ik was een beetje bezorgd over deze daling en vroeg me af of ik de dealer "Batterijkalibratie"-procedure in Diagbox moest uitvoeren om de werkelijke capaciteit te meten. Dit is een proces waarbij de batterij in wezen wordt leeggetrokken tot een gespecificeerde spanning onder gecontroleerde omstandigheden, weer wordt opgeladen en een kalibratie wordt uitgevoerd op basis daarvan.

Het uitvoeren van deze kalibratie resulteerde in een daling van het cijfer van 37,6 Ah naar 36,1 Ah. Oeps! :ROFLMAO: Dit is de verticale neerwaartse lijn op de grafiek...

Toen sprong het na 10 dagen normaal rijden vanzelf weer omhoog naar 37,1 Ah. Dit laat alleen maar zien dat hoewel de echte gezondheid van de batterij in de loop van de tijd nooit beter wordt, de schatting van de gezondheid van de batterij door de BMS soms kan terugveren als een eerdere schatting onjuist was! Sindsdien heeft het een langzame geleidelijke daling hervat.

De vraag is, is de batterij rond 40.000 mijl plotseling slechter geworden of had de BMS de werkelijke capaciteit daarvoor overschat en had het een kalibratie "wake up call"?

Ik zie ongeveer 0,1 Ah afname als een klokwerk elke maand/1000 mijl of zo (eigenlijk 838 mijl als je het berekent), maar het is zeer waarschijnlijk dat deze afname elke maand voorspeld capaciteitsverlies is op basis van het in de BMS geprogrammeerde batterijdegradatiemodel op basis van tijd en kilometerstand.

Mogelijkheden voor de BMS om de capaciteit echt nauwkeurig te meten, komen niet vaak voor (omdat ze een relatief volledige ontlading/oplaadcyclus nodig hebben onder gunstige omstandigheden, zoals warm weer), dus tussen die mogelijkheden zal het een aangenomen degradatiemodel volgen dat door de fabrikant is geprogrammeerd, af en toe gecorrigeerd door daadwerkelijke metingen.

De tweede belangrijkste factor van belang bij het bekijken van de gezondheid van de batterij is hoe goed de celspanningen in balans zijn na een diepe ontlading tot bijvoorbeeld 30% SoC. Om dit te doen, moet je de auto volledig opladen met een Level 2-oplader totdat het opladen stopt. Op dit punt moeten de celspanningen allemaal binnen 5 mV in balans zijn, wat bij mij het geval is.

Gebruik nu de auto totdat de SoC die in Canion wordt gerapporteerd ongeveer 30% is en bekijk dan de celspanningen. Hier zijn de mijne bij 30%:

Image


Zoals te zien is, zijn cellen 25 en 70 iets zwakker dan de meeste andere. Nog niet genoeg om me zorgen te maken, maar toch een merkbaar verschil dat moet worden gecontroleerd om te zien of het verslechtert. (Wat het tot nu toe niet heeft gedaan)

Is dit de oorzaak van de plotselinge daling van de geschatte Ah-capaciteit rond 40.000 mijl?
Helaas controleerde ik de celspanningen daarvoor niet, dus ik weet het niet. Voor zover ik weet, was het al zo bij 28.000 mijl toen ik de auto kocht en is het niet gerelateerd.

Ik zou graag het Ah-cijfer van andere mensen willen zien voor de kilometerstand die hun auto heeft gereden, en ook de celspanningsgrafiek willen zien wanneer deze is ontladen tot ongeveer 30%. (Opmerking: je moet eerst een 100% Level 2-oplaadbeurt doen om de cellen topgebalanceerd te laten zijn, anders is het resultaat niet geldig, omdat snel opladen de cellen niet in balans brengt)
 
#3 · (Edited)
Heb je EvBatMon iMiev geprobeerd? Deze app suggereert dat mijn batterijconditie 83,54% is, met een capaciteit van 40,1 Ah.
Bedankt daarvoor - nee, ik heb evbatmon niet geprobeerd, voornamelijk omdat ik het een beetje duur vind voor een programma dat in feite dezelfde informatie verstrekt als Canion en Diagbox. (Canion had pas ongeveer een jaar geleden de mogelijkheid om Ah te rapporteren, dus daarvoor waren evbatmon en Diagbox de enige opties om het Ah-cijfer op te halen)

Het gerapporteerde Ah-cijfer, 40,1 bij jou, zal hetzelfde zijn voor alle drie de programma's. Het is interessant dat het erop lijkt dat Evbatmon 48Ah als 100% SoH beschouwt als je 40,1/0,8354 deelt.

Ik ben hier een beetje sceptisch over, omdat het opladen van de cellen tot 4,1 volt ongeveer 10% van de bruikbare capaciteit van de cellen zou verliezen. De LEV50-datasheet zegt dat hij kan worden opgeladen tot 4,2 volt en dat zijn capaciteit van 50 Ah gebaseerd is op een lading van 4,2 V.

Dus 10% van 50 Ah is slechts 45 Ah, dus zelfs 46 Ah zou een beetje optimistisch kunnen zijn. Ik vraag me af waarop ze het cijfer van 48 Ah baseren? Zelfs de dealerdiagnosetool die ik heb, zegt niet wat een nieuwe batterij zou moeten zijn, noch in de diagnose-GUI, noch in de ingebouwde documentatie.

Die van jou met 40,1 Ah is nog steeds erg goed, de mijne was al gedaald tot 39,9 bij 28k mijl. Voor de volledigheid: hoeveel kilometers heeft de jouwe gereden en van welk jaar is hij?

Ik hoop in deze thread een batterijgezondheidsmeting versus kilometerstand en leeftijd van zoveel mogelijk auto's te kunnen opbouwen, zodat we een vergelijkingsbron hebben, aangezien er zeer weinig informatie is over de batterijgezondheid van deze auto's en wat "normaal" of op zijn minst typisch is.
 
#7 · (Edited)
Mijn auto heeft bijna 27.000 mijl gereden en is voor het eerst geregistreerd in september 2013. Ik kocht hem in maart 2017 toen hij 8.000 mijl had.

Ik heb geprobeerd een overzicht bij te houden van de conditie van de batterij in de loop van de tijd.
Die plotselinge daling van 88 naar 85% tussen oktober en november is erg interessant - het lijkt op mijn plotselinge daling van 84 naar 81% eerder dit jaar nadat ik de auto iets meer dan een jaar had.

Ik heb bijna het gevoel dat deze auto's een soort grote "herkalibratie" van de batterijgezondheid uitvoeren, een keer per jaar, en dan gedurende het grootste deel van de rest van het jaar gewoon een geleidelijke, voorgeprogrammeerde degradatiesnelheid rapporteren, met een update telkens wanneer wordt voorspeld dat deze met 0,1 Ah daalt.

De celbalansgrafiek bij 93% SoC die u plaatste, betekent niet echt iets, aangezien de lader alle cellen op 100% heeft gebalanceerd.

Om de celbalansgrafiek van Canion nuttig te laten zijn, moet u de auto terugbrengen tot ongeveer 30% SoC en deze dan opnieuw controleren - de mijne zijn bijna perfect in balans tot ongeveer 50%, pas als de mijne naar de bodem gaat, beginnen twee cellen enigszins af te wijken van de rest.

De basis van de test is dat je begint met alle cellen die in balans zijn bij 100% lading en vervolgens de tractiebatterij grotendeels ontlaadt. Zodra ze grotendeels ontladen zijn, zal elk capaciteitsonevenwicht tussen de cellen ertoe leiden dat individuele cellen zich in een andere SoC ten opzichte van elkaar bevinden - wat wordt weerspiegeld door hun individuele celspanningen zonder belasting. De test moet dus ook worden uitgevoerd met het contact aan, maar de auto niet in de READY-modus, zodat er geen belasting op de tractiebatterij staat om de spanningsmetingen te vertekenen.
 
#11 · (Edited)
De laatste paar ontladingen tot ongeveer 30% geven aan dat de celbalans binnen 0,005 volt over alle cellen ligt. Dat was na een lading tot 100% voltooid met celbalans de nacht ervoor. Voertuig heeft ongeveer 13.500 km.
Een maximaal verschil van 5 mV over alle cellen bij 30% is extreem goed. Ik zie ongeveer 30 mV verschil bij 30% SoC met name twee cellen die zwakker zijn dan de rest. De andere cellen zitten allemaal binnen ongeveer 10 mV van het gemiddelde. Ik zal die twee cellen in de gaten moeten houden denk ik...
Met betrekking tot het meten van SOH met CanIon, is er een kans dat iemand een stapsgewijze handleiding plaatst over hoe dit te doen: rekening houdend met het feit dat het Android-apparaat dat ik momenteel gebruik, alleen mijn telefoon is, dus niet permanent aanwezig/gevoed in het voertuig.
Er is geen direct SOH-cijfer beschikbaar van de auto, het enige dat je kunt krijgen is de "Ah-capaciteit" van de batterij.

Dit is zichtbaar op Canion op het allereerste "My Trip Timer"-scherm, maar aangezien de regels in dit eerste scherm allemaal aanpasbaar zijn, is het mogelijk dat de Ah-regel er niet is. Zo ja, klik dan op het begin van een van de regels met grote tekst en je zou een scrollende pop-up moeten krijgen - kijk door die lijst en aan het einde staat "Ah". Selecteer dat en het zou je de bruikbare Ah-capaciteit moeten laten zien.

Ik heb het rood gemarkeerd in deze foto die ik heb gepakt van de Canion Play Store foto's:

Image


Er is ook een ander scherm dat "Ah-geschiedenis" toont, dat het Ah-cijfer grafisch weergeeft telkens wanneer het verandert, zodat je kunt zien op welke datum en kilometerstand het cijfer is veranderd, maar de staafdiagrammen zijn vrij klein, dus je kunt het exacte cijfer niet uit de grafiek halen.

Het is waarschijnlijk het beste als we allemaal de Ah-capaciteit van onze batterijen rapporteren en bespreken in plaats van SOH, omdat er geen overeenstemming is over welke Ah-capaciteit = 100% SOH tussen verschillende bronnen, wat de neiging heeft om dingen te verwarren, maar het Ah-cijfer zal direct vergelijkbaar zijn over alle auto's en alle software die het rapporteert.
 
#13 ·
Briljant, zal de pagina bewerken zoals geadviseerd.

Is er een 12 volt rapportage beschikbaar? Bijvoorbeeld spanning en belasting?
Niet in Canion. Tractiebatterijspanning en -stroom wel, 12v batterijspanning, nee.

De auto is in staat om de 12v systeemspanning te rapporteren - ik kan deze meten met Diagbox, aangezien verschillende van de ECU's de 12v voedingsspanning rapporteren. Ik ben echter niet zeker over de stroomafname van de 12v batterij, mogelijk niet.

Het is ook mogelijk om de spanning te meten bij de OBD-II-aansluiting, aangezien de STN-chipset in de OBDLink-adapters de accuspanning kan rapporteren met een geschikte AT/ST-opdracht, maar Canion lijkt hier ook geen gebruik van te maken.

Ik zou me echter niet al te veel zorgen maken over de 12v batterij - in tegenstelling tot een Leaf lijkt het laadsysteem in deze auto's goed te werken, ik heb geen problemen gehad met mijn 12v batterij en toen ik een nachtelijke rustspanningstest deed, was deze 12,7 volt - wat net iets boven de verwachte 12,6v van een volledig opgeladen batterij in rust is.

Het enige dat u in gedachten moet houden, is dat de 12v batterij alleen wordt opgeladen wanneer de auto in de READY-modus staat, of wanneer deze is aangesloten en actief de tractiebatterij oplaadt.

Zodra de tractiebatterij vol is en het opladen stopt, stopt ook het opladen van de 12v batterij, ondanks dat deze nog steeds is aangesloten. Dus als u 3 maanden op vakantie gaat en de auto aangesloten laat, voorkomt dit niet dat de 12v batterij leeg raakt.

Om de auto lange tijd weg te zetten, zou u de tractiebatterij willen ontladen tot ongeveer 40-80% voor minimale degradatie en dan de 12v batterij op een van die automatische batterijconditioners zetten die de batterij opgeladen houden.
 
#15 ·
Nou, vandaag ben ik niet blij. Weer een plotselinge en aanzienlijk grote daling in Ah-capaciteit. Er is duidelijk iets mis met de batterij in deze auto. Vanwege de dubbelzinnigheid van de SoH-berekening op deze auto's heb ik mijn grafiek bijgewerkt om in plaats daarvan Ah weer te geven, hier zijn mijn bijgewerkte cijfers:

Image


Zoals te zien is, is er de afgelopen maand en slechts ongeveer 900 mijl een nieuwe plotselinge daling van 1 Ah geweest.

Verwijzend naar vorig jaar is te zien dat ik meer dan 10.000 mijl heb gereden in ongeveer 10 maanden voor de eerste 1 Ah capaciteitsdaling, dus dezelfde daling in 900 mijl en 1 maand is gewoon niet normaal. Gezien het feit dat twee cellen zwakker lijken te zijn dan de rest, is het een redelijke aanname dat het deze twee zwakke cellen zijn die de bruikbare Ah-capaciteit snel verminderen en dat die twee cellen mogelijk snel aan het einde van hun levensduur zijn.

Tijd om contact op te nemen met Peugeot, denk ik, om te zien of hun 8 jaar/60.000 mijl "batterijgarantie" het papier waard is waarop het staat. Heeft er al iemand formeel contact met hen opgenomen om te zien wat de exacte bepalingen van de garantie zijn, zoals "acceptabel" SoH-verlies, en of er rekening wordt gehouden met individuele zwakke cellen?

Ik heb het gevoel dat ze gaan zeggen dat het niet gedekt is, maar het is het proberen waard. :(
 
#17 ·
Uiteindelijk een OBD-dongle gekregen, dus dit is de batterijconditie van mijn twee C Zeros. Ze zijn geregistreerd in november en december 2012 en hebben een vergelijkbare kilometerstand, maar de ene heeft 2 Ah betere conditie. We kochten er een in maart 2017 en de andere in juni 2017.
 
#19 · (Edited)
Bedankt voor de gegevens @Timmc :) Ik neem aan dat uw "kilometers"-cijfers in km zijn? Bij 30.000 mijl was de mijne ongeveer 39,7 Ah, dus halverwege tussen uw twee auto's, dus alle drie de auto's hebben op dat moment een vergelijkbare degradatie. Dit was voordat de mijne aan zijn snellere neerwaartse glijbaan begon.

De celbalans ziet er erg goed uit bij 40%, maar je zult pas echt onbalans gaan zien als je ongeveer 10-20% bereikt, want 40% valt binnen het vlakke "plateau" spanningsbereik voor de cellen waar de spanning nauwelijks verandert met SoC.

Als je hem terugbrengt tot 20% en een momentopname van een spanningsgrafiek maakt, zou dat gegevens opleveren die direct vergelijkbaar zijn met de momentopnamen die ik heb geplaatst.
 
#21 ·
Hallo, bedankt voor het advies tot nu toe - hier is meer gevraagd!

Ook een andere dataset voor het batterijgezondheid draadje.

Vandaag reed ik weer een C Zero met kenteken 62 met een geregistreerde 14.000 mijl en ik gebruikte een ODBLink met Canion om wat gegevens te verzamelen na de rit.

Aan het begin van de testrit stond 100% op de 'brandstofmeter' en 63 mijl RR met de dagteller op nul.
Helaas mocht ik de dongle niet vanaf het begin plaatsen omdat de onderhandelingen doorgingen terwijl ik aan het rijden was!
Ik reed 16 mijl gemengd stad, autoweg en snelweg met continue airco op lage stand om te ontwasemen. De kachel stond op lage stand voor de laatste 4 mijl of zo. Dit bracht de tankmeter omlaag naar 9 streepjes met de RR die 24 mijl aangaf. Dus ik neem aan dat de actieradius met die rijstijl ongeveer 40 mijl is.

Bij terugkomst bij de dealer kon ik de dongle plaatsen en de gegevens van geselecteerde Canion schermen aflezen. (Ik heb ze 'geprint screen' maar ik heb problemen om de bestanden op deze pc te krijgen!).

Dus, op het 'mijn Trip Scherm' NA de testrit, met de sleutel 'AAN' maar niet 'Klaar' weergevend, heb ik:

Odo 14176

RR 24

SOC% 60.0

Volt 346

Batt Temp C 21.3 (niet relevant omdat dit enige tijd na de testrit was)

Ah 39.0 (Neem aan dat dit Ah is aangepast voor 100% SOC?)

Ik bekeek ook de individuele celspanningen en zag 2 cellen onder het gemiddelde met 0,01V en verschillende boven met hetzelfde bedrag. De nominale celspanning was 3,9V bij 60% SOC en het pack lijkt 88 cellen te hebben.

Als ik eenmaal de Canion opties heb uitgevogeld kan ik wellicht meer informatie verstrekken.

Ik verwelkom uw gedachten en ideeën over deze dataset.

Bedankt, Jon
 
#22 · (Edited)
Een Ah van 39,0 klinkt OK en binnen de normale variaties, marginaal lager dan wat mijn auto rapporteerde bij 28k mijl, maar bedenk dat batterijdegradatie een functie is van zowel kilometerstand als kalenderleeftijd... en er is enig bewijs dat kalenderleeftijd een grotere factor is dan het werkelijke aantal gereden kilometers met EV-batterijen. En ook hoe de batterij wordt behandeld (of deze veel ongebruikt wordt gelaten bij volledige lading, enz.) heeft ook een behoorlijk effect. Dus de rij-/laadstijl van vorige eigenaren is ook een factor. Dus ik zou blij zijn met 39,0 Ah.

+/- 0,01 volt tussen cellen is volkomen normaal, en je zou geen significante variatie hierboven verwachten bij 60% SoC, of de cellen nu goed gebalanceerd zijn of niet. Dus deze meting is goed en te verwachten, maar vertelt je niet per se iets over eventuele celonbalans, aangezien deze pas zichtbaar worden beneden ongeveer 30% SoC.

RR van 63 mijl (vermoedelijk voordat de kachel of airconditioning werd aangezet) zou consistent zijn met 39Ah, (het is ongeveer wat ik in de zomer kreeg met Ah van 39,9) en het zal natuurlijk veel dalen in de winter als je de kachel gebruikt.

40 mijl met kachel en/of airco aan en snelweg/autoweg rijden in slecht weer deze tijd van het jaar is ongeveer alles wat ik kan beheren in mijn auto met een Ah van 35,4. (Dagelijkse pendel 35,5 mijl gemengd stads- en snelwegrijden - ik kom thuis met 3-6 mijl RR met de kachel de hele tijd aan) Als je wat conservatiever zou rijden, zou je waarschijnlijk ongeveer 45 mijl halen onder dezelfde omstandigheden die je vandaag hebt getest met de kachel aan.

Als de auto warm is, heb ik de neiging om de temperatuur hoog te laten staan, maar de ventilatorsnelheid te verlagen tot 50% of minder om het verbruik van de kachel te verminderen, en deze handmatig af te wisselen tussen voorruit/voetruimte en bestuurder/voetruimte om de paar minuten.

Dus over het algemeen klinkt het OK voor mij en binnen de verwachte bereiken voor de leeftijd van de auto. Kan niet zeker zijn van eventuele celonbalans zonder de spanningsgrafieken te zien bij een SoC < 30%, maar bij 39Ah zie ik geen reden om celproblemen te vermoeden.

Trouwens, ik heb ontdekt dat de gemakkelijkste manier om Canion-screenshots op een pc te krijgen, is om Google Drive te gebruiken - upload ze met de Android Google Drive-app en als je Google Drive al op je pc hebt geïnstalleerd, zoals ik, dan verschijnen ze gewoon. In theorie kun je een USB-kabel aansluiten en het Android-apparaat als externe opslag zien, maar ik heb soms moeite om dat te laten werken...

Als je de screenshot maakt met de Android screenshot-functie (slaap/wake- en volume-omlaag-knoppen op mijn apparaat), gaan ze naar de normale Android-camerarol, maar als je de ingebouwde screenshot-functie in Canion gebruikt (dubbel tikken op de linkerkantbalk uit het geheugen), komen ze daadwerkelijk terecht in de BT_CAN-map die bij de app hoort. Ik raad de ingebouwde screenshot-functie in Canion niet aan, omdat deze vaak lijkt te zeggen dat er een foto is gemaakt, maar er wordt geen bestand opgeslagen in de BT_CAN-map.
 
#25 ·
Here are the cell voltages at 23% SOC on the lower Ah car.
Bedankt voor het datapunt - dat ziet er echt goed uit! Geen zorgen over uw celbalans. Ter vergelijking: de mijne hebben bijna 100 mV onbalans bij ~20% SOC. Denk eraan dat de mijne aanzienlijk meer kilometers heeft gereden, aangezien de uwe op 50.000 km staat, terwijl de mijne bijna 50.000 mijl heeft. En ik weet niet hoe onze rijcycli zich verhouden - in de winter moet ik de mijne dagelijks tot ongeveer 20% terugbrengen om thuis te komen, wat niet goed kan zijn voor de cellen, en hoogstwaarschijnlijk elke onbalans tussen hen zal versnellen, aangezien de cellen die al zwakker zijn, dieper worden ontladen dan de goede cellen, wat meer degradatie veroorzaakt dan andere cellen en ze dus verder uit elkaar drijft. Er is hier een sneeuwbaleffect als de cellen regelmatig diep worden ontladen.
 
#27 ·
Even off-topic over de OBDLink LX die ik gebruik om de batterijconditie te controleren. Deze verliest vrij regelmatig de Bluetooth-verbinding. Het is een beetje vervelend omdat het niet eenvoudig opnieuw kan worden verbonden, maar moet worden losgekoppeld of gereset voordat het opnieuw kan worden verbonden.

Heb gelezen dat er een firmware-update is die dit kan corrigeren met behulp van de OBDLink-app. De app maakt echter verbinding met de dongle, maar niet met de auto en staat de firmware-update niet toe, ook al is alleen verbinding met de dongle nodig.

Weet iemand een manier om dit te omzeilen?
Ik veronderstel dat verbinding maken met een ICE die de app herkent, een firmware-update mogelijk zou moeten maken.
 
#28 ·
Even off-topic over de OBDLink LX die ik gebruik om de batterijconditie te controleren. Deze verliest vrij regelmatig de Bluetooth-verbinding. Het is een beetje vervelend omdat het niet eenvoudig opnieuw kan worden verbonden, maar moet worden losgekoppeld of gereset voordat het opnieuw kan worden verbonden.
Bevriest het gewoon en begint het dan te werken na het opnieuw opstarten van het apparaat, of verliest het de Bluetooth-koppeling volledig, zodat je het apparaat opnieuw moet koppelen?

Gebeurt het midden in het gebruik van Canion? Zo ja, heb je de auto toevallig uitgezet of gebeurt het als de auto rijdt?
Heb gelezen dat er een firmware-update is die dit kan corrigeren met behulp van de OBDLink-app. De app maakt echter verbinding met de dongle, maar niet met de auto en staat de firmware-update niet toe, hoewel alleen verbinding met de dongle nodig is.

Weet iemand een manier om dit te omzeilen?
Ik neem aan dat verbinding maken met een ICE die de app herkent, een firmware-update mogelijk moet maken.
Ja, er is een gemakkelijke manier om dit te omzeilen - gelukkig voor mij, want mijn ICE is te oud om zelfs maar een OBD-II-aansluiting te hebben! :cool:

In plaats van naar Verbinden te gaan (wat zal mislukken op een Ion omdat deze niet volledig OBD-II-compatibel is), ga je rechtstreeks naar Instellingen, Communicatie, Bluetooth-apparaat en selecteer je het apparaat (dit heb je waarschijnlijk al gedaan), ga dan naar Firmware-updates, klik vervolgens op het pictogram met de drie puntjes in de rechterbovenhoek (sorry, ik ben niet genoeg Android-gebruiker om te weten hoe deze knop heet!) en kies firmwareherstel.

Dit zou nu het apparaat moeten ondervragen en bepalen welk model het is. Zodra het apparaat is vermeld, kun je controleren op updates (natuurlijk met een actieve internetverbinding) en vervolgens het apparaat updaten. Met de knop Meer naast het apparaat kun je kiezen welke firmwareversie je wilt installeren. Op dit moment geeft de mijne 4.3.3, 4.3.0, 4.0.0 en 3.4.1 als beschikbaar weer, dus het is mogelijk om zowel de firmwareversie te upgraden als te downgraden.
 
#31 ·
Na het monitoren van de AH-capaciteit met Canion gedurende ongeveer 6 maanden, was ik vorige week verrast te zien dat de AH-capaciteit spontaan was toegenomen met ongeveer een volle Amphour. Ik had geen herkalibratie uitgevoerd.

Wat verrassend was, is dat de RR-indicatie bij consistent gebruik met ongeveer 6 mijl is gedaald. De twee gebeurtenissen lijken in de tijd met elkaar verbonden.

Een voor de hand liggende verklaring?

Is het tijd om een herkalibratie van de batterijcapaciteit door de dealer uit te voeren?
 
#32 · (Edited)
Na het monitoren van de AH-capaciteit met Canion gedurende ongeveer 6 maanden, was ik vorige week verrast te zien dat de AH-capaciteit spontaan was toegenomen met ongeveer een volle Amphour. Ik had geen herkalibratie gedaan.

Wat verrassend was, is dat bij consistent gebruik de RR-indicatie met ongeveer 6 mijl is gedaald. De twee gebeurtenissen lijken in de tijd met elkaar verbonden.

Een duidelijke verklaring?.
Voor het omhoogspringen van de Ah-capaciteit - mogelijk.

Echte Ah-metingen zijn zeer zeldzaam, afhankelijk van welk SoC-bereik je de auto laat draaien, kan het maanden duren zonder een meting te kunnen doen, aangezien een meting een bijna volledige laad-/ontlaadcyclus nodig heeft. Ondertussen zal het een aangenomen snelheid van ongeveer 0,1 Ah verlies per 1000 mijl toepassen. Zag je dit geleidelijke verlies van 0,1 tijdens die 6 maanden voordat het weer omhoog sprong?

Bruikbare capaciteit is minder bij temperaturen onder nul, het is mogelijk dat de laatste meting is gedaan bij zeer koude temperaturen en een pessimistische waarde gaf, nu kan het weer hebben gemeten bij warmer weer en ontdekt hebben dat het beter was dan het dacht.

Van wat ik heb gezien, is de tracking van de Ah-capaciteit van de BMS vrij simplistisch - een aangenomen degradatiemodel van ongeveer 0,1 Ah per 1000 mijl wordt gevolgd, en het cijfer wordt alleen bijgewerkt van meting als de meting aanzienlijk afwijkt - misschien met minstens 1 Ah.

Als je terugkijkt op de vorige pagina, zie je de 1 Ah-sprong die ik een paar weken na de Diagbox-herkalibratie heb gedaan. (Dat is echter de enige rebound die ik heb gezien)

Wat betreft het verlies van 6 mijl bereik - niet zeker. Ik zou de auto controleren op zaken als uitlijning van de wielen (onlangs door grote kuilen gereden?), lage bandenspanning en remslepen.

Het ontwerp van de remmen hierop is zodanig dat ze de neiging hebben om licht te slepen, vooral de voorremmen vanwege de stomme rubberen bus op de onderste remklauwgeleidepen. (Ik heb mijn remklauwgeleidepennen vervangen door volledig metalen...)

Zelfs een lichte remslepen kan een paar mijl van het bereik afslaan.
Is het tijd om een herkalibratie van de batterijcapaciteit van de dealer uit te voeren?
Nadat ik het zelf heb geprobeerd, zou ik je tijd niet verspillen.

Het enige wat het doet, is je vragen om de kachel te laten draaien totdat de cellen tot een specifieke spanning komen (ongeveer 3,775 V uit het geheugen) en hem vervolgens aan te sluiten om op te laden totdat hij 100% bereikt, en vervolgens het Ah-cijfer onmiddellijk bijwerkt op basis van die laadcyclus (niet ontlaadcyclus). Het hele proces duurt bijna een hele dag, zelfs als je eerst met de auto rijdt om het bereiken van het 3,775 V-gedeelte van het proces te versnellen en de kachel het gewoon af te laten maken.

Het doel van de kalibratie is om het Ah-cijfer naar boven te resetten in het geval dat het batterijpakket is vervangen. Toen ik het op de mijne uitvoerde, ging het eigenlijk met 1,5 Ah omlaag, en een paar weken later ging het vanzelf weer omhoog met 1 Ah voor een nettoverlies van 0,5 Ah - met andere woorden, de batterij was slechter dan de BMS dacht.

Als de jouwe denkt dat het is verbeterd, zou ik gewoon je geluk bedanken en doorrijden. Prik niet in de beer... :LOL:
 
#33 · (Edited)
Hallo, bedankt voor de reactie.

Ik probeer een datasheet te vinden voor de LEV50N batterijcel, spanning versus AH capaciteit bij verschillende temperaturen.

Het dichtstbijzijnde dat ik heb kunnen vinden is een curve voor de industriële Yuasa batterij LIM50EN, waarvan ik een enorme aanname ga doen dat deze hetzelfde is als de LEV50N (geïnstalleerd in verbeterde iMievs, Czeros, Ions). ???????

Vervolgens zal ik de PSA-batterijherkalibratieprocedure proberen om te zien of ik toegang kan krijgen tot een deel van de lagere ontladingscurve (tot 3,62 volt per cel). Weet iemand met een nieuwer model triplet bij welke spanning (min. celspanning) de schildpad moet verschijnen?

Groeten
 
#36 ·
Om te corrigeren wat leek op een probleem tussen de BMS en EVECU die elkaar niet begrepen (sprong omhoog in de gerapporteerde AHr-capaciteit maar gelijktijdige sprong omlaag in het werkelijke bereik en het schattingsbereik), probeerde ik de Diagbox-routine.

Met de auto plat, geen balken op de batterij, begon ik een Diagbox-sessie compleet met opladen via de 'granny'. Ik volgde de instructies, de auto laadde op tot één balk, de volgende stap was om airco, verwarming en luchtstroom op maximaal te zetten en toen ongeveer 1/2 uur later stopte dat, de batterij was leeg. Volgens de procedure zou het opladen dan moeten stoppen, en het geheel kon dan handmatig worden doorgezet naar stap 2. Het stopte echter nooit met opladen. Om de 20 minuten gecontroleerd, nog steeds geen stop. 2 uur later stond de auto op 3 balken en nog steeds geen stop van het opladen. Ik heb de procedure afgebroken, stap 2 geprobeerd en de computer meldde een foutcode x012 of iets dergelijks en zei dat de procedure was mislukt.

Toen moest ik de auto gebruiken voor een rit van 12 mijl, vulde hem tot 80% via Chademo, en vulde hem 's nachts weer bij via de 'granny' (lekker langzaam).

Voilà, het bereik nam weer toe tot wat het was geweest, vandaag nam het bereik af op een lineaire manier na een pauze van 4 mijl zonder gemelde bereikvermindering.

Helemaal geen initiële grote sprongen naar beneden.

Trouwens, deze auto heeft nog nooit een schildpad weergegeven, statische spanningsverschillen over volle tot nul balken zijn maximaal 5 mV (limiet van resolutie ?)
 
#38 ·
Hier is een voorbeeld van een C-zero uit 2011 met meer dan 60.000 km.

Canion toont een capaciteit van 30Ah.
Ik had onlangs een batterijfout en ik hoop dat 30Ah niet correct is en dat het snel omhoog gaat.
Misschien corrigeert het zich als je hem helemaal ontlaadt en dan een paar keer oplaadt.

Ik heb een 32Ah imiev, er is behoorlijk wat degradatie op oude...
 
#39 ·
Oké, dit wordt geen kleine post. Kortom, ik heb een Ion die ik nauwelijks gebruik, aangezien ik ook een Renault Zoe ZE40 Q90 heb. Hoe dan ook, ik heb Canion en EvBatMon gebruikt om de degradatie van de batterij in een spreadsheet te monitoren. Ondanks mijn lage kilometerstand in de loop der tijd, raakte ik gealarmeerd door de PMC (SOH) en Ah die vrij snel daalden. Ik schreef dit toe aan de natuurlijke veroudering van de batterij, maar toen las ik deze thread en een aparte thread van @DBMandrake op de myimiev-website. In die thread vermeldt iemand dat het balanceren van de cellen pas gebeurt als je een zeer lage SOC bereikt met het knipperende brandstofpompsignaal. Gisteravond heb ik mijn auto leeg gereden, vrijwel voluit accelererend, van 75% naar 15% met slechts één balkje dat knipperde (te bang om lager te gaan).

DatumAhKilometerstandPMC (SOH)
21/02/2018​
40.3​
23820​
85%​
06/06/2018​
40​
24030​
83%​
22/09/2018​
39.7​
24321​
23/11/2018​
39.5​
24355​
24/03/2019​
39.2​
24439​
81​
13/05/2019​
39​
24546​
81​
22/06/2019​
38.9​
24767​
81​
06/08/2019​
38.8​
24853​
81​
05/10/2019​
38.7​
25006​
80.62​
08/10/2019​
39.7​
25071​
82.71​

Nou, mijn SOH is gestegen naar 82,71% en mijn Ah met 1 naar 39,7. Houd er rekening mee dat mijn auto in februari 2017 werd gekocht met 22.500 mijl op de teller en met een Ah van 41,5 (PMC/SOH 85%). Ik laad normaal gesproken met een 'granny charger' AC naar 100% vanaf een SOC van meestal 5 balkjes. Ik heb ook bij minstens 20 gelegenheden snel opgeladen tot 80%. De Ah was eigenlijk niet de bedoeling van mijn test, maar om de celspanningen te zien in termen van de gezondheid van de batterij. Dit is de spanningsstatus aan het begin van het opladen:

123552


Dit was de spanningsstatus aan het einde van het opladen, zo'n 9 uur later... balanceren duurt lang:

123550


Ik merkte de stijging in Ah pas tegen het einde van het opladen toen ik per ongeluk op de Ah-geschiedenis kwam:

123551


Ik controleerde EvBatMon om dit te bevestigen.....en zie, het was waar:

123553


Zoals ik al zei, ik gebruik deze auto alleen als stadsauto, maar ik zal hem de komende week op normale wegen in de stad gebruiken en kijken welke kilometerstand ik ermee haal voordat het knipperende brandstofpompsignaal verschijnt. Ik ben benieuwder om te zien of de Ah terugzakt van 39,7 naar 38,7. Het lijkt er zeker op dat de diepe ontlading en de volledige oplaadcyclus een nauwkeurigere Ah-capaciteit oplevert.

Misschien moet ik dit eens proberen op mijn Zoe?.....als ik 31 uur de tijd heb om hem met mijn 'granny charger' van 0% naar 100% op mijn oprit op te laden :)

Proost
Dave
 

Attachments

#40 ·
Oké, dit wordt geen kleine post. Kortom, ik heb een Ion die ik nauwelijks gebruik, omdat ik ook een Renault Zoe ZE40 Q90 heb. Hoe dan ook, ik heb Canion en EvBatMon gebruikt om de degradatie van de batterij in een spreadsheet te monitoren. Ondanks mijn lage kilometerstand in de loop der tijd, raakte ik gealarmeerd door de PMC (SOH) en Ah die vrij snel daalden. Ik schreef dit toe aan de natuurlijke veroudering van de batterij, maar toen las ik deze thread en een aparte thread van @DBMandrake op de myimiev-website. In die thread vermeldt iemand dat het balanceren van de cellen pas gebeurt als je tot een zeer lage SOC komt, waarbij het brandstofpompsymbool knippert. Gisteravond heb ik mijn auto leeg gereden, vrijwel voluit accelereren, van 75% naar 15% met slechts één balkje dat knipperde (te bang om lager te gaan).

DatumAhKilometerstandPMC (SOH)
21/02/2018​
40.3​
23820​
85%​
06/06/2018​
40​
24030​
83%​
22/09/2018​
39.7​
24321​
23/11/2018​
39.5​
24355​
24/03/2019​
39.2​
24439​
81​
13/05/2019​
39​
24546​
81​
22/06/2019​
38.9​
24767​
81​
06/08/2019​
38.8​
24853​
81​
05/10/2019​
38.7​
25006​
80.62​
08/10/2019​
39.7​
25071​
82.71​

Nou, mijn SOH is gestegen naar 82,71% en mijn Ah met 1 naar 39,7.
Het balanceren van de cellen, tenzij je tot een lage SoC komt, is niet accuraat om te zeggen - het balanceren van de cellen gebeurt aan het einde van de laadcyclus, boven ongeveer 85% of zo en is een aparte zaak... het is echter wel zo dat als je de auto nooit onder ongeveer 4 balkjes ontlaadt, de BMS nooit de mogelijkheid krijgt om de Ah-capaciteit van de batterij te meten naarmate deze degradeert, dus het zal de degradatie moeten schatten met behulp van het geprogrammeerde degradatiemodel. Met andere woorden, het extrapoleert wat de Ah waarschijnlijk zal zijn op basis van de laatste werkelijke meting en de verwachte afname van de batterij met leeftijd en gebruik sindsdien. En als de laatste werkelijke meting lang geleden is, is er al lang geëxtrapoleerd en kan er een aanzienlijke fout in het cijfer zitten, vooral als de batterij minder of meer is verslechterd dan verwacht.

In mijn auto, voordat ik zag dat drie cellen defect raakten, zag ik het Ah-cijfer met ongeveer 0,1 Ah per maand / 1000 mijl dalen. Omdat ik altijd ongeveer 1000 mijl per maand rijd, kan ik niet zeker weten of het de kalendermaand is die de BMS gebruikt of de 1000 mijl, of een combinatie van de twee, aangezien batterijen zowel met cycli als met kalenderleeftijd degraderen, dus er rekening moet worden gehouden met beide factoren.

Als ik naar je grafiek kijk, rijd je een zeer lage maandelijkse kilometerstand in vergelijking met mij, maar de afnamesnelheid lijkt nog steeds vrij dicht bij 0,1 Ah per maand te liggen, dus ik zou zeggen dat de afname die je zag gewoon een geprogrammeerde afname van 0,1 Ah per kalendermaand is om de leeftijdsgebonden degradatie van de batterij te schatten.

De reden dat het cijfer is gestegen na een diepe ontlading gevolgd door een volledige lading, is dat de BMS, bij gebrek aan recente metingen, de afname van de batterij in de loop der tijd heeft overschat en je batterij in werkelijkheid minder is afgenomen dan voorspeld. Dus wanneer het een meting kan uitvoeren, heeft het een correctie naar boven gemaakt.

Een diepe ontlading is eigenlijk niet goed voor de batterij als deze regelmatig wordt gedaan, en het heeft de batterij ook op geen enkele manier gerevitaliseerd - het heeft de BMS alleen in staat gesteld om een meting uit te voeren en te beseffen dat het te pessimistisch was over de staat van de batterij. Je zult blijven zien dat het met ongeveer 0,1 Ah per maand daalt, dus over ongeveer 10 maanden ben je waarschijnlijk weer waar je was.

Trouwens, de mijne daalt nu met ongeveer 0,4 Ah per maand / 1000 mijl vanwege een paar defecte cellen, laten we hopen dat de celwissel die ik binnenkort van plan ben te doen, de truc doet...
Houd er rekening mee dat mijn auto in februari 2017 werd gekocht met 22,5k mijl op de teller en met een Ah van 41,5 (PMC/SOH 85%). Ik laad normaal gesproken met een granny charger AC tot 100% vanaf een SOC van meestal 5 balkjes. Ik heb ook bij minstens 20 gelegenheden snel opgeladen tot 80%. De Ah was eigenlijk niet de bedoeling van mijn test, maar om de celspanningen te zien in termen van de gezondheid van de batterij. Dit is de spanningsstatus aan het begin van het opladen:

View attachment 123552

Dit was de spanningsstatus aan het einde van het opladen, ongeveer 9 uur later... balanceren duurt lang:

View attachment 123550

Ik merkte de stijging van Ah pas aan het einde van het opladen toen ik per ongeluk op de Ah-geschiedenis kwam:

View attachment 123551

Ik controleerde EvBatMon om dit te bevestigen... en zie, het was waar:

View attachment 123553

Zoals ik al zei, ik gebruik deze auto alleen als een stadsauto, maar ik zal hem de komende week op normale wegen in de stad leegrijden en kijken welke kilometerstand ik ermee haal voordat het knipperende brandstofpompsymbool verschijnt. Ik ben benieuwder om te zien of de Ah daalt van 39,7 naar 38,7. Het lijkt er zeker op dat de diepe ontlading en de volledige laadcyclus een nauwkeurigere Ah-capaciteit geven.
39,7 Ah bij 25k mijl lijkt redelijk vergelijkbaar met wat de mijne was bij die kilometerstand - de mijne was 39,9 Ah bij 28k mijl, maar het zou op dat moment een paar jaar jonger zijn geweest dan jouw auto. Mijn pack was in orde tot ongeveer 40k mijl, toen begonnen de dingen mis te gaan...
 
#41 ·
@DBMandrake Eigenlijk, als je je herinnert, hebben we onze auto's binnen een maand na elkaar van dezelfde plek gekregen. Onze registraties zijn zusterauto's.....beide SB11-platen.....alleen de laatste registratieletter is anders (41,5 Ah bij 22.500 mijl toen ik hem in februari/maart 2017 kocht). Toen ik in september 2017 mijn Zoe kreeg, stopte ik echt met het wekelijks gebruiken van de Ion, omdat ik veel weg ben, en ik reed er misschien alleen maar in om de roest van de voorste schijven te halen. Vandaar dat ik het 8 jaar oude 12V-batterijprobleem had, de vastzittende versnellingspook etc. Ik gebruik hem zeker nooit genoeg en ben hem pas onlangs weer gaan gebruiken om hem aan de gang te houden, omdat ik de indruk had dat de batterij sterk aan het verslechteren was. Maar, zoals je aangeeft, komt dit allemaal door het ondergebruik en de BMS verlaagt de Ah elke maand met 0,1, omdat hij het niet beter weet.

Ik zal er geen gewoonte van maken om hem tot een lage SOC te laten zakken. Het was alleen dat ik in je myimiev-thread las dat "echte" celbalancering pas plaatsvond toen je de knipperende pomp had en hem tot 100% oplaadde. Dit was de reden voor dit experiment. Ik wilde gewoon zien of ik dezelfde celdegradatie zou krijgen als jij, aangezien onze auto's even oud zijn. Dat gezegd hebbende, het lijkt er zeker op dat de mijne niet al te veel gehinderd is door het koud zitten over twee winters. De snelle laadbeurten die ik heb gedaan (we hebben er nu een in Barrhead waar ik woon), meestal 30% tot 80% op een warme batterij van 15+C, hebben hem voor zover ik kan beoordelen geen echte schade berokkend.

Veel succes met de celwissel.
 
#46 ·
@DBMandrake eigenlijk, als je je herinnert, we hebben onze auto's van dezelfde plek binnen een maand na elkaar gekregen. Onze registraties zijn zusterauto's.....beide SB11-platen.....alleen de laatste registratieletter is anders
Ik denk dat ik hallo moet zeggen..... nog een SB11 hier. Heeft u enig idee of onze auto's oorspronkelijk door dezelfde klant zijn gebruikt? De mijne lijkt de eerste paar jaar een leaseauto te zijn geweest.

Proost.

123564
 
#45 ·
Merk op dat de BMS van tijd tot tijd een bottom balance opdraagt. Geen idee wat het ertoe aanzet om bottom-balance te doen, maar "balanceren" is niet alleen de top-balance fase.
Ik denk niet dat iemand dit ooit definitief heeft bewezen. Velen van ons hebben geconstateerd dat de laadsnelheid soms terugvalt tot bijna niets gedurende 10-30 minuten bij ongeveer 30% SoC als je begint met laden vanaf minder dan 30%, waarna het hervat.

Maar om te bewijzen dat dit bottom balancing is en niet alleen een pauze die bestaat uit het bewaken van de celspanning, zou je de status van de balancing weerstandsschakelaars gedurende deze tijd moeten bewaken. Helaas kan Canion de status van de celbalans (transistor) schakelaars niet bewaken. Ik kan de operationele status van de individuele celbalancers met Diagbox bewaken, maar het is nogal een gedoe om het aangesloten te hebben tijdens een laadsessie, laptop en alles, en het is me tot nu toe nog niet gelukt om het te betrappen met Diagbox aangesloten tijdens de laad "pauze", aangezien de pauze niet altijd optreedt.

Bottom balancing is niet zo nuttig als je zou denken - omdat het het verkeerde doet als de celcapaciteiten aanzienlijk verschillen. Als je een paar zwakke cellen hebt - zoals mijn auto, en het accupakket in totaal op 20% SoC staat, zullen de zwakke cellen een aanzienlijk lagere spanning hebben dan de goede. Om dit bij een lage SoC te balanceren, zou je alle goede cellen moeten leegmaken, wat erg tijdrovend zou zijn. (En veel langer zou duren dan de pauze van 30 minuten) En als je dan het laden hervat vanaf deze lage SoC met de celspanningen gebalanceerd, zul je merken dat de zwakke cellen de maximale klemspanning bereiken voordat alle andere (omdat ze minder Ah nodig hebben om te laden) en je zult ze dan weer moeten leegmaken.

Bottom balancing is dus contraproductief voor de top balance die dan aan het einde van de laadcyclus zal plaatsvinden, en je eindigt met veel balancing dat, als je het alleen aan de top had gedaan, helemaal niet nodig was geweest. Dus ik ben sceptisch zonder bewijs dat de pauze bij 30% daadwerkelijk cel balancing is.