Speak EV - Electric Car Forums banner

Hulpprogrammamodus?

40K views 49 replies 23 participants last post by  ianmccall21  
#1 ·
Utility-modus. Ik vond dit in de handleiding, maar kan het niet selecteren op mijn 2020 eNiro. Bestaat het voor iemand anders of is het luchtfietserij? Het zou super handig zijn om te hebben!

Utility-modus (indien uitgerust) De hoogspanningsaccu wordt gebruikt in plaats van de 12V-hulpaccu voor het bedienen van de handige functies van het voertuig. Wanneer rijden niet nodig is, zoals tijdens het kamperen of wanneer het voertuig lange tijd stilstaat, is het mogelijk om de elektrische apparaten (audio, verlichting, enz.) lange tijd te gebruiken.

Systeeminstelling en voorwaarden
Als aan de volgende voorwaarden is voldaan, kunt u de Utility Mode-functie activeren door 'Gebruikersinstellingen
Comfort Utility Mode' in het cluster te selecteren.

#3 ·
Voor een auto uit 2019 is de formulering
"door 'Gebruikersinstellingen > Gemak > Hulpprogrammamodus' te selecteren" in het cluster"

waarbij het >-symbool aangeeft dat je elke keer naar een submenu gaat
Wat via het mini-in-dash-menu van het stuurwiel is, niet via het hoofdscherm.

#9 ·
<Moderator hat>
Dat is niet nodig, Greg. De handleiding is een ondoordringbare woordensalade. Echte mensen met Engels als moedertaal zijn veel nuttiger. Als je geen threads wilt lezen van mensen die vragen stellen over hun auto, lees dan dit forum niet.

#10 ·
OK, een constructiever commentaar. Voordat u zegt dat uw auto "kapot" is, kunt u misschien de sectie opnieuw lezen (de OP heeft tenminste een deel van de handleiding gelezen, aangezien hij deze citeerde) en zien dat u een stap in de procedure hebt gemist. Als ik denk dat er iets mis is, ga ik terug en traceer ik mijn stappen om er zeker van te zijn dat ik de procedure heb gevolgd. Vaak helpt me dat en voorkomt het frustratie. Greg

#12 ·
De handleiding is totale rotzooi. Ik kan er helemaal niets mee, het is een schande voor Kia IMO. Het is maar goed dat de auto een stuk beter is dan de handleiding. Als ik iets moet weten, is de handleiding mijn allerlaatste redmiddel. Ik zou het hier eerst vragen. Dus als iemand tegen mij zegt RTFM, zal ik waarschijnlijk FRO! :eek:.
Peter

• Like
Reactions: cb20
#13 ·
Eens, de handleiding is niet geweldig. Mijn Kia-dealer zei dat de Engelse versie is vertaald vanuit het Koreaans origineel en dat er veel verloren is gegaan bij de vertaling. Ik vroeg naar het vergrendelen en de activering van het diefstalalarm. Hij vertelde me dat het indrukken van de knop van de deurgreep en vervolgens de vergrendelknop van de sleutelhanger de auto op slot doet. Daar staat niets over in de handleiding die ik kan zien. Volgens de handleiding activeert het uitvoeren van beide handelingen het diefstalalarmsysteem. Wie moet je geloven? Ik heb RTFM gedaan! Beter om het op dit forum te vragen.

#14 ·
De handleiding is niet goed als naslagwerk. Het is iets beter als het doorzoekbaar is als PDF, maar ik heb geen download kunnen vinden voor mijn e-Niro 3 (omdat het erg nieuw is?). Het is moeilijk om zelfs maar de juiste sectie van de papieren handleiding te vinden, omdat de pagina-index zo slecht is. Ik had geen idee van de Utility Mode en ik heb de handleiding als bedtijdlectuur gehad. Zal het later bekijken. Ik zit pas een paar dagen op dit forum en het is een goudmijn!

#15 ·
De handleiding is niet goed als referentie. Het is iets beter als het doorzoekbaar is als PDF, maar ik heb geen download kunnen vinden voor mijn e-Niro 3 (omdat het erg nieuw is?). Het is moeilijk om zelfs maar de juiste sectie van de papieren handleiding te vinden, omdat de pagina-index zo slecht is. Ik had geen idee van de Utility Mode en ik heb de handleiding als mijn bedtijdlectuur gehad. Zal het later bekijken. Ik zit pas een paar dagen op dit forum en het is een goudmijn!
Kun je het niet downloaden van de MyKia-site als je geregistreerd bent? De handleiding die bij mijn 4+ is geleverd, is actueler dan de pdf en is naar mijn mening beter dan de pdf, afbeeldingen bevatten de nieuwe software-update van september.

#24 ·
Verwarming (in feite alles behalve rijden!) werkt in de Utility-modus.
Het staat ergens in de handleiding.
Peter
Ik ben voorzichtig met de Utility-modus omdat ik ergens heb gelezen (natuurlijk kan ik nu niet vinden waar het was) dat er een ander verschil was naast het rijden, en dat is dat de 12V-batterij niet wordt opgeladen in de Utility-modus. Als je de 12V-batterij plat had gemaakt met lichten en radio en telefoon opladen etc., dan zou je een 12V-jump van een andere auto of een startpakket nodig hebben om je EV op gang te krijgen, zelfs als je voldoende lading in de hoofdaccu had :(

#21 ·
Bedankt voor de snelle reactie. Ik weet zeker dat het in de handleiding staat, jammer dat ze de index niet goed hebben gedaan! Ik zie dat er ook geen vermelding is voor de wintermodus, ik vraag me af wat er nog meer ontbreekt.
De handleiding is sh1t. Goed gedaan dat de auto iets beter is :)
De beste handleiding is dit forum (y)
Peter

#23 ·
Ik schop dit oude draadje omhoog omdat ik vandaag de Utility Mode heb gebruikt en het handig was.

Mijn 2019 heeft geen remote defrost, dus ik probeerde een manier te vinden om hem aan te zetten en de kachel te laten draaien terwijl de auto op mijn oprit stond, zonder dat iemand ermee weg kon rijden lol

Dus het in de utility mode zetten werkte omdat (a) de kachel dan van de hoofdaccu draait en (b) je er niet mee kunt rijden zonder hem uit en weer aan te zetten.

#25 ·
Ik denk dat ik de accessoiremodus verwar met de utility-modus. Start de auto gewoon zoals normaal met de voet op de rem en schakel vervolgens over naar de utility-modus terwijl u zich in de rijmodus bevindt (natuurlijk geparkeerd). Als u de auto start zonder de voet op de rem, gaat deze direct naar de accessoiremodus. De utility-modus laadt uw 12 V-accu op, de accessoiremodus verbruikt deze.

#28 ·
Ik wou zo graag dat de toegangsmethode voor deze twee (vergelijkbare maar aanzienlijk verschillende) modi omgewisseld was! Het zou een superhandige manier zijn geweest om toegang te krijgen tot de Utility-modus. En degenen die het per ongeluk deden (omdat ze hun voet niet op de rem hielden) zouden niet eindigen met een ontladen 12V-batterij! Peter.

#29 ·
Ik wou zo graag dat de toegangsmethode voor deze twee (vergelijkbare maar aanzienlijk verschillende) modi omgewisseld was! Het zou een superhandige manier zijn geweest om toegang te krijgen tot de Utility-modus. En degenen die het per ongeluk deden (omdat ze hun voet niet op de rem hielden) zouden niet eindigen met een ontladen 12V-batterij! Peter.
Absoluut! Zou zoveel beter zijn geweest Peter

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

#30 ·
Ik moet toegeven dat ik moeite heb om te begrijpen wat het nut is van de utility-modus? Voor zover ik weet is het hetzelfde als normaal de auto starten, behalve dat je er niet mee kunt rijden. Dus wanneer heb ik deze utility-modus nodig? Waarom kan ik de auto niet gewoon starten? Het is niet zo dat hij wegrijdt, tenzij ik hem in de versnelling zet.

Misschien is er een klein voordeel van de utility-modus als ik de auto onbeheerd achterlaat, dat niemand de auto kan wegrijden. Maar afgezien daarvan, zoals wanneer ik in of in de buurt van de auto ben, waarom zou ik deze utility-modus nodig hebben?

#35 · (Edited)
@M_M Er zit eigenlijk meer in dan je op het eerste gezicht zou denken. De utility-modus verschilt aanzienlijk van de volledige, klaar om te rijden modus….

1. De utility-modus kan niet worden gebruikt om te rijden.
2. De utility-modus verbruikt iets minder energie uit de HV-batterij (omdat sommige aandrijfsystemen worden uitgeschakeld).
3. De utility-modus laadt de 12V-batterij constant op met ~14,7V. De volledige rijmodus (enigszins verrassend) niet! Hij stopt periodiek met opladen na een tijdje, omdat de aangelegde spanning van de D.C./D.C.-omvormer daalt tot een lage spanning van ~13V. Je kunt dit allemaal duidelijk zien met een geïnstalleerde BM2-datalogger. Bij 13V wordt de batterij helemaal niet opgeladen! Hij compenseert alleen de huidige 12V-systeemvraag.

Ik denk dat dit de reden is waarom Kia/Hyundai EV's niet zo goed zijn in het correct herstellen van een diep ontladen batterij door gewoon rond te rijden (het slechtste geval is na een starthulp omdat hij helemaal leeg is), ongeacht hoe lang de reis duurt. De utility-modus is daarvoor de ideale oplossing, omdat hij correct oplaadt met een constante ~14,7V. Een paar uur in de utility-modus is veel beter voor het opladen van de 12V dan dezelfde paar uur in de normale READY-rijmodus. Peter

#36 ·
De utility-modus laadt de 12V-accu constant op met ~14,7V. De volledige rijmodus (enigszins verrassend) niet!
Bedankt! Dat is een heel nuttig stukje informatie.
Als ik ervoor wil zorgen dat de 12V-accu opgeladen blijft, doe ik dat liever met de utility-modus dan te rommelen met externe acculaders en te beslissen of ik de accu moet loskoppelen (zoals aanbevolen in de handleiding) of aangesloten moet laten (waarschijnlijk riskant, zelfs als mensen het zonder problemen hebben gedaan).

Ik denk dat je dit weet van je datalogger. Wat zegt het over de 12V-accustatus terwijl de auto wordt opgeladen via een EVSE voor thuis? Nissan is duidelijk dat dit een van de momenten is waarop de 12V-accu van de LEAF wordt opgeladen; Kia zegt hier niets over voor de e-Niro.

Misschien moet ik investeren in wat datalogging-apparatuur en het zelf uitzoeken. Is dit een toepassing van een OBD-dongle - wat heb ik nodig?
Misschien moet ik gewoon een multimeter op de accupolen zetten tijdens het opladen.

#37 · (Edited)
Koop er een van deze. Beste investering die je zou kunnen doen IMHO…..

Veel beter dan een OBD-apparaat voor dit specifieke doel. Ultra laag stroomverbruik (1mA) Het meet en registreert de 12V-status 24/7/365. Super eenvoudig te monteren, direct over de accupolen. Kan altijd batterijstatusgrafieken controleren zonder zelfs de auto te ontgrendelen. Ik kan het net aan vanuit huis (via Bluetooth LE) laten werken met de app op je telefoon. Ik heb de mijne dezelfde dag nog geïnstalleerd als dat ik de auto in 2020 ontving, omdat ik over mogelijke 12V-problemen had gelezen. Geeft totale gemoedsrust.

Ja, 12V wordt in orde opgeladen wanneer aangesloten (maar alleen terwijl de auto daadwerkelijk wordt opgeladen!). Peter

#44 ·

Het lijkt erop dat je het kunt vergrendelen als je bereid bent een paar hindernissen te nemen (samenvatting: centrale vergrendeling van binnenuit met gesloten deuren, uitstappen, vergrendelen met fysieke sleutel)

#45 ·
Het lijkt erop dat je hem kunt vergrendelen als je bereid bent een paar hoepels te doorlopen (samenvatting: centrale vergrendeling van binnenuit met gesloten deuren, uitstappen, vergrendelen met fysieke sleutel)
Vandaar mijn verwijzing naar "moeilijkheid om de auto vergrendeld in de utility-modus te verlaten". Het is mogelijk, maar je moet weten hoe.

#47 ·
Ik heb dit net zelf gedaan en je kunt de auto vergrendelen via de app, dus het is geweldig als je hem wilt laten opladen. Ik ben hem nu aan het opladen, de HV-tractiebatterij en de 12V-batterij, verwarming uit, alles uit wat ik uit kan zetten. Vind het leuk!
Als je bent aangesloten om de HV-batterij op te laden, hoef je de Utility-modus ook niet te gebruiken. Wanneer HV wordt opgeladen, wordt de 12V toch ook opgeladen. Peter

PS Ik wist niet eens dat je de Utility-modus kon instellen terwijl je aangesloten bent om op te laden. Elke dag is een leerdag.

• Like
Reactions: MatthewSt
#49 ·
Ik weet niet zeker wanneer je het oplaadt, het laadt normaal gesproken de 12V op, ik dacht dat het dat alleen deed in de Drive-modus (of utility).
Deze BM2-monitorgrafiekopnames zouden je eens en voor altijd moeten overtuigen. Mijn auto stond van ongeveer 06:30 tot 15:15 uur aan een Zappi-zonnelading. Je kunt hier de spanning zien voordat het opladen van de auto begon, die 12,74 V was……
Image

Dan, terwijl de auto aan het opladen was, kun je zien dat de spanning op 14,73 V stond. Uiteraard werd de 12V de hele tijd opgeladen dat de auto werd opgeladen……
Image

Dan, ten slotte, nadat de auto was losgekoppeld (net voordat ik erin ging rijden), kun je zien dat de spanning nu op 13,1 V stond. Duidelijk veel hoger dan voordat deze oplaadsessie van de auto begon. De 12V-accu was duidelijk opgeladen. De 2 pieken na deze oranje markering waren mij die met de auto reed. Peter…..
Image

Attachments