Speak EV - Electric Car Forums banner

WallBox Pulsar Max probleem

1.4K views 5 replies 4 participants last post by  Frogprints  
#1 ·
Sorry voor het lange verhaal😬
Na een paar jaar foutloze service begon mijn oplader afgelopen augustus 'uit te vallen', ongeacht of de auto was aangesloten/aan het opladen was. Contact met de service van de wallbox, die erg goed was, stelde na het op afstand ondervragen van de unit vast dat dit werd veroorzaakt door overspanning van het elektriciteitsnet, d.w.z. de unit beschermde zichzelf. Dit lijkt alleen te zijn gebeurd op dagen met zeer hoge zonneschijn. Ze stelden voor om mijn netbeheerder, Northern Power Grid, een registrerende voltmeter te laten installeren. Ze stuurden een technicus die op dat moment zei dat de spanning hoog was, maar niet over de limiet. Ze stemden ermee in om een registrerende voltmeter te installeren, hierover later meer. Omdat ik alleen 's nachts oplaad, liet ik de oplader een paar maanden overdag uitgeschakeld en hij viel nooit uit. In de winter liet ik de oplader zonder problemen aan.
Northern Power Grid zei dat ze een meter zouden installeren 'wanneer er een beschikbaar kwam', drie weken geleden (na 7 maanden!) installeerden ze er een voor een week, tot nu toe geen reactie over de resultaten. 😕
Gezien het gebruikelijke winterweer in die week zou ik verbaasd zijn als er problemen zouden optreden😔

S
Image

Image

Zes dagen geleden, toen we de beste input voor onze zonnepanelen dit jaar hadden, viel de unit uit en moest hij worden gereset😬
Dus🤔 :
1. Ligt het probleem bij de oplader? Foutloos gedurende een jaar voordat dit probleem optrad.
2. Zou het probleem veroorzaakt kunnen worden door ons zonnestelsel, hoewel dit geen probleem was gedurende een jaar voordat deze fout optrad?
3. Is het probleem dat de netspanning hoog is en wordt verergerd door de hoge hoeveelheid hernieuwbare energie die op zonnige dagen in het net wordt gestoken?
Alle gedachten worden met dank ontvangen 🤗

#2 ·
Het probleem is vrijwel zeker te wijten aan de waardeloze methode die de Wallbox gebruikt om te proberen een open PEN-fout te detecteren. Net als een paar laadpunten gebruikt hij in plaats van dit goed te doen de gierige optie om te controleren of de voedingsspanning buiten de limieten valt, in de valse veronderstelling dat dit altijd een open PEN-fout aangeeft (wat niet zo is).

Het komt vrij vaak voor dat huizen met zonnepanelen, vooral die in de buurt van andere huizen met zonnepanelen, af en toe overspanningsgebeurtenissen hebben op zonnige dagen. Dit is normaal gesproken nooit een probleem voor iets dat op de voeding is aangesloten, aangezien er meestal een vrij brede spanningstolerantie is op de meeste apparaten. Waar dit vaak problemen veroorzaakt, zijn laadpunten zoals die van u, die spanningsdetectie gebruiken, omdat ze gewoon vals uitschakelen en denken dat er een open PEN-fout is.

Er is geen oplossing, behalve de DNO overtuigen om een of twee aftakkingen op uw lokale transformator te laten vallen, of het laadpunt te vervangen door een die een betrouwbaardere methode voor het detecteren van open PEN-fouten gebruikt. Soms zal de DNO de transformatoraftakking veranderen, soms niet. Het hangt af van de metingen van de spanningslogger en hoeveel ongemak het veranderen van de aftakking zal veroorzaken. Ze moesten een paar jaar geleden de aftakking op onze transformator veranderen, wat betekende dat de helft van het dorp ongeveer 3 tot 4 uur zonder stroom zat terwijl ze het deden.

U bent verre van de eerste die dit valse uitschakelprobleem tegenkomt, er zijn hier andere threads waar mensen hetzelfde probleem hebben gehad. Ik kwam het voor het eerst tegen ongeveer 4 of 5 jaar geleden toen de matt-e uitkwam en een man vlakbij ons er een had geïnstalleerd om open PEN-foutbeveiliging voor zijn laadpunt te bieden. Dat gebruikt ook de dubieuze spanningsdetectiemethode en in zijn geval viel het meerdere keren per dag uit. Ik installeerde een aardelektrode en RCD voor hem en hij stuurde de matt-e terug voor een terugbetaling. Dat loste het probleem volledig voor hem op (en gaf veel betrouwbaardere open PEN-foutbeveiliging omdat dit de PEN helemaal verwijderde).

#4 ·
Het probleem wordt vrijwel zeker veroorzaakt door de waardeloze methode die de Wallbox gebruikt om te proberen een open PEN-fout te detecteren. Net als een paar laadpunten gebruikt het, in plaats van dit goed te doen, de goedkope optie om te controleren of de voedingsspanning buiten de grenzen komt, in de valse veronderstelling dat dit altijd een open PEN-fout aangeeft (wat niet zo is).

Het komt vrij vaak voor dat huizen met zonnepanelen, vooral die in de buurt van andere huizen met zonnepanelen, af en toe overspanningen hebben op zonnige dagen. Dit is normaal gesproken nooit een probleem voor iets dat op de voeding is aangesloten, omdat er meestal een vrij brede spanningstolerantie is op de meeste apparaten. Waar dit vaak problemen veroorzaakt, zijn laadpunten zoals die van u, die spanningsdetectie gebruiken, omdat ze gewoon vals afslaan en denken dat er een open PEN-fout is.

Er is geen oplossing, behalve de DNO overtuigen om een of twee aftakkingen op uw lokale transformator te laten vallen, of het laadpunt te vervangen door een die een betrouwbaardere methode voor het detecteren van open PEN-fouten gebruikt. Soms zal de DNO de transformatoraansluiting wijzigen, soms niet. Het hangt af van de metingen van de spanningslogger en hoeveel ongemak het wijzigen van de aansluiting zal veroorzaken. Ze moesten een paar jaar geleden de aansluiting op onze transformator wijzigen, wat betekende dat de helft van het dorp ongeveer 3 tot 4 uur zonder stroom zat terwijl ze het deden.

Je bent verre van de eerste die dit valse probleem tegenkomt, er zijn hier andere threads waar mensen hetzelfde probleem hebben gehad. Ik kwam het voor het eerst tegen ongeveer 4 of 5 jaar geleden toen de matt-e uitkwam en een man vlakbij ons er een had geïnstalleerd om open PEN-foutbescherming te bieden voor zijn laadpunt. Die gebruikt ook de dubieuze spanningsdetectiemethode en in zijn geval sloeg hij meerdere keren per dag uit. Ik installeerde een aardelektrode en aardlekschakelaar voor hem en hij stuurde de matt-e terug voor een terugbetaling. Dat loste het probleem volledig voor hem op (en gaf veel betrouwbaardere open PEN-foutbescherming omdat dit de PEN helemaal verwijderde).
Bedankt voor de zeer uitgebreide en nuttige reactie Jeremy :cool:

#3 ·
Ik had dit probleem anekdotisch met mijn originele Wallbox Pulsar Plus na ongeveer 18 maanden, waarbij het probleem het meest duidelijk was op warme dagen. Mij werd dezelfde onzin over overspanning verteld en ik moest DNO erbij halen. (De spanning hier is normaal gesproken rond de 245-248). We hebben SPEN laten komen voor overspanningstests, die zeiden dat het 'binnen de specificaties' was. Uiteindelijk werd het apparaat volledig onbruikbaar, dus heb ik mijn installateur en Wallbox erbij betrokken en samen hebben ze een vervangend apparaat geïnstalleerd. De vervanging is in orde.