Speak EV - Electric Car Forums banner

BMW 530e Elektrische actieradius

13K views 9 replies 9 participants last post by  capese21  
#1 ·
Hallo allemaal,

ik heb net een 2019 BMW 530e gekocht met iets meer dan 50.000 km op de teller. Ik wilde graag de mening van andere eigenaren horen over de elektrische actieradius die je uit de batterij haalt.

Toegegeven, we hebben hem pas een week, maar met korte ritjes in de buurt (school, winkels, sportschool etc.) halen we ongeveer 19-21 km op een volle lading, is dat normaal? Als ik hem volledig oplaad, zegt de auto dat ik ongeveer 30 km zou moeten hebben, wat prima is voor ons, maar we zijn er nog lang niet in de buurt gekomen en ik weet niet zeker of het de rijstijl is of dat er een probleem is met de batterij/de auto zelf.

Alle adviezen/meningen zijn welkom.

#2 ·
Ik heb momenteel een 225xe, met een 10kWh batterij en ongeveer 25 onder ideale omstandigheden, dat is ook een lichtere auto, en AWD (benzine voor, BEV achter) iets efficiënter dan alles op één as te hebben. Ik denk niet dat je veel meer dan 15-20 in het beste geval zou halen.

#3 ·
Heeft u de 9,2 kWh-batterij of de grotere 12 kWh-batterij die in de latere modellen is gemonteerd? Ik neem aan de eerste, want ik denk dat de laatste pas vanaf 2020 is gemonteerd. Ik geloof dat BMW ongeveer 10% van de batterijcapaciteit in reserve houdt om de levensduur van de batterij te verlengen, dus u zou ongeveer 8,2 kWh capaciteit moeten hebben om te gebruiken.

In de e-modus zou u de vandaag met de batterij gereden kilometers en de gemiddelde kilometers/kWh moeten kunnen zien die u heeft behaald. Een snelle som moet onthullen welke capaciteit de auto denkt te hebben en of het probleem misschien uw rechtervoet is. Ter vergelijking: ik reed vandaag gemiddeld 2,7 mijl/kWh op een rit van 7 mijl. Dat is ongeveer 2,6 kWh en verbruikte iets minder dan een kwart van de aangegeven batterijlading. Dat past allemaal goed bij een geschatte actieradius van 28 mijl op een volle batterij in deze tijd van het jaar.

#4 ·
Mijn 330e met de originele 7kW-batterij haalt gemiddeld zo'n 17-18 per lading, tot wel 13 in de wintermaanden en maar liefst 20 op warme dagen. Je moet echter wel rekening houden met acceleratie en rijmodi om het potentieel te maximaliseren. Ik ben bijvoorbeeld gewend om deze kilometers te halen als ik rijd, maar vorige week heeft mijn vrouw hem gebruikt voor een korte rit van slechts 12 mijl en alles verbruikt! Ze was duidelijk nogal agressief in het accelereren, wat vooral bij een kleine batterij een enorm verschil maakt.

#6 ·
Ik heb een 2018 BMW 530e. Mijn schattingen van de actieradius begonnen te dalen tot 9 of 10. Ik heb dit gemeld aan mijn dealer en hen gevraagd het accupakket te testen. Ze vonden een slechte cel en vervingen het hele accupakket. Nu ben ik weer terug bij schattingen van 16-18 en daadwerkelijk 14-16 (ons weer is momenteel uitstekend rond de 60 graden Fahrenheit, maar ik heb de neiging om sportief te rijden).

De daling kan dus een slechte cel zijn.

#7 ·
Ik heb een 2018 BMW 530e. Mijn schattingen van het bereik daalden tot 9 of 10. Ik meldde dit aan mijn dealer en vroeg hen het accupakket te testen. Ze vonden een slechte cel en vervingen het hele accupakket. Nu ben ik weer terug bij schattingen van 16-18 en daadwerkelijk 14-16 (ons weer is momenteel uitstekend rond de 60 graden Fahrenheit, maar ik heb de neiging om sportief te rijden).

De daling kan dus een slechte cel zijn.
Hebben ze alle modules vervangen (ik geloof dat het pakket 6 modules bevat)? Het hele pakket of alleen de module die defect was?

#9 ·
Je hebt veel geluk dat je dealer je batterij vervangt. Ik heb een 530e uit 2019 die slechts 14-16 kilometer (ongeveer 50% van de oorspronkelijke capaciteit) haalt op een volle lading. Dit begon onmiddellijk nadat de dealer garantie werkzaamheden had uitgevoerd aan mijn airconditioning, waarvoor ze de batterij moesten verwijderen om bij de airconditioning te komen. (Ik haalde de volledige 30 kilometer op een lading voordat ik mijn auto voor de airconditioning garantie liet repareren.) Elke keer als ik klaag bij mijn dealer, zeggen ze dat dit "normale slijtage" is. Ik heb nog steeds garantie op mijn EV-batterij, maar de dealer en BMW willen deze niet nakomen. Heeft iemand suggesties?