Speak EV - Electric Car Forums banner

Wielager defect

4 reading
8.1K views 18 replies 13 participants last post by  andrew*debbie  
#1 ·
Hallo allemaal. Heeft iemand al vroegtijdige wiellagerfouten ervaren op een Kia e-Niro? Ik heb een auto van iets meer dan een jaar oud en een van de achterste lagers is defect geraakt bij 29.000 km. De lokale dealer beschouwt dit niet als een garantieklus (slijtage-onderdeel), maar ik denk gewoon dat dit echt vroegtijdig is!

#5 ·
Hoi allemaal. Heeft iemand al vroegtijdig defecte wiellagers ervaren op een Kia eNiro? Ik heb een auto van iets meer dan een jaar oud en een van de achterste lagers is defect geraakt bij 29.000 km. De lokale dealer beschouwt dit niet als een garantieklus (slijtage-onderdeel), maar ik denk gewoon dat dit echt vroegtijdig is!
Natuurlijk zou het onder de garantie moeten vallen! Hoe kan het anders? Wiellagers zijn geen verbruiksartikel zoals remblokken of banden. Er zitten veel lagers in de transmissie, zou iemand ooit durven zeggen dat ze geen garantieartikel zijn? Natuurlijk niet. Waarom zouden wiellagers anders moeten zijn?

Deze 7 jaar garantie van Kia lijkt meer gaten te hebben dan een vergiet. Staat er ergens in de algemene voorwaarden specifiek dat ze zijn uitgesloten van de garantie?

Ik ben al meer dan 20 jaar klant van Toyota. Hun garantie is niet zo lang, maar ze kibbelen nooit over dit soort dingen. Erg verontrustend. De zogenaamde 7 jaar is een van de belangrijkste redenen waarom ik voor Kia heb gekozen! Ik zou dit uit principe heel hard bestrijden. Kia lijkt gewoon niet voor hun gewaardeerde klanten te zorgen, IMO. Peter

#7 ·
Natuurlijk zou het onder garantie moeten vallen! Hoe kan het anders? Wiellagers zijn geen verbruiksartikel zoals remblokken of banden. Er zitten veel lagers in de transmissie, zou iemand ooit durven zeggen dat ze geen garantieartikel zijn? Natuurlijk niet. Waarom zouden wiellagers anders moeten zijn?

Deze 7 jaar garantie van Kia lijkt meer gaten te hebben dan een vergiet. Staat er ergens in de voorwaarden dat ze van de garantie zijn uitgesloten?

Ik kom van een Toyota-klant van meer dan 20 jaar. Hun garantie is niet zo lang, maar ze kibbelen nooit over dit soort dingen. Erg verontrustend. De zogenaamde 7 jaar is een van de belangrijkste redenen waarom ik voor Kia heb gekozen! Ik zou dit uit principe heel hard bestrijden. Kia lijkt gewoon niet voor hun gewaardeerde klanten te zorgen, IMO. Peter
Moet het hier helemaal met je eens zijn. Mijn laatste auto, Toyota RAV4 Hybrid, ik heb nooit een probleem gehad met het claimen van garantie, want in 3 jaar en 80.000 mijl was er geen werk nodig! Tot nu toe heeft deze Kia Niro in 1 jaar 9 weken in de werkplaatsen gehad met motor, versnellingsbak, aandrijfassen en montagebeugels onder garantie (TSB-fout) en dat was een strijd om het gedaan te krijgen. Huurauto's niet gedekt door garantie, dus dat was ook een strijd om mobiel te blijven. Een achterdeurscharnier is defect geraakt, maar ze noemen het "uitlijning" en dekken het dus niet. Nu dit... Ik kan gerust zeggen dat ik nooit meer een Kia zal kopen, ik ga naar BZ4X zodra ik kan.

#6 ·
Wiellagers zouden ongeveer 85.000 tot 100.000 mijl mee moeten gaan.
Ik neem aan dat u 29.000 mijl bedoelt (of is dat km?).
Volgens de Kia-garantie vallen geleidelijke slijtage van mechanische onderdelen in verhouding tot de kilometerstand niet onder de garantie, maar in beide gevallen (29.000 mijl of 29.000 km) zou het naar mijn mening onder de garantieperiode moeten vallen.

#8 ·
Wiellagers zouden ongeveer 85.000 tot 100.000 mijl mee moeten gaan.
Ik neem aan dat je 29.000 mijl bedoelt (of is dat km?).
Volgens de Kia-garantie vallen geleidelijke slijtage van mechanische onderdelen in verhouding tot de kilometerstand niet onder de garantie, maar hoe dan ook (29.000 mijl of 29.000 km) zou het naar mijn mening onder de garantieperiode moeten vallen.
Bedankt, erg nuttig. Ja, 29.000 mijl, maar ik ben het ermee eens dat dit nog steeds veel te vroeg is, dus ik zou zeggen helemaal niet "in verhouding tot de kilometerstand".

#10 ·
Mijn oude KIA-dealer heeft na 3 jaar een wiellager vervangen onder garantie op mijn oude Ceed (ongeveer 26k mijl).
Ik denk dat dat de doorslag geeft. De auto van de OP is 1 jaar oud met bijna 30k mijl. Het maakt niet uit wat het gebruiksscenario is (waarschijnlijk commercieel gebruik en/of taxi), maar dat soort gebruik valt niet onder de garantie.

#14 · (Edited)
Ik heb een geluid in mijn kia e niro, ik hoopte dat het maar een kleine reparatie zou zijn, wiellager etc. Blijkt dat ik de motor en versnellingen moet vervangen. Gelukkig onder garantie. Geluid begon bij 145000 km, auto is eind 2021
Het geluid en de uitval van de motor/versnelling is niet uniek voor u. Er is een zeer grote thread die dit hier bespreekt……
Het komt soms zelfs bij vrij lage kilometerstanden zorgwekkend voor. Het zou nog zorgwekkender zijn als/wanneer het gebeurt buiten de garantie van 7 jaar! De kosten voor het vervangen van deze onderdelen zullen vele duizenden bedragen!

Peter

#15 ·
Ons eerste achterlager ging bij 18.000 mijl kapot, de tweede bij 19.000. Niet gedekt door garantie, op een eNiro uit 2021. Kocht 2 originele, de ene begon binnen 100 mijl te zoemen, de andere sist als een druklager. Ik koop zeker geen lot. Gelukkig gebruikte ik PayPal omdat de verkoper geen interesse had totdat ze tussenbeide kwamen. Er zitten nu een paar imitatie-lagers op, hopelijk gaan die langer mee dan de originele. Nooit gedacht dat ik dat zou zeggen.

#16 ·
De techniek die wordt gebruikt om wiellagers te vervangen, kan de nieuwe gemakkelijk beschadigen als deze niet correct wordt uitgevoerd.

De originelen hadden absoluut onder garantie moeten vallen. Als dit mij zou overkomen, zou ik er tot de dood voor vechten, zo nodig met juridische stappen. Ik houd niet van confrontaties, maar soms moet het zo zijn. De Kia-garantie lijkt in de praktijk erg zwak te zijn. Ik hoop dat ik er nooit een beroep op hoef te doen! Peter

#19 ·
OP is van april 2023.

Ik ben verbaasd dat Kia een defect wiellager als normale slijtage beschouwt. Wiellagers zouden levenslange onderdelen moeten zijn. Ik zou geklaagd hebben bij de directie, de reclamecode en de kantonrechter.