Ik had twee BX 16v GTi's. Ze waren een van de eerste producten na de PSA-fusie en waren absoluut ongelooflijk goed.
Nooit gedacht dat je een geheime klassieke Citroen-fan was, maar zie je wel, je leert elke dag iets nieuws...
Ik had daarvoor een 'pure-Citroen' BX, en ondanks het betwistbare verlies van 'karakter', waren het nieuwe door PSA geïnspireerde dashboard en de schakelaars schoon, helder, fris en 'sportief'. De snelheidsmeter was in feite hetzelfde ontwerp en merk als in de Ferrari van de vader van een vriend!
Dit is nieuw voor mij - Peugeot kocht Citroen in 1974 net voor de release van de CX in 1975, dus ik had de indruk dat de CX de laatste Citroen was die volledig vóór de PSA-fusie werd ontworpen, en dat de BX het eerste nieuwe model was dat na PSA werd ontworpen.
Ik weet echter niet veel over de BX, want het is een van de weinige klassieke Citroëns die ik nog niet heb gereden of waar ik geen directe ervaring mee heb - om de een of andere reden waren ze vrij zeldzaam in Nieuw-Zeeland, hoewel de GS erg populair was, net als de Xantia later, snap je.
Zoals hierboven vermeld, was de BX de voorlaatste auto met het LHM-systeem waarbij het achterste veercircuit in de achterremmen was gekoppeld, dus meer gewicht achterin betekende een hogere achterwaartse bias, terwijl de remmen aan de voorkant in de voorwielophanging werden gekoppeld en fungeerden als een anti-duiksysteem. Genie.
Sorry dat ik je irriteer, maar ik geloof niet dat dat helemaal klopt.
De achterremmen liepen inderdaad van de achterveringdruk op alle hydropneumatische Citroëns en hadden dus automatische lastcompensatie achter - als de auto licht beladen was, waren de achterremmen relatief beperkt in vermogen, zodat ze niet zouden blokkeren bij noodstops zoals zoveel andere auto's uit die tijd zonder remcompensatoren. (En achterremcompensatoren waren typisch voorbehouden aan estate-auto's in de jaren 60 tot en met 80, zelden gezien op gezinsberlines)
Laad de achterkant op, de achterveringdruk neemt evenredig toe met de gewichtstoename en de maximale remdruk op de achterremmen neemt in gelijke mate toe, waardoor de verhoogde grip kan worden benut. Zoals je zegt, genie.

Het had het extra voordeel dat de achtervering in feite een noodremaccumulator was die in staat was om de achterremmen te voeden, zelfs in het geval van verlies van de hoofdsysteemdruk, waardoor de veiligheid en redundantie werden verbeterd.
Voor zover ik weet, heeft echter nooit een Citroen het voorste remcircuit aangesloten op de voorste veerdruk - ze lieten de voorremmen altijd lopen vanaf de volledige systeemdruk van 145-170 bar die werd geleverd door de drukregelaar en de hoofdaccumulatorbol.
Op sommige grotere modellen zoals DS en CX met stuurbekrachtiging was er een extra "voorremaccumulator"-bol, maar dat was slechts een extra accumulatorbol die werd gevoed vanuit de hoofdaccumulatorbol via een eenrichtingsklep. Het doel hiervan was dat de remaccumulatorbol volledig gereserveerd was voor het gebruik van de voorremmen en niet kon worden leeggehaald door de diravi-stuurbekrachtiging, die zeer veeleisend was qua volume.
Als de pomp zou uitvallen, zou de stuurbekrachtiging de hoofdaccumulatorbol snel leegmaken bij gebruik, maar de remaccumulator zou onder druk blijven om de voorremmen te bedienen voor zoiets als 50 harde toepassingen.
Vroege modellen zonder stuurbekrachtiging, waaronder ID en GS, sommige BX'en hadden geen remaccumulator en lieten de voorremmen rechtstreeks lopen vanaf de hoofdaccumulatorbol, die tevens dienst deed als voorremaccumulator.
Latere modellen met stuurbekrachtiging, waaronder Xantia, RHD XM en ik denk, BX met stuurbekrachtiging, gebruikten ofwel een stroomverdeelklep om de uitgang van de pomp vóór de drukregelaar te splitsen voor stuurbekrachtiging, of een pomp met twee uitgangen zoals de latere Xantia's zoals de mijne die 6 zuigers in de pomp hadden die waren gewijd aan stuurbekrachtiging met een aparte uitgang op de pomp van de 2 zuigers die de remmen en de vering aandreven. In beide gevallen fungeert de hoofdaccumulatorbol als de voorremaccumulator. Geen enkele tapte in de voorvering voor voorremmen.
Anti-duiken bij het remmen achter werd op dezelfde manier gedaan op alle Citroëns - ze gebruikten allemaal draagarmen achter, waarbij het achterste remkoppel dat aan het einde van de arm werd uitgeoefend, de vering zou samendrukken door te proberen de draagarm naar voren te draaien.
Met het remkoppel, de armlengte versus de gewichtsverdeling van de carrosserie, de voor-achterrembalans enz. waren ze in staat om het effect van de naar voren werpende carrosserie die probeerde de achtervering op te tillen, netjes in evenwicht te brengen met het achterste remkoppel dat probeerde de vering samen te drukken.
Naast het zwaartepunt van de auto dat tijdens het remmen naar voren wordt geworpen, zal het koppel van de voorremmen proberen de achtervering op te tillen, aangezien het koppel rond de vooras draait. Dit moest worden tegengegaan door het koppel van de achterremmen die probeerden de achterkant naar beneden te duwen. Onder normale omstandigheden werkte dit bijna perfect met weinig of geen duiken van de achtervering. De achterste remlastcompensatie hielp ook om het in evenwicht te houden - wanneer de auto zwaarder beladen was en meer de neiging had om naar voren te gooien, zou het achterste remkoppel dankzij de lastcompensatie ook hoger zijn, waardoor een evenwicht werd gehandhaafd.
Als uw achterremmen echter niet goed functioneerden, zou de auto bij het remmen ernstig aan de achterkant omhoogkomen, terwijl als de achterremmen normaal functioneerden, maar de voorremmen niet, de auto bij het remmen daadwerkelijk aan de achterkant zou zakken!
Voor de voorwielophanging hadden de GS en CX anti-duikgeometrie ingebouwd in het ontwerp van de voorwielophanging. Dit werd bereikt door de draaipunten van de draagarmen aanzienlijk naar voren te kantelen (lager aan de voorkant), zodat ze niet horizontaal waren. Bij hard remmen zou de duikkracht in een hoek naar beneden naar de voorkant van de auto gaan en 90 graden staan op de draaias van de gekantelde armen, dus geen netto kracht die de vering omhoog of omlaag duwt. Slim.
Zonder dit zouden ze vooraan veel gedoken hebben, omdat de vering zo zacht was.
Helaas hebben de McPherson-veerpoten op de BX en Xantia deze anti-duikfunctie niet, dus ze duiken vooraan enigszins. Omdat de achterkant zo goed wordt voorkomen dat hij omhoogkomt in vergelijking met sommige andere auto's, voelt het niet echt alsof de auto duikt, aangezien het meeste remduiken in een auto eigenlijk het omhoogkomen van de achterkant is.
Dit wordt enigszins tegengegaan door de neiging van de hydraulische ram in de voorste McPherson-veerpoot om te "binden" onder hoge zijbelastingen, dus wanneer je hard remt, voeg je effectief veel extra statische wrijving toe aan de beweging van de veerpoten, dit vermindert elk duikeffect aanzienlijk, het nadeel is echter dat de vering nu de oneffenheden van de weg niet meer zo goed volgt, dus dit is niet zo goed als een echte anti-duikgeometrie zoals bij de eerdere Citroëns.
In Hydractive 2 Xantia's schakelt hard remmen de vering direct over naar de stevige modus, waardoor zowel de veer- als dempingssnelheden dramatisch worden verstevigd, en dit gebeurt voordat zelfs maar de geringste hint van duiken zich kan ontwikkelen. Deze extra demping is ook achteraan van toepassing, wat verder helpt bij anti-duiken achter.
Ik had een van de eerste 16v's uit 1988, die van achteren werd aangereden door iemand in een XR2, dus ik kocht later een 1990 die een volledig gesorteerde auto was. Als ik verplicht zou zijn om de eeuwigheid met slechts één auto door te brengen, en brandstofkosten/emissies geen factor zouden zijn, dan zou het waarschijnlijk die auto zijn. Ik kan het gevoel dat ik heb niet beschrijven dat ik hem heb gesloopt in plaats van een paar gemakkelijk te repareren versleten ophangingsarmcomponenten te repareren.
Ik heb nooit een BX mogen besturen, maar ik herinner me dat mijn vader rond 1991 terugkwam van een lange reis (in zijn GS) om een vriend te bezoeken met een handvol glanzende brochures voor de BX, inclusief de 16v, en hij had verschillende BX'en, waaronder de 16v, getest en was er behoorlijk van onder de indruk.
Hij wilde er een hebben, maar destijds waren ze nog gloednieuw, dus de gelegenheid deed zich nooit voor, aangezien wij paupers waren.
Een vriend had een Xantia en het leek een veel kleinere auto die meer in overeenstemming was met een Peugeot-indeling en -gevoel. Je hoeft alleen maar naar een BX en een XM te kijken om te zien wanneer Citroen eindelijk zijn echte invloed verloor op de 'belangrijke' Citroen-achtige dingen.
Een Xantia is natuurlijk kleiner dan een XM.

Maar het is een aanzienlijk grotere auto dan een BX.
Op papier lijkt het erop dat de Xantia de BX vervangt, die de GSA verving, en de XM de CX verving, die de DS verving. Maar de groottecategorieën komen niet overeen.
De BX heeft dezelfde afmetingen als een GS - beide ongeveer 1000 kg, maar een Xantia is 1300 kg-1496 kg, afhankelijk van het model, waarbij zelfs de armoedespecificatie 1.9TD ongeveer 1300 kg is. Bedenk dat de CX2400 slechts 1300 kg woog!
In lengte, interieur- en laadruimte en gewicht is de Xantia eigenlijk de opvolger van de CX, hoewel Citroen hem niet zo heeft gepositioneerd. De echte opvolger van de BX in de maatklasse is de Xsara.
De XM volgt de CX op, maar is eigenlijk een aanzienlijk grotere auto dan CX of Xantia.