Dit plaatsen in deze draad, aangezien er nog steeds geen specifiek forum is voor de Kia EV9.
Kia EV9 review - testrit
Ben vandaag naar Kia Warwick (eigenlijk Leamington Spa) geweest voor een testrit van 10:30 uur met de EV9, aangezien ze net hun eerste demowagen beschikbaar hebben.
Het is een GT Line S AWD in blauw en is zo nieuw dat er met handelsplaten wordt gereden.
Ingecheckt en vertrokken voor een begeleide rit met Chloe, die vroeger bij Onto werkte totdat ze in de vroege coronatijd werd ontslagen. Vertelde haar dat ze nu in Admin zitten, wat nieuws voor haar was, maar ik denk dat ze geen fervent volger is van EV-abonnementen of zelfs andere EV-modellen, aangezien ze nog nooit van de Fisker Ocean had gehoord. Dus haar een beetje verlicht tijdens het rijden en ook haar standpunt over Onto gehoord.
Dus in de eerste plaats is dit een grote 7-zitter en kan worden geconfigureerd als 6 of 7 zitplaatsen, denk ik.
Je moet denken aan het enorme Range Rover Sport-gebied.
Ze hebben de topklasse 7-zitter en ik zou zeggen dat tenzij je een speciale behoefte hebt aan de 6-zitter (met draaiende captain seats) ik denk dat de 7-zitter opties het meest praktische gevoel geven.
Rijden
Zet de EV aan door op de knop aan de binnenkant van de versnellingspook aan de rechterkant te drukken terwijl je zoals gewoonlijk het rempedaal indrukt.
Stoel versteld, alles elektrisch aan de zijkant van de stoelbasis, achteruitkijkspiegel versteld en stuurwielhoogte en -bereik ingesteld, alles elektrisch aan de linkerkant van de stuurkolom.
Voornamelijk in de stad en een stuk op de snelweg gereden, dus geen snelwegsecties gehad, maar het was over het algemeen een makkie om te rijden, stil en comfortabel en de meisjes op de achterbank, 2e rij stoelen, vonden het ook erg prettig. In veel opzichten is het rijden in de EV9 vergelijkbaar met de Ioniq5, want het zou een zustermodellenauto moeten zijn met gedeelde technologie, aandrijflijn, flipperhendels, regeneratie en het grootste deel van de software-instelling. Veel piepjes en de LKA leek de hele tijd aan te staan, maar Chloe zei dat het in de instellingen kan worden uitgeschakeld. Er knipperde ook een 'oog'-symbool op het hoofddashboard en ik had geen idee wat dat was. Ik dacht misschien dat het aandachtsbewaking is. Zal controleren of ik dat kan. Door de handleiding gebladerd, maar het niet zien vermeld.
Het drievoudige panoramische display is vergelijkbaar met de Ioniq5, behalve dat het slechts 2 schermen heeft met een opening in het midden. De EV9 heeft er een extra in het midden, maar die wordt verborgen door het stuur, dus niet echt bruikbaar (wat misschien de reden is dat de Ioniq5 er geen heeft). Het is het klimaatregelingsdisplay. Er zijn echter fysieke knoppen om de temperatuur en de ventilatorsnelheid in het midden te regelen, dus niet zo slecht.
De hele testrit in de 'normale' modus gedaan en de regeneratie veranderd met flipperpanelen, maar meestal 'auto' gebruikt, omdat ik die instelling in de Ioniq5 prefereer, aangezien I-pedal, hoewel beter, elke keer dat je de auto gebruikt, moet worden geselecteerd, een hele opgave.
Stoelen
Zeer comfortabel met een goede verstelbaarheid, volledig elektrisch, inclusief lendensteun, dij- en bolstersteun etc. en na in de 2e en 3e rij te hebben gezeten, lijken ze allemaal comfortabel, hoewel ik niet kan zeggen hoe het comfort op lange ritten zou zijn, maar ik zie niet in dat het anders zou zijn dan de testrit.
Praktisch
Veel opbergvakken, ruimte onder de middenarmsteun, heeft een handschoenenkastje dat van een redelijke grootte is, deurvakken, bekerhouders in alle rijen. Veel usb-c-aansluitingen op veel plaatsen om apparaten op te laden/voeden, draadloze telefoonoplaadpad in de middenconsole.
De schakelaar voor de stuurwielverwarming (2 niveaus) zat op de bestuurdersdeur, samen met het geheugen voor de stoelpositie, verwarmde en gekoelde stoelen (3 niveaus) en een andere knop waarvan ik denk dat het massagestoelen zijn.
Vergelijkbare schakelaars op de achterste 2e rij voor verwarmde en gekoelde stoelen in de deuren, maar een lcd-paneel voor de verwarmingsinstellingen in het midden van het dak en er zijn ook een aantal ventilatieopeningen voor de 2e en 3e rij.
Goed om handgrepen op alle deuren te zien, maar het lijkt er nog steeds op dat bestuurders er geen nodig hebben, hoewel sommige klanten dat natuurlijk wel hebben. Achterdeuren hadden handgrepen aan de pilaar en handgrepen aan het dak.
Ik had geen tijd om alle instellingen en modi door te nemen, maar vermoed dat er een utility/camper-modus is, dus hij is meer dan in staat om als tweepersoonsbed te worden gebruikt met alle stoelen platgevouwen.
Ik vind het ontwerp van de hoofdsteun aan de voorkant leuk, waardoor de achterpassagiers beter zicht naar voren hebben.
Sleutelhangers. Toen ik de auto wilde vergrendelen en ze terug wilde geven, ontdekte ik dat de knoppen zich aan de rand bevinden van wat een dikke sleutelhanger is. Helemaal niet gemakkelijk te gebruiken.
Achterruitenwisser? Nou, ik heb er geen gezien en kan er geen zien op de foto's die ik heb gemaakt, tenzij hij bovenaan verborgen is.
HUD werkte goed en was duidelijk zichtbaar. Alleen de werkelijke snelheid weergeven, maar ik vermoed dat er items in de instellingen moesten worden ingeschakeld om andere gegevens weer te geven.
Volledige zonnekleppen met spiegels, in tegenstelling tot de Fisker Ocean. Moest ze gebruiken omdat het natuurlijk erg zonnig en koud was buiten.
Dakrails, dus gemakkelijk om dwarsbalken en een dakkoffer etc. te monteren.
Ik heb geen bevestigingen voor een honden-/laadbescherming gezien, maar vermoed dat er een beschikbaar is.
Kofferbak
Het is niet alleen een goede maat, maar ook een vlakke laadlip, opbergruimte voor de oplaadkabel en verbazingwekkend genoeg past de afneembare laadklep er ook in. Ja, goed gedaan Kia.
En natuurlijk kun je de 3e en 2e rij stoelen neerklappen om een enorme stationwagen te krijgen.
De 3e rij stoelen zijn elektrisch aangedreven, dus druk op een knop en de motor gaat naar beneden of omhoog, terwijl de 2e rij op een druk neerklapt in één snelle zwaai, maar je moet ze handmatig loshaken en terug omhoog trekken. De 2e rij heeft ook een behoorlijk groot bereik van voor- en achterwaartse beweging en de rugleuningen kunnen ook een flink stuk worden achterovergeklapt.
Er is ook een Britse 3-pins stopcontact in het zijpaneel van de kofferbak.
Banden
Nou, geen verrassing, hij werd geleverd met 'zomerbanden' die hopeloos zijn onder de 7°C.
Wanneer gaan fabrikanten leren dat ze 'all season'-banden als standaard moeten monteren voor het VK?
Uitgerust met Continental Premium Contact C 285/45/R21 V XL 'zomerbanden'
Dus het was geen verrassing dat ik het rustig aan deed tijdens de testrit, aangezien de grip en de remweg aanzienlijk verminderd zijn bij 1 of 2°C.
Kia vermeldt dit zelfs in hun gebruikershandleidingen...
“Als de temperatuur lager is dan 7°C of als u op besneeuwde of ijzige wegen rijdt, verliezen de zomerbanden hun remprestaties en grip, omdat de grip van de banden aanzienlijk afneemt.”
Frunk
Ik schreef dit oorspronkelijk... Hij heeft er een, maar om de motorkap te openen, moet je een plastic afdekpaneel uit de voetenruimte aan de zijkant trekken, wat gek is. Ik dacht dat ik het had gebroken, het zat zo strak vast.
...Maar na mijn foto's te hebben bekeken, besef ik nu dat er een knop is om hem te openen, met 2 keer drukken, dus wat ik vond, was een noodhandmatige ontgrendeling, vermoedelijk om bij de 12V-accu te komen als deze faalt, want je kunt de motorkap ongetwijfeld niet openen als deze leeg/defect is.
Eenmaal open is het een redelijke ruimte voor een paar dingen, heeft er een lampje in en de V2L-adapter werd daarin opgeslagen.
Niet zo slecht als de Fisker Ocean, waarbij je de plastic voorkant moet loswrikken en voorzichtig moet verwijderen en 2 bouten moet losschroeven. Het is alleen toegankelijk voor een servicemonteur en geen frunk.
Algemeen
Ik was over het algemeen onder de indruk van het comfort, de stilte, de bouwkwaliteit en alle uitrusting, inclusief handgrepen aan de deuren en zonneschermen aan de achterkant, de 2 zonnedaken ook. Vreemd genoeg heeft de voorkant een handmatige afdekking, zodat de bestuurder of voorpassagier deze gemakkelijk kan openen, maar de achterkant heeft een drukknop boven de achteruitkijkspiegel, zodat de achterpassagiers deze niet zelf kunnen bedienen.
In veel opzichten rijdt hij als een Ioniq5, inclusief alle regeneratieve flipperhendelmodi en de lay-out en betekenis van de schakelapparatuur. Hij is gewoon veel groter, maar toch wendbaar en gemakkelijk te parkeren, want ik heb hem achteruit in een sleuf naast een paar kegels en in en uit de gebruikelijke krappe garageparkeerplaatsen gereden.
Als er behoefte is om 6/7 passagiers en/of 5 passagiers met veel andere bagage/of honden te vervoeren, dan is dit waarschijnlijk de EV die je nodig hebt, tenzij je wacht op de Range Rover EV, die uitstekende offroad-capaciteiten zal hebben. De Kia EV9 heeft ook enige offroad-capaciteit, maar geen idee hoe goed dat zou zijn, maar waarschijnlijk met goede 'all season'-banden is hij meer dan geschikt voor het grootste deel van het VK en sommige landweggetjes etc.
Verwacht niet dat het bereik en de efficiëntie goed zijn, want het is een enorme zware auto met een 100kW-accu, maar hij zal in ieder geval snel van start gaan, snel opladen en aan de slag gaan.
Qua EV9 versus de Fisker Ocean. Ik hield van de uitstraling van de FOO (Fisker Ocean One), de aandrijving, de efficiëntie, maar het is geen volwassen productlijn van het Kia-aanbod, maar geef het 6 maanden of zo en ik denk dat ze de software op een veel betere plek zullen hebben om het praktischer te maken.
Prijs-kwaliteitverhouding.
€ 65.000 tot € 77.000 is veel geld voor een auto (maar het is een chique Kia), maar Fisker is € 36.900 voor het basismodel en de midden- tot topmodellen zijn € 50.000 tot € 61.000
Ik denk dat het veel afhangt van wat je must-have eisen zijn en welke compromissen je bereid bent te accepteren.
Nieuwe Range Rover EV kost waarschijnlijk € 130.000, dus heel erg... auw 😣 gebied.
Gebruikershandleiding voor eigenaren hier...
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/au/en/files/owners-manual/ev9/kia-ev9-owners-manual-my24.pdf