Speak EV - Electric Car Forums banner
81 - 96 of 96 Posts
Het is een GT Line plus AWD in blauw en is zo nieuw dat er met handelaarsplaten wordt gereden.

Dus in de eerste plaats is dit een grote auto met 7 zitplaatsen en kan worden geconfigureerd als 5, 6 of 7 zitplaatsen, denk ik.

Ze hebben de top van de range 7-zits auto en ik zou zeggen dat tenzij je een speciale behoefte hebt aan de 4-zitter (met draaibare captain seats) de 5- of 7-zits opties de meest praktische zin hebben.

Veel bongs gaande en de LKA leek de hele tijd aan te staan, maar Chloe zei dat hij in de instellingen kan worden uitgeschakeld.

Er was ook een 'oog'-symbool dat knipperde in het hoofddashboard en ik had geen idee wat dat was. Ik dacht misschien dat het aandachtsbewaking is. Zal controleren of ik kan. Door de handleiding gebladerd maar het niet zien vermeld.

Toen ik de auto op slot wilde doen en terug wilde geven, ontdekte ik dat de knoppen zich aan de rand van een stevige sleutelhanger bevinden. Helemaal niet gemakkelijk te gebruiken.

Achterruitenwisser? Nou, ik heb er geen gezien en kan er ook geen zien op de foto's die ik heb gemaakt, tenzij hij bovenaan verborgen zit.
Leuke diepgaande eerste indrukken van een echte testrit, ik neem aan dat je geen YouTuber bent die betaald wordt om hem te testen? ;) Zou er graag een willen, maar ik heb geen auto nodig die zo groot is in de nabije toekomst.

Even ter aanvulling op wat je hebt gezegd en misschien een paar vragen verduidelijken:

Sorry, ik zal de pietluttigheid eerst uit de weg ruimen, de modelvariant is de GT Line S in plaats van Plus.

Alle modellen hebben standaard 7 zitplaatsen, er is geen 5-zits optie, dus je zult moeten wachten op de EV5 als je iets vergelijkbaars wilt, maar dan iets kleiner. Zoals je al zei, kun je de chique 2e stoelen optioneel bestellen voor een 6-zits configuratie, maar dat is alleen beschikbaar op het topmodel - het is de enige optionele extra naast de lakkleur.

LKA heeft zijn liefhebbers en haters, er zou een knop op het stuur moeten zitten om hem naar believen uit te schakelen, maar hij staat altijd aan als je de auto start. Zoals Chloe je vertelde, kan hij in de instellingen worden uitgeschakeld, maar hij blijft ook niet behouden tussen het starten van de auto.

Het waarschuwingspictogram voor aandacht is meestal een pictogram voor een warme drank, met het bericht 'neem een pauze'. Ik vraag me af of het oogpictogram liet zien of de sensoren je ogen konden zien? Je zei dat het helder was, dus misschien had het een beetje last van reflecties of plotselinge veranderingen in de lichtintensiteit, vandaar het knipperen?

Knoppen aan de zijkant van de fob zijn vrij normaal voor nieuwere Kia-modellen, het kan even duren om het spiergeheugen aan te passen, maar ik vind het wel leuk - ook bij veel van de nieuwere modellen met die stijl fob hoef je hem niet altijd te gebruiken, zolang hij in je zak zit, heb je misschien een ontgrendelknop/sensor op de autogreep. Ik zie dat de EV9 ook een digitale sleutel als standaard aanbiedt voor alle modellen, zodat je in plaats daarvan een smartphone kunt gebruiken.

De achterruitenwisser zit verborgen onder de spoiler aan de bovenkant. Ik denk niet dat ze er zonder een hadden kunnen wegkomen, gezien hoe vies de achterkant van boxy auto's wordt. De dakvorm van de EV6 maakte het mogelijk om hem te verwijderen, maar ik denk niet dat dat hier het geval is :)

Ik denk dat het interessant zal zijn om te zien hoeveel hiervan op de weg en bij oplaadpunten zullen verschijnen. Ik bedoel, het past duidelijk bij een momenteel onderbediend marktsegment, met name gezinnen die de extra ruimte nodig hebben, maar zullen ze moeite hebben om de prijs te rechtvaardigen?

Leuke, diepgaande eerste indrukken van een echte proefrit, ik neem aan dat je geen YouTuber bent die betaald wordt om hem te testen? ;) Zou er graag een willen, maar ik heb geen auto van die grootte nodig in de nabije toekomst.

Even ter aanvulling op wat je hebt gezegd en misschien een paar vragen te verduidelijken:

Sorry, ik zal eerst de pietluttigheid uit de weg ruimen, de modelvariant is de GT Line S in plaats van Plus.

Alle modellen hebben standaard 7 zitplaatsen, er is geen 5-zits optie, dus je zult moeten wachten op de EV5 als je iets vergelijkbaars wilt, maar dan iets kleiner. Zoals je al zei, kun je de chique 2e stoelen optioneel bestellen voor een 6-zits configuratie, maar dat is alleen beschikbaar op het topmodel - het is de enige optionele extra naast de lakkleur.

LKA heeft zijn liefhebbers en haters, er zou een knop op het stuur moeten zitten om het naar believen uit te schakelen, maar het staat altijd aan als je de auto start. Zoals Chloe je vertelde, kan het worden uitgeschakeld in de instellingen, maar het blijft ook niet behouden tussen het starten van de auto.

Het waarschuwingspictogram voor aandacht is meestal een pictogram van een warm drankje, met de melding 'neem een pauze'. Ik vraag me af of het oogpictogram laat zien of de sensoren je ogen konden zien? Je zei dat het helder was, dus misschien had het wat problemen met reflecties of plotselinge veranderingen in de lichtintensiteit, vandaar het knipperen?

Knoppen aan de zijkant van de sleutelhanger zijn vrij normaal voor nieuwere Kia-modellen, het kan even duren om het spiergeheugen aan te passen, maar ik vind het wel leuk - ook bij veel van de nieuwere modellen met die sleutelhangerstijl hoef je hem niet altijd te gebruiken, zolang hij in je zak zit, heb je misschien een ontgrendelknop/sensor op de autodeur. Ik zie dat de EV9 ook een digitale sleutel als standaard aanbiedt voor het hele assortiment, zodat je in plaats daarvan een smartphone kunt gebruiken.

De achterruitenwisser zit verborgen onder de spoiler aan de bovenkant. Ik denk niet dat ze het zonder een zouden kunnen doen, gezien hoe vies de achterkant van boxy auto's wordt. De dakvorm van de EV6 maakte het mogelijk om hem te verwijderen, maar ik denk niet dat dat hier het geval is :)

Ik denk dat het interessant zal zijn om te zien hoeveel hiervan op de weg en bij oplaadpunten zullen verschijnen. Ik bedoel, het past duidelijk bij een momenteel onderbediend marktsegment, met name gezinnen die de extra ruimte nodig hebben, maar zullen ze moeite hebben om de prijs te rechtvaardigen?
Mijn gebruikelijke typefouten, ik weet niet waarom ik Plus in gedachten had, zoals je zegt het is S en gecorrigeerd in de post.
De hele zitplaatsen over het model was een beetje vaag op de website dus bedankt voor het ophelderen.
Zo blij dat het een achterruitenwisser heeft, ik vergat gewoon om goed te inspecteren en er zeker van te zijn.
Nee, niet op YouTube, alleen mijn halve cent terwijl ik me herinnerde in de korte tijd die je krijgt om rond te kijken en te zien wat er aan de hand is.

Miles Robert zal binnenkort iets veel beters doen, daar ben ik zeker van.

Heb letterlijk een U-bocht op de weg gemaakt nadat ik een blauwe EV9 voor een gesloten dealer had gespot.

Ik wilde deze auto graag in het echt zien en ik moet zeggen dat hij verdomd GROOT is, maar er ook zo goed uitziet met zijn fantastisch futuristische, hoekige vorm. Hij is vanuit alle hoeken behoorlijk opvallend en het ontwerp van de 21" wielen op de GT Line S maakt de look compleet.

Het blauwe lakwerk contrasteert ook zo goed met de contrasterende, dikke zwarte carrosserie.
Ik zou graag op een gegeven moment ook het rode lakwerk willen zien.

Net als veel auto's tegenwoordig doen foto's online en in tijdschriften, evenals YouTube-recensies, deze auto gewoon geen recht. Ik hoop dat het ontwerp de tand des tijds doorstaat, maar op dit moment ziet hij er zo uniek en zeer indrukwekkend uit.

We hebben een paar vrienden die nieuwe Discoverys hebben gekocht omdat ze een grote 7-SUV nodig hadden, maar voor mij zou een EV9 ideaal zijn omdat hij superruim is en zich onderscheidt van je XC90's, BMW X7, Discoverys en andere grote 7-zitters en ook nog eens een stuk goedkoper zou zijn om te rijden.

Dus na een korte wandeling was ik inderdaad erg onder de indruk.

Dit plaatsen in deze draad, aangezien er nog steeds geen specifiek forum is voor de Kia EV9.

Kia EV9 review - testrit
Ben vandaag naar Kia Warwick (eigenlijk Leamington Spa) geweest voor een testrit van 10:30 uur met de EV9, aangezien ze net hun eerste demowagen beschikbaar hebben.

Het is een GT Line S AWD in blauw en is zo nieuw dat er met handelsplaten wordt gereden.

Ingecheckt en vertrokken voor een begeleide rit met Chloe, die vroeger bij Onto werkte totdat ze in de vroege coronatijd werd ontslagen. Vertelde haar dat ze nu in Admin zitten, wat nieuws voor haar was, maar ik denk dat ze geen fervent volger is van EV-abonnementen of zelfs andere EV-modellen, aangezien ze nog nooit van de Fisker Ocean had gehoord. Dus haar een beetje verlicht tijdens het rijden en ook haar standpunt over Onto gehoord.
Dus in de eerste plaats is dit een grote 7-zitter en kan worden geconfigureerd als 6 of 7 zitplaatsen, denk ik.
Je moet denken aan het enorme Range Rover Sport-gebied.
Ze hebben de topklasse 7-zitter en ik zou zeggen dat tenzij je een speciale behoefte hebt aan de 6-zitter (met draaiende captain seats) ik denk dat de 7-zitter opties het meest praktische gevoel geven.

Rijden
Zet de EV aan door op de knop aan de binnenkant van de versnellingspook aan de rechterkant te drukken terwijl je zoals gewoonlijk het rempedaal indrukt.
Stoel versteld, alles elektrisch aan de zijkant van de stoelbasis, achteruitkijkspiegel versteld en stuurwielhoogte en -bereik ingesteld, alles elektrisch aan de linkerkant van de stuurkolom.
Voornamelijk in de stad en een stuk op de snelweg gereden, dus geen snelwegsecties gehad, maar het was over het algemeen een makkie om te rijden, stil en comfortabel en de meisjes op de achterbank, 2e rij stoelen, vonden het ook erg prettig. In veel opzichten is het rijden in de EV9 vergelijkbaar met de Ioniq5, want het zou een zustermodellenauto moeten zijn met gedeelde technologie, aandrijflijn, flipperhendels, regeneratie en het grootste deel van de software-instelling. Veel piepjes en de LKA leek de hele tijd aan te staan, maar Chloe zei dat het in de instellingen kan worden uitgeschakeld. Er knipperde ook een 'oog'-symbool op het hoofddashboard en ik had geen idee wat dat was. Ik dacht misschien dat het aandachtsbewaking is. Zal controleren of ik dat kan. Door de handleiding gebladerd, maar het niet zien vermeld.
Het drievoudige panoramische display is vergelijkbaar met de Ioniq5, behalve dat het slechts 2 schermen heeft met een opening in het midden. De EV9 heeft er een extra in het midden, maar die wordt verborgen door het stuur, dus niet echt bruikbaar (wat misschien de reden is dat de Ioniq5 er geen heeft). Het is het klimaatregelingsdisplay. Er zijn echter fysieke knoppen om de temperatuur en de ventilatorsnelheid in het midden te regelen, dus niet zo slecht.
De hele testrit in de 'normale' modus gedaan en de regeneratie veranderd met flipperpanelen, maar meestal 'auto' gebruikt, omdat ik die instelling in de Ioniq5 prefereer, aangezien I-pedal, hoewel beter, elke keer dat je de auto gebruikt, moet worden geselecteerd, een hele opgave.

Stoelen
Zeer comfortabel met een goede verstelbaarheid, volledig elektrisch, inclusief lendensteun, dij- en bolstersteun etc. en na in de 2e en 3e rij te hebben gezeten, lijken ze allemaal comfortabel, hoewel ik niet kan zeggen hoe het comfort op lange ritten zou zijn, maar ik zie niet in dat het anders zou zijn dan de testrit.

Praktisch
Veel opbergvakken, ruimte onder de middenarmsteun, heeft een handschoenenkastje dat van een redelijke grootte is, deurvakken, bekerhouders in alle rijen. Veel usb-c-aansluitingen op veel plaatsen om apparaten op te laden/voeden, draadloze telefoonoplaadpad in de middenconsole.
De schakelaar voor de stuurwielverwarming (2 niveaus) zat op de bestuurdersdeur, samen met het geheugen voor de stoelpositie, verwarmde en gekoelde stoelen (3 niveaus) en een andere knop waarvan ik denk dat het massagestoelen zijn.
Vergelijkbare schakelaars op de achterste 2e rij voor verwarmde en gekoelde stoelen in de deuren, maar een lcd-paneel voor de verwarmingsinstellingen in het midden van het dak en er zijn ook een aantal ventilatieopeningen voor de 2e en 3e rij.
Goed om handgrepen op alle deuren te zien, maar het lijkt er nog steeds op dat bestuurders er geen nodig hebben, hoewel sommige klanten dat natuurlijk wel hebben. Achterdeuren hadden handgrepen aan de pilaar en handgrepen aan het dak.
Ik had geen tijd om alle instellingen en modi door te nemen, maar vermoed dat er een utility/camper-modus is, dus hij is meer dan in staat om als tweepersoonsbed te worden gebruikt met alle stoelen platgevouwen.
Ik vind het ontwerp van de hoofdsteun aan de voorkant leuk, waardoor de achterpassagiers beter zicht naar voren hebben.
Sleutelhangers. Toen ik de auto wilde vergrendelen en ze terug wilde geven, ontdekte ik dat de knoppen zich aan de rand bevinden van wat een dikke sleutelhanger is. Helemaal niet gemakkelijk te gebruiken.
Achterruitenwisser? Nou, ik heb er geen gezien en kan er geen zien op de foto's die ik heb gemaakt, tenzij hij bovenaan verborgen is.
HUD werkte goed en was duidelijk zichtbaar. Alleen de werkelijke snelheid weergeven, maar ik vermoed dat er items in de instellingen moesten worden ingeschakeld om andere gegevens weer te geven.
Volledige zonnekleppen met spiegels, in tegenstelling tot de Fisker Ocean. Moest ze gebruiken omdat het natuurlijk erg zonnig en koud was buiten.
Dakrails, dus gemakkelijk om dwarsbalken en een dakkoffer etc. te monteren.
Ik heb geen bevestigingen voor een honden-/laadbescherming gezien, maar vermoed dat er een beschikbaar is.

Kofferbak
Het is niet alleen een goede maat, maar ook een vlakke laadlip, opbergruimte voor de oplaadkabel en verbazingwekkend genoeg past de afneembare laadklep er ook in. Ja, goed gedaan Kia.
En natuurlijk kun je de 3e en 2e rij stoelen neerklappen om een enorme stationwagen te krijgen.
De 3e rij stoelen zijn elektrisch aangedreven, dus druk op een knop en de motor gaat naar beneden of omhoog, terwijl de 2e rij op een druk neerklapt in één snelle zwaai, maar je moet ze handmatig loshaken en terug omhoog trekken. De 2e rij heeft ook een behoorlijk groot bereik van voor- en achterwaartse beweging en de rugleuningen kunnen ook een flink stuk worden achterovergeklapt.
Er is ook een Britse 3-pins stopcontact in het zijpaneel van de kofferbak.

Banden
Nou, geen verrassing, hij werd geleverd met 'zomerbanden' die hopeloos zijn onder de 7°C.
Wanneer gaan fabrikanten leren dat ze 'all season'-banden als standaard moeten monteren voor het VK?
Uitgerust met Continental Premium Contact C 285/45/R21 V XL 'zomerbanden'
Dus het was geen verrassing dat ik het rustig aan deed tijdens de testrit, aangezien de grip en de remweg aanzienlijk verminderd zijn bij 1 of 2°C.
Kia vermeldt dit zelfs in hun gebruikershandleidingen...
“Als de temperatuur lager is dan 7°C of als u op besneeuwde of ijzige wegen rijdt, verliezen de zomerbanden hun remprestaties en grip, omdat de grip van de banden aanzienlijk afneemt.”

Frunk
Ik schreef dit oorspronkelijk... Hij heeft er een, maar om de motorkap te openen, moet je een plastic afdekpaneel uit de voetenruimte aan de zijkant trekken, wat gek is. Ik dacht dat ik het had gebroken, het zat zo strak vast.
...Maar na mijn foto's te hebben bekeken, besef ik nu dat er een knop is om hem te openen, met 2 keer drukken, dus wat ik vond, was een noodhandmatige ontgrendeling, vermoedelijk om bij de 12V-accu te komen als deze faalt, want je kunt de motorkap ongetwijfeld niet openen als deze leeg/defect is.
Eenmaal open is het een redelijke ruimte voor een paar dingen, heeft er een lampje in en de V2L-adapter werd daarin opgeslagen.
Niet zo slecht als de Fisker Ocean, waarbij je de plastic voorkant moet loswrikken en voorzichtig moet verwijderen en 2 bouten moet losschroeven. Het is alleen toegankelijk voor een servicemonteur en geen frunk.

Algemeen
Ik was over het algemeen onder de indruk van het comfort, de stilte, de bouwkwaliteit en alle uitrusting, inclusief handgrepen aan de deuren en zonneschermen aan de achterkant, de 2 zonnedaken ook. Vreemd genoeg heeft de voorkant een handmatige afdekking, zodat de bestuurder of voorpassagier deze gemakkelijk kan openen, maar de achterkant heeft een drukknop boven de achteruitkijkspiegel, zodat de achterpassagiers deze niet zelf kunnen bedienen.
In veel opzichten rijdt hij als een Ioniq5, inclusief alle regeneratieve flipperhendelmodi en de lay-out en betekenis van de schakelapparatuur. Hij is gewoon veel groter, maar toch wendbaar en gemakkelijk te parkeren, want ik heb hem achteruit in een sleuf naast een paar kegels en in en uit de gebruikelijke krappe garageparkeerplaatsen gereden.
Als er behoefte is om 6/7 passagiers en/of 5 passagiers met veel andere bagage/of honden te vervoeren, dan is dit waarschijnlijk de EV die je nodig hebt, tenzij je wacht op de Range Rover EV, die uitstekende offroad-capaciteiten zal hebben. De Kia EV9 heeft ook enige offroad-capaciteit, maar geen idee hoe goed dat zou zijn, maar waarschijnlijk met goede 'all season'-banden is hij meer dan geschikt voor het grootste deel van het VK en sommige landweggetjes etc.
Verwacht niet dat het bereik en de efficiëntie goed zijn, want het is een enorme zware auto met een 100kW-accu, maar hij zal in ieder geval snel van start gaan, snel opladen en aan de slag gaan.
Qua EV9 versus de Fisker Ocean. Ik hield van de uitstraling van de FOO (Fisker Ocean One), de aandrijving, de efficiëntie, maar het is geen volwassen productlijn van het Kia-aanbod, maar geef het 6 maanden of zo en ik denk dat ze de software op een veel betere plek zullen hebben om het praktischer te maken.

Prijs-kwaliteitverhouding.
€ 65.000 tot € 77.000 is veel geld voor een auto (maar het is een chique Kia), maar Fisker is € 36.900 voor het basismodel en de midden- tot topmodellen zijn € 50.000 tot € 61.000
Ik denk dat het veel afhangt van wat je must-have eisen zijn en welke compromissen je bereid bent te accepteren.
Nieuwe Range Rover EV kost waarschijnlijk € 130.000, dus heel erg... auw 😣 gebied.

Gebruikershandleiding voor eigenaren hier...
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/au/en/files/owners-manual/ev9/kia-ev9-owners-manual-my24.pdf
Bedankt voor de review.

Ik heb naar de EV9 gekeken als vervanging voor onze Seat Alhambra 7-zits diesel. Ik heb meer bodemvrijheid nodig dan de meeste EV's bieden, en AWD.

Ik heb deze week een GT-Line S 6-zitter getest en, net als jij, vond ik de HUD erg duidelijk maar sober. Ik heb het menu verkend om te zien of het aanpasbaar was.

Daarbij realiseerde ik me dat het alleen maar aangepast hoefde te worden aan mijn zichtlijn.

Eenmaal gedaan, was er een extra laag informatie zichtbaar boven de basisinformatie over snelheid en rijstrook. Dit omvatte navigatie-informatie en verschillende actieve rijassistentiemodi.

De auto is zo aanpasbaar dat ik denk dat een uitgebreide testrit nodig is om er een goed gevoel voor te krijgen en alles in te stellen.

Ik zou graag de automatische parkeerhulp en de "oproep"-mogelijkheid willen proberen (de verkoper liet het me kort zien en het werkte wel, maar we waren in de open lucht.)

De "autopilot" was goed op de snelweg; ik zou het graag in de file willen proberen, want dat is een functie die ik leuk vind aan mijn Tesla.

Hij laadde vrij snel (180 kW zonder preconditioning bij 11°C) op een nieuwe Gridserve-eenheid.

Het is jammer dat ze worden belemmerd bij Tesla SC door hun "800v"-architectuurworkaround.

De captain seats op de middelste rij zijn mooi, maar ik ben niet overtuigd door de functie van de kuitsteun (kan niet genoeg achterover leunen om het relevant te maken, tenzij je v. korte benen hebt.)

Het was indrukwekkend en een genoegen voor het uur dat ik hem had.

Het staat momenteel bovenaan een zeer korte shortlist om mijn Tesla LR M3-lease te vervangen (het wordt een lease), maar ik kan net zo goed naar een Y gaan op basis van het feit dat ik de extra stoelen van de EV9 steeds minder nodig zal hebben (oudste kinderen vliegen binnenkort uit...?!) Model Y LR zal goedkoper zijn en heeft het Tesla SC-netwerk dat ik nu als vanzelfsprekend beschouw. Jammer van de bodemvrijheid.

Overigens, ik vond hem niet zo groot, hoewel het bekijken van de verkoper die hem uit de showroom manoeuvreerde, angstaanjagend was :

Attachments

Ik heb er vorige maand een in het echt gezien bij de lokale Kia-dealer en vond hem enorm. Het lijkt er zeker op dat hij in de te groot om te parkeren in de UK-categorie past. Er was vanmorgen een ander artikel op BBC breakfast over hoe auto's te groot zijn geworden.
Bijna elke Britse recensie die ik heb bekeken, heeft vermeld hoe enorm hij is.

Ik ben er vrij zeker van dat hij een hele inch langer en bijna een inch breder is dan onze onlangs bezeten VW California campervan en die was om in te wonen! 😁

Ter vergelijking: de EV9 is ongeveer 15 cm korter, 2 cm smaller en ongeveer 4 cm lager dan een BMW X7. Dus ja, hij is groot, maar er zijn nog grotere op onze wegen.

Ik heb hem bij onze lokale dealers gezien en ja, hij is groot, maar hij ziet er in het echt goed uit. Valt echt op.

Heeft er eigenlijk iemand een gekocht of moeten we aannemen dat dit een enorme witte olifant is voor KIA in het Verenigd Koninkrijk? Ik woon in een redelijk welvarende buurt waar om de zoveel auto een EV lijkt te zijn, met een mix van Taycans, Tesla Y's, Etrons en dan is er de mix van nieuwe Range Rovers of Defenders van de 'yummy mummies' op weg naar school, maar sinds de lancering heb ik letterlijk één EV9 lokaal op de weg gezien en nul op langere reizen.

Het werd uiteraard gelanceerd in een enorme tegenwind van hoge rentetarieven, inflatie en anti-EV-sentiment, net toen de markt overging in een versnelde daling van de verkoop, en voor een KIA is het nog steeds te duur voor lease of pcp in vergelijking met concurrenten, plus ondanks de COTY-lof... lijkt de algemene mening van de eigenaar wereldwijd te zijn dat het een beetje halfbakken is met veel kleine problemen die moeten worden opgelost!

Kunnen we in de nabije toekomst serieuze deals verwachten om bestellingen te vullen of zal het gebrek aan verkoop leiden tot een gebrek aan beschikbaarheid, aangezien de inventaris van de autohandelaar niet suggereert dat er veel in het land zijn en dat de verkoop van degenen die er wel zijn, moeilijk te verkrijgen zal zijn voor de dealers die erop zitten.

Dus heeft er eigenlijk iemand een gekocht of moeten we aannemen dat dit een enorme witte olifant is voor KIA in het VK? Ik woon in een redelijk welvarende buurt waar elke andere auto een EV lijkt te zijn met een mix van Taycans, Tesla Y, Etrons en dan is er de lekkere mummy-mix van nieuwe Range Rovers of Defenders op de schoolroute, maar sinds de lancering heb ik letterlijk één EV9 daadwerkelijk op de weg gezien en nul op langere reizen.

Uiteraard werd hij gelanceerd in een enorme tegenwind van hoge rentetarieven, inflatie en anti-EV-sentiment, net toen de markt overging in een versnelde verkoopdaling, en voor een KIA is hij nog steeds te duur voor lease of pcp in vergelijking met concurrenten, en ondanks de COTY-lof... lijkt het algemene sentiment van de eigenaar wereldwijd dat het een beetje halfbakken is met veel kleine probleempjes die moeten worden opgelost!

Kunnen we in de nabije toekomst serieuze deals verwachten om bestellingen te vervullen of zal het gebrek aan verkopen leiden tot een gebrek aan beschikbaarheid, aangezien de inventaris van de autohandelaar niet suggereert dat er veel in het land zijn en dat de verkoop van degenen die er wel zijn, moeilijk te verkrijgen zal zijn voor de dealers die erop zitten.
Er staat er een beneden in de steeg van mij, en ik heb er een paar in België gezien.

Tot nu toe heb ik er maar één zwarte gezien aan de overkant van de A1, hier in het Verenigd Koninkrijk.

Ik vind het ding erg leuk en ik hou eigenlijk wel van de bijna utilitaire constructie van binnen en van buiten, maar ik moet zeggen dat, ook al weet ik hoe ik daardoor klink, voor £80.000 ga ik niet voor die badge en als het de 7 zitplaatsen zijn die ik nodig heb, dan neem ik een Discovery of een ander merk en model waardoor ik het gevoel heb een product van hogere kwaliteit van bijna £100.000 te krijgen.

Het is een hoop geld, terwijl er ongetwijfeld een efficiënter model met een grotere batterij om de hoek komt kijken.

Ik weet dat ICE-auto's hier ook last van hebben, maar de technologie in EV's verbetert enorm snel, en ik zou het gevoel hebben dat mijn glanzende nieuwe EV9 na een relatief korte tijd nog maar een paar cent waard zou zijn.

Maar ik ben wel erg in de verleiding, maar deze gedachten houden me enigszins tegen.

Mijn lokale dealer heeft er twee verkocht en verwacht misschien een half dozijn verkopen per jaar. Hij ziet het als een halo-model en een statement van hoe ver Kia hun merk heeft uitgerekt.
De EV9 is echt voor de VS, waar hij ongetwijfeld als compact zal worden beschouwd 🤣

Ging gisteren naar een van deze kijken. Het is absoluut enorm, langer en breder dan mijn vorige Model S, wat soms lastig was vanwege de grootte, maar inderdaad erg mooi.

Ik ben niet geïnteresseerd om er een te kopen voor de huidige enorme prijs, maar geef het 2 jaar of zo en voor 45% van de oorspronkelijke prijs zou ik erg in de verleiding komen.
Ik ben vorige week even langs onze lokale dealers gegaan om een rode EV9 GT-Line S te bekijken. Het is een mooie auto met meer dan genoeg van alles, om eerlijk te zijn.

De verkoper zei dat we elke kleur of elke specificatie konden kiezen en dat ze er een binnen 2 weken konden krijgen, omdat ze er genoeg op voorraad hadden. Hij zei dat hij een GT Line S voor £75k kon doen. Ik was niet in de onderhandelingsmodus en ik was ook niet van plan om te kopen, dus ik heb hem niet op de prijs aangesproken. Wat ik echter wel wil zeggen, is dat er veel EV9's met top specificaties waren met weinig kilometers voor ongeveer £70k en iets minder op autotrader en ik heb er ook een paar gezien met ongeveer 5000 duizend mijl voor ongeveer £65k.

Ik ben het eens met de prijs. Net geen £80k nieuw lijkt me net iets te duur, maar zoals je zegt, het zal een geweldige auto zijn om over 12-18 maanden te bezitten. Ik zal deze zeker in de gaten houden.

81 - 96 of 96 Posts