Speak EV - Electric Car Forums banner

Wątek dotyczący stanu baterii C-Zero/Ion/i-Miev

38K views 49 replies 11 participants last post by  Jeremy Harris  
#1 · (Edited)
Inne samochody mają wątek dotyczący stanu baterii, więc pomyślałem, że czas na taki dla tych samochodów! ;)

Aby zebrać informacje o stanie baterii, potrzebujesz Caniona z odpowiednim adapterem OBD. Alternatywą dla C-Zero/Ion jest Diagbox z Lexią 3 lub dla i-Miev narzędzie MUT-III. Nie spodziewam się jednak, że wiele osób będzie miało Lexię 3 lub MUT-III. (Mam zarówno Lexię 3, jak i Caniona)

Istnieją dwie główne kwestie, które interesują przyglądając się stanowi baterii - jedną jest stan zdrowia lub SoH, drugą jest równowaga ogniw po umiarkowanie głębokim rozładowaniu, które zasygnalizowałoby słabe ogniwa. Innym, mniejszym czynnikiem jest rezystancja ogniw, ale można ją znaleźć tylko za pomocą Diagbox/MUT-III i nie jest dostępna z Caniona.

Niestety ani Canion, ani Diagbox nie podają bezpośredniej wartości SoH - zgłaszają jedynie użyteczną pojemność Ah obliczoną przez BMS. SoH można wywnioskować z wartości Ah, ale tylko wtedy, gdy wiesz, jaka wartość Ah powinna odpowiadać 100% SoH, i to również nie jest podane ani w Canionie, ani w Diagboxie! (n)

Krótko mówiąc, nikt tak naprawdę nie wie na pewno, co Ah reprezentuje 100% SoH w tych samochodach.

Surowa pojemność ogniw wynosi jednak 50Ah, jednak są one eksploatowane w ograniczonym zakresie napięcia w samochodzie (od 3,63 V do 4,1 V) niż ten, który służy do określenia ich pojemności (2,7 V do 4,2 V, jak sądzę), więc nigdy nie byłoby 50Ah użytecznych nawet z fabrycznie nowymi ogniwami i korzystając z trybu żółwia.

Ładowanie ogniw do 4,1 V zamiast 4,2 V zmniejsza użyteczną pojemność o około 10% i z tego oraz składania razem innych informacji, takich jak pojedynczy odczyt Caniona wykonany na pakiecie zamiennym objętym gwarancją w amerykańskim i-Miev, ogólnie przyjęta wartość wydaje się wynosić około 46Ah = 100% SoH, więc tego używam.

Rejestruję wartość Ah w stosunku do daty i przebiegu od czasu, gdy po raz pierwszy kupiłem samochód, około 18 miesięcy temu, początkowo stosunkowo rzadko używając Diagboxa (ponieważ jego podłączenie i konfiguracja jest uciążliwe), a następnie częściej używając Caniona. Zdecydowanie mam pewne anomalne zmiany w wartości Ah w czasie, więc pomyślałem, że podzielę się nimi w celu dyskusji i porównania z innymi.

Zarejestrowałem je i przedstawiłem w formie graficznej w programie Excel, patrz poniżej:

Image


Image


Mam również wykres SoH vs data, ale ponieważ przejeżdżam prawie dokładnie 1000 mil miesięcznie, wykres wygląda identycznie, więc nie mam realnego sposobu, aby powiedzieć, ile degradacji jest związane z przejechanymi milami, a ile z upływem czasu.
Przestałem również rejestrować rezystancję ogniw, kiedy przestałem używać Diagboxa, chociaż mógłbym to sprawdzić ponownie, jeśli byłoby to konieczne.

Jak widać, wszystko wyglądało dobrze do około 40 tys. mil, ze spadkiem o około 0,1 Ah na 1000 mil, kiedy nastąpił gwałtowny spadek z 38,9 Ah do 37,6 Ah.

Ponieważ moje pomiary do 41 tys. mil były bardzo rzadkie (tylko co kilka miesięcy), nie wiem dokładnie, kiedy nastąpił ten spadek i czy był to jeden duży spadek, czy seria mniejszych spadków.

Byłem trochę zaniepokojony tym spadkiem i zastanawiałem się, czy powinienem wykonać procedurę "Kalibracji baterii" u dealera w Diagboxie, aby zmierzyć rzeczywistą pojemność. Jest to proces, który zasadniczo rozładowuje baterię do określonego napięcia w kontrolowanych warunkach, ładuje ją z powrotem i wykonuje kalibrację na tej podstawie.

Wykonanie tej kalibracji spowodowało spadek wartości z 37,6 Ah do 36,1 Ah. Ups! :ROFLMAO: To pionowa linia w dół na wykresie...

A następnie po 10 dniach normalnej jazdy sama podskoczyła z powrotem do 37,1 Ah. To tylko pokazuje, że podczas gdy rzeczywisty stan baterii nigdy nie ulega poprawie z upływem czasu, oszacowanie stanu baterii przez BMS może czasami odbić się, jeśli poprzednie oszacowanie było błędne! Od tego czasu wznowił powolny, stopniowy spadek.

Pytanie brzmi, czy bateria nagle pogorszyła się w okolicach 40 tys. mil, czy też BMS przeszacował rzeczywistą pojemność przed tym czasem i czy otrzymał "wezwanie do przebudzenia" w postaci kalibracji?

Widzę spadek o około 0,1 Ah jak w zegarku każdego miesiąca/1000 mil lub więcej (właściwie 838 mil, jeśli to obliczysz), ale jest wysoce prawdopodobne, że ten spadek każdego miesiąca jest przewidywaną utratą pojemności na podstawie modelu degradacji baterii zaprogramowanego w BMS w oparciu o czas i przebieg.

Okazje dla BMS do naprawdę dokładnego pomiaru pojemności nie zdarzają się zbyt często (ponieważ wymagają one stosunkowo pełnego cyklu rozładowania/ładowania w sprzyjających warunkach, takich jak ciepła pogoda), więc pomiędzy tymi okazjami będzie on podążał za założonym modelem degradacji zaprogramowanym przez producenta, sporadycznie korygowanym przez rzeczywiste pomiary.

Drugim głównym czynnikiem zainteresowania przyglądając się stanowi baterii jest to, jak dobrze zrównoważone są napięcia ogniw po głębokim rozładowaniu do powiedzmy 30% SoC. Aby to zrobić, musisz w pełni naładować samochód ładowarką poziomu 2, aż ładowanie się zatrzyma. W tym momencie napięcia ogniw powinny być zrównoważone w granicach 5 mV, co ma miejsce w moim przypadku.

Teraz użyj samochodu, aż SoC zgłoszony w Canionie wyniesie około 30%, a następnie spójrz na napięcia ogniw. Oto moje przy 30%:

Image


Jak widać, ogniwa 25 i 70 są nieco słabsze niż większość innych. Jeszcze nie na tyle, aby mnie zaniepokoić, ale zauważalna różnica, którą należy monitorować, aby sprawdzić, czy się pogarsza. (Co jak dotąd się nie stało)

Czy to jest przyczyną nagłego spadku szacowanej pojemności Ah w okolicach 40 tys. mil?
Niestety, nie sprawdzałem napięć ogniw przedtem, więc nie mam możliwości, aby to wiedzieć. O ile wiem, było już tak przy 28 tys. mil, kiedy kupiłem samochód i jest to niezwiązane.

Byłbym zainteresowany zobaczeniem wartości Ah innych osób dla przebiegu, jaki przejechał ich samochód, a także zobaczeniem wykresu napięcia ogniw po rozładowaniu do około 30%. (Uwaga: musisz najpierw wykonać 100% ładowanie na poziomie 2, aby umożliwić zrównoważenie ogniw, w przeciwnym razie wynik nie będzie ważny, ponieważ szybkie ładowanie nie równoważy ogniw)
 
#3 · (Edited)
Czy próbowałeś EvBatMon iMiev? Ta aplikacja sugeruje, że stan mojej baterii wynosi 83,54%, przy pojemności 40,1 Ah.
Dzięki za to - nie, nie próbowałem evbatmon, głównie dlatego, że uważam, że jest to trochę drogie jak na program, który w zasadzie dostarcza te same informacje, co Canion i Diagbox. (Canion miał możliwość raportowania Ah dopiero około rok temu, więc wcześniej evbatmon i Diagbox były jedynymi opcjami pobierania wartości Ah)

Zgłoszona wartość Ah, 40,1 u Ciebie, będzie taka sama dla wszystkich trzech programów. Ciekawe, że wygląda na to, że Evbatmon uważa 48Ah za 100% SoH, jeśli podzielisz 40,1/0,8354.

Jestem co do tego trochę sceptyczny, ponieważ ładowanie ogniw do 4,1 V spowoduje utratę około 10% użytecznej pojemności, jaką mogłyby mieć ogniwa. Karta katalogowa LEV50 mówi, że można go ładować do 4,2 V i że jego pojemność 50 Ah jest oparta na ładowaniu 4,2 V.

Zatem 10% z 50 Ah to tylko 45 Ah, więc nawet 46 Ah może być trochę optymistyczne. Zastanawiam się, na czym opierają wartość 48 Ah? Nawet narzędzie diagnostyczne dealera, które posiadam, nie mówi, jaka powinna być nowa bateria, ani w interfejsie diagnostycznym GUI, ani w wbudowanej dokumentacji.

Twój wynik 40,1 Ah jest nadal bardzo dobry, mój spadł już do 39,9 przy 28 tys. mil. Dla porządku, jaki przebieg ma Twój i z którego roku jest?

Mam nadzieję, że będę mógł zbudować odczyt stanu baterii w porównaniu z przebiegiem i wiekiem jak największej liczby samochodów w tym wątku, abyśmy mieli zasób porównawczy, ponieważ jest bardzo mało informacji na temat stanu baterii tych samochodów i tego, co jest "normalne" lub przynajmniej typowe.
 
#7 · (Edited)
Mój samochód przejechał prawie 27 tys. mil i został po raz pierwszy zarejestrowany we wrześniu 2013 roku. Kupiłem go w marcu 2017 roku, kiedy miał 8 tys. mil.

Próbowałem prowadzić rejestr stanu baterii w czasie.
Ten nagły spadek z 88 do 85% między październikiem a listopadem jest bardzo interesujący - wygląda to jak mój nagły spadek z 84 do 81% na początku tego roku, po tym jak miałem samochód nieco ponad rok.

Mam prawie wrażenie, że te samochody mogą wykonywać swego rodzaju dużą "rekalibrację" stanu baterii raz w roku, a następnie przez większość pozostałej części roku po prostu zgłaszają stopniową, zaprogramowaną wcześniej stopę degradacji, pokazując aktualizację za każdym razem, gdy przewiduje się spadek o 0,1 Ah.

Wykres balansu ogniw przy 93% SoC, który zamieściłeś, tak naprawdę nic nie znaczy, ponieważ ładowarka zbalansuje wszystkie ogniwa do 100%.

Aby wykres balansu ogniw z Canion był użyteczny, musiałbyś rozładować samochód do około 30% SoC, a następnie sprawdzić go ponownie - moje są prawie idealnie zbalansowane do około 50%, dopiero gdy moje zbliżają się do dna, dwa ogniwa zaczynają nieco odbiegać od reszty.

Podstawą testu jest to, że zaczynasz od wszystkich ogniw zbalansowanych przy 100% naładowania, a następnie rozładowujesz akumulator trakcyjny w większości drogi w dół, gdy zostaną one w większości rozładowane, wszelkie nierównowagi pojemności między ogniwami spowodują, że poszczególne ogniwa będą miały inny SoC względem siebie - co znajduje odzwierciedlenie w ich indywidualnych napięciach ogniw bez obciążenia. Test powinien być zatem przeprowadzony również przy włączonym zapłonie, ale samochód nie powinien być w trybie READY, aby nie obciążać akumulatora trakcyjnego i nie zniekształcać pomiarów napięcia.
 
#11 · (Edited)
Ostatnie kilka rozładowań do około 30% wskazuje, że balans ogniw jest w granicach 0,005 wolta na wszystkich ogniwach. To było po naładowaniu do 100% zakończonym balansowaniem ogniw poprzedniej nocy. Pojazd ma około 13 500 km.
Maksymalna różnica 5 mV na wszystkich ogniwach przy 30% jest niezwykle dobra. Widzę około 30 mV różnicy przy 30% SoC, przy czym dwa ogniwa są słabsze niż reszta. Pozostałe ogniwa są w granicach 10 mV od średniej. Myślę, że będę musiał mieć oko na te dwa ogniwa...
W odniesieniu do pomiaru SOH za pomocą CanIon, czy jest szansa, że ktoś zamieści krok po kroku instrukcję, jak to zrobić: pamiętając, że urządzenie z systemem Android, którego używam w tej chwili, to tylko mój telefon, więc nie jest na stałe obecne/zasilane w pojeździe.
Z samochodu nie można uzyskać bezpośredniej wartości SOH, jedyne co można uzyskać to "pojemność Ah" akumulatora.

Jest to widoczne w Canion na pierwszym ekranie "My Trip Timer", jednak ponieważ wiersze na tym pierwszym ekranie są konfigurowalne, możliwe jest, że wiersz Ah nie jest tam obecny. Jeśli tak, kliknij na początku jednego z wierszy dużego tekstu i powinieneś otrzymać przewijane okno - przejrzyj tę listę i pod koniec znajduje się "Ah". Wybierz to, a powinno pokazać użyteczną pojemność Ah.

Podświetliłem to na czerwono na tym zdjęciu, które pobrałem ze zdjęć Canion Play Store:

Image


Jest też inny ekran, który pokazuje "historię Ah", który będzie graficznie przedstawiał wartość Ah za każdym razem, gdy się zmieni, dzięki czemu można zobaczyć, w jakim dniu i przy jakim przebiegu wartość się zmieniła, jednak wykresy słupkowe są dość małe, więc nie można uzyskać dokładnej wartości z wykresu.

Najprawdopodobniej najlepiej będzie, jeśli wszyscy zgłosimy i omówimy pojemność Ah naszych akumulatorów, a nie SOH, ponieważ nie ma zgody co do tego, jaka pojemność Ah = 100% SOH między różnymi źródłami, co będzie miało tendencję do wprowadzania zamieszania, jednak wartość Ah będzie bezpośrednio porównywalna we wszystkich samochodach i całym oprogramowaniu, które ją zgłasza.
 
#13 ·
Świetnie, edytuję stronę zgodnie z zaleceniami.

Czy dostępne jest raportowanie 12 V? Np. napięcie i obciążenie?
Nie w Canion. Napięcie i prąd akumulatora trakcyjnego tak, napięcie akumulatora 12 V, nie.

Samochód jest w stanie zgłaszać napięcie systemu 12 V - mogę je zmierzyć za pomocą Diagbox, ponieważ kilka modułów ECU zgłasza napięcie zasilania 12 V. Nie jestem jednak pewien co do poboru prądu z akumulatora 12 V, prawdopodobnie nie.

Możliwe jest również zmierzenie napięcia w gnieździe OBD-II, ponieważ chipset STN w adapterach OBDLink może zgłaszać napięcie akumulatora za pomocą odpowiedniej komendy AT/ST, ale Canion również wydaje się z tego nie korzystać.

Nie martwiłbym się jednak zbytnio akumulatorem 12 V - w przeciwieństwie do Leafa, system ładowania w tych samochodach wydaje się działać dobrze, nie miałem problemów z moim akumulatorem 12 V, a kiedy zrobiłem nocny test napięcia spoczynkowego, wynosiło ono 12,7 V - co jest tylko ułamkiem powyżej oczekiwanych 12,6 V w pełni naładowanego akumulatora w spoczynku.

Jedyną rzeczą, o której należy pamiętać, jest to, że akumulator 12 V jest ładowany tylko wtedy, gdy samochód jest w trybie READY lub gdy jest podłączony i aktywnie ładuje akumulator trakcyjny.

Gdy akumulator trakcyjny jest pełny i ładowanie się zatrzymuje, ładowanie akumulatora 12 V również się zatrzymuje, mimo że nadal jest podłączony. Jeśli więc wyjedziesz na wakacje na 3 miesiące, pozostawienie samochodu podłączonego nie zapobiegnie rozładowaniu akumulatora 12 V.

Aby zostawić samochód na długi czas, chciałbyś rozładować akumulator trakcyjny do około 40-80% w celu minimalnej degradacji, a następnie podłączyć akumulator 12 V do jednego z tych automatycznych kondycjonerów akumulatorów, które będą utrzymywać akumulator naładowany.
 
#15 ·
Cóż, dzisiaj nie jestem szczęśliwy. Kolejny nagły i znacznie duży spadek pojemności Ah. Coś zdecydowanie dzieje się z akumulatorem w tym samochodzie. Ze względu na niejednoznaczność obliczeń SoH w tych samochodach zaktualizowałem swój wykres, aby zamiast tego pokazywał Ah, oto moje zaktualizowane dane:

Image


Jak widać, w ciągu ostatniego miesiąca i zaledwie około 900 mil nastąpił kolejny nagły spadek o 1 Ah.

Odnosząc się do zeszłego roku, widać, że przejechałem ponad 10 000 mil w ciągu około 10 miesięcy dla pierwszego spadku pojemności o 1 Ah, więc ten sam spadek w 900 mil i 1 miesiąc po prostu nie jest normalny. Biorąc pod uwagę, że dwa ogniwa wydają się słabsze niż reszta, jest to uczciwe założenie, że to te dwa słabe ogniwa powodują szybki spadek użytecznej pojemności Ah i że te dwa ogniwa mogą wkrótce przestać działać.

Myślę, że czas skontaktować się z Peugeot, aby sprawdzić, czy ich 8-letnia/60 000 mil "gwarancja na akumulator" jest warta papieru, na którym jest napisana. Czy ktoś kiedykolwiek formalnie kontaktował się z nimi, aby zobaczyć, jakie są dokładne postanowienia gwarancji, takie jak "akceptowalna" utrata SoH i czy uwzględnia się poszczególne słabe ogniwa?

Mam przeczucie, że powiedzą, że nie jest objęte gwarancją, ale warto spróbować. :(
 
#17 ·
W końcu dostałem klucz sprzętowy OBD, więc to jest stan naładowania baterii moich dwóch C Zeros. Zostały zarejestrowane w listopadzie i grudniu 2012 roku i mają podobny przebieg, ale jeden ma o 2 Ah lepszą kondycję. Kupiliśmy jeden w marcu 2017 roku, a drugi w czerwcu 2017 roku.
 
#19 · (Edited)
Dzięki za punkty danych @Timmc :) Zakładam, że Twoje dane dotyczące "przebiegu" są w km? Przy 30 tys. mil moje auto miało około 39,7 Ah, czyli w połowie drogi między Twoimi dwoma samochodami, więc wszystkie trzy samochody mają porównywalną degradację w tym momencie. To było zanim mój samochód zaczął bardziej gwałtowny spadek.

Balans ogniw wygląda bardzo dobrze przy 40%, ale tak naprawdę zaczniesz widzieć brak równowagi dopiero po osiągnięciu około 10-20%, ponieważ 40% mieści się w płaskim zakresie napięcia "płaskowyżu" dla ogniw, gdzie napięcie prawie się nie zmienia wraz z SoC.

Jeśli uruchomisz go do 20% i zrobisz migawkę wykresu napięcia, dałoby to dane, które byłyby bezpośrednio porównywalne z migawkami, które zamieściłem.
 
#21 ·
Cześć, dzięki za dotychczasowe rady - tutaj więcej próśb!

A także kolejny zestaw danych dla wątku dotyczącego stanu baterii.

Dzisiaj przejechałem kolejnym C Zero z 62 rejestracją, z zarejestrowanym przebiegiem 14 000 mil i użyłem ODBLink z Canion, aby zebrać trochę danych po jeździe.

Na początku jazdy testowej 100% wyświetlane na 'wskaźniku paliwa' i 63 mile RR z zerowanym licznikiem przebiegu.
Niestety, nie pozwolono mi zamontować dongla od samego początku, ponieważ negocjacje trwały podczas gdy jeździłem!
Przejechałem 16 mil mieszanych miastem, drogą dwujezdniową i autostradą z ciągłą klimatyzacją na niskim nawiewie w celu odparowania szyb. Ogrzewanie kabiny było włączone na niskim poziomie przez ostatnie 4 mile lub więcej. Spowodowało to obniżenie wskaźnika paliwa do 9 kresek, a RR pokazywało 24 mile. Zakładam więc, że zasięg przy takim stylu jazdy wynosi około 40 mil.

Po powrocie do dealera mogłem zamontować dongle i odczytać dane z wybranych ekranów Canion. (Zrobiłem 'zrzut ekranu', ale mam problem z uzyskaniem plików na ten komputer!).

Zatem na 'ekranie mojej podróży' PO jeździe testowej, z kluczykiem 'WŁĄCZONYM', ale nie wyświetlającym 'Gotowy', mam:

Odo 14176

RR 24

SOC% 60.0

Wolty 346

Temperatura baterii C 21.3 (nieistotne, ponieważ było to jakiś czas po jeździe testowej)

Ah 39.0 (Załóżmy, że to Ah dostosowane do 100% SOC?)

Przeglądałem również napięcia poszczególnych ogniw i zauważyłem, że 2 ogniwa były poniżej średniej o 0,01 V, a kilka powyżej o tę samą wartość. Nominalne napięcie ogniwa wynosiło 3,9 V przy 60% SOC, a pakiet wydaje się mieć 88 ogniw.

Kiedy już rozgryzę opcje Canion, być może będę mógł dostarczyć więcej informacji.

Witam Wasze przemyślenia i pomysły na temat tego zestawu danych.

Dzięki, Jon
 
#22 · (Edited)
Ah 39,0 brzmi w porządku i mieści się w normalnych zakresach, nieznacznie niżej niż to, co mój samochód pokazywał przy 28 tys. mil, ale pamiętając, że degradacja baterii jest funkcją zarówno przebiegu, jak i wieku kalendarzowego... i istnieją pewne dowody sugerujące, że wiek kalendarzowy jest większym czynnikiem niż rzeczywista liczba przejechanych mil w przypadku akumulatorów EV. A także sposób traktowania akumulatora (czy pozostawiony bezczynnie przy pełnym naładowaniu itp.) również ma spory wpływ. Zatem styl jazdy/ładowania poprzednich właścicieli jest również czynnikiem. Więc byłbym zadowolony z 39,0 Ah.

+/- 0,01 wolta między ogniwami jest całkowicie normalne i nie należy spodziewać się żadnych znaczących wahań powyżej tego przy 60% SoC, niezależnie od tego, czy ogniwa są dobrze wyważone, czy nie. Zatem ten odczyt jest dobry i należy go oczekiwać, ale niekoniecznie mówi cokolwiek o jakichkolwiek braku równowagi ogniw, ponieważ nie pojawią się one, dopóki nie spadną poniżej około 30% SoC.

RR 63 mil (prawdopodobnie zanim włączono ogrzewanie lub klimatyzację) byłoby zgodne z 39Ah (to mniej więcej to, co miałem latem z Ah 39,9) i oczywiście spadnie dużo zimą, jeśli używasz ogrzewania.

40 mil z włączonym ogrzewaniem i/lub klimatyzacją i jazdą autostradą/drogą dwujezdniową w złą pogodę o tej porze roku to mniej więcej wszystko, co mogę zrobić w moim samochodzie z Ah 35,4. (Codzienna dojazd 35,5 mil mieszanej jazdy miejskiej i autostradowej - wracam do domu z 3-6 mil RR z włączonym ogrzewaniem przez cały czas) Jeśli jeździłbyś trochę bardziej oszczędnie, prawdopodobnie przejechałbyś około 45 mil w tych samych warunkach, które testowałeś dzisiaj z włączonym ogrzewaniem.

Gdy samochód się nagrzeje, zwykle zostawiam ustawienie temperatury wysokie, ale obniżam prędkość wentylatora do 50% lub mniej, aby zmniejszyć zużycie ogrzewania i co kilka minut ręcznie przełączam je między przednią szybą/przestrzenią na nogi a kierowcą/przestrzenią na nogi.

Podsumowując, brzmi w porządku i mieści się w oczekiwanych zakresach dla wieku samochodu. Nie mogę być pewien co do jakichkolwiek braku równowagi ogniw bez zobaczenia wykresów napięcia przy SoC < 30%, ale przy 39Ah nie widzę powodu, aby podejrzewać jakiekolwiek problemy z ogniwami.

Przy okazji, stwierdziłem, że najłatwiejszym sposobem uzyskania zrzutów ekranu Canion na komputerze jest użycie Dysku Google - prześlij je za pomocą aplikacji Dysk Google na Androida, a jeśli masz już zainstalowany Dysk Google na komputerze, tak jak ja, po prostu się pojawią. Teoretycznie można podłączyć kabel USB i zobaczyć urządzenie z Androidem jako pamięć zewnętrzną, ale czasami mam trudności z uruchomieniem tego...

Jeśli zrzut ekranu zrobisz za pomocą funkcji zrzutu ekranu w systemie Android (przyciski uśpienia/wybudzania i zmniejszania głośności na moim urządzeniu), trafią one do normalnej rolki aparatu w systemie Android, jednak jeśli użyjesz wbudowanej funkcji zrzutu ekranu w Canion (dwukrotne dotknięcie lewego paska bocznego z pamięci), faktycznie trafią do katalogu BT_CAN, który należy do aplikacji. Nie polecam wbudowanej funkcji zrzutu ekranu w Canion, ponieważ często wydaje się, że zrobiła zdjęcie, ale żaden plik nie jest zapisywany w folderze BT_CAN.
 
#25 ·
Here are the cell voltages at 23% SOC on the lower Ah car.
Dzięki za punkt danych - to wygląda naprawdę dobrze! Żadnych obaw dotyczących równowagi Twoich ogniw. Dla porównania, moje mają prawie 100 mV nierównowagi przy ~20% SoC. Zwróć uwagę, że mój przejechał znacznie więcej kilometrów, ponieważ Twój ma 50 000 km, podczas gdy mój ma prawie 50 000 mil. I nie wiem, jak wypadają nasze cykle jazdy - zimą muszę codziennie jeździć moim do około 20%, żeby wrócić do domu, co nie może być dobre dla ogniw i najprawdopodobniej przyspieszy wszelkie nierównowagi między nimi, ponieważ ogniwa, które są już słabsze, zostaną rozładowane głębiej niż dobre ogniwa, powodując większą degradację niż inne ogniwa, a tym samym powodując ich dalsze rozbieżności. Występuje tu efekt kuli śnieżnej, jeśli ogniwa są regularnie głęboko rozładowywane.
 
#27 ·
Trochę odbiegając od tematu, jeśli chodzi o OBDLink LX, którego używam do sprawdzania stanu baterii. Utrata połączenia Bluetooth zdarza się dość regularnie. To trochę irytujące, ponieważ nie można go po prostu ponownie połączyć, ale trzeba go odłączyć lub zresetować przed ponownym połączeniem.

Czytałem, że istnieje aktualizacja oprogramowania układowego, która może to naprawić za pomocą aplikacji OBDLink. Jednak aplikacja łączy się z kluczem sprzętowym, ale nie z samochodem i nie pozwala na aktualizację oprogramowania układowego, mimo że wystarczy połączenie z kluczem sprzętowym.

Czy ktoś wie, jak to obejść?
Przypuszczam, że połączenie z ICE, które aplikacja rozpoznaje, powinno umożliwić aktualizację oprogramowania układowego.
 
#28 ·
Trochę poza tematem w odniesieniu do OBDLink LX, którego używam do sprawdzania stanu baterii. To dość regularnie traci połączenie Bluetooth. To trochę irytujące, ponieważ nie można go po prostu ponownie podłączyć, ale trzeba je odłączyć lub zresetować przed ponownym podłączeniem.
Czy po prostu wydaje się zamarzać, a następnie zaczyna działać po ponownym uruchomieniu urządzenia, czy też całkowicie traci parowanie Bluetooth, tak że trzeba ponownie sparować urządzenie?

Czy zdarza się to w trakcie korzystania z Canion? Jeśli tak, czy przypadkiem wyłączyłeś samochód, czy też dzieje się to, gdy samochód jedzie?
Czytałem, że istnieje aktualizacja oprogramowania układowego, która może to naprawić za pomocą aplikacji OBDLink. Jednak aplikacja łączy się z kluczem sprzętowym, ale nie z samochodem i nie pozwala na aktualizację oprogramowania układowego, mimo że wymagane jest tylko połączenie z kluczem sprzętowym.

Czy ktoś zna sposób na to?
Przypuszczam, że połączenie z ICE, które aplikacja rozpoznaje, powinno umożliwić aktualizację oprogramowania układowego.
Tak, jest na to prosty sposób - na szczęście dla mnie, ponieważ mój ICE jest za stary, aby mieć nawet gniazdo OBD-II! :cool:

Zamiast przechodzić do Połącz (co się nie uda w przypadku Ion, ponieważ nie jest w pełni zgodny z OBD-II), przejdź bezpośrednio do Ustawień, Komunikacji, Urządzenia Bluetooth i wybierz urządzenie (prawdopodobnie już to zrobiłeś), a następnie przejdź do Aktualizacji oprogramowania układowego, a następnie kliknij ikonę z trzema kropkami w prawym górnym rogu (przepraszam, nie jestem wystarczająco użytkownikiem Androida, aby wiedzieć, jak nazywa się ten przycisk!) i wybierz odzyskiwanie oprogramowania układowego.

Powinno to teraz przesłuchać urządzenie i znaleźć jego model, po wyświetleniu urządzenia możesz wybrać sprawdź aktualizacje (oczywiście z aktywnym połączeniem internetowym), a następnie zaktualizować urządzenie. Przycisk więcej obok urządzenia pozwala wybrać, którą wersję oprogramowania układowego zainstalować. W tej chwili mój wyświetla 4.3.3, 4.3.0, 4.0.0 i 3.4.1 jako dostępne, więc można zarówno uaktualnić, jak i obniżyć wersję oprogramowania układowego.
 
#31 ·
Po monitorowaniu pojemności AH za pomocą Canion przez około 6 miesięcy, byłem zaskoczony, gdy w zeszłym tygodniu zauważyłem, że pojemność AH spontanicznie wzrosła o około pełny Amphour. Nie przeprowadziłem żadnej ponownej kalibracji.

Zaskakujące jest to, że przy konsekwentnym użytkowaniu wskaźnik RR spadł o około 6 mil. Te dwa zdarzenia wydają się być powiązane w czasie.

Jakieś oczywiste wyjaśnienie?

Czy nadszedł czas, aby przeprowadzić ponowną kalibrację pojemności baterii u dealera?
 
#32 · (Edited)
Po monitorowaniu pojemności AH za pomocą Canion przez około 6 miesięcy, byłem zaskoczony, gdy w zeszłym tygodniu zobaczyłem, że pojemność AH spontanicznie wzrosła o około pełny One Amphour. Nie robiłem żadnej rekalibracji.

Co było zaskakujące, to to, że przy konsekwentnym użytkowaniu, wskazanie RR spadło o około 6 mil. Te dwa zdarzenia wydają się być powiązane w czasie.

Jakieś oczywiste wyjaśnienie?.
Jeśli chodzi o skok pojemności Ah - być może.

Prawdziwe pomiary Ah są bardzo rzadkie, w zależności od tego, w jakim zakresie SoC uruchamiasz samochód, może to potrwać miesiące bez możliwości wykonania pomiaru, ponieważ pomiar wymaga prawie pełnego cyklu ładowania/rozładowania. W międzyczasie zastosuje założoną stopę utraty około 0,1 Ah na 1000 mil. Czy widziałeś tę stopniową utratę 0,1 podczas tych 6 miesięcy, zanim ponownie wzrosła?

Użyteczna pojemność jest mniejsza w temperaturach poniżej zera, możliwe, że ostatni pomiar został wykonany w bardzo niskich temperaturach i dał pesymistyczny odczyt, teraz mógł ponownie zmierzyć w cieplejszej pogodzie i stwierdził, że było lepiej niż myślał.

Z tego, co widziałem, śledzenie pojemności Ah przez BMS jest dość proste - stosuje się założony model degradacji około 0,1 Ah na 1000 mil, a wartość jest aktualizowana z pomiaru tylko wtedy, gdy pomiar jest znacznie odbiegający od normy - być może o co najmniej 1 Ah.

Jeśli spojrzysz na poprzednią stronę, zobaczysz skok o 1 Ah, który zrobiłem kilka tygodni po rekalibracji Diagbox. (To jednak jedyne odbicie, jakie widziałem)

Jeśli chodzi o utratę zasięgu 6 mil - nie jestem pewien. Sprawdziłbym samochód pod kątem takich rzeczy jak ustawienie kół (czy ostatnio przejechałeś przez jakieś duże dziury?), niskie ciśnienie w oponach i opór hamulców.

Konstrukcja hamulców w tych samochodach jest taka, że są one podatne na lekkie ciągnięcie, zwłaszcza przednie hamulce ze względu na głupią gumową tuleję na dolnym sworzniu prowadzącym zacisku. (Wymieniłem moje sworznie prowadzące zacisku na całkowicie metalowe...)

Nawet lekkie ciągnięcie hamulców może zmniejszyć zasięg o kilka mil.
Czy nadszedł czas, aby przeprowadzić rekalibrację pojemności akumulatora u dealera?
Po wypróbowaniu tego sam, nie chciałbym marnować twojego czasu.

Wszystko, co robi, to prosi cię o uruchomienie nagrzewnicy, aż ogniwa spadną do określonego napięcia (około 3,775 V z pamięci), a następnie podłączenie jej do ładowania, aż osiągnie 100%, a następnie natychmiast aktualizuje wartość Ah na podstawie tego cyklu ładowania (nie rozładowania). Przeprowadzenie całego procesu zajmuje prawie cały dzień, nawet jeśli najpierw prowadzisz samochód, aby przyspieszyć doprowadzenie go do 3,775 V części procesu i po prostu pozwolić nagrzewnicy go dokończyć.

Celem kalibracji jest zresetowanie wartości Ah w górę w przypadku wymiany akumulatora. Kiedy uruchomiłem go na moim, faktycznie spadł o 1,5 Ah, a kilka tygodni później sam wzrósł o 1 Ah, co dało stratę netto 0,5 Ah - innymi słowy, bateria była gorsza niż myślał BMS.

Jeśli twój myśli, że się poprawiło, po prostu podziękowałbym szczęśliwym gwiazdom i jechał dalej. Nie drażnij niedźwiedzia... :LOL:
 
#33 · (Edited)
Cześć, dzięki za odpowiedź.

Próbuję znaleźć kartę katalogową dla ogniwa baterii LEV50N, napięcie w porównaniu do pojemności AH w różnych temperaturach.

Najbliżej, jak udało mi się dotrzeć, to krzywa dla przemysłowej baterii Yuasa LIM50EN, co do której założę, że jest taka sama jak LEV50N (zamontowana w ulepszonych iMievs, Czeros, Ions). ???????

Następnie spróbuję procedury ponownej kalibracji baterii PSA, aby sprawdzić, czy mogę uzyskać dostęp do dolnej części krzywej rozładowania (do 3,62 V na ogniwo). Czy ktoś z nowszym modelem triplet wie, przy jakim napięciu (minimalne napięcie ogniwa) powinna pojawić się żółw?

Pozdrawiam
 
#36 ·
Aby skorygować to, co wyglądało na problem między BMS a EVECU, które się nie rozumiały (skok w górę w zgłoszonej pojemności AHr, ale jednoczesny skok w dół w rzeczywistym zasięgu i zasięgu szacunkowym), spróbowałem procedury Diagbox.

Z samochodem płaskim, bez kresek na akumulatorze, rozpocząłem sesję Diagbox wraz z ładowaniem przez 'granny'. Postępowałem zgodnie z instrukcjami, samochód naładował się do jednej kreski, następnym krokiem było ustawienie klimatyzacji, ogrzewania i przepływu powietrza na maksimum, a następnie około 1/2 godziny później to się zatrzymało, akumulator był rozładowany. Zgodnie z procedurą ładowanie powinno się wtedy zatrzymać, a całość można było następnie ręcznie przejść do kroku 2. Jednak nigdy nie przestało się ładować. Sprawdzając co 20 minut, wciąż brak zatrzymania. 2 godziny później samochód miał 3 kreski i wciąż brak zatrzymania ładowania. Przerwałem procedurę, spróbowałem kroku 2, a komputer zgłosił kod błędu x012 lub podobny i powiedział, że procedura zakończyła się niepowodzeniem.

Potem musiałem użyć samochodu do 12-milowej trasy, napełniłem go do 80% przez Chademo, a następnie doładowałem w nocy przez 'granny' (ładnie i powoli).

Voila, zasięg wzrósł z powrotem do tego, co było, dzisiaj zasięg zmniejszył się w sposób liniowy po 4-milowej przerwie bez zgłoszonego zmniejszenia zasięgu.

Żadnych początkowych dużych skoków w dół.

Nawiasem mówiąc, ten samochód nigdy nie wyświetlił żółwia, statyczne różnice napięć na pełnych do zerowych kreskach wynoszą maksymalnie 5 mV (granica rozdzielczości ?)
 
#38 ·
Oto przykład C-zero z 2011 roku z przebiegiem ponad 60 000 km.

Canion pokazuje pojemność 30Ah.
Niedawno miałem usterkę akumulatora i mam nadzieję, że 30Ah to nieprawidłowa wartość i że wkrótce wzrośnie.
Być może, jeśli rozładujesz go do końca, a następnie naładujesz kilka razy, to się poprawi.

Mam 32Ah imiev, na starych jest sporo degradacji...
 
#39 ·
Ok, to nie będzie mały post. Zasadniczo mam Jona, którego prawie nie używam, ponieważ mam również Renault Zoe ZE40 Q90. W każdym razie używałem Canion i EvBatMon do monitorowania degradacji baterii w arkuszu kalkulacyjnym. Pomimo mojego niskiego przebiegu z czasem byłem zaniepokojony PMC (SOH) i Ah, które dość szybko spadały. Przypisałem to naturalnemu starzeniu się baterii, ale potem przeczytałem ten wątek i osobny wątek @DBMandrake na stronie myimiev. W tym wątku ktoś wspomina, że balansowanie ogniw nie następuje, dopóki nie osiągniesz bardzo niskiego SOC z migającym znakiem pompy paliwa. Zeszłej nocy rozładowałem swój samochód, prawie do końca przyspieszenia, od 75% do 15% z tylko jednym migającym paskiem (za bardzo się bałem, żeby zejść niżej).

DataAhPrzebiegPMC (SOH)
21/02/2018​
40.3​
23820​
85%​
06/06/2018​
40​
24030​
83%​
22/09/2018​
39.7​
24321​
23/11/2018​
39.5​
24355​
24/03/2019​
39.2​
24439​
81​
13/05/2019​
39​
24546​
81​
22/06/2019​
38.9​
24767​
81​
06/08/2019​
38.8​
24853​
81​
05/10/2019​
38.7​
25006​
80.62​
08/10/2019​
39.7​
25071​
82.71​

Cóż, mój SOH wzrósł do 82,71%, a mój Ah o 1 do 39,7. Pamiętaj, że mój samochód został kupiony w lutym 2017 roku z przebiegiem 22,5 tys. mil na liczniku i Ah 41,5 (PMC/SOH 85%). Zazwyczaj ładuję za pomocą ładowarki "granny" AC do 100% z SOC wynoszącego zwykle 5 kresek. Przynajmniej 20 razy ładowałem również do 80%. Ah tak naprawdę nie było celem mojego testu, ale zobaczenia napięć ogniw pod względem stanu baterii. To jest stan napięcia na początku ładowania:

123552


To był stan napięcia na końcu ładowania, około 9 godzin później... balansowanie zajmuje dużo czasu:

123550


Zauważyłem wzrost Ah dopiero pod koniec ładowania, kiedy przypadkowo trafiłem na historię Ah:

123551


Sprawdziłem EvBatMon, aby to potwierdzić... i proszę, to prawda:

123553


Jak powiedziałem, używam tego samochodu tylko jako miejskiego samochodu do jazdy po mieście, ale w przyszłym tygodniu przejadę nim po normalnych drogach miejskich i zobaczę, jaki przebieg z niego uzyskam, zanim pojawi się migający znak pompy paliwa. Bardziej ciekawi mnie, czy Ah spadnie z powrotem z 39,7 do 38,7. Zdecydowanie wygląda na to, że głębokie rozładowanie i pełny cykl ładowania dają dokładniejszą pojemność Ah.

Może powinienem spróbować tego na moim Zoe?.....jeśli mam wolne 31 godzin, aby naładować go za pomocą mojej ładowarki "granny" od 0% do 100% na moim podjeździe :)

Pozdrawiam
Dave
 

Attachments

#40 ·
Ok, to nie będzie mały post. Zasadniczo mam Jona, którego prawie nie używam, ponieważ mam również Renault Zoe ZE40 Q90. W każdym razie używałem Canion i EvBatMon do monitorowania degradacji baterii w arkuszu kalkulacyjnym. Pomimo mojego niskiego przebiegu z biegiem czasu byłem zaniepokojony PMC (SOH) i Ah, które dość szybko spadały. Złożyłem to na karb naturalnego starzenia się baterii, ale potem przeczytałem ten wątek i osobny wątek @DBMandrake na stronie myimiev. W tym wątku ktoś wspomina, że balansowanie ogniw nie następuje, dopóki nie osiągniesz bardzo niskiego SOC, a symbol pompy paliwa miga. Zeszłej nocy wyczerpałem swój samochód, prawie do końca przyspieszenia, od 75% do 15% z tylko jednym migającym paskiem (za bardzo się bałem, żeby zejść niżej).

DataAhPrzebiegPMC (SOH)[/TD>
21/02/2018​
40.3​
[/TD>

[TD]
23820​
[/TD>

[TD]
85%​
[/TD>
06/06/2018​
[/TD>

[TD]
40​
[/TD>

[TD]
24030​
[/TD>

[TD]
83%​
[/TD>
22/09/2018​
[/TD>

[TD]
39.7​
[/TD>

[TD]
24321​
[/TD>

[TD][/TD>
23/11/2018​
[/TD>

[TD]
39.5​
[/TD>

[TD]
24355​
[/TD>

[TD][/TD>
24/03/2019​
[/TD>

[TD]
39.2​
[/TD>

[TD]
24439​
[/TD>

[TD]
81​
[/TD>
13/05/2019​
[/TD>

[TD]
39​
[/TD>

[TD]
24546​
[/TD>

[TD]
81​
[/TD>
22/06/2019​
[/TD>

[TD]
38.9​
[/TD>

[TD]
24767​
[/TD>

[TD]
81​
[/TD>
06/08/2019​
[/TD>

[TD]
38.8​
[/TD>

[TD]
24853​
[/TD>

[TD]
81​
[/TD>
05/10/2019​
[/TD>

[TD]
38.7​
[/TD>

[TD]
25006​
[/TD>

[TD]
80.62​
[/TD>
08/10/2019​
[/TD>

[TD]
39.7​
[/TD>

[TD]
25071​
[/TD>

[TD]
82.71​
[/TD>
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]

Cóż, mój SOH wzrósł do 82,71%, a mój Ah o 1 do 39,7.
Niezrównoważenie ogniw, chyba że zejdziesz do niskiego SoC, nie jest dokładne - balansowanie ogniw odbywa się pod koniec cyklu ładowania, powyżej około 85% i jest to zupełnie inna sprawa... jednak prawdą jest, że jeśli nigdy nie rozładujesz samochodu poniżej około 4 pasków, BMS nigdy nie będzie miał możliwości zmierzenia pojemności Ah akumulatora, ponieważ ulega on degradacji, więc będzie musiał oszacować degradację za pomocą zaprogramowanego modelu degradacji. Innymi słowy, ekstrapoluje, jakie prawdopodobnie będą Ah, w oparciu o ostatni rzeczywisty pomiar i oczekiwany spadek baterii wraz z wiekiem i użytkowaniem od tego czasu. A jeśli ostatni rzeczywisty pomiar miał miejsce dawno temu, ekstrapolacja trwała długo i może wystąpić znaczny błąd w liczbie, szczególnie jeśli bateria uległa degradacji w mniejszym lub większym stopniu niż oczekiwano.

W moim samochodzie, zanim zacząłem widzieć, że trzy ogniwa ulegają uszkodzeniu, widziałem, że liczba Ah spada o około 0,1 Ah miesięcznie / 1000 mil. Ponieważ zawsze robię około 1000 mil miesięcznie, nie mam pewności, czy to miesiąc kalendarzowy, którego używa BMS, czy 1000 mil, czy też kombinacja tych dwóch, ponieważ baterie ulegają degradacji zarówno w cyklach, jak i w wieku kalendarzowym, więc należy wziąć pod uwagę oba czynniki.

Patrząc na twój wykres, robisz bardzo niski miesięczny przebieg w porównaniu do mnie, ale tempo spadku wciąż wygląda dość blisko 0,1 Ah miesięcznie, więc powiedziałbym, że spadek, który widziałeś, jest po prostu zaprogramowanym zmniejszeniem o 0,1 Ah na miesiąc kalendarzowy, aby oszacować związaną z wiekiem degradację baterii.

Powodem, dla którego liczba wzrosła po głębokim rozładowaniu, a następnie pełnym naładowaniu, jest to, że BMS, z braku możliwości wykonania ostatnich pomiarów, przeszacował spadek baterii w czasie, a twoja bateria faktycznie spadła mniej niż przewidywano. Więc kiedy może wykonać pomiar, dokonał korekty w górę.

Głębokie rozładowanie wcale nie jest dobre dla akumulatora, jeśli jest wykonywane regularnie, ani w żaden sposób go nie odmłodziło - po prostu pozwoliło BMS na wykonanie pomiaru i uświadomienie sobie, że było zbyt pesymistyczne co do stanu akumulatora. Nadal będziesz widział, jak spada o około 0,1 Ah miesięcznie, więc za około 10 miesięcy prawdopodobnie wrócisz do tego, gdzie byłeś.

Nawiasem mówiąc, mój spada teraz o około 0,4 Ah miesięcznie / 1000 mil z powodu kilku uszkodzonych ogniw, miejmy nadzieję, że wymiana ogniw, którą planuję wkrótce zrobić, zadziała...
Pamiętaj, że mój samochód został kupiony w lutym 2017 roku z przebiegiem 22,5 tys. mil na liczniku i Ah 41,5 (PMC/SOH 85%). Zazwyczaj ładuję za pomocą ładowarki domowej AC do 100% z SOC zwykle 5 pasków. Miałem również co najmniej 20 okazji do szybkiego ładowania do 80%. Ah w zasadzie nie było intencją mojego testu, ale zobaczenie napięć ogniw pod względem stanu baterii. To jest stan napięcia na początku ładowania:

View attachment 123552

To był stan napięcia na końcu ładowania, około 9 godzin później... balansowanie zajmuje dużo czasu:

View attachment 123550

Zauważyłem wzrost Ah dopiero pod koniec ładowania, kiedy przypadkowo trafiłem na historię Ah:

View attachment 123551

Sprawdziłem EvBatMon, aby to potwierdzić... i oto prawda:

View attachment 123553

Jak powiedziałem, używam tego samochodu tylko jako miejskiego środka transportu, ale w przyszłym tygodniu przejadę nim po normalnych drogach miejskich i zobaczę, jaki przebieg z niego uzyskam, zanim pojawi się migający znak pompy paliwa. Bardziej ciekawi mnie, czy Ah spadnie z 39,7 do 38,7. Zdecydowanie wygląda na to, że cykl głębokiego rozładowania i pełnego naładowania daje dokładniejszą pojemność Ah.
39,7 Ah przy 25 tys. mil wydaje się dość podobne do tego, co miałem przy tym przebiegu - mój miał 39,9 Ah przy 28 tys. mil, jednak w tamtym czasie byłby o kilka lat młodszy niż twój samochód. Mój pakiet był w porządku do około 40 tys. mil, a potem zaczęło się psuć...
 
#41 ·
@DBMandrake Właściwie, jeśli pamiętasz, dostaliśmy nasze samochody z tego samego miejsca w ciągu miesiąca od siebie. Nasze rejestracje to samochody siostrzane.....obie tablice SB11.....tylko ostatnia litera rejestracyjna jest inna (41,5 Ah przy 22,5 tys. mil, kiedy kupiłem go w lutym/marcu 2017). Kiedy dostałem mojego Zoe we wrześniu 2017 roku, naprawdę przestałem używać Iona na co dzień, ponieważ dużo pracuję poza domem i może tylko go brałem na przejażdżkę, żeby pozbyć się rdzy z przednich tarcz. Stąd miałem problem z 8-letnim akumulatorem 12 V, zacinającą się zmianą biegów itp. Zdecydowanie nigdy nie używam go wystarczająco dużo i zacząłem go używać dopiero niedawno, żeby go utrzymać w ruchu, ponieważ miałem wrażenie, że bateria bardzo się pogarsza. Ale, jak zauważasz, to wszystko z powodu niedostatecznego użytkowania, a BMS po prostu obniża Ah o 0,1 każdego miesiąca, ponieważ nie wie lepiej.

Nie będę miał w zwyczaju obniżania go do niskiego SOC. Chodziło tylko o to, że przeczytałem w twoim wątku myimiev, że "właściwe" balansowanie ogniw nie miało miejsca, dopóki nie miałeś migającej pompy i nie naładowałeś go do 100%. To był powód tego eksperymentu. Chciałem tylko zobaczyć, czy będę miał taką samą degradację ogniw jak ty, ponieważ nasze samochody są w tym samym wieku. To powiedziawszy, z pewnością wygląda na to, że mój nie został zbytnio utrudniony przez siedzenie na zimnie przez dwie zimy. Szybkie ładowania, które zrobiłem (mamy teraz jedno w Barrhead, gdzie mieszkam), zwykle od 30% do 80% na ciepłej baterii 15+C, nie wyrządziły mu żadnej realnej szkody, o ile mogę powiedzieć.

Powodzenia z wymianą ogniw.
 
#46 ·
@DBMandrake tak naprawdę, jeśli pamiętasz, dostaliśmy nasze samochody z tego samego miejsca w ciągu miesiąca od siebie. Nasze rejestracje to samochody siostrzane.....obie tablice SB11.....tylko ostatnia litera rejestracyjna jest inna
Chyba powinienem powiedzieć Cześć..... kolejny SB11 tutaj. Czy masz jakieś pojęcie, czy nasze samochody były pierwotnie używane przez tego samego klienta? Mój wydaje się być samochodem w leasingu przez pierwsze kilka lat.

Pozdrawiam.

123564
 
#45 ·
Zauważ, że BMS od czasu do czasu nakazuje wyrównywanie dolne. Nie mam pojęcia, co skłania go do wyrównywania dolnego, ale "wyrównywanie" to nie tylko faza wyrównywania górnego.
Nie sądzę, żeby ktokolwiek kiedykolwiek to ostatecznie udowodnił. Wielu z nas zauważyło, że prędkość ładowania czasami spada do prawie zera na 10-30 minut przy około 30% SoC, jeśli zaczniesz ładować z mniej niż 30%, a następnie wznawia.

Ale aby udowodnić, że jest to wyrównywanie dolne, a nie tylko pauza polegająca na monitorowaniu napięcia ogniw, musiałbyś monitorować stan przełączników rezystorów wyrównujących w tym czasie. Niestety Canion nie może monitorować stanu przełączników balansu ogniw (tranzystorów). Mogę monitorować stan operacyjny poszczególnych balanserów ogniw za pomocą Diagbox, jednak podłączenie go podczas sesji ładowania, laptopa i wszystkiego innego, jest dość kłopotliwe i jak dotąd nie udało mi się go złapać z podłączonym Diagbox podczas "pauzy" ładowania, ponieważ pauza nie zawsze występuje.

Wyrównywanie dolne nie jest tak przydatne, jak można by sądzić - ponieważ zrobi złą rzecz, jeśli pojemności ogniw znacznie się różnią. Jeśli masz kilka słabych ogniw - tak jak mój samochód, a cały pakiet ma 20% SoC, słabe ogniwa będą miały znacznie niższe napięcie niż dobre. Aby zrównoważyć to przy niskim SoC, musiałbyś rozładować wszystkie dobre ogniwa, co byłoby bardzo czasochłonne. (I zajęłoby znacznie więcej czasu niż 30-minutowa pauza) A potem, jeśli wznowisz ładowanie z tego niskiego SoC z wyrównanymi napięciami ogniw, okaże się, że słabe ogniwa osiągają maksymalne napięcie zacisków przed wszystkimi innymi (ponieważ potrzebują mniej Ah do naładowania) i będziesz musiał je ponownie rozładować.

Więc wyrównywanie dolne jest przeciwwskazaniem do wyrównywania górnego, które nastąpi pod koniec cyklu ładowania i skończysz robić dużo wyrównywania, które, gdybyś zrobił je tylko na górze, w ogóle nie byłoby potrzebne. Jestem więc sceptyczny bez dowodu, że pauza przy 30% to faktyczne wyrównywanie ogniw.