Speak EV - Electric Car Forums banner

Absoluut geen warmte uit de interieurverwarming

2 reading
30K views 67 replies 15 participants last post by  cah197  
#1 ·
Hallo allemaal, ik heb net een 2013 Friday opgehaald bij een autodealer (geen Renault) - voelde vandaag een beetje koud aan, dus de klimaatregeling op 20c gezet... er kwam helemaal geen warmte uit de ventilatieopeningen, alleen maar koude lucht... op maximale warmte gezet, nog steeds koude lucht. Eco-schakelaar uitgeschakeld... nog steeds hetzelfde.

Morgen (zondag) zal ik deze föhntruc proberen waar ik over heb gelezen, waarbij ik de sensor aan de bestuurderskant opwarm. Maar als dat werkt, is er dan nog iets anders dat ik kan proberen? - Ik heb de auto net gekocht en er zit garantie op en toen ik hem vrijdag ophaalde, zei hij dat de airco opnieuw was gevuld en dat de auto een onderhoudsbeurt had gehad - ik denk alleen maar dat als ik hem terugbreng en zij geen Renault-dealer zijn, dat ze hem dan naar de werkplaats van de dealer sturen, ongeveer 80 kilometer verderop, en dat ik de auto 3 weken of zo niet terugkrijg!
Ze bieden wel een vervangende auto aan (geen Zoe), dus het zal niet hetzelfde zijn, ik heb hem net gekocht en wil hem nu niet voor eeuwig weggeven, ik wil erin rijden!

Ideeën / andere trucs?

Dank u.

Andy.

#2 ·
Zet de eco-modus uit, druk op de automatische knop op de klimaatregelingsknop en zet de temperatuur helemaal op de hoogste stand. Laat het een paar minuten staan en kijk wat er gebeurt.

De kachel werkt pas goed als het buiten koud is, werkt in principe nooit goed in de eco-modus en duurt even voordat hij werkt. Ik zou me er nog niet al te veel zorgen over maken dat hij nog niet goed lijkt te werken. Probeer het bovenstaande eens en kijk hoe het gaat.

#5 ·
Zet de eco-modus uit, druk op de auto-knop op de klimaatregelingsknop en zet de temperatuur helemaal op de hoogste stand. Laat het een paar minuten staan en kijk wat er gebeurt.

De kachel werkt pas goed als het buiten koud is, werkt in principe nooit goed in de eco-modus en duurt even voordat hij werkt. Ik zou me er nog niet al te veel zorgen over maken dat het nog niet goed lijkt te werken. Probeer het bovenstaande eens en kijk hoe het gaat.
Bedankt, ik zal dat later vandaag proberen en kijken of het werkt

#3 · (Edited)
Het feit dat de dealer zei dat hij opnieuw is bijgevuld, kan een teken zijn. Hij zou alleen opnieuw bijgevuld hoeven te worden als er een lek is, hoewel ik vermoed dat een model uit 2013 een langzaam lek kan hebben gehad. (Ik heb ook een Golf uit 2010 die nog nooit opnieuw bijgevuld hoefde te worden en waarvan de airconditioning nog steeds goed werkt.)

Als je nog steeds geen warmte krijgt, zou ik ze vragen de druk opnieuw te controleren. Als deze weer laag is, vraag dan of ze een kleurstof hebben toegevoegd toen ze hem opnieuw bijvulden om te laten zien waar er een lek is, en zorg ervoor dat ze dit doen als ze hem opnieuw bijvullen.

En je hebt alleen gezegd dat je er geen warmte uit krijgt. Als je de temperatuur helemaal naar beneden draait, krijg je dan echt koude lucht? Zo ja, dan zou dat gasverlies moeten uitsluiten.

Je kunt de aircodruk uitlezen met CanZE.

Bewerkt om typefouten te corrigeren.

#6 ·
Het feit dat de dealer zei dat hij opnieuw is bijgevuld, kan een teken zijn. Hij zou alleen opnieuw bijgevuld hoeven te worden als er een lek is, hoewel ik vermoed dat een model uit 2013 een langzaam lek kan hebben gehad. (Ik heb ook een Golf uit 2010 die nog nooit opnieuw bijgevuld hoefde te worden en de airconditioning werkt nog steeds prima.)

Als je nog steeds geen warmte krijgt, zou ik ze vragen om de druk opnieuw te controleren. Als deze weer laag is, vraag dan of ze een kleurstof hebben toegevoegd toen ze hem opnieuw bijvulden om te laten zien waar er een lek is, en zorg ervoor dat ze dit doen als ze hem opnieuw bijvullen.

En je hebt alleen gezegd dat je geen warmte krijgt. Als je de temperatuur helemaal naar beneden draait, krijg je dan echt koude lucht? Zo ja, dan zou dat gasverlies moeten uitsluiten.

Je kunt de airconditioningdruk uitlezen met CanZE.

Bewerkt om typefouten te corrigeren.
Ja, was verbaasd omdat ik denk dat de verkoper zei dat hij voor een nieuwe vulling en service zou gaan en eind 2019 alleen voor een nieuwe vulling ging als een apparaatschema dat ik ergens op die Vin / nummerplaat las. Typisch, ik kan die info nu niet vinden.
Ja, het leek echt koude lucht uit te blazen toen de linker klimaatregelknop op koud stond. Natuurlijk had ik de airconditioningknop aan (maakte die klassieke fout van wanneer het rode ledlampje op de ac-knop brandt en dacht dat de ac aan stond), maar het rode lampje was uit, dus de airconditioning stond aan ... maar ja, gisteren geprobeerd met het ac rode lampje aan en uit op de knop, blies nog steeds alleen koude lucht op alle instellingen

#4 ·
Aan mijn oude 22 is gelukkig veel werk verricht aan het verwarmingssysteem, gelukkig onder garantie. Er is een veelvoorkomend lekpunt waar de AC-lus de batterij ingaat.

Als je een lek hebt, werken de AC/verwarming niet en kan het de compressor beschadigen.

Ik zou me grote zorgen maken als ze zeggen dat ze het opnieuw hebben gevuld. Er moet heel duur gas in en ik zou alleen Renault vertrouwen om het te repareren.

#8 ·
Ik heb hetzelfde probleem net laten oplossen bij de Renault-dealer onder verlengde garantie, ze wilden ÂŁ400 voor het opnieuw vullen (een speciaal niet-geleidend gas) plus onderdelen (lekkende slang bij het Schrader-ventiel) en arbeid. Ik heb gelukkig ÂŁ0 betaald. Het wordt een dure reparatie.

#9 ·
Je kijkt vrijwel zeker naar een lekkend A/C-systeem en je hebt geen gas meer.

Ik heb hetzelfde probleem net laten repareren bij de Renault-dealer onder verlengde garantie, ze wilden ÂŁ400 voor het opnieuw vullen (een speciaal niet-geleidend gas) plus onderdelen (lekkende slang bij het Schrader-ventiel) en arbeid. Ik heb gelukkig ÂŁ0 betaald. Het wordt een dure reparatie.
De mijne had een compressor, wat leidingen en een sensor, alleen al meer dan ÂŁ1500 aan onderdelen...

#13 ·
Je moet dit natuurlijk terugbrengen naar de dealer om het te laten oplossen.
Inderdaad, dat weet ik - Heb de auto net gekregen en wil ermee rijden. De laatste keer dat onze Clio naar de Renault-dealer moest, zaten we er bijna een maand zonder. Kregen een auto te leen, maar niet dezelfde. Nou ja, ik neem aan dat als ik hier niets kan doen, dat het dan moet gebeuren.

#14 ·
OK, dus vandaag ben ik naar buiten gegaan en heb de föhntruc op de sensor op de deurbuitenspiegel gedaan, hem op 30°C verwarmd en vervolgens de kachel op laag gezet gedurende minuten terwijl de temperatuur daalde - nog steeds geen warmte en koude (maar helemaal niet koud als een koelkast) lucht als de knop op min staat en de airco aan.

De volgende stap was om ELM327 aan te sluiten en pyREN op te starten en te kijken wat er met CaMan aan de hand was.

Resultaten - Ik vraag me af of iemand hier dit kan ontcijferen:

DTC-fout:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ECU: 11119 X10-X98-X87-X52ClimBoxGen1_0000_04_A
Scherm: DE (STD_B) -> DF130 (91A702) TABLEAU DE COMMANDE 1.DEF MEMORISED

1.DEF: Open circuit, kortsluiting naar aarde of kortsluiting naar +12V

PR044 KILOMETRAGE DERNIERE APPARITION DU DEFAUT 48475 km

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het lijkt erop dat er iets kortsluiting naar aarde kan hebben - weet iemand de zekeringlocatie ervan? - Ik heb de DTC niet gewist.

Vervolgens hier is de airco aan en de motor draait, thermostaat op 'min' en ventilator op positie '3'

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

ECU: 11119 X10-X98-X87-X52ClimBoxGen1_0000_04_A
Scherm: SP: Systeemparameters -> AIRCONDITIONING -> BOUCLE FROIDE

PR003 EVAPORATOR TEMPERATUUR -40 21,60 °C 60
PR051 TEMP. KOELSYSTEEM TREKACCU 18,70 °C
PR016 KOELMIDDELDROK 0,00 bar
ET005 KOELMIDDEL: ONDER DRUK UIT
ET159 CABINE KOELING ELEKTROVENTIEL UIT
ET050 AIRCONDITIONING MODUS IDLE
PR060 KLIMAATREGELING VERBRUIK 0 W
ET160 TREKACCU KOELING ELEKTROVENTIEL AAN
PR008 VENTILATORSNELHEID 0,50 %
PR078 KOELMIDDEL INLAAT TEMPERATUUR 18,00 °C
PR079 KOELMIDDEL UITLAAT TEMPERATUUR 18,50 °C
PR080 COMPRESSOR SNELHEID REFERENTIE 0 rpm
ET181 KOELMIDDEL CIRCUIT 2-WEG MAGNEETVENTIEL INACTIEF
ET182 KOELMIDDEL CIRCUIT 3-WEG MAGNEETVENTIEL INACTIEF

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Let op de koelmiddeldruk van 0,00 bar

en airconditioningmodus 'Idle'

en compressorsnelheid referentie 0 rpm

en magneetventielen inactief

Klinkt dit iemand bekend in de oren?
Bedankt.

#21 ·
PR016 KOELMIDDELDDRUK 0,00 bar

Je hebt geen gas. Er is een lek. Het zal duur zijn om te repareren en waarschijnlijk zal alleen een Renault-dealer het goed doen.
Bedankt, ja, dat beslis ik nu ook en dit ziet er niet goed uit.
PR045 TEMPERATUUR VERDAMPER 0,00 °C, dat zou zeker min moeten zijn, denk ik.

en PR021 KOELMIDDELDDRUK 0,00 bar, dat betekent ook geen druk.

Toen we het meenamen voor een proefrit, zagen we water op de vloer, dachten dat het gewoon condensatie was van de airconditioning, hoogstwaarschijnlijk was het een lek, denk ik nu. - dus lekken ze normaal gesproken rond het batterijkoelgedeelte?

Had alarmbellen moeten laten rinkelen dat toen ik thuiskwam, ik vernam dat de laatste keer dat de auto werd bijgevuld in december 2019 was en dat de verkoper zei dat hij de auto zou bijvullen en een servicebeurt zou geven en ik wachtte maar een week en geen maand en zei dat we het bijvullen in onze werkplaats kunnen doen, maar het was een Peugeot-dealer, geen Renault-dealer, vooral als het erop lijkt dat Renault ook een speciaal koelmiddel gebruikt voor de Zoe, niet alleen standaard koelmiddel.

Zo teleurstellend dat het niet iets simpels met de auto kon zijn - ben absoluut dol op de auto, afgezien van de verwarming en geen airconditioning en heb hem pas afgelopen vrijdag gekocht en wil hem niet al weken/maanden kwijt zijn.

Dus regelt het koelmiddel & de druk ook de warmte en de koude airconditioning? - is dat waar de warmtepomp op vertrouwt? of wordt de warmte opgewekt door een element of iets dergelijks, want ik zag ergens dat er een verwarmingsweerstand van 1.800 W stond?

Hier is de uitlezing die ik zojuist buiten op de EVC heb gedaan:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ECU : 11786 EVC_GEN3_X10_35
Scherm : DE (STD_B) -> DF079 (053016) CIRCUIT DRUKSENSOR KOELMIDDEL 2.DEF MEMO
RISED

1.DEF : Spanning te hoog.
2.DEF : Spanning te laag.

PR008 VOEDINGSSPANNUNG BEREKENING 0 13,41 V 15
PR016 VOERTUIGSNELHEID 0,00 km/h
PR037 TEMPERATUUR TREKACCU 17 °C
PR038 SPANNING TREKACCU 391,00 V
PR041 LADING TREKACCU 95,34 %
PR117 AANVULLENDE INFORMATIE 33B1 10 °C
PR115 AANVULLENDE INFORMATIE 33AE 0 tpm
PR045 TEMPERATUUR VERDAMPER 0,00 °C
PR021 KOELMIDDELDDRUK 0,00 bar
PR113 AANVULLENDE INFORMATIE 33A8 0
PR029 KILOMETERSTAND LAATSTE OPTREDEN VAN HET DEFECT 48250 km
PR031 AANTAL VOORKOMENS VAN HET DEFECT 2

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

#31 ·
Bedankt voor de uitleg, jongens. Ik zal vandaag contact opnemen met de dealers. Het heeft 1 jaar dealergarantie. De fabrieksgarantie is verlopen, maar ik heb tenminste die dealergarantie. Het is jammer, ik heb het net gekocht en ik weet niet hoe lang het nu in de garage zal staan. Als ik het teruggeef en dan een terugbetaling krijg, weet ik niet of ik mezelf dan in de voet schiet. Het was de enige die te koop stond in mijn omgeving, de kleur was wat ik wilde, in zwart, het was in echt goede staat qua carrosserie en interieurstof etc. en heeft een achteruitrijcamera die ik wilde, het voldeed aan alle eisen. Maar ik kan niet zonder warmte of kou. Ik veronderstel dat ik me erbij neer moet leggen dat het lang in hun garage zal staan als ik het aan hen teruggeef.

#33 ·
Zorg ervoor dat de dealer weet dat de HVAC moet werken, anders kan dit gevolgen hebben voor het opladen en de gezondheid van de batterij.

#34 ·
Zorg ervoor dat de dealer weet dat de HVAC moet werken, anders kan dit gevolgen hebben voor het opladen en de gezondheid van de batterij.
Bedankt, ja, ik heb een half uur geleden een brief aan de klantenservice geschreven en hen verteld wat er aan de hand was en gezegd dat ik me zorgen maakte omdat de airco de batterij ook koelt tijdens het opladen

#35 ·
Bedankt allemaal - dus vandaag (vrijdag) naar de garage gegaan, zoals verwacht geen gas...;... moet ergens een lek zijn, denken ze, kan een o-ring zijn. Ze doen er vandaag gas in en omdat Zoe het weekend in hun garage staat, gaan ze maandag de druk opnieuw controleren en van daaruit verder kijken - ik neem aan dat ze me de optie geven om het te laten repareren of geld teruggeven, zodat ik een Zoe van een andere garage kan halen. Eerlijker kan het niet, Eén ding vind ik fijn aan kopen bij een garage/dealer - stel je voor dat je koopt van een particuliere verkoop en er meteen achter komt dat de compressor of het gas er zo mee is opgehouden toen je het voor het eerst kreeg.

#36 ·
Is er een soort 'olie' waarvan iemand weet dat het in de AC-compressor gaat, weet iemand dat? - De klantenservicemedewerker zei dat we wat olie moesten halen voor die Zoe... en toen zei ik: "Speciaal koudemiddelgas bedoel je?" en toen zei hij nee, de jongens van de serviceafdeling zeiden dat het speciale olie was van één leverancier, het zou 3 weken duren, maar ze namen contact op met een andere leverancier en ze kregen het binnen 3 dagen. Maar weet je, ik kan het helemaal verkeerd hebben begrepen of iets verkeerd hebben gehoord, maar is er een soort olie die in het AC-systeem van een Zoe gaat?

#42 · (Edited)
is er een soort 'olie' waarvan iemand weet dat deze in de aircocompressor gaat, weet iemand dat? - De klantenservicemedewerker zei dat we wat olie moesten halen voor die Zoe... en toen zei ik: "Speciaal koelgas bedoel je?" en toen zei hij nee, de mensen van de serviceafdeling zeiden dat het speciale olie was van één leverancier, het zou 3 weken duren, maar ze namen contact op met een andere leverancier en ze kregen het binnen 3 dagen. Maar weet je, ik kan het helemaal verkeerd hebben begrepen of iets verkeerd hebben gehoord, maar is er een soort olie die in het aircosysteem van een Zoe gaat?
Koelmiddel in auto's is een mengsel van een gas dat het "werk" van de koelcyclus doet, en een olie die de pomp smeert.

Hoewel het gas hetzelfde kan zijn in een ICE-auto en een EV, is de olie dat niet. Alle EV's vereisen een speciale, hoogspanningsbestendige, niet-geleidende olie, aangezien de elektrische bedrading van de pomp (die tot 400 volt werkt) is ondergedompeld in de gas/oliemix, een beetje zoals de compressor in een huishoudelijke koelkast die eveneens is afgedicht en ondergedompeld. De oliën die in ICE A/C-systemen worden gebruikt, zijn niet gegarandeerd niet-geleidend (omdat het geen deel uitmaakt van hun specificatie) en zouden daarom nare problemen veroorzaken bij blootstelling aan 400 volt... (dompel uw 400 volt elektromotor niet onder in licht geleidende vloeistof - geen goed idee... :ROFLMAO: )

Het risico dat gewone olie in het aircosysteem van een EV terechtkomt, is zo groot dat de herlaadmachine grondig moet worden gespoeld tussen gebruik door als het type olie wordt gewijzigd, of idealiter zou een andere machine die is bestemd voor het herladen van EV's worden gebruikt om kruisbesmetting te voorkomen.

In dit vroege stadium, terwijl EV's nog niet erg gebruikelijk zijn, zijn de meeste externe airco-herlaadbedrijven niet bereid om EV's opnieuw te laden vanwege het gedoe van het moeten gebruiken van een andere olie en het spoelen van de machine (en/of gebrek aan kennis), maar dat zal uiteindelijk veranderen naarmate ze gebruikelijker worden.

Wat de auto zelf betreft, zou ik geneigd zijn om @donald gelijk te geven en de auto af te wijzen als je kunt. Het zoeken naar en het correct repareren van aircolekkages kan tijdrovend en kostbaar zijn, zelfs bij ICE-voertuigen, laat staan bij EV's waar er minder ervaring is en minder bereidheid om eraan te werken, en de Zoe staat bekend om aircolekkages. Bewijzen dat een lek 100% is verholpen, duurt lang, want een klein lek kan maanden of langer duren om de druk te verlagen tot het punt waarop het weer niet meer werkt. Dan is het te laat om de auto af te wijzen.

Ik zou er geen willen kopen met een bekend lek met de belofte dat het wordt gerepareerd. Zodra de verkoop is bevestigd en de afwijzingstijd is verstreken met beloften om het te repareren, zal de bereidheid om het probleem naar uw tevredenheid op te lossen afnemen... De moeite niet waard als er andere auto's zijn om uit te kiezen.

#37 ·
Dus, mijn Zoe staat nog steeds bij Renault - het is nu week nummer 3 dat ik hem niet heb. Ze hebben de A/C-pomp vervangen omdat hij blijkbaar niet "inschakelde", dus moest hij vervangen worden ... maar er is nog steeds ergens een lek, dus ze doen er de speciale kleurstof in en kijken dan blijkbaar met een UV-lamp om te zien waar het lekt - ik denk dat ze dat zeiden.

#39 ·
So, my Zoe is still in with Renault - its on week number 3 now I have been without it. They have replaced the A/C Pump because it was'nt "kicking in" apparently so it needed to be replaced ... but there is still a leak somewhere so they are putting in the special dye and then look with a UV light apparently to see where its leaking from - i think that's what they said.
Een beetje voorspelbaar.

Het klinkt alsof ze niet weten wat ze doen, vrees ik.

#40 ·
Hallo allemaal, heb net een 2013 friday opgehaald bij een autodealer (niet renault) - voelde vandaag een beetje koud aan, dus de klimaatregeling op 20c gezet ... er kwam helemaal geen warmte uit de ventilatieopeningen, alleen maar koude lucht ... op maximale warmte gezet, nog steeds koude lucht geblazen. eco-schakelaar uitgeschakeld ... nog steeds hetzelfde.

Morgen (zondag) zal ik deze föhntruc proberen waar ik over heb gelezen, waarbij ik de sensor op de ruit aan de bestuurderskant opwarm. Maar als dat werkt, is er dan nog iets anders dat ik kan proberen? - Ik heb de auto net gekocht en hij heeft garantie en toen ik hem vrijdag ophaalde, zei hij dat de airco opnieuw was gevuld en dat de auto een onderhoudsbeurt had gehad - ik denk alleen maar dat als ik hem terugbreng en zij geen renault-hoofddealer zijn, dat ze hem naar de werkplaats van de dealer sturen, ongeveer 80 kilometer verderop, en dat ik de auto 3 weken of zo niet terugkrijg!
Ze bieden wel een vervangende auto aan (geen Zoe), dus het zal niet hetzelfde zijn, ik heb hem net gekocht en wil hem nu niet voor eeuwig weg!

Ideeën / andere trucs?

Bedankt.

Andy.
Mijn advies...

Weiger de auto onmiddellijk.

Zeg hen dat je de overeenkomst pas opnieuw in overweging zult nemen als de verwarming werkt. Maar onthoud dat je contract ongeldig wordt zodra je een verklaring van weigering aflegt.

Als je ermee gaat knoeien en het zelf probeert te repareren, word je gewoon geacht de auto 'met' zijn defect te hebben geaccepteerd en is de dealer ontsnapt aan elke verantwoordelijkheid om te repareren.

#44 ·
Weiger de auto en zeg dat je hem opnieuw zult kopen als hij gerepareerd is. Dan beginnen je 6 maanden opnieuw.

Nou, dat zou in het VK zo zijn, ik weet niet zeker hoe Ierland het doet, als dat je rechtsgebied is.

#45 ·
UPDATE:
Ik heb mijn auto afgelopen donderdag teruggekregen en ik heb verwarming en ik heb airconditioning, erg blij - niets briljants om over naar huis te schrijven, heb wel eens airco gehad die ijskouder was in ijsauto's ... maar ik wist dat de Zoe een beetje 'meh' is qua airco ... denk erom, ik heb hem misschien ook niet lang genoeg aan laten staan om hem goed door te laten komen.

Hoe zien deze cijfers er nu uit? - OK? ... het is fijn om 3,90 bar op de koelmiddeldruk te zien, waar het eerst 0,00 bar was!

134520

#46 ·
Ziet er goed uit (vergelijkbaar met die van mij). ZOE heeft GEEN "speciaal" koelmiddel. Het is een beetje vermoeiend dat dit "ZOE-sprookje™" steeds weer opduikt. Het enige "speciale" eraan is dat het hetzelfde is als in elke moderne auto wordt gebruikt, en het systeem mag niet worden gevuld met het oude spul (dat is ook in geen enkele moderne auto toegestaan). De reden is dat het oude spul een verschrikkelijke staat van dienst heeft met betrekking tot de aantasting van de ozonlaag. Het nieuwe spul, met een ozonafbraakpotentieel dat ongeveer 1000 keer kleiner is, is helaas duurder. Het heet R1234YF. Het vreselijke oude spul is R134a. Leuke kanttekening: R1234YF is brandbaar ;) Meer hoeft er niet gezegd te worden.

#51 · (Edited)
ZOE heeft GEEN "speciaal" koelmiddel. Het is een beetje vermoeiend dat dit "ZOE-sprookje™" steeds weer opduikt. Het enige wat er "speciaal" aan is, is dat het hetzelfde is als in elke moderne auto wordt gebruikt, en het systeem mag niet worden gevuld met de oude rommel (die ook in geen enkele moderne auto is toegestaan). De reden is dat de oude rommel een vreselijke staat van dienst heeft met betrekking tot de aantasting van de ozonlaag. De nieuwe rommel, met een ozonafbraakpotentieel dat ongeveer 1000 keer lager is, is helaas duurder. Het heet R1234YF. De vreselijke oude rommel is R134a.
Sorry, maar je zit fout. Doe alsjeblieft wat onderzoek.

Koelmiddel is niet zomaar een gas zoals R134a. Het is een gas-en-oliemengsel. Je beschouwt alleen de verschillende soorten gas.

Het gasgedeelte van het koelmiddel in EV's is hetzelfde als in moderne ICE-voertuigen, maar de olie is dat niet. De oliën in een ICE-voertuigkoelmiddelmengsel kunnen niet worden gebruikt in een EV omdat de motor die in de compressor is ingebouwd en die werkt op 400 V DC, is ondergedompeld in het olie/gasmengsel en deze oliën niet zijn geclassificeerd als hoogspanningsisolatoren.

De compressor in een ICE-voertuig heeft natuurlijk geen elektromotor erin en heeft in plaats daarvan een as en een katrol die naar de hulpriem gaan, dus het maakt niet uit of de olie enigszins geleidend is of niet.

Afgezien daarvan maken de additieven in de meeste oliën ze enigszins geleidend - de lichte geleidbaarheid van motorolie is de manier waarop motoroliepeilsensoren werken, omdat ze alleen de weerstand meten tussen twee sondedraden halverwege de carter.

Moderne motoroliën zijn minder geleidend dan die van 20+ jaar geleden, dus sommige oudere auto's met oliepeilsensoren melden af en toe een laag oliepeil met schone, gloednieuwe olie, maar naarmate de olie ontleedt en koolstof zich ophoopt, wordt deze geleidender en begint de sensor weer goed te werken.

#47 ·
Moet de verdampingstemperatuur niet rond de 5°C liggen?

#58 ·
Ik denk dat de olie niet het koudemiddel is. Het is slechts een noodzakelijk additief, zeker niet het werkmedium. Gewoon een gedachte, hoeveel olie heeft een scrollcompressor nodig?
De olie maakt deel uit van de koudemiddelmengsel, dus wanneer een systeem wordt geëvacueerd, wordt de olie ook verwijderd en wanneer het systeem opnieuw wordt gevuld, wordt het juiste mengsel van koudemiddelgas en olie door de machine gemeten en ingepompt.

Beschouw het als analoog aan tweetaktbenzine en oliemengsel. De benzine is wat het werk doet, maar zonder de olie werkt het niet lang... :)

Ik weet niet wat de verhoudingen zijn tussen gas en olie, maar ze zijn waarschijnlijk specifiek voor een bepaalde compressor en een bepaald systeem.